| UMIN試験ID | UMIN000059610 |
|---|---|
| 受付番号 | R000067935 |
| 科学的試験名 | 親子で取り組むチックへの行動療法オンラインプログラムのランダム化比較試験(パイロット・オープントライアル) |
| 一般公開日(本登録希望日) | 2025/11/01 |
| 最終更新日 | 2025/10/31 23:50:42 |
日本語
チックマネジャー:親子で取り組むチックのオンライン行動療法プログラム(パイロット・オープントライアル)
英語
Tic Manager : An Online Parent-Child Behavioral Therapy Program for Tics (Pilot Open Trial)
日本語
チックマネジャー
英語
Tic Manager
日本語
親子で取り組むチックへの行動療法オンラインプログラムのランダム化比較試験(パイロット・オープントライアル)
英語
A Pilot Open Trial of a Parent-Child Behavioral Therapy Online Program for Tics : Preparation for a Randomized Controlled Trial
日本語
チックマネジャーパイロット
英語
Tic Manager Pilot
| 日本/Japan |
日本語
トゥレット症・慢性チック症・チック症
英語
Tourette's Disorder, Persistent Motor or Vocal Tic Disorder, Tic disorders
| 神経内科学/Neurology | 小児科学/Pediatrics |
| 精神神経科学/Psychiatry | 小児/Child |
悪性腫瘍以外/Others
いいえ/NO
日本語
トゥレット症および慢性チック症を対象に、家庭での9回のオンライン学習(eラーニング)と3回の専門家によるオンライン面接を組み合わせた行動療法プログラムを開発し、その有効性を検討することを目的とする。
本プログラムは、親子が家庭で主体的に取り組みながら専門家の支援を受けられる仕組みを構築し、臨床現場および当事者双方の負担を軽減しつつ、チック症状の改善を効果的に促すことを目指す。
今回は、ランダム化比較試験(RCT)の実施に先立ち、オープントライアルによるパイロットスタディを行い、プログラムの実施可能性と妥当性を検討する。
英語
This study aims to develop and examine the effectiveness of a behavioral therapy program for Tourette's disorder and persistent motor or vocal tic disorder, which combines nine online self-learning (e-learning) sessions with three online therapist-guided sessions.
The program is designed to enable parents and children to work together at home while receiving professional support, thereby reducing the burden on both clinical settings and participants and effectively promoting improvement of tic symptoms.
In this study, a pilot open trial will be conducted prior to a randomized controlled trial (RCT) to examine the feasibility and validity of the program.
安全性・有効性/Safety,Efficacy
日本語
英語
検証的/Confirmatory
実務的/Pragmatic
該当せず/Not applicable
日本語
介入前後およびフォローアップ時におけるチック症状の重症度の変化を、Yale Global Tic Severity Scaleのチック重症度合計スコア(YGTSS-Total Tic Severity Score:YGTSS-TTS)を用いて評価する。
英語
Changes in tic symptom severity from baseline to post-intervention and at follow-up will be assessed using the Yale Global Tic Severity Scale-Total Tic Severity Score (YGTSS-TTS).
日本語
副次評価項目は、YGTSSの機能障害スコア(YGTSS Impairment)、社会機能(Modified Global Assessment of Functioning:m-GAF)、前駆衝動(Premonitory Urge for Tics Scale:PUTS)、生活の質(KINDL-R)、チックへの気づきおよび感覚へのとらわれ(Rumination and Awareness Scale for tic-associated sensations : RASTS)、チックの抑制能力(Tic Suppressibility Scale)、保護者のストレス(Stress Response Scale-18:SRS-18)、保護者によるチック症状の自記式評価(Parent Tic Questionnaire:PTQ)、介入満足度(Client Satisfaction Questionnaire-8:CSQ-8)、および臨床家による全体改善度(Clinician Global Impression-Improvement:CGI-I)とする。これらの評価を介入前、介入後、およびフォローアップ時に実施する。
英語
Secondary outcomes include the YGTSS Impairment score, social functioning (Modified Global Assessment of Functioning: m-GAF), premonitory urges (Premonitory Urge for Tics Scale: PUTS), quality of life (KINDL-R), awareness and rumination about tic-related sensations (Rumination and Awareness Scale for tic-associated sensations : RASTS), tic suppressibility (Tic Suppressibility Scale), parental stress (Stress Response Scale-18: SRS-18), parent-rated tic symptoms (Parent Tic Questionnaire: PTQ), treatment satisfaction (Client Satisfaction Questionnaire-8: CSQ-8), and clinician-rated global improvement (Clinician Global Impression-Improvement: CGI-I). These outcomes will be assessed at baseline, post-intervention, and follow-up.
介入/Interventional
単群/Single arm
非ランダム化/Non-randomized
オープン/Open -no one is blinded
無対照/Uncontrolled
1
教育・カウンセリング・トレーニング/Educational,Counseling,Training
| 行動・習慣/Behavior,custom |
日本語
家庭でのオンライン学習(eラーニング9回)と専門家によるオンライン面接3回を組み合わせたチック症に対する行動療法プログラム(CBIT:Comprehensive Behavioral Intervention for Ticsを参考に開発)。
英語
A behavioral therapy program for tic disorders, combining nine e-learning sessions and three online therapist-guided meetings, developed with reference to the Comprehensive Behavioral Intervention for Tics (CBIT).
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
| 8 | 歳/years-old | 以上/<= |
| 15 | 歳/years-old | 以下/>= |
男女両方/Male and Female
日本語
1. 年齢:同意取得時の年齢が8歳から15歳まで(小学校3年生~中学3年生)
2. 診断:チック症(慢性チックもしくはトゥレット症)と診断されている
3. 治療の安定性:プログラム開始まで6週間以上服薬等の治療内容に変更がなく、現時点でプログラム実施中も治療内容の変更の予定がない
4. 主治医の同意:担当医師より今回の研究に同意を得られている
5. 通信環境:PCもしくはタブレットが自宅にあり、zoomを使用可能通信環境がある
6. 保護者の協力:ハビットリバーサルの練習を一緒に取組むことのできる保護者がいる
7. 同意能力:本人及び保護者から書面による同意を取得できる
8. 日本語能力:日本語による読み書き動画視聴、対面でのコミュニケーションに問題がない
英語
1. Age: Participants aged 8 to 15 years (equivalent to Japanese elementary school grade 3 to junior high school grade 3) at the time of consent.
2. Diagnosis: Diagnosed with a tic disorder (Tourette's disorder or persistent/chronic motor or vocal tic disorder).
3. Treatment stability: No changes in medication or other treatments for at least six weeks prior to program initiation, and no planned changes during the study period.
4. Physician approval: Participation approved by the treating physician.
5. Technical environment: A personal computer or tablet available at home with an internet environment capable of using Zoom.
6. Parental involvement: A parent or guardian who can participate with the child in practicing habit reversal exercises.
7. Consent: Written informed consent obtained from both the participant and the parent/guardian.
8. Language ability: Sufficient Japanese language ability for reading, writing, watching videos, and engaging in face-to-face communication.
日本語
1.チック症状への介入に先立って治療を要する重度の精神疾患を有する場合
2.知能検査を受けている場合、IQ(WISC-IV/Vまたは田中ビネー知能検査Ⅴ)が85以下である場合
3.過去にチックに対する行動療法(例:ハビットリバーサル(HRT)または暴露反応妨害法(ERP)など)を4回以上受けたことがある場合(1回の面接は30分以上のもので、個人またはグループを問わない)
英語
1. Individuals with severe psychiatric disorders that require treatment prior to intervention for tic symptoms.
2. Individuals with an IQ of 85 or below on a standardized intelligence test (e.g., WISC-IV/V or Tanaka-Binet Intelligence Test V), if such testing has been conducted.
3. Individuals who have previously received four or more sessions of behavioral therapy for tics (e.g., Habit Reversal Training (HRT) or Exposure and Response Prevention (ERP)). (Each session defined as 30 minutes or longer, including both individual and group formats.)
15
日本語
| 名 | なつみ |
| ミドルネーム | |
| 姓 | 松田 |
英語
| 名 | Natsumi |
| ミドルネーム | |
| 姓 | Matsuda |
日本語
白百合女子大学
英語
Shirayuri University
日本語
人間総合学部発達心理学科
英語
Department of Developmental Psychology
182-8525
日本語
東京都調布市緑ヶ丘1-25
英語
1-25, Midorigaoka, Chofu-shi, Tokyo
03-3326-4942
nmatsuda@shirayuri.ac.jp
日本語
| 名 | なつみ |
| ミドルネーム | |
| 姓 | 松田 |
英語
| 名 | Natsumi |
| ミドルネーム | |
| 姓 | Matsuda |
日本語
白百合女子大学
英語
Shirayuri University
日本語
人間総合学部発達心理学科
英語
Department of Developmental Psychology
182-8525
日本語
東京都調布市緑ヶ丘1-25
英語
1-25, Midorigaoka, Chofu-shi, Tokyo
03-3326-4942
bti-tj@tourette.jp
日本語
白百合女子大学
英語
Shirayuri University
日本語
日本語
人間総合学部発達心理学科
日本語
松田なつみ
英語
Matsuda Natsumi
日本語
文部科学省
英語
Ministry of Education, Culture, Sports, Science and Technology (MEXT), Japan
日本語
日本語
日本学術振興会(Japan Society for the Promotion of Science: JSPS)
日本の官庁/Japanese Governmental office
日本語
日本
英語
Japan
日本語
英語
日本語
英語
日本語
白百合女子大学
英語
Shirayuri University
日本語
東京都調布市緑ヶ丘1-25
英語
1-25, Midorigaoka, Chofu-shi, Tokyo
03-3326-4942
nmatsuda@shirayuri.ac.jp
いいえ/NO
日本語
英語
日本語
英語
東京都調布市白百合女子大学
| 2025 | 年 | 11 | 月 | 01 | 日 |
未公表/Unpublished
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
一般募集中/Open public recruiting
| 2025 | 年 | 10 | 月 | 31 | 日 |
| 2024 | 年 | 08 | 月 | 06 | 日 |
| 2025 | 年 | 10 | 月 | 31 | 日 |
| 2026 | 年 | 12 | 月 | 31 | 日 |
日本語
英語
| 2025 | 年 | 10 | 月 | 31 | 日 |
| 2025 | 年 | 10 | 月 | 31 | 日 |
日本語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/ctr/ctr_view.cgi?recptno=R000067935
英語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/ctr_e/ctr_view.cgi?recptno=R000067935