UMIN試験ID | UMIN000058998 |
---|---|
受付番号 | R000067472 |
科学的試験名 | 社会的・医療的サポートを受けている子どもたちによる能動的・創造的な音楽活動 |
一般公開日(本登録希望日) | 2025/10/01 |
最終更新日 | 2025/09/04 22:48:07 |
日本語
社会的・医療的サポートを受けている子どもたちによる能動的・創造的な音楽活動
英語
Active and creative musical activities by children receiving social and medical support.
日本語
社会的・医療的サポートを受けている子どもたちによる能動的・創造的な音楽活動
英語
Active and creative musical activities by children receiving social and medical support.
日本語
社会的・医療的サポートを受けている子どもたちによる能動的・創造的な音楽活動
英語
Active and creative musical activities by children receiving social and medical support.
日本語
社会的・医療的サポートを受けている子どもたちによる能動的・創造的な音楽活動
英語
Active and creative musical activities by children receiving social and medical support.
日本/Japan |
日本語
児童養護施設入所児、医療的支援を必要とする児、特別支援学校の児
英語
Children in child welfare facilities, children requiring medical support, children in special needs schools.
精神神経科学/Psychiatry |
悪性腫瘍以外/Others
いいえ/NO
日本語
本研究では、児童養護施設に入所している子どもたち、医療的支援を必要とする子どもたち、ならびに、特別支援学校に通学する子どもたちを対象に、集団での音楽活動が精神症状や行動の問題にどのような効果を及ぼすのか検証する。また、ピアサポートとして、子どもたち同士で楽器を教え合い、共同で楽曲や表現技法を創造していくことを目指す。
実施にあたって、子どもたちの視点、想いをなによりも大切にしたい。随時、参加する子どもたちの意見を聴き、できる限り表現活動の中に反映させ、「ともに作る」ことを目指す。音楽という「馴染みがあって」「楽しめる」媒体による治療的介入は価値が大きいと考える。「心の苦しみを解決する」にとどまらず、「人生を豊かにする」音楽の力を検証する。
英語
This study examines the effects of group music activities on mental symptoms and behavioral issues among children residing in child welfare facilities, children requiring medical support, and children attending special needs schools. It also aims to foster peer support by having children teach each other instruments and collaboratively create music and expressive techniques.
In implementing this program, we prioritize the children's perspectives and feelings above all else. We will regularly listen to the opinions of participating children and strive to incorporate them into the expressive activities as much as possible, aiming for a collaborative creation process. We believe therapeutic interventions using music - a medium that is "familiar" and "enjoyable" - hold significant value. We seek to verify the power of music not only to "resolve emotional distress" but also to "enrich life."
有効性/Efficacy
日本語
英語
日本語
介入前後に下記項目を評価する。
評価尺度CGI-I(臨床全般改善度)
評価尺度QIDS-J(Quick Inventory of Depressive Symptomatology うつ症状)
評価尺度AFQ-Y(Avoidance and Fusion Questionnaire for Youth 心理的非柔軟性)
評価尺度SCAS(Spence Children's Anxiety Scale 不安症状)
評価尺度SDQ(Strengths and Difficulties Questionnaire 強さと困難さ)
評価尺度RSES-J(日本語版Rosenberg自尊感情尺度)
評価尺度ABC-J(Aberrant behavior checklist 異常行動)
評価尺度SDQ-P(Strengths and Difficulties Questionnaire 強さと困難さ)
評価尺度SCAS-P(Spence Children's Anxiety Scale 不安症状)
評価尺度ADHD-RS-IV(ADHD Rating Scale 多動衝動性)
唾液オキシトシン濃度
唾液コルチゾール濃度
英語
The following items will be assessed before and after the intervention.
CGI-I Clinical Global Impression of Impression Important scale
QIDS-J Quick Inventory of Depressive Symptomatology
AFQ-Y Avoidance and Fusion Questionnaire for Youth
SCAS Spence Children's Anxiety Scale
SDQ Strengths and Difficulties Questionnaire
RSES-J Rosenberg's Self Esteem Scale
ABC-J Aberrant behavior checklist
SDQ-P Strengths and Difficulties Questionnaire
SCAS-P Spence Children's Anxiety Scale
ADHD-RS-IV ADHD Rating Scale
Salivary oxytocin concentration
Salivary cortisol concentration
日本語
英語
介入/Interventional
単群/Single arm
非ランダム化/Non-randomized
オープン/Open -no one is blinded
無対照/Uncontrolled
1
治療・ケア/Treatment
その他/Other |
日本語
ギターやドラムなど対象者が希望する楽器の演奏法を指導して、全員で合同演奏をする。隔週、計20セッションとする。
英語
Instruct participants in playing their chosen instruments, such as guitar or drums, and conduct joint ensemble practice sessions.There will be a total of 20 sessions every other week.
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
6 | 歳/years-old | 以上/<= |
18 | 歳/years-old | 以下/>= |
男女両方/Male and Female
日本語
以下の基準をすべて満たす方を対象とする。
①年齢:同意取得時において、年齢が6歳以上18歳以下の方
②性別:不問
③児童養護施設に入所中の児、医療的支援を必要とする児、特別支援学校に通学する児
④本研究への参加にあたり十分な説明を受け、十分な理解の上で本人または代諾者によるアセント及び文書同意が得られた方
英語
The program will be open to those who meet all of the following criteria
1. Age: At least 6 years old and no older than 18 years old at the time of obtaining consent.
2. Gender: Any gender
3. Children in child welfare facilities, children requiring medical support, children in special needs schools.
4. Persons who have been fully informed about their participation in this study, and who have given their assent and written consent based on sufficient understanding by themselves or by their surrogate.
日本語
以下のうち一つでも該当する方は、対象として除外する。
①年齢が6歳未満または19歳以上の方
②聴覚障害のある方
③視覚障害のある方
④その他、研究責任者が研究対象者として不適当と判断した患者
英語
Persons who fall under any one of the following shall be excluded as eligible
1. Those whose age is less than 6 years old or more than 19 years old
2. Persons with hearing impairment
3. Persons with visual impairment
4. Other patients deemed inappropriate as research subjects by the principal investigator.
10
日本語
名 | 進太郎 |
ミドルネーム | |
姓 | 福元 |
英語
名 | Shintaro |
ミドルネーム | |
姓 | Fukumoto |
日本語
福井大学
英語
University of Fukui
日本語
福井大学 医学部 精神医学
英語
Department of Neuropsychiatry, Faculty of Medical Sciences, University of Fukui
9101193
日本語
福井県吉田郡永平寺町松岡下合月23-3
英語
23-3, Matsuoka-shimoaizuki, Eiheiji-cho, Yoshida-gun, Fukui 910-1193, Japan
0776613111
sinchan@u-fukui.ac.jp
日本語
名 | 進太郎 |
ミドルネーム | |
姓 | 福元 |
英語
名 | Shintaro |
ミドルネーム | |
姓 | Fukumoto |
日本語
福井大学
英語
University of Fukui
日本語
福井大学 医学部 精神医学
英語
Department of Neuropsychiatry, Faculty of Medical Sciences, University of Fukui
9101193
日本語
福井県吉田郡永平寺町松岡下合月23-3
英語
23-3, Matsuoka-shimoaizuki, Eiheiji-cho, Yoshida-gun, Fukui 910-1193, Japan
0776613111
sinchan@u-fukui.ac.jp
日本語
その他
英語
Department of Neuropsychiatry, Faculty of Medical Sciences, University of Fukui
日本語
福井大学 医学部 精神医学
日本語
日本語
英語
日本語
文部科学省
英語
Ministry of Education, Culture, Sports, Science and Technology
日本語
日本語
日本の官庁/Japanese Governmental office
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
福井大学 医学部 精神医学
英語
Department of Neuropsychiatry, Faculty of Medical Sciences, University of Fukui
日本語
福井県吉田郡永平寺町松岡下合月23-3
英語
23-3, Matsuoka-shimoaizuki, Eiheiji-cho, Yoshida-gun, Fukui 910-1193, Japan
0776613111
sinchan@u-fukui.ac.jp
いいえ/NO
日本語
英語
日本語
英語
2025 | 年 | 10 | 月 | 01 | 日 |
未公表/Unpublished
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
開始前/Preinitiation
2025 | 年 | 09 | 月 | 01 | 日 |
2025 | 年 | 03 | 月 | 17 | 日 |
2025 | 年 | 10 | 月 | 01 | 日 |
2027 | 年 | 03 | 月 | 31 | 日 |
日本語
英語
2025 | 年 | 09 | 月 | 04 | 日 |
2025 | 年 | 09 | 月 | 04 | 日 |
日本語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/ctr/ctr_view.cgi?recptno=R000067472
英語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/ctr_e/ctr_view.cgi?recptno=R000067472