| UMIN試験ID | UMIN000060014 |
|---|---|
| 受付番号 | R000068639 |
| 科学的試験名 | 学齢期の不登校児童生徒支援における教職員との連携に向けた作業療法導入に関するツールの検討 |
| 一般公開日(本登録希望日) | 2025/12/08 |
| 最終更新日 | 2025/12/08 14:46:18 |
日本語
学齢期の不登校児童生徒支援における教職員との連携に向けた作業療法導入に関するツールの検討
英語
Examination of Occupational Therapy Implementation Tools Aimed at Promoting Collaboration with School Staff in Supporting School-Aged Children and Students with School Refusal
日本語
不登校支援のための教職員向け作業療法連携ツールの検討
英語
Development of Occupational Therapy Collaboration Tools for Educators Supporting Students with School Refusal
日本語
学齢期の不登校児童生徒支援における教職員との連携に向けた作業療法導入に関するツールの検討
英語
Examination of Occupational Therapy Implementation Tools Aimed at Promoting Collaboration with School Staff in Supporting School-Aged Children and Students with School Refusal
日本語
不登校児童生徒支援における作業療法導入ツールの検討
英語
Examination of Occupational Therapy Implementation Tools for Supporting Children and Students Who Refuse to Attend School
| 日本/Japan |
日本語
不登校児童生徒
英語
School Refusing Children and Students
| 小児科学/Pediatrics | 精神神経科学/Psychiatry |
| リハビリテーション医学/Rehabilitation medicine | 小児/Child |
悪性腫瘍以外/Others
いいえ/NO
日本語
現状の課題の明確化: 教職員および作業療法士へのインタビュー調査を通し、学校現場における不登校支援の現状の課題、および医療機関(作業療法士)への連携ニーズを多角的に明らかにする。
英語
Clarifying Current Challenges: Through interviews with school staff and occupational therapists, we will comprehensively identify current challenges in supporting school refusal within school settings, as well as the need for collaboration with medical institutions (occupational therapists).
その他/Others
日本語
支援ツールの検討・開発: 上記の調査結果に基づき、教職員が作業療法の視点や知見を容易に活用し、医療機関(作業療法士)との連携を深めることを目的とした「作業療法導入に関するツール」の構成要素を導出し、その妥当性を検討・開発すること。
英語
Development of Support Tools: Based on the above survey findings, derive the components of "Tools for Introducing Occupational Therapy" designed to enable faculty and staff to readily utilize occupational therapy perspectives and expertise while deepening collaboration with healthcare institutions (occupational therapists). Subsequently, evaluate and develop the validity of these tools.
日本語
1.学齢期の不登校児童生徒における学校教育分野の現状と課題が、SCATを用いた質的分析により明確に構造化され、カテゴリーとストーリーラインとして抽出されること
2.学齢期の不登校児童生徒支援における作業療法の役割に関する意見や価値観が、帰納的なテーマ別分析により明確なカテゴリーとして抽出されること
英語
1.The current state and challenges in the field of school education for school-age children and students who refuse to attend school are clearly structured through qualitative analysis using SCAT and extracted as categories and storylines.
2.Opinions and values regarding the role of occupational therapy in supporting school-age children and students who refuse to attend school are extracted as distinct categories through inductive thematic analysis.
日本語
英語
観察/Observational
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
| 20 | 歳/years-old | 以上/<= |
| 70 | 歳/years-old | 以下/>= |
男女両方/Male and Female
日本語
1.不登校支援の経験がある教職員
2.臨床経験10年以上であり、小児を専門、精神を専門、または児童福祉施設で勤務経験がある作業療法士
英語
1. School staff with experience supporting students who school refusal
2. Occupational therapists with over 10 years of clinical experience specializing in pediatrics or psychiatry, or with experience working in child welfare facilities.
日本語
本研究への参加に同意が得られない者
英語
Individuals who do not consent to participate in this study
26
日本語
| 名 | 元樹 |
| ミドルネーム | |
| 姓 | 車井 |
英語
| 名 | Motoki |
| ミドルネーム | |
| 姓 | Kurumai |
日本語
名古屋市立大学大学院医学研究科
英語
Nagoya City University Graduate School of Medical Sciences
日本語
こころの発達医学寄附講座
英語
Department of Neurodevelopmental Disorders
467-8601
日本語
愛知県名古屋市瑞穂区瑞穂町字川澄1
英語
1 Kawasumi Mizuho-cho Mizuho-ku Nagoya Aichi
052-853-8760
tambietvn2018@gmail.com
日本語
| 名 | 元樹 |
| ミドルネーム | |
| 姓 | 車井 |
英語
| 名 | Motoki |
| ミドルネーム | |
| 姓 | Kurumai |
日本語
名古屋市立大学大学院医学研究科
英語
Nagoya City University Graduate School of Medical Sciences
日本語
こころの発達医学寄附講座
英語
Department of Neurodevelopmental Disorders
467-8601
日本語
愛知県名古屋市瑞穂区瑞穂町字川澄1
英語
1 Kawasumi Mizuho-cho Mizuho-ku Nagoya Aichi
052-853-8760
tambietvn2018@gmail.com
日本語
名古屋市立大学
英語
Nagoya City University
日本語
日本語
日本語
英語
日本語
名古屋市立大学
英語
Nagoya City University
日本語
日本語
その他/Other
日本語
英語
日本語
国際医療福祉大学
英語
International University of Health and Welfare
日本語
英語
日本語
名古屋市立大学医学系研究倫理審査委員会事務局
英語
Secretariat, IRB of Nagoya City University Graduate School of Medical Sciences
日本語
愛知県名古屋市瑞穂区瑞穂町字川澄1
英語
1 Kawasumi Mizuho-cho Mizuho-ku Nagoya Aichi
052-853-8346
rinshou-kenkyuu@med.nagoya-cu.ac.jp
いいえ/NO
日本語
英語
日本語
英語
| 2025 | 年 | 12 | 月 | 08 | 日 |
未公表/Unpublished
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
開始前/Preinitiation
| 2025 | 年 | 11 | 月 | 28 | 日 |
| 2025 | 年 | 11 | 月 | 28 | 日 |
| 2026 | 年 | 01 | 月 | 01 | 日 |
| 2027 | 年 | 03 | 月 | 31 | 日 |
日本語
本研究は介入や治療を伴わない質的観察研究である。教職員および作業療法士への半構造化面接とフォーカスグループディスカッションによりデータを収集し、不登校支援における課題と作業療法導入の可能性を構造的に明らかにする。
英語
This is a qualitative observational study that does not involve any intervention or treatment. Data will be collected through semi-structured interviews and Focus Group Discussions (FGD) with teaching staff and occupational therapists to structurally clarify the challenges in truancy support and the potential for introducing occupational therapy.
| 2025 | 年 | 12 | 月 | 08 | 日 |
| 2025 | 年 | 12 | 月 | 08 | 日 |
日本語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/ctr/ctr_view.cgi?recptno=R000068639
英語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/ctr_e/ctr_view.cgi?recptno=R000068639