| UMIN試験ID | UMIN000060102 |
|---|---|
| 受付番号 | R000068740 |
| 科学的試験名 | ジェスチャーリズムゲームの使用が子どもの運動と認知機能へ及ぼす影響:ランダム化比較試験 |
| 一般公開日(本登録希望日) | 2025/12/17 |
| 最終更新日 | 2025/12/17 10:14:44 |
日本語
ジェスチャーリズムゲームの使用が子どもの運動と認知機能へ及ぼす影響:ランダム化比較試験
英語
The Effects of Using a Gesture Rhythm Game on Children's Motor and Cognitive Functions: A Randomized Controlled Trial
日本語
ジェスチャーリズムゲームが子どもの運動能力と認知機能に与える影響の検証
英語
Examining the Effects of Gesture Rhythm Games on Children's Motor Skills and Cognitive Functions
日本語
ジェスチャーリズムゲームの使用が子どもの運動と認知機能へ及ぼす影響:ランダム化比較試験
英語
The Effects of Using a Gesture Rhythm Game on Children's Motor and Cognitive Functions: A Randomized Controlled Trial
日本語
ジェスチャーリズムゲームが子どもの運動能力と認知機能に与える影響の検証
英語
Examining the Effects of Gesture Rhythm Games on Children's Motor Skills and Cognitive Functions
| 日本/Japan |
日本語
定型発達児、発達性協調運動症
英語
Typically developing children, Developmental Coordination Disorder
| 小児科学/Pediatrics | 精神神経科学/Psychiatry |
| リハビリテーション医学/Rehabilitation medicine | 小児/Child |
悪性腫瘍以外/Others
いいえ/NO
日本語
「ジェスチャーリズムゲーム」の有効性を検証することである。具体的には、運動機能として手指巧緻性、認知機能として注意機能や運動イメージ能力が改善することを検証する。また、作用機序として神経生理学的指標においてDLPFCの活動が高まることを検証することである。
英語
The objective is to verify the effectiveness of the Gesture Rhythm Game. Specifically, it aims to verify improvements in motor function, such as finger dexterity, and cognitive function, such as attention and motor imagery ability. Furthermore, it aims to verify increased activity in the DLPFC as a neurophysiological indicator of the mechanism of action.
有効性/Efficacy
日本語
英語
検証的/Confirmatory
実務的/Pragmatic
該当せず/Not applicable
日本語
Bruininks-Oseretsky Test of Motor Proficiency Second Edition(BOT-2)のFine Motor Precision、Fine Motor Integration、Manual Dexterity、Bilateral Coordination
英語
Bruininks-Oseretsky Test of Motor Proficiency Second Edition (BOT-2) Fine Motor Precision, Fine Motor Integration, Manual Dexterity, Bilateral Coordination
日本語
ジェスチャーリズムゲーム内の評価
握力・ピンチ力
筆記課題の評価
総合的認知機能:Das-Naglieri Cognitive Assessment System(DN-CAS)
注意機能:注意変数検査(Test of Variables of Attention;TOVA)
視空間認知:メンタルローテーション
脈波測定
NIRS測定
子どもの生活の質:こどもアンケート
英語
Gesture Rhythm Game Assessment
Grip Strength/Pinching Strength
Writing Task Assessment
Comprehensive Cognitive Function: Das-Naglieri Cognitive Assessment System (DN-CAS)
Attention Function: Test of Variables of Attention (TOVA)
Visuospatial Cognition: Mental Rotation
Pulse Wave Measurement
NIRS Measurement
Child's Quality of Life: Child Questionnaire
介入/Interventional
並行群間比較/Parallel
ランダム化/Randomized
個別/Individual
オープン/Open -no one is blinded
無治療対照/No treatment
はい/YES
いいえ/NO
施設を考慮していない/Institution is not considered as adjustment factor.
はい/YES
準ランダム化/Pseudo-randomization
2
治療・ケア/Treatment
| その他/Other |
日本語
ジェスチャーリズムゲームはパソコンとLeapmotionを接続することにより動作する仕様である。課題は、手指の模倣、じゃんけん、負けじゃんけんの3種類でリズムに合わせて運動を行うものある。課題に応じて得点が独自のアルゴリズムで算出される。研究対象者の得点により、難易度を変化させることができ、複数のステージを準備している。
介入群は、ジェスチャーリズムゲームを1回30分、週に4回の頻度を上限に5週間実施する。
英語
The gesture rhythm game operates by connecting a computer to Leapmotion. Tasks include mimicking finger movements, rock-paper-scissors, and losing rock-paper-scissors, all requiring rhythmic motion. Scores are calculated using a unique algorithm based on the task. Difficulty levels can be adjusted according to the participant's score, and multiple stages are prepared.The intervention group will perform the gesture rhythm game for 30 minutes per session, up to four times per week, for five weeks.
日本語
待機群として、ジェスチャーリズムゲーム以外の活動を実施。
英語
As a standby group, activities other than the gesture rhythm game were conducted.
日本語
英語
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英語
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英語
日本語
英語
| 5 | 歳/years-old | 以上/<= |
| 12 | 歳/years-old | 以下/>= |
男女両方/Male and Female
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年齢が5歳~12歳である
英語
Aged 5 to 12 years old
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知的障害や視覚障害によりジェスチャーリズムゲームを理解して実施できる状態にない
英語
Individuals with intellectual or visual disabilities who are unable to understand and perform gesture rhythm games
70
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| 名 | 啓輔 |
| ミドルネーム | |
| 姓 | 入江 |
英語
| 名 | Keisuke |
| ミドルネーム | |
| 姓 | Irie |
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京都大学大学院
英語
Kyoto University
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医学研究科 人間健康科学系専攻 臨床認知神経科学分野
英語
Clinical Cognitive Neuroscience, Advanced Occupational Therapy, Human Health Sciences, Graduate School of Medicine
606-8507
日本語
京都府京都市左京区聖護院川原町53
英語
53 Shogoin-kawahara-cho, Sakyo-ku, Kyoto 606-8507
075-751-3968
irie.keisuke.8n@kyoto-u.ac.jp
日本語
| 名 | 啓輔 |
| ミドルネーム | |
| 姓 | 入江 |
英語
| 名 | Keisuke |
| ミドルネーム | |
| 姓 | Irie |
日本語
京都大学大学院
英語
Kyoto University
日本語
医学研究科 人間健康科学系専攻 臨床認知神経科学分野
英語
Clinical Cognitive Neuroscience, Advanced Occupational Therapy, Human Health Sciences, Graduate Scho
606-8507
日本語
京都府京都市左京区聖護院川原町53
英語
53 Shogoin-kawahara-cho, Sakyo-ku, Kyoto
075-751-3968
irie.keisuke.8n@kyoto-u.ac.jp
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京都大学
英語
Clinical Cognitive Neuroscience, Advanced Occupational Therapy, Human Health Sciences, Graduate School of Medicine, Kyoto University
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その他
英語
KURA-ZEMI,Co.,Ltd
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株式会社クラ・ゼミ
日本語
営利企業/Profit organization
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京都大学大学院医学研究科・医学部及び医学部附属病院 医の倫理委員会
英語
Kyoto University Graduate School of Medicine, Faculty of Medicine, and University Hospital Medical Ethics Committee
日本語
〒606-8501 京都府京都市左京区吉田近衛町
英語
Yoshida-Konoe-cho, Sakyo Ward, Kyoto City, Kyoto Prefecture
075-753-4680
ethcom@kuhp.kyoto-u.ac.jp
いいえ/NO
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| 2025 | 年 | 12 | 月 | 17 | 日 |
未公表/Unpublished
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開始前/Preinitiation
| 2026 | 年 | 02 | 月 | 28 | 日 |
| 2026 | 年 | 05 | 月 | 01 | 日 |
| 2026 | 年 | 08 | 月 | 31 | 日 |
| 2026 | 年 | 09 | 月 | 30 | 日 |
| 2026 | 年 | 09 | 月 | 30 | 日 |
| 2026 | 年 | 12 | 月 | 31 | 日 |
日本語
英語
| 2025 | 年 | 12 | 月 | 17 | 日 |
| 2025 | 年 | 12 | 月 | 17 | 日 |
日本語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/ctr/ctr_view.cgi?recptno=R000068740
英語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/ctr_e/ctr_view.cgi?recptno=R000068740