UMIN-CTR 臨床試験登録情報の閲覧

UMIN試験ID UMIN000059214
受付番号 R000067726
科学的試験名 AIで精神症状のある人を再現したコミュニケーションアプリを用いた演習が学生の不安や自信へ及ぼす影響:無作為化比較試験
一般公開日(本登録希望日) 2025/09/29
最終更新日 2025/09/27 11:21:08

※ 本ページ収載の情報は、臨床試験に関する情報公開を目的として、UMINが開設しているUMIN臨床試験登録システムに提供された臨床試験情報です。
※ 特定の医薬品や治療法等については、医療関係者や一般の方に向けて広告することは目的としていません。


基本情報/Basic information

一般向け試験名/Public title

日本語
AI演習が学生の不安や自信へ及ぼす影響


英語
The effect of AI exercises on student anxiety and confidence

一般向け試験名略称/Acronym

日本語
AI演習の影響


英語
Effect of AI Exercises

科学的試験名/Scientific Title

日本語
AIで精神症状のある人を再現したコミュニケーションアプリを用いた演習が学生の不安や自信へ及ぼす影響:無作為化比較試験


英語
The Effect of Communication App Exercises Using AI-Simulated Individuals with Psychiatric Symptoms on Students' Anxiety and Confidence: A Randomized Controlled Trial

科学的試験名略称/Scientific Title:Acronym

日本語
AI演習の影響


英語
Effect of AI Exercises

試験実施地域/Region

日本/Japan


対象疾患/Condition

対象疾患名/Condition

日本語
精神障害を持つ人に接する看護学生


英語
Nursing students interacting with individuals with mental disorders

疾患区分1/Classification by specialty

看護学/Nursing 成人/Adult

疾患区分2/Classification by malignancy

悪性腫瘍以外/Others

ゲノム情報の取扱い/Genomic information

いいえ/NO


目的/Objectives

目的1/Narrative objectives1

日本語
看護学生がAIで精神症状のある人を再現したコミュニケーションアプリを使用した演習を行うことで、精神症状のある人とのコミュニケーションに対する不安を低下させ、自己効力感が上昇することを無作為化比較試験で明らかにすることを目的とする。


英語
The objective of this randomized controlled trial is to demonstrate that nursing students' anxiety about communicating with individuals exhibiting psychiatric symptoms decreases and their self-efficacy increases when they practice using a communication app that employs AI to simulate such individuals.

目的2/Basic objectives2

有効性/Efficacy

目的2 -その他詳細/Basic objectives -Others

日本語


英語

試験の性質1/Trial characteristics_1


試験の性質2/Trial characteristics_2


試験のフェーズ/Developmental phase



評価/Assessment

主要アウトカム評価項目/Primary outcomes

日本語
新版STAI:介入群は対照群と比べて不安レベルが有意に低下すること期待される。


英語
New Edition STAI: The intervention group is expected to show a significant reduction in anxiety levels compared to the control group.

副次アウトカム評価項目/Key secondary outcomes

日本語
・特性的自己効力感尺度:介入群は対照群と比べて自己効力感が有意に上昇することを期待される。
・看護学生の臨地実習自己効力感予備尺度より「コミュニケーションスキル」:介入群は対照群と比べて精神症状のある人とのコミュニケーションが有意に上昇することを期待される。


英語
Self-Efficacy Scale: The intervention group is expected to show a significant increase in self-efficacy compared to the control group.
Communication Skills from the Nursing Students' Clinical Practice Self-Efficacy Preliminary Scale: The intervention group is expected to show a significant improvement in communication with individuals exhibiting psychiatric symptoms compared to the control group.


基本事項/Base

試験の種類/Study type

介入/Interventional


試験デザイン/Study design

基本デザイン/Basic design

並行群間比較/Parallel

ランダム化/Randomization

ランダム化/Randomized

ランダム化の単位/Randomization unit

集団/Cluster

ブラインド化/Blinding

オープンだが測定者がブラインド化されている/Open -but assessor(s) are blinded

コントロール/Control

実薬・標準治療対照/Active

層別化/Stratification

はい/YES

動的割付/Dynamic allocation

はい/YES

試験実施施設の考慮/Institution consideration

施設をブロックとみなしている/Institution is considered as a block.

ブロック化/Blocking

はい/YES

割付コードを知る方法/Concealment

中央登録/Central registration


介入/Intervention

群数/No. of arms

2

介入の目的/Purpose of intervention

教育・カウンセリング・トレーニング/Educational,Counseling,Training

介入の種類/Type of intervention

その他/Other

介入1/Interventions/Control_1

日本語
AIで精神症状のある人を再現したコミュニケーションアプリを用いた演習
参加者は精神看護における治療的コミュニケーションに関する講義を聞いたのち、AIで精神症状のある人を再現したコミュニケーションアプリを用いたコミュニケーション演習を行う。コミュニケーション相手の状態像として、「統合失調症があり陽性症状が活発な人」の1例を設定している。入院治療中を想定したシナリオであり、学生はその日の担当をする挨拶から始まり、その日の状態を確認していく。コミュニケーションのゴールは設定していないが、患者の困りごとの訴えに対して適切なコミュニケーションを考えながら展開していく流れである。3人一組で1台の端末を使い交代で行う。他2人は観察者となり、意見交換をしながら繰り返し行う。


英語
Exercise Using a Communication App Simulating Individuals with Psychiatric Symptoms via AI
Participants first attend a lecture on therapeutic communication in psychiatric nursing, then conduct communication exercises using an app that simulates individuals with psychiatric symptoms via AI. One scenario depicts a person with schizophrenia experiencing active positive symptoms. The scenario assumes the patient is undergoing inpatient treatment. Students begin by greeting the patient as their assigned caregiver for the day and then assess the patient's current condition. While no specific communication goal is set, the flow involves developing communication while considering appropriate responses to the patient's expressed concerns. Participants work in groups of three, taking turns using one device. The other two members observe, and the exercise is repeated while exchanging feedback.

介入2/Interventions/Control_2

日本語
紙上模擬患者を用いた演習
参加者は精神看護における治療的コミュニケーションに関する講義を聞いたのち、紙上模擬患者(「統合失調症があり陽性症状が活発な人」1例)に対して、介入群と同様のシナリオに基づいたコミュニケーションを展開する。3人一組のグループになり、お互いに患者役・看護師役・観察者役を交代して担いロールプレイを行う。互いに振り返り、意見交換しながら、必要であれば繰り返しロールプレイを行う。


英語
Paper-based simulated patient exercises
Participants first attend a lecture on therapeutic communication in psychiatric nursing. They then engage in communication with a paper-based simulated patient (one case: a person with schizophrenia experiencing active positive symptoms) based on the same scenario as the intervention group. Participants form groups of three, taking turns playing the roles of patient, nurse, and observer in role-play scenarios. They reflect on their performance, exchange feedback, and repeat the role-play as needed.

介入3/Interventions/Control_3

日本語


英語

介入4/Interventions/Control_4

日本語


英語

介入5/Interventions/Control_5

日本語


英語

介入6/Interventions/Control_6

日本語


英語

介入7/Interventions/Control_7

日本語


英語

介入8/Interventions/Control_8

日本語


英語

介入9/Interventions/Control_9

日本語


英語

介入10/Interventions/Control_10

日本語


英語


適格性/Eligibility

年齢(下限)/Age-lower limit


適用なし/Not applicable

年齢(上限)/Age-upper limit


適用なし/Not applicable

性別/Gender

男女両方/Male and Female

選択基準/Key inclusion criteria

日本語
1.浜松医科大学医学部看護学科または宮崎大学医学部看護学科に在籍する学生であること。
2.各大学の看護学科が定める精神看護学に関連する基礎科目(例:精神疾患の病態・治療に関する講義、精神看護学概論など)を履修済みであり、かつ精神看護学臨床実習を未履修の学生であること。これにより知識や経験などの点において均一な集団とする。
3.日本語での口頭および書面によるコミュニケーションが十分に可能であり、質問紙への日本語での回答が適切に行える者。


英語
1. Must be a student enrolled in the Department of Nursing at Hamamatsu University School of Medicine or the Department of Nursing at Miyazaki University School of Medicine.
2. Must have completed the foundational courses related to psychiatric nursing specified by each university's nursing department (e.g., lectures on the pathophysiology and treatment of psychiatric disorders, Introduction to Psychiatric Nursing, etc.), and must not have completed the psychiatric nursing clinical practicum. This ensures a homogeneous group in terms of knowledge and experience.
3. Be able to communicate effectively in Japanese both orally and in writing, and be able to respond appropriately to questionnaires in Japanese.

除外基準/Key exclusion criteria

日本語
1.既に精神看護学臨床実習を履修済みである者、または看護師免許を保有し精神科領域での臨床実習経験に相当する経験を有する編入学生等。
2.本研究の介入により精神的苦痛が増悪する可能性が高いと研究者が判断するほどの重篤な精神的苦痛を抱えている者、またはその恐れがあると自己申告した者。


英語
1.Individuals who have already completed clinical practice in psychiatric nursing, or transfer students who hold a nursing license and possess experience equivalent to clinical practice in the psychiatric field.
2.Individuals experiencing severe psychological distress to the extent that researchers judge the study intervention is likely to exacerbate it, or those who self-report such a risk.

目標参加者数/Target sample size

74


責任研究者/Research contact person

責任研究者/Name of lead principal investigator

日本語
芳史
ミドルネーム
木戸


英語
Yoshifumi
ミドルネーム
Kido

所属組織/Organization

日本語
国立大学法人 浜松医科大学


英語
Hamamatsu University School of Medicine

所属部署/Division name

日本語
医学部 臨床看護学講座


英語
Department of Nursing, Faculty of Medicine

郵便番号/Zip code

431-3192

住所/Address

日本語
静岡県浜松市中央区半田山一丁目20番1号


英語
Department of Nursing, Faculty of Medicine

電話/TEL

0534352111

Email/Email

ykido@hama-med.ad.jp


試験問い合わせ窓口/Public contact

試験問い合わせ窓口担当者/Name of contact person

日本語
芳史
ミドルネーム
木戸


英語
Yoshifumi
ミドルネーム
Kido

組織名/Organization

日本語
国立大学法人 浜松医科大学


英語
Hamamatsu University School of Medicine

部署名/Division name

日本語
医学部 臨床看護学講座


英語
Department of Nursing, Faculty of Medicine

郵便番号/Zip code

431-3192

住所/Address

日本語
静岡県浜松市中央区半田山一丁目20番1号


英語
Department of Nursing, Faculty of Medicine

電話/TEL

053-435-2823

試験のホームページURL/Homepage URL


Email/Email

ykido@hama-med.ac.jp


実施責任個人または組織/Sponsor or person

機関名/Institute

日本語
浜松医科大学


英語
Hamamatsu University School of Medicine

機関名/Institute
(機関選択不可の場合)

日本語


部署名/Department

日本語


個人名/Personal name

日本語


英語


研究費提供組織/Funding Source

機関名/Organization

日本語
浜松医科大学


英語
Hamamatsu University School of Medicine

機関名/Organization
(機関選択不可の場合)

日本語


組織名/Division

日本語


組織の区分/Category of Funding Organization

その他/Other

研究費拠出国/Nationality of Funding Organization

日本語


英語


その他の関連組織/Other related organizations

共同実施組織/Co-sponsor

日本語


英語

その他の研究費提供組織/Name of secondary funder(s)

日本語


英語


IRB等連絡先(公開)/IRB Contact (For public release)

組織名/Organization

日本語
浜松医科大学生命科学・医学系研究倫理委員会


英語
Hamamatsu Medical University, Department of Life Sciences and Medicine, Research Ethics Committee

住所/Address

日本語
静岡県浜松市中央区半田山一丁目20番1号


英語
1-20-1 Handayama, Chuo-ku, Hamamatsu City, Shizuoka Prefecture

電話/Tel

053-435-2823

Email/Email

rinri@hama-med.ac.jp


他機関から発行された試験ID/Secondary IDs

他機関から発行された試験ID/Secondary IDs

いいえ/NO

試験ID1/Study ID_1


ID発行機関1/Org. issuing International ID_1

日本語


英語

試験ID2/Study ID_2


ID発行機関2/Org. issuing International ID_2

日本語


英語

治験届/IND to MHLW



試験実施施設/Institutions

試験実施施設名称/Institutions



その他の管理情報/Other administrative information

一般公開日(本登録希望日)/Date of disclosure of the study information

2025 09 29


関連情報/Related information

プロトコル掲載URL/URL releasing protocol


試験結果の公開状況/Publication of results

未公表/Unpublished


結果/Result

結果掲載URL/URL related to results and publications


組み入れ参加者数/Number of participants that the trial has enrolled


主な結果/Results

日本語


英語

主な結果入力日/Results date posted


結果掲載遅延/Results Delayed


結果遅延理由/Results Delay Reason

日本語


英語

最初の試験結果の出版日/Date of the first journal publication of results


参加者背景/Baseline Characteristics

日本語


英語

参加者の流れ/Participant flow

日本語


英語

有害事象/Adverse events

日本語


英語

評価項目/Outcome measures

日本語


英語

個別症例データ共有計画/Plan to share IPD

日本語


英語

個別症例データ共有計画の詳細/IPD sharing Plan description

日本語


英語


試験進捗状況/Progress

試験進捗状況/Recruitment status

開始前/Preinitiation

プロトコル確定日/Date of protocol fixation

2025 09 10

倫理委員会による承認日/Date of IRB

2025 09 10

登録・組入れ開始(予定)日/Anticipated trial start date

2025 09 29

フォロー終了(予定)日/Last follow-up date

2030 03 01

入力終了(予定)日/Date of closure to data entry


データ固定(予定)日/Date trial data considered complete


解析終了(予定)日/Date analysis concluded



その他/Other

その他関連情報/Other related information

日本語


英語


管理情報/Management information

登録日時/Registered date

2025 09 27

最終更新日/Last modified on

2025 09 27



閲覧ページへのリンク/Link to view the page

日本語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/ctr/ctr_view.cgi?recptno=R000067726


英語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/ctr_e/ctr_view.cgi?recptno=R000067726