UMIN-CTR 臨床試験登録情報の閲覧

UMIN試験ID UMIN000058747
受付番号 R000067172
科学的試験名 精神科通院中の親と暮らす子どもへの心理教育テキストに関する親を対象とした調査
一般公開日(本登録希望日) 2025/08/09
最終更新日 2025/08/09 10:55:08

※ 本ページ収載の情報は、臨床試験に関する情報公開を目的として、UMINが開設しているUMIN臨床試験登録システムに提供された臨床試験情報です。
※ 特定の医薬品や治療法等については、医療関係者や一般の方に向けて広告することは目的としていません。


基本情報/Basic information

一般向け試験名/Public title

日本語
心理教育テキスト「あなたのたすけになるかもしれない本(ショート版)」に関する親御さんを対象とした調査


英語
Research survey for parents regarding the psychological education textbook: Books That May Help You (Short Version)

一般向け試験名略称/Acronym

日本語
あなたのたすけになるかもしれない本ー親調査


英語
ATB-P research

科学的試験名/Scientific Title

日本語
精神科通院中の親と暮らす子どもへの心理教育テキストに関する親を対象とした調査


英語
A research study on psychological education textbooks for children living with parents who are undergoing psychiatric treatment

科学的試験名略称/Scientific Title:Acronym

日本語
COPMIのためのテキスト:親調査


英語
Text for COPMI: Parent Survey

試験実施地域/Region

日本/Japan


対象疾患/Condition

対象疾患名/Condition

日本語
対象は研究機関の小児科や精神科に通院する精神疾患患者を育てる保護者のうち、自分自身も精神疾患患者であるもの。


英語
The target population consists of parents raising children with mental disorders who are outpatients at pediatric or psychiatric departments of research institutions, and who themselves have mental disorders.

疾患区分1/Classification by specialty

小児科学/Pediatrics 精神神経科学/Psychiatry

疾患区分2/Classification by malignancy

悪性腫瘍以外/Others

ゲノム情報の取扱い/Genomic information

いいえ/NO


目的/Objectives

目的1/Narrative objectives1

日本語
本研究の目的は、小学校低学年の子どもに向けて使用する心理教育テキスト「あなたのたすけになるかもしれない本(ショート版)」が、子育てを始める、あるいはすでに始めている精神疾患を持つ親にとって安心材料となり得るかを検証することである。同時に、精神疾患を抱えながら子育てをする親子のアタッチメントや援助希求能力の向上に寄与する可能性についても明らかにしたい。


英語
The purpose of this study is to verify whether a psychological education text titled: A Book That Might Help You (Short Version). designed for elementary school students in the lower grades can serve as a source of reassurance for parents with mental illnesses who are beginning or already engaged in child-rearing. Additionally, we aim to clarify the potential of this text to contribute to improving attachment and help-seeking abilities in parent-child dyads where one or both parents have mental illnesses.

目的2/Basic objectives2

その他/Others

目的2 -その他詳細/Basic objectives -Others

日本語
精神疾患をもつ親やその配偶者は、子どもに自分や配偶者の病気をどのように説明すべきか悩むケースが多いと報告されている。しかし、このテキストを早期から活用できると知ることで、子どもへの後ろめたさが軽減され、親子関係に生じがちなわだかまりも和らぐと期待される。その結果、親子のアタッチメントが強化されるだけでなく、親子双方が周囲に助けを求める援助希求能力も高まると考えられる。同時に、このようなテキストがより有効な親の養育態度や養育ストレスについても検討する。
本研究で、心理教育テキストが子育てを始める、あるいは始めている親にとって安心材料となることが示唆されれば、今後、精神疾患を抱える親が子どもをもつ際、あるいは幼い子どもを育てる際の有用な手立てとして、テキストの活用を促進できるだろう。さらに、親子関係の円滑な構築を支援する視点としても、このテキストの重要性を啓発する契機となると考える。


英語
By utilizing this text from an early age, we expect to reduce parents' feelings of guilt toward their children and alleviate tension that often arises in parent-child relationships. As a result, we expect that not only will the bond between parents and children be strengthened, but both parents and children will improve their ability to seek support from those around them. At the same time, this study will examine the role of such texts in promoting more effective parenting attitudes and reducing parenting stress.

試験の性質1/Trial characteristics_1

探索的/Exploratory

試験の性質2/Trial characteristics_2

実務的/Pragmatic

試験のフェーズ/Developmental phase

該当せず/Not applicable


評価/Assessment

主要アウトカム評価項目/Primary outcomes

日本語
親自身の精神疾患を子どもに説明することに関する考えの変化


英語
Changes in attitudes toward explaining mental illness to children

副次アウトカム評価項目/Key secondary outcomes

日本語
1.K6(精神症状)と援助希求態度、肯定的・否定的養育態度尺度、発達障害児・者をもつ親のストレッサー尺度の関連
2. 子どもの強さと困難さの尺度と援助希求態度、肯定的・否定的養育態度尺度、発達障害児・者をもつ親のストレッサー尺度の関連


英語
1. Relationship between K6 (psychiatric symptoms), help-seeking attitudes, positive and negative parenting attitudes, and stressors experienced by parents of children with developmental disorders
2. Relationship between measures of children's strengths and difficulties, help-seeking attitudes, positive and negative parenting attitudes, and stressors experienced by parents of children with developmental disorders


基本事項/Base

試験の種類/Study type

介入/Interventional


試験デザイン/Study design

基本デザイン/Basic design

単群/Single arm

ランダム化/Randomization

非ランダム化/Non-randomized

ランダム化の単位/Randomization unit


ブラインド化/Blinding

オープン/Open -no one is blinded

コントロール/Control

無対照/Uncontrolled

層別化/Stratification


動的割付/Dynamic allocation


試験実施施設の考慮/Institution consideration


ブロック化/Blocking


割付コードを知る方法/Concealment



介入/Intervention

群数/No. of arms

1

介入の目的/Purpose of intervention

教育・カウンセリング・トレーニング/Educational,Counseling,Training

介入の種類/Type of intervention

その他/Other

介入1/Interventions/Control_1

日本語
精神疾患患者を親にもつ子どものための心理教育テキスト「あなたのたすけになるかもしれない本(ショート版)」を読むこと


英語
Read A Book That May Help You (Short Version), a psychological education text for children of parents with mental illness.

介入2/Interventions/Control_2

日本語


英語

介入3/Interventions/Control_3

日本語


英語

介入4/Interventions/Control_4

日本語


英語

介入5/Interventions/Control_5

日本語


英語

介入6/Interventions/Control_6

日本語


英語

介入7/Interventions/Control_7

日本語


英語

介入8/Interventions/Control_8

日本語


英語

介入9/Interventions/Control_9

日本語


英語

介入10/Interventions/Control_10

日本語


英語


適格性/Eligibility

年齢(下限)/Age-lower limit

18 歳/years-old 以上/<=

年齢(上限)/Age-upper limit


適用なし/Not applicable

性別/Gender

男女両方/Male and Female

選択基準/Key inclusion criteria

日本語
(1) 久留米大学病院精神科・小児科、福岡大学病院小児科・精神科、獨協医科大学埼玉医療センター子どものこころ診療センターに通院中または入院中の患者の親のうち、精神疾患に罹患し治療中の方
(2)対象者の子どもの年齢は0歳-満20歳の方
(3)対象者の子どもの主治医の許可が得られた方
(4) 本研究について文書を用いて説明を行い、文書にて同意を得られた方


英語
(1) Parents of patients currently receiving outpatient or inpatient treatment at the Department of Psychiatry and Pediatrics at Kurume University Hospital, the Department of Pediatrics and Psychiatry at Fukuoka University Hospital, or the Children's Mental Health Center at Dokkyo Medical University Saitama Medical Center, who have a mental disorder and are currently undergoing treatment
(2) The age of the child of the subject is between 0 and 20 years old
(3) Individuals who have obtained permission from the child's attending physician
(4) Individuals who have received written explanation about this study and have provided written consent.

除外基準/Key exclusion criteria

日本語
(1) 心理教育テキストを読むことが侵襲的であると判断された場合
(2)主治医の許可が得られない場合
(3)日本語の理解が不十分である場合
(4)テキストを理解するにあたって、知的な課題が大きい場合


英語
(1) If reading the psychological education text is deemed invasive
(2) If permission from the attending physician cannot be obtained
(3) If the patient's understanding of Japanese is insufficient
(4) If there are significant intellectual challenges in understanding the text

目標参加者数/Target sample size

50


責任研究者/Research contact person

責任研究者/Name of lead principal investigator

日本語
美智子
ミドルネーム
松岡


英語
Michiko
ミドルネーム
Matsuoka

所属組織/Organization

日本語
久留米大学


英語
Kurume University

所属部署/Division name

日本語
医学部神経精神医学講座


英語
Department of Neuropsychiatry, School of Medicine

郵便番号/Zip code

8300011

住所/Address

日本語
福岡県久留米市旭町67


英語
67 Asahi-machi, Kurume-shi, Fukuoka

電話/TEL

0942-31-7564

Email/Email

matsuoka_michiko@med.kurume-u.ac.jp


試験問い合わせ窓口/Public contact

試験問い合わせ窓口担当者/Name of contact person

日本語
美智子
ミドルネーム
松岡


英語
Michiko
ミドルネーム
Matsuoka

組織名/Organization

日本語
久留米大学


英語
Kurume University

部署名/Division name

日本語
医学部神経精神医学講座


英語
Department of Neuropsychiatry, School of Medicine

郵便番号/Zip code

830-0011

住所/Address

日本語
福岡県久留米市旭町67


英語
67 Asahi-machi, Kurume-shi, Fukuoka

電話/TEL

0942-31-7564

試験のホームページURL/Homepage URL


Email/Email

matsuoka_michiko@med.kurume-u.ac.jp


実施責任個人または組織/Sponsor or person

機関名/Institute

日本語
久留米大学


英語
Kurume University

機関名/Institute
(機関選択不可の場合)

日本語


部署名/Department

日本語
医学部神経精神医学講座


個人名/Personal name

日本語
松岡美智子


英語
Michiko Matsuoka


研究費提供組織/Funding Source

機関名/Organization

日本語
その他


英語
Japanese Society of Psychosomatic Pediatrics

機関名/Organization
(機関選択不可の場合)

日本語
日本小児心身医学会


組織名/Division

日本語


組織の区分/Category of Funding Organization

その他/Other

研究費拠出国/Nationality of Funding Organization

日本語


英語


その他の関連組織/Other related organizations

共同実施組織/Co-sponsor

日本語


英語

その他の研究費提供組織/Name of secondary funder(s)

日本語


英語


IRB等連絡先(公開)/IRB Contact (For public release)

組織名/Organization

日本語
久留米大学医に関する倫理委員会


英語
Kurume University Medical Ethics Committee

住所/Address

日本語
福岡県久留米市旭町67


英語
67 Asahi-machi, Kurume-shi, Fukuoka

電話/Tel

0942-65-3749

Email/Email

i_rinri@kurume-u.ac.jp


他機関から発行された試験ID/Secondary IDs

他機関から発行された試験ID/Secondary IDs

いいえ/NO

試験ID1/Study ID_1


ID発行機関1/Org. issuing International ID_1

日本語


英語

試験ID2/Study ID_2


ID発行機関2/Org. issuing International ID_2

日本語


英語

治験届/IND to MHLW



試験実施施設/Institutions

試験実施施設名称/Institutions



その他の管理情報/Other administrative information

一般公開日(本登録希望日)/Date of disclosure of the study information

2025 08 09


関連情報/Related information

プロトコル掲載URL/URL releasing protocol


試験結果の公開状況/Publication of results

未公表/Unpublished


結果/Result

結果掲載URL/URL related to results and publications


組み入れ参加者数/Number of participants that the trial has enrolled


主な結果/Results

日本語


英語

主な結果入力日/Results date posted


結果掲載遅延/Results Delayed


結果遅延理由/Results Delay Reason

日本語


英語

最初の試験結果の出版日/Date of the first journal publication of results


参加者背景/Baseline Characteristics

日本語


英語

参加者の流れ/Participant flow

日本語


英語

有害事象/Adverse events

日本語


英語

評価項目/Outcome measures

日本語


英語

個別症例データ共有計画/Plan to share IPD

日本語


英語

個別症例データ共有計画の詳細/IPD sharing Plan description

日本語


英語


試験進捗状況/Progress

試験進捗状況/Recruitment status

限定募集中/Enrolling by invitation

プロトコル確定日/Date of protocol fixation

2025 05 01

倫理委員会による承認日/Date of IRB

2025 05 01

登録・組入れ開始(予定)日/Anticipated trial start date

2025 05 01

フォロー終了(予定)日/Last follow-up date

2026 03 31

入力終了(予定)日/Date of closure to data entry


データ固定(予定)日/Date trial data considered complete


解析終了(予定)日/Date analysis concluded



その他/Other

その他関連情報/Other related information

日本語


英語


管理情報/Management information

登録日時/Registered date

2025 08 09

最終更新日/Last modified on

2025 08 09



閲覧ページへのリンク/Link to view the page

日本語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/ctr/ctr_view.cgi?recptno=R000067172


英語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/ctr_e/ctr_view.cgi?recptno=R000067172