| UMIN試験ID | UMIN000060019 |
|---|---|
| 受付番号 | R000068640 |
| 科学的試験名 | チャレンジ行動を呈する小児への臨床介入の効果について ―シングルケース実験デザインによる評価と因果分析 |
| 一般公開日(本登録希望日) | 2025/12/09 |
| 最終更新日 | 2025/12/08 21:25:32 |
日本語
チャレンジ行動を示す子どもに対する臨床的支援の効果を検討する研究
英語
Effects of Clinical Support for Children with Challenging Behaviors
日本語
CB-Child Support Study
英語
CB-CS Study
日本語
チャレンジ行動を呈する小児への臨床介入の効果について
―シングルケース実験デザインによる評価と因果分析
英語
Effects of Clinical Interventions for Children Exhibiting Challenging Behaviors:
An Evaluation Using Single-Case Experimental Design
日本語
SCD-CBI Study
英語
SCD-CBI Study
| 日本/Japan |
日本語
チャレンジ行動を呈する小児
(不登校、行動障害〔暴言・暴力〕、不安障害〔強迫性障害・場面緘黙を含む〕)
英語
Children with Challenging Behaviors
(school refusal, behavioral disorders including aggressive behaviors, and anxiety disorders including obsessive-compulsive disorder and selective mutism)
| 小児科学/Pediatrics | 小児/Child |
悪性腫瘍以外/Others
いいえ/NO
日本語
本研究は、不登校、行動障害、不安障害(場面緘黙を含む)などのチャレンジ行動を呈する小児を対象に、行動療法を含む臨床介入を実施し、その有効性をシングルケース実験デザイン(single-case experimental designs)により評価するとともに、介入と行動変化との因果関係を検証し、効果的な支援方法を明らかにすることを目的とする。
英語
The objective of this study is to evaluate the effectiveness of clinical interventions, including behavioral therapy, for children exhibiting challenging behaviors such as school refusal, behavioral disorders, and anxiety disorders (including selective mutism), using single-case experimental designs, and to examine the causal relationship between the interventions and behavioral changes in order to identify effective support methods.
その他/Others
日本語
本研究において各対象者ごとに設定された標的行動および臨床介入方法について、その設定および実施の妥当性を探索的に検討するとともに、家庭および学校等の生活場面における介入の一般化および維持の可能性について臨床的観点から検討する。
英語
To systematically examine the appropriateness of the individually defined target behaviors and clinical intervention procedures for each participant, and to clinically assess the potential for generalization and maintenance of intervention effects across daily life settings such as home and school.
日本語
臨床介入前後および介入期間中における、各対象者に設定された標的行動の頻度の変化。標的行動は、家庭および学校等の生活場面において測定可能な行動として個別に定義し、介入期間中および介入後の推移を継続的に評価する。
英語
Change in the frequency of individually defined target behaviors for each participant before, during, and after the clinical intervention. Target behaviors are individually defined as observable and measurable behaviors in daily life settings such as home and school, and are continuously evaluated during the intervention period and after the intervention.
日本語
英語
介入/Interventional
単群/Single arm
非ランダム化/Non-randomized
オープン/Open -no one is blinded
群内/Self control
1
治療・ケア/Treatment
| 行動・習慣/Behavior,custom |
日本語
本研究における介入は、各対象者のチャレンジ行動に対して、生態学的アセスメントに基づき個別に設計された行動療法を含む臨床的介入である。具体的には、トークンエコノミー法、行動契約法、エクスポージャー等の行動療法技法を、対象者の特性および生活環境に応じて適宜組み合わせ、研究者が保護者に介入方法を指導し、保護者が家庭および学校等の生活場面において継続的に実施する。
英語
The intervention in this study consists of individualized clinical interventions, including behavioral therapy, designed based on ecological assessments of each participant's challenging behaviors. Specifically, behavioral techniques such as token economy procedures, behavioral contracts, and exposure are applied in combination as appropriate to the participant's characteristics and living environment. The intervention procedures are instructed by the researchers and implemented continuously by caregivers in daily life settings such as home and school.
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
| 1 | 歳/years-old | 以上/<= |
| 18 | 歳/years-old | 以下/>= |
男女両方/Male and Female
日本語
1.不登校などの長期欠席状態、暴言や暴力などの行動障害、または不安障害(強迫性障害および場面緘黙を含む)等のチャレンジ行動を呈する1歳から18歳までの小児。
2.対象者のチャレンジ行動に対する臨床介入を保護者が希望していること。
3.保護者が、家庭および保育園・幼稚園・学校等の生活場面において、研究者の指示に従って介入を実施できること。
4.保護者が、対象者の行動の状況を適切に評価し、記録および研究者への報告を行うことが可能であること。
英語
1) Children aged 1 to 18 years exhibiting challenging behaviors such as school refusal, behavioral disorders including verbal or physical aggression, or anxiety disorders (including obsessive-compulsive disorder and selective mutism).
2) Caregivers who seek clinical intervention for the child's challenging behaviors.
3) Caregivers who are able to implement the intervention procedures in daily life settings such as home, nursery school, kindergarten, or school in accordance with the researchers' instructions.
4) Caregivers who are capable of appropriately evaluating, recording, and reporting the child's behavioral status to the researchers.
日本語
1.重症心身障害等のため、医学的管理や医療ケアを要すると判断される小児。
2.その他、研究者が本研究への参加が不適切であると判断した小児。
英語
1) Children who require medical care or intensive medical management due to severe physical and/or intellectual disabilities.
2) Children who are judged by the investigators to be inappropriate for participation in this study for any other clinical or practical reasons.
5
日本語
| 名 | 雅美 |
| ミドルネーム | |
| 姓 | 成田 |
英語
| 名 | Masami |
| ミドルネーム | |
| 姓 | Narita |
日本語
杏林大学医学部
英語
Kyorin University School of Medicine
日本語
小児科学教室
英語
Department of Pediatrics
181-8611
日本語
東京都三鷹市新川6-20-2 杏林大学医学部
英語
Kyorin University School of Medicine 6-20-2 Shinkawa, Mitaka-shi, Tokyo 181-8611, Japan
0422-47-5511
masami-narita@ks.kyorin-u.ac.jp
日本語
| 名 | 雅美 |
| ミドルネーム | |
| 姓 | 成田 |
英語
| 名 | Masami |
| ミドルネーム | |
| 姓 | Narita |
日本語
杏林大学医学部
英語
Kyorin University School of Medicine
日本語
小児科学教室
英語
Department of Pediatrics
181-8611
日本語
東京都三鷹市新川6-20-2
英語
6-20-2 Shinkawa, Mitaka-shi, Tokyo 181-8611, Japan
0422-47-5511(23621)
masami-narita@ks.kyorin-u.ac.jp
日本語
杏林大学
英語
Kyorin University
日本語
杏林大学
日本語
日本語
英語
日本語
無し
英語
This study is funded by the investigators' own resources. No external funding is provided.
日本語
研究者自己資金
日本語
その他/Other
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
杏林大学医学部 倫理委員会
英語
Ethics Committee, Kyorin University School of Medicine
日本語
東京都三鷹市新川6-20-2 杏林大学医学部
英語
6-20-2 Shinkawa, Mitaka-shi, Tokyo 181-8611, Japan
0422-47-5511 / +81-422-47-5511
irb@ks.kyorin-u.ac.jp
いいえ/NO
日本語
英語
日本語
英語
杏林大学医学部付属病院(東京都)および家庭・学校等の生活場面
| 2025 | 年 | 12 | 月 | 09 | 日 |
未公表/Unpublished
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
限定募集中/Enrolling by invitation
| 2025 | 年 | 06 | 月 | 12 | 日 |
| 2025 | 年 | 06 | 月 | 12 | 日 |
| 2025 | 年 | 07 | 月 | 09 | 日 |
| 2027 | 年 | 07 | 月 | 31 | 日 |
日本語
英語
| 2025 | 年 | 12 | 月 | 08 | 日 |
| 2025 | 年 | 12 | 月 | 08 | 日 |
日本語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/ctr/ctr_view.cgi?recptno=R000068640
英語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/ctr_e/ctr_view.cgi?recptno=R000068640