UMIN-CTR 臨床試験登録情報の閲覧

UMIN試験ID UMIN000058946
受付番号 R000067413
科学的試験名 我が国の精神・発達障害学生支援に携わる看護教員の倫理および合意形成に関する課題:スコーピングレビュー
一般公開日(本登録希望日) 2025/08/31
最終更新日 2025/08/31 17:59:03

※ 本ページ収載の情報は、臨床試験に関する情報公開を目的として、UMINが開設しているUMIN臨床試験登録システムに提供された臨床試験情報です。
※ 特定の医薬品や治療法等については、医療関係者や一般の方に向けて広告することは目的としていません。


基本情報/Basic information

一般向け試験名/Public title

日本語
我が国の精神・発達障害学生支援に携わる看護教員の倫理および合意形成に関する課題:スコーピングレビュー


英語
Issues concerning ethics and consensus building among nursing educators involved in supporting students with mental and developmental disabilities in Japan: A scoping review

一般向け試験名略称/Acronym

日本語
我が国の精神・発達障害学生支援に携わる看護教員の倫理および合意形成に関する課題:スコーピングレビュー


英語
Issues concerning ethics and consensus building among nursing educators involved in supporting students with mental and developmental disabilities in Japan: A scoping review

科学的試験名/Scientific Title

日本語
我が国の精神・発達障害学生支援に携わる看護教員の倫理および合意形成に関する課題:スコーピングレビュー


英語
Issues concerning ethics and consensus building among nursing educators involved in supporting students with mental and developmental disabilities in Japan: A scoping review

科学的試験名略称/Scientific Title:Acronym

日本語
我が国の精神・発達障害学生支援に携わる看護教員の倫理および合意形成に関する課題:スコーピングレビュー


英語
Issues concerning ethics and consensus building among nursing educators involved in supporting students with mental and developmental disabilities in Japan: A scoping review

試験実施地域/Region

日本/Japan


対象疾患/Condition

対象疾患名/Condition

日本語
精神疾患、発達障害


英語

mental disorder, developmental disorder

疾患区分1/Classification by specialty

看護学/Nursing

疾患区分2/Classification by malignancy

悪性腫瘍以外/Others

ゲノム情報の取扱い/Genomic information

いいえ/NO


目的/Objectives

目的1/Narrative objectives1

日本語
日本の看護基礎教育における精神・発達障害学生支援に携わる看護教員の倫理的課題および、支援の合意形成における課題を明らかにする。


英語
This study aims to clarify the ethical issues faced by nursing educators involved in supporting students with mental and developmental disabilities in Japan's basic nursing education, as well as the challenges in reaching consensus on support measures.

目的2/Basic objectives2

その他/Others

目的2 -その他詳細/Basic objectives -Others

日本語
本スコーピングレビューでは、以下を明らかにする。
日本の看護基礎教育における精神・発達障害学生支援に携わる看護教員の倫理的課題および、支援の合意形成における課題は何か?


英語
This scoping review aims to clarify the following:
What are the ethical challenges faced by nursing educators involved in supporting students with mental and developmental disabilities in Japan's basic nursing education, and what are the challenges in reaching consensus regarding support?

試験の性質1/Trial characteristics_1


試験の性質2/Trial characteristics_2


試験のフェーズ/Developmental phase



評価/Assessment

主要アウトカム評価項目/Primary outcomes

日本語
倫理的課題


英語
ethical issues

副次アウトカム評価項目/Key secondary outcomes

日本語
学生支援に関する合意形成における課題


英語
challenges in reaching consensus on student support


基本事項/Base

試験の種類/Study type

その他・メタアナリシス等/Others,meta-analysis etc


試験デザイン/Study design

基本デザイン/Basic design


ランダム化/Randomization


ランダム化の単位/Randomization unit


ブラインド化/Blinding


コントロール/Control


層別化/Stratification


動的割付/Dynamic allocation


試験実施施設の考慮/Institution consideration


ブロック化/Blocking


割付コードを知る方法/Concealment



介入/Intervention

群数/No. of arms


介入の目的/Purpose of intervention


介入の種類/Type of intervention


介入1/Interventions/Control_1

日本語


英語

介入2/Interventions/Control_2

日本語


英語

介入3/Interventions/Control_3

日本語


英語

介入4/Interventions/Control_4

日本語


英語

介入5/Interventions/Control_5

日本語


英語

介入6/Interventions/Control_6

日本語


英語

介入7/Interventions/Control_7

日本語


英語

介入8/Interventions/Control_8

日本語


英語

介入9/Interventions/Control_9

日本語


英語

介入10/Interventions/Control_10

日本語


英語


適格性/Eligibility

年齢(下限)/Age-lower limit


適用なし/Not applicable

年齢(上限)/Age-upper limit


適用なし/Not applicable

性別/Gender

男女両方/Male and Female

選択基準/Key inclusion criteria

日本語
・文脈は、日本の看護基礎教育における記述である。
・研究対象は、看護教員である。
・看護学生の学習障害や発達障害への対応が記載されている


英語
The context is a description of Japan's basic nursing education.
The research subjects are nursing educators.
It describes approaches to nursing students with learning disabilities or developmental disorders.

除外基準/Key exclusion criteria

日本語
解説および総説(レビュー)論文


英語
commentary and review papers

目標参加者数/Target sample size



責任研究者/Research contact person

責任研究者/Name of lead principal investigator

日本語
由美子
ミドルネーム
植村


英語
Yumiko
ミドルネーム
Uemura

所属組織/Organization

日本語
関東学院大学


英語
Kanto Gakuin University

所属部署/Division name

日本語
看護学部


英語
College of Nursing

郵便番号/Zip code

2368503

住所/Address

日本語
神奈川県横浜市金沢区六浦東1-50-1


英語
1-50-1 Mutsuurahigashi,Kanazawa-ward, Yokohama,Kanagawa,Japan

電話/TEL

045-786-5764

Email/Email

uemura15@kanto-gakuin.ac.jp


試験問い合わせ窓口/Public contact

試験問い合わせ窓口担当者/Name of contact person

日本語
植村
ミドルネーム
由美子


英語
Yumiko
ミドルネーム
uemura

組織名/Organization

日本語
関東学院大学


英語
Kanto Gakuin University

部署名/Division name

日本語
看護学部


英語
College of Nursing

郵便番号/Zip code

2368503

住所/Address

日本語
神奈川県横浜市金沢区六浦東1-50-1


英語
1-50-1 Mutsuurahigashi,Kanazawa-ward, Yokohama,Kanagawa,Japan

電話/TEL

045-786-5764

試験のホームページURL/Homepage URL


Email/Email

uemura15@kanto-gakuin.ac.jp


実施責任個人または組織/Sponsor or person

機関名/Institute

日本語
関東学院大学


英語
Kanto Gakuin University

機関名/Institute
(機関選択不可の場合)

日本語


部署名/Department

日本語


個人名/Personal name

日本語


英語


研究費提供組織/Funding Source

機関名/Organization

日本語
文部科学省


英語
KAKENHI

機関名/Organization
(機関選択不可の場合)

日本語
科学研究費


組織名/Division

日本語


組織の区分/Category of Funding Organization

日本の官庁/Japanese Governmental office

研究費拠出国/Nationality of Funding Organization

日本語


英語


その他の関連組織/Other related organizations

共同実施組織/Co-sponsor

日本語


英語

その他の研究費提供組織/Name of secondary funder(s)

日本語


英語


IRB等連絡先(公開)/IRB Contact (For public release)

組織名/Organization

日本語
関東学院大学


英語
Kanto Gakuin University

住所/Address

日本語
神奈川県横浜市金沢区六浦東1-50-1


英語
1-50-1 Mutsuurahigashi,Kanazawa-ward, Yokohama,Kanagawa,Japan

電話/Tel

045-786-5764

Email/Email

uemura15@kanto-gakuin.ac.jp


他機関から発行された試験ID/Secondary IDs

他機関から発行された試験ID/Secondary IDs

いいえ/NO

試験ID1/Study ID_1


ID発行機関1/Org. issuing International ID_1

日本語


英語

試験ID2/Study ID_2


ID発行機関2/Org. issuing International ID_2

日本語


英語

治験届/IND to MHLW



試験実施施設/Institutions

試験実施施設名称/Institutions



その他の管理情報/Other administrative information

一般公開日(本登録希望日)/Date of disclosure of the study information

2025 08 31


関連情報/Related information

プロトコル掲載URL/URL releasing protocol


試験結果の公開状況/Publication of results

未公表/Unpublished


結果/Result

結果掲載URL/URL related to results and publications


組み入れ参加者数/Number of participants that the trial has enrolled


主な結果/Results

日本語


英語

主な結果入力日/Results date posted


結果掲載遅延/Results Delayed


結果遅延理由/Results Delay Reason

日本語


英語

最初の試験結果の出版日/Date of the first journal publication of results


参加者背景/Baseline Characteristics

日本語


英語

参加者の流れ/Participant flow

日本語


英語

有害事象/Adverse events

日本語


英語

評価項目/Outcome measures

日本語


英語

個別症例データ共有計画/Plan to share IPD

日本語


英語

個別症例データ共有計画の詳細/IPD sharing Plan description

日本語


英語


試験進捗状況/Progress

試験進捗状況/Recruitment status

開始前/Preinitiation

プロトコル確定日/Date of protocol fixation

2025 08 31

倫理委員会による承認日/Date of IRB


登録・組入れ開始(予定)日/Anticipated trial start date

2025 08 31

フォロー終了(予定)日/Last follow-up date

2026 03 31

入力終了(予定)日/Date of closure to data entry


データ固定(予定)日/Date trial data considered complete


解析終了(予定)日/Date analysis concluded



その他/Other

その他関連情報/Other related information

日本語
本研究は、日本の看護基礎教育における精神・発達障害学生支援に携わる看護教員や組織の取り組みを概観し、倫理および学修支援に関する合意形成における課題を明らかにする。


英語
This study reviews the approaches of nursing educators involved in supporting students with mental and developmental disabilities in Japan's basic nursing education, identifying ethical challenges in learning support and issues in consensus-building for support.


管理情報/Management information

登録日時/Registered date

2025 08 31

最終更新日/Last modified on

2025 08 31



閲覧ページへのリンク/Link to view the page

日本語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/ctr/ctr_view.cgi?recptno=R000067413


英語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/ctr_e/ctr_view.cgi?recptno=R000067413