| UMIN試験ID | UMIN000059521 |
|---|---|
| 受付番号 | R000068085 |
| 科学的試験名 | チーム基盤型学習(TBL)が医学生の自己調整型学習スキルに及ぼす影響: 混合研究 |
| 一般公開日(本登録希望日) | 2025/10/23 |
| 最終更新日 | 2025/10/23 17:15:15 |
日本語
チーム基盤型学習(TBL)が医学生の自己調整型学習スキルに及ぼす影響: 混合研究
英語
The influence of team-based learning in clinical reasoning education on medical students' self-regulated learning skills: A mixed-methods study
日本語
チーム基盤型学習(TBL)が医学生の自己調整型学習スキルに及ぼす影響
英語
The influence of team-based learning in clinical reasoning education on medical students' self-regulated learning skills
日本語
チーム基盤型学習(TBL)が医学生の自己調整型学習スキルに及ぼす影響: 混合研究
英語
The influence of team-based learning in clinical reasoning education on medical students' self-regulated learning skills: A mixed-methods study
日本語
チーム基盤型学習(TBL)が医学生の自己調整型学習スキルに及ぼす影響
英語
The influence of team-based learning in clinical reasoning education on medical students' self-regulated learning skills
| 日本/Japan |
日本語
該当せず
英語
Not applicable
| 該当せず/Not applicable |
悪性腫瘍以外/Others
いいえ/NO
日本語
本研究の目的は, 教育介入前後で各学生のSRLのスキルの自己評価を比較し, 臨床実習前の医学生の臨床推論教育におけるTBLの長所を調査することである. さらに, TBLのどのような要素が, 医学生のSRLのスキルを向上させるのかについて医学生の認知プロセスの観点から検証する.
英語
The purpose of this study is to compare students' self-assessments of their SRL skills before and after an educational intervention and to investigate the strengths of TBL in clinical reasoning education for medical students prior to clinical practice. Furthermore, it examines which elements of TBL enhance medical students' SRL skills from the perspective of their cognitive processes.
有効性/Efficacy
日本語
英語
日本語
1. Quantitative study
TBLが臨床実習前の医学生のSRLのスキルに及ぼす効果を調査するために, アンケートを用いた横断研究を実施した. 本研究の量的データでは, TBLによる教育介入前後でのアンケートによるSRLのスキルに関する自己評価を検証した.
2. Qualitative study
量的評価に続いて, TBLが医学生のSRLのスキルに及ぼす効果を医学生の認知プロセスの観点から検証するために質的評価を実施した. 質的データでは, 自由記載式の質問紙調査を実施し, 内容分析を用いてTBLのどのような要素が, 医学生のSRLのスキルを向上させるのかについて検証した.
英語
1. Quantitative study
To investigate the effect of TBL on medical students' SRL skills prior to clinical practice, a cross-sectional study using questionnaires was conducted. The quantitative data in this study examined self-assessments of SRL skills via questionnaires before and after the TBL educational intervention.
2. Qualitative study
Following the quantitative evaluation, a qualitative evaluation was conducted to examine the effect of TBL on medical students' SRL skills from the perspective of their cognitive processes. For the qualitative data, an open-ended questionnaire survey was administered, and content analysis was used to examine which elements of TBL enhance medical students' SRL skills.
日本語
英語
観察/Observational
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
| 22 | 歳/years-old | 以上/<= |
| 31 | 歳/years-old | 以下/>= |
男女両方/Male and Female
日本語
横浜市立大学医学部に在籍する4年次医学生
「症候と病態」のTBLコース(全10ユニット)に参加した者
研究目的および内容について説明を受け、書面による同意を得た者
英語
Fourth-year medical students enrolled at Yokohama City University School of Medicine
Participants in the Symptoms and Pathophysiology team-based learning (TBL) course (10 units)
Provided written informed consent after receiving a full explanation of the study
日本語
教育介入前後のアンケートまたはテストデータが不完全な者
同意を撤回した者
英語
Students with incomplete data on pre- or post-intervention questionnaires or tests
Students who withdrew consent
80
日本語
| 名 | 晃介 |
| ミドルネーム | |
| 姓 | 石塚 |
英語
| 名 | Kosuke |
| ミドルネーム | |
| 姓 | Ishizuka |
日本語
横浜市立大学医学部総合診療医学
英語
Department of General Medicine, Yokohama City University School of Medicine, Yokohama, Kanagawa, Japan
日本語
横浜市立大学医学部総合診療医学
英語
Department of General Medicine, Yokohama City University School of Medicine, Yokohama, Kanagawa, Japan
236-0004
日本語
神奈川県横浜市金沢区福浦3-9
英語
3-9 Fukuura, Kanazawa-ku, Yokohama-city, Kanagawa pref. Japan
045-787-2800
e103007c@yokohama-cu.ac.jp
日本語
| 名 | 晃介 |
| ミドルネーム | |
| 姓 | 石塚 |
英語
| 名 | Kosuke |
| ミドルネーム | |
| 姓 | Ishizuka |
日本語
横浜市立大学医学部総合診療医学
英語
Department of General Medicine, Yokohama City University School of Medicine, Yokohama, Kanagawa, Jap
日本語
横浜市立大学医学部総合診療医学
英語
Department of General Medicine, Yokohama City University School of Medicine, Yokohama, Kanagawa, Jap
236-0004
日本語
神奈川県横浜市金沢区福浦3-9
英語
3-9 Fukuura, Kanazawa-ku, Yokohama-city, Kanagawa pref. Japan
045-787-2800
e103007c@yokohama-cu.ac.jp
日本語
横浜市立大学
英語
Yokohama City University School of Medicine
日本語
日本語
日本語
英語
日本語
その他
英語
Yokohama Foundation for Medical Research and Education
日本語
横浜総合医学振興財団
日本語
財団/Non profit foundation
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
横浜市立大学医学部総合診療医学
英語
Department of General Medicine, Yokohama City University School of Medicine
日本語
神奈川県横浜市金沢区福浦3-9
英語
3-9 Fukuura, Kanazawa-ku, Yokohama-city, Kanagawa pref. Japan
0457872800
e103007c@yokohama-cu.ac.jp
いいえ/NO
日本語
英語
日本語
英語
| 2025 | 年 | 10 | 月 | 23 | 日 |
未公表/Unpublished
86
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
試験終了/Completed
| 2024 | 年 | 07 | 月 | 23 | 日 |
| 2024 | 年 | 07 | 月 | 23 | 日 |
| 2024 | 年 | 09 | 月 | 01 | 日 |
| 2024 | 年 | 10 | 月 | 31 | 日 |
日本語
特記事項なし
英語
Not applicable
| 2025 | 年 | 10 | 月 | 23 | 日 |
| 2025 | 年 | 10 | 月 | 23 | 日 |
日本語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/ctr/ctr_view.cgi?recptno=R000068085
英語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/ctr_e/ctr_view.cgi?recptno=R000068085