UMIN-CTR 臨床試験登録情報の閲覧

UMIN試験ID UMIN000060014
受付番号 R000068639
科学的試験名 学齢期の不登校児童生徒支援における教職員との連携に向けた作業療法導入に関するツールの検討
一般公開日(本登録希望日) 2025/12/08
最終更新日 2025/12/08 14:46:18

※ 本ページ収載の情報は、臨床試験に関する情報公開を目的として、UMINが開設しているUMIN臨床試験登録システムに提供された臨床試験情報です。
※ 特定の医薬品や治療法等については、医療関係者や一般の方に向けて広告することは目的としていません。


基本情報/Basic information

一般向け試験名/Public title

日本語
学齢期の不登校児童生徒支援における教職員との連携に向けた作業療法導入に関するツールの検討


英語
Examination of Occupational Therapy Implementation Tools Aimed at Promoting Collaboration with School Staff in Supporting School-Aged Children and Students with School Refusal

一般向け試験名略称/Acronym

日本語
不登校支援のための教職員向け作業療法連携ツールの検討


英語
Development of Occupational Therapy Collaboration Tools for Educators Supporting Students with School Refusal

科学的試験名/Scientific Title

日本語
学齢期の不登校児童生徒支援における教職員との連携に向けた作業療法導入に関するツールの検討


英語
Examination of Occupational Therapy Implementation Tools Aimed at Promoting Collaboration with School Staff in Supporting School-Aged Children and Students with School Refusal

科学的試験名略称/Scientific Title:Acronym

日本語
不登校児童生徒支援における作業療法導入ツールの検討


英語
Examination of Occupational Therapy Implementation Tools for Supporting Children and Students Who Refuse to Attend School

試験実施地域/Region

日本/Japan


対象疾患/Condition

対象疾患名/Condition

日本語
不登校児童生徒


英語
School Refusing Children and Students

疾患区分1/Classification by specialty

小児科学/Pediatrics 精神神経科学/Psychiatry
リハビリテーション医学/Rehabilitation medicine 小児/Child

疾患区分2/Classification by malignancy

悪性腫瘍以外/Others

ゲノム情報の取扱い/Genomic information

いいえ/NO


目的/Objectives

目的1/Narrative objectives1

日本語
現状の課題の明確化: 教職員および作業療法士へのインタビュー調査を通し、学校現場における不登校支援の現状の課題、および医療機関(作業療法士)への連携ニーズを多角的に明らかにする。


英語
Clarifying Current Challenges: Through interviews with school staff and occupational therapists, we will comprehensively identify current challenges in supporting school refusal within school settings, as well as the need for collaboration with medical institutions (occupational therapists).

目的2/Basic objectives2

その他/Others

目的2 -その他詳細/Basic objectives -Others

日本語
支援ツールの検討・開発: 上記の調査結果に基づき、教職員が作業療法の視点や知見を容易に活用し、医療機関(作業療法士)との連携を深めることを目的とした「作業療法導入に関するツール」の構成要素を導出し、その妥当性を検討・開発すること。


英語
Development of Support Tools: Based on the above survey findings, derive the components of "Tools for Introducing Occupational Therapy" designed to enable faculty and staff to readily utilize occupational therapy perspectives and expertise while deepening collaboration with healthcare institutions (occupational therapists). Subsequently, evaluate and develop the validity of these tools.

試験の性質1/Trial characteristics_1


試験の性質2/Trial characteristics_2


試験のフェーズ/Developmental phase



評価/Assessment

主要アウトカム評価項目/Primary outcomes

日本語
1.学齢期の不登校児童生徒における学校教育分野の現状と課題が、SCATを用いた質的分析により明確に構造化され、カテゴリーとストーリーラインとして抽出されること
2.学齢期の不登校児童生徒支援における作業療法の役割に関する意見や価値観が、帰納的なテーマ別分析により明確なカテゴリーとして抽出されること


英語
1.The current state and challenges in the field of school education for school-age children and students who refuse to attend school are clearly structured through qualitative analysis using SCAT and extracted as categories and storylines.
2.Opinions and values regarding the role of occupational therapy in supporting school-age children and students who refuse to attend school are extracted as distinct categories through inductive thematic analysis.

副次アウトカム評価項目/Key secondary outcomes

日本語


英語


基本事項/Base

試験の種類/Study type

観察/Observational


試験デザイン/Study design

基本デザイン/Basic design


ランダム化/Randomization


ランダム化の単位/Randomization unit


ブラインド化/Blinding


コントロール/Control


層別化/Stratification


動的割付/Dynamic allocation


試験実施施設の考慮/Institution consideration


ブロック化/Blocking


割付コードを知る方法/Concealment



介入/Intervention

群数/No. of arms


介入の目的/Purpose of intervention


介入の種類/Type of intervention


介入1/Interventions/Control_1

日本語


英語

介入2/Interventions/Control_2

日本語


英語

介入3/Interventions/Control_3

日本語


英語

介入4/Interventions/Control_4

日本語


英語

介入5/Interventions/Control_5

日本語


英語

介入6/Interventions/Control_6

日本語


英語

介入7/Interventions/Control_7

日本語


英語

介入8/Interventions/Control_8

日本語


英語

介入9/Interventions/Control_9

日本語


英語

介入10/Interventions/Control_10

日本語


英語


適格性/Eligibility

年齢(下限)/Age-lower limit

20 歳/years-old 以上/<=

年齢(上限)/Age-upper limit

70 歳/years-old 以下/>=

性別/Gender

男女両方/Male and Female

選択基準/Key inclusion criteria

日本語
1.不登校支援の経験がある教職員
2.臨床経験10年以上であり、小児を専門、精神を専門、または児童福祉施設で勤務経験がある作業療法士


英語
1. School staff with experience supporting students who school refusal
2. Occupational therapists with over 10 years of clinical experience specializing in pediatrics or psychiatry, or with experience working in child welfare facilities.

除外基準/Key exclusion criteria

日本語
本研究への参加に同意が得られない者


英語
Individuals who do not consent to participate in this study

目標参加者数/Target sample size

26


責任研究者/Research contact person

責任研究者/Name of lead principal investigator

日本語
元樹
ミドルネーム
車井


英語
Motoki
ミドルネーム
Kurumai

所属組織/Organization

日本語
名古屋市立大学大学院医学研究科


英語
Nagoya City University Graduate School of Medical Sciences

所属部署/Division name

日本語
こころの発達医学寄附講座


英語
Department of Neurodevelopmental Disorders

郵便番号/Zip code

467-8601

住所/Address

日本語
愛知県名古屋市瑞穂区瑞穂町字川澄1


英語
1 Kawasumi Mizuho-cho Mizuho-ku Nagoya Aichi

電話/TEL

052-853-8760

Email/Email

tambietvn2018@gmail.com


試験問い合わせ窓口/Public contact

試験問い合わせ窓口担当者/Name of contact person

日本語
元樹
ミドルネーム
車井


英語
Motoki
ミドルネーム
Kurumai

組織名/Organization

日本語
名古屋市立大学大学院医学研究科


英語
Nagoya City University Graduate School of Medical Sciences

部署名/Division name

日本語
こころの発達医学寄附講座


英語
Department of Neurodevelopmental Disorders

郵便番号/Zip code

467-8601

住所/Address

日本語
愛知県名古屋市瑞穂区瑞穂町字川澄1


英語
1 Kawasumi Mizuho-cho Mizuho-ku Nagoya Aichi

電話/TEL

052-853-8760

試験のホームページURL/Homepage URL


Email/Email

tambietvn2018@gmail.com


実施責任個人または組織/Sponsor or person

機関名/Institute

日本語
名古屋市立大学


英語
Nagoya City University

機関名/Institute
(機関選択不可の場合)

日本語


部署名/Department

日本語


個人名/Personal name

日本語


英語


研究費提供組織/Funding Source

機関名/Organization

日本語
名古屋市立大学


英語
Nagoya City University

機関名/Organization
(機関選択不可の場合)

日本語


組織名/Division

日本語


組織の区分/Category of Funding Organization

その他/Other

研究費拠出国/Nationality of Funding Organization

日本語


英語


その他の関連組織/Other related organizations

共同実施組織/Co-sponsor

日本語
国際医療福祉大学


英語
International University of Health and Welfare

その他の研究費提供組織/Name of secondary funder(s)

日本語


英語


IRB等連絡先(公開)/IRB Contact (For public release)

組織名/Organization

日本語
名古屋市立大学医学系研究倫理審査委員会事務局


英語
Secretariat, IRB of Nagoya City University Graduate School of Medical Sciences

住所/Address

日本語
愛知県名古屋市瑞穂区瑞穂町字川澄1


英語
1 Kawasumi Mizuho-cho Mizuho-ku Nagoya Aichi

電話/Tel

052-853-8346

Email/Email

rinshou-kenkyuu@med.nagoya-cu.ac.jp


他機関から発行された試験ID/Secondary IDs

他機関から発行された試験ID/Secondary IDs

いいえ/NO

試験ID1/Study ID_1


ID発行機関1/Org. issuing International ID_1

日本語


英語

試験ID2/Study ID_2


ID発行機関2/Org. issuing International ID_2

日本語


英語

治験届/IND to MHLW



試験実施施設/Institutions

試験実施施設名称/Institutions



その他の管理情報/Other administrative information

一般公開日(本登録希望日)/Date of disclosure of the study information

2025 12 08


関連情報/Related information

プロトコル掲載URL/URL releasing protocol


試験結果の公開状況/Publication of results

未公表/Unpublished


結果/Result

結果掲載URL/URL related to results and publications


組み入れ参加者数/Number of participants that the trial has enrolled


主な結果/Results

日本語


英語

主な結果入力日/Results date posted


結果掲載遅延/Results Delayed


結果遅延理由/Results Delay Reason

日本語


英語

最初の試験結果の出版日/Date of the first journal publication of results


参加者背景/Baseline Characteristics

日本語


英語

参加者の流れ/Participant flow

日本語


英語

有害事象/Adverse events

日本語


英語

評価項目/Outcome measures

日本語


英語

個別症例データ共有計画/Plan to share IPD

日本語


英語

個別症例データ共有計画の詳細/IPD sharing Plan description

日本語


英語


試験進捗状況/Progress

試験進捗状況/Recruitment status

開始前/Preinitiation

プロトコル確定日/Date of protocol fixation

2025 11 28

倫理委員会による承認日/Date of IRB

2025 11 28

登録・組入れ開始(予定)日/Anticipated trial start date

2026 01 01

フォロー終了(予定)日/Last follow-up date

2027 03 31

入力終了(予定)日/Date of closure to data entry


データ固定(予定)日/Date trial data considered complete


解析終了(予定)日/Date analysis concluded



その他/Other

その他関連情報/Other related information

日本語
本研究は介入や治療を伴わない質的観察研究である。教職員および作業療法士への半構造化面接とフォーカスグループディスカッションによりデータを収集し、不登校支援における課題と作業療法導入の可能性を構造的に明らかにする。


英語
This is a qualitative observational study that does not involve any intervention or treatment. Data will be collected through semi-structured interviews and Focus Group Discussions (FGD) with teaching staff and occupational therapists to structurally clarify the challenges in truancy support and the potential for introducing occupational therapy.


管理情報/Management information

登録日時/Registered date

2025 12 08

最終更新日/Last modified on

2025 12 08



閲覧ページへのリンク/Link to view the page

日本語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/ctr/ctr_view.cgi?recptno=R000068639


英語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/ctr_e/ctr_view.cgi?recptno=R000068639