UMIN-CTR 臨床試験登録情報の閲覧

UMIN試験ID UMIN000058654
受付番号 R000067075
科学的試験名 VRを活用したモデリング学習が臨床看護師の倫理的感受性および倫理的行動に及ぼす効果の検証
一般公開日(本登録希望日) 2025/09/25
最終更新日 2025/07/31 13:50:57

※ 本ページ収載の情報は、臨床試験に関する情報公開を目的として、UMINが開設しているUMIN臨床試験登録システムに提供された臨床試験情報です。
※ 特定の医薬品や治療法等については、医療関係者や一般の方に向けて広告することは目的としていません。


基本情報/Basic information

一般向け試験名/Public title

日本語
VRを活用したモデリング学習が臨床看護師の倫理的感受性および倫理的行動に及ぼす効果の検証


英語
Verification of the effects of VR-based modeling learning on the ethical sensitivity and ethical behavior of clinical nurses

一般向け試験名略称/Acronym

日本語
看護師のためのVR倫理学習研究


英語
VR ethics training for nurse practitioners

科学的試験名/Scientific Title

日本語
VRを活用したモデリング学習が臨床看護師の倫理的感受性および倫理的行動に及ぼす効果の検証


英語
Verification of the effects of VR-based modeling learning on the ethical sensitivity and ethical behavior of clinical nurses

科学的試験名略称/Scientific Title:Acronym

日本語
看護師のためのVR倫理学習研究


英語
VR ethics training for nurse practitioners

試験実施地域/Region

日本/Japan


対象疾患/Condition

対象疾患名/Condition

日本語
健康成人


英語
healthy adult

疾患区分1/Classification by specialty

看護学/Nursing

疾患区分2/Classification by malignancy

悪性腫瘍以外/Others

ゲノム情報の取扱い/Genomic information

いいえ/NO


目的/Objectives

目的1/Narrative objectives1

日本語
本研究の目的は、Banduraの社会的学習理論「モデリングの理論」に基づき、VRを用いて倫理的な場面とその場面における望ましい行動モデルを提示し、その観察・言語化を通して看護師の倫理的感受性と倫理的行動の変化を検証することである。また、介入群と非介入群を比較し、VR体験が看護師の倫理的感受性や行動に与える影響を明らかにすることを目的とする。


英語
The purpose of this study is to present ethical situations and desirable behavioral models in those situations using VR based on Bandura's social learning theory, the theory of modeling,and to verify changes in nurses' ethical sensitivity and ethical behavior through observation and verbalization. In addition, the study aims to compare the intervention group and the non-intervention group to clarify the effects of VR experiences on nurses' ethical sensitivity and behavior.

目的2/Basic objectives2

有効性/Efficacy

目的2 -その他詳細/Basic objectives -Others

日本語


英語

試験の性質1/Trial characteristics_1


試験の性質2/Trial characteristics_2


試験のフェーズ/Developmental phase



評価/Assessment

主要アウトカム評価項目/Primary outcomes

日本語
研修2か月後(非介入群)とVR体験研修2か月後(介入群)における、「臨床看護師の倫理的感受性尺度」によって測定された倫理的感受性スコアの群間差


英語
Intergroup differences in ethical sensitivity scores measured by the Clinical Nurses' Ethical Sensitivity Scale between the non-intervention group two months after training and the intervention group two months after VR experience training.

副次アウトカム評価項目/Key secondary outcomes

日本語
倫理研修会受講前:改訂版道徳的感受性尺度(J-MSQ)、看護師の倫理的行動尺度改訂版、
対象者の属性:年齢、性別、看護師経験年数、保有資格・学位、クリニカルラダーレベル、直近1か月間の所属部署の倫
理カンファレンスの頻度と倫理的な問題で悩んだ際の相談・介入依頼の有無、相談・介入依頼した結果の有効性の認知研修会直後:研修会での学びや感想
VR体験後:VR体験に対する学びや感想、VRシナリオ・内容の理解しやすさ、VRストーリー・情報の妥当性、VR映像・音声の品質、VR体験に関する改善点
研修2か月後、研修6か月後:改訂版道徳的感受性尺度(J-MSQ)、看護師の倫理的行動尺度改訂版、直近1か月間の所属部署の倫理カンファレンスの頻度と倫理的な問題で悩んだ際の相談・介入依頼の有無、相談・介入依頼した結果の有効性の認知


英語
Before attending the ethics training session: Revised Moral Sensitivity Scale (J-MSQ), Revised Scale for Nurses' Ethical Behavior,
Participant attributes: Age, gender, years of nursing experience, qualifications/degrees held, clinical ladder level, frequency of ethics-related consultations/interventions regarding ethical issues in the past month, and ethical issues discussed during the most recent ethics conference
Frequency of ethics conferences and whether consultation or intervention was requested when facing ethical issues, and recognition of the effectiveness of such consultation or intervention Immediately after the training session: Learning and impressions from the training session
After the VR experience: Learning and impressions from the VR experience, ease of understanding of the VR scenario and content, appropriateness of the VR story and information, quality of VR visuals and audio, and areas for improvement in the VR experience
Two months after training, six months after training: Revised Moral Sensitivity Scale (J-MSQ), Revised Nursing Ethics Behavior Scale, frequency of ethics conferences in the department over the past month, and whether consultations or intervention requests were made when facing ethical issues, as well as the perceived effectiveness of such consultations or interventions


基本事項/Base

試験の種類/Study type

介入/Interventional


試験デザイン/Study design

基本デザイン/Basic design

並行群間比較/Parallel

ランダム化/Randomization

非ランダム化/Non-randomized

ランダム化の単位/Randomization unit


ブラインド化/Blinding

オープン/Open -no one is blinded

コントロール/Control

実薬・標準治療対照/Active

層別化/Stratification


動的割付/Dynamic allocation


試験実施施設の考慮/Institution consideration


ブロック化/Blocking


割付コードを知る方法/Concealment



介入/Intervention

群数/No. of arms

2

介入の目的/Purpose of intervention

教育・カウンセリング・トレーニング/Educational,Counseling,Training

介入の種類/Type of intervention

行動・習慣/Behavior,custom

介入1/Interventions/Control_1

日本語
群1(非介入群): 従来の研修プログラムである講義およびグループワークのみを実施する。


英語
Non-intervention group: Only the conventional training program consisting of lectures and group work will be implemented.

介入2/Interventions/Control_2

日本語
群2(介入群): 従来の研修(講義およびグループワーク)に加え、新たな教育手段としてVR(仮想現実)を用いた体験型研修を実施する。


英語
Intervention group: In addition to the conventional training (lectures and group work), experiential training using VR (virtual reality) will be implemented as a new educational tool.

介入3/Interventions/Control_3

日本語


英語

介入4/Interventions/Control_4

日本語


英語

介入5/Interventions/Control_5

日本語


英語

介入6/Interventions/Control_6

日本語


英語

介入7/Interventions/Control_7

日本語


英語

介入8/Interventions/Control_8

日本語


英語

介入9/Interventions/Control_9

日本語


英語

介入10/Interventions/Control_10

日本語


英語


適格性/Eligibility

年齢(下限)/Age-lower limit

20 歳/years-old 以上/<=

年齢(上限)/Age-upper limit


適用なし/Not applicable

性別/Gender

男女両方/Male and Female

選択基準/Key inclusion criteria

日本語
福岡大学病院に勤務している20歳以上の看護師で、現任教育の一環として看護倫理に関する研修を受講する者。


英語
Nurses aged 20 or older who are currently employed at Fukuoka University Hospital and are participating in training on nursing ethics as part of their continuing education.

除外基準/Key exclusion criteria

日本語
本研究への参加について本人の同意が得られなかった者。


英語
Those who did not obtain consent from the individual to participate in this study.

目標参加者数/Target sample size

240


責任研究者/Research contact person

責任研究者/Name of lead principal investigator

日本語
坂梨
ミドルネーム
左織


英語
Sakanashi
ミドルネーム
Sayori

所属組織/Organization

日本語
福岡大学


英語
Fukuoka University

所属部署/Division name

日本語
医学部看護学科


英語
School of Nursing, Faculty of Medicine

郵便番号/Zip code

8140180

住所/Address

日本語
福岡県福岡市城南区七隈7-45-1


英語
7-45-1, Nanakuma, Jonan-ku, Fukuoka-shi, Fukuoka, 814-0180 JAPAN

電話/TEL

0928011011

Email/Email

sakanashi@adm.fukuoka-u.ac.jp


試験問い合わせ窓口/Public contact

試験問い合わせ窓口担当者/Name of contact person

日本語
左織
ミドルネーム
坂梨


英語
Sayori
ミドルネーム
Sakanashi

組織名/Organization

日本語
福岡大学


英語
Fukuoka University

部署名/Division name

日本語
医学部看護学科


英語
School of Nursing, Faculty of Medicine

郵便番号/Zip code

8140180

住所/Address

日本語
福岡市城南区七隈7丁目45-1


英語
7-45-1, Nanakuma, Jonan-ku, Fukuoka-shi, Fukuoka, 814-0180 JAPAN

電話/TEL

0928011011

試験のホームページURL/Homepage URL


Email/Email

sakanashi@adm.fukuoka-u.ac.jp


実施責任個人または組織/Sponsor or person

機関名/Institute

日本語
その他


英語
Fukuoka University

機関名/Institute
(機関選択不可の場合)

日本語
福岡大学


部署名/Department

日本語
医学部看護学科


個人名/Personal name

日本語
坂梨 左織


英語
Sayori Sakanashi


研究費提供組織/Funding Source

機関名/Organization

日本語
無し


英語
none

機関名/Organization
(機関選択不可の場合)

日本語


組織名/Division

日本語


組織の区分/Category of Funding Organization

その他/Other

研究費拠出国/Nationality of Funding Organization

日本語


英語


その他の関連組織/Other related organizations

共同実施組織/Co-sponsor

日本語


英語

その他の研究費提供組織/Name of secondary funder(s)

日本語


英語


IRB等連絡先(公開)/IRB Contact (For public release)

組織名/Organization

日本語
福岡大学


英語
Fukuoka University

住所/Address

日本語
福岡市城南区七隈7-45-1


英語
School of Nursing, Faculty of Medicine

電話/Tel

0928011011

Email/Email

fumed-ethics@fukuoka-u.ac.jp


他機関から発行された試験ID/Secondary IDs

他機関から発行された試験ID/Secondary IDs

いいえ/NO

試験ID1/Study ID_1


ID発行機関1/Org. issuing International ID_1

日本語


英語

試験ID2/Study ID_2


ID発行機関2/Org. issuing International ID_2

日本語


英語

治験届/IND to MHLW



試験実施施設/Institutions

試験実施施設名称/Institutions



その他の管理情報/Other administrative information

一般公開日(本登録希望日)/Date of disclosure of the study information

2025 09 25


関連情報/Related information

プロトコル掲載URL/URL releasing protocol


試験結果の公開状況/Publication of results

未公表/Unpublished


結果/Result

結果掲載URL/URL related to results and publications


組み入れ参加者数/Number of participants that the trial has enrolled


主な結果/Results

日本語


英語

主な結果入力日/Results date posted


結果掲載遅延/Results Delayed


結果遅延理由/Results Delay Reason

日本語


英語

最初の試験結果の出版日/Date of the first journal publication of results


参加者背景/Baseline Characteristics

日本語


英語

参加者の流れ/Participant flow

日本語


英語

有害事象/Adverse events

日本語


英語

評価項目/Outcome measures

日本語


英語

個別症例データ共有計画/Plan to share IPD

日本語


英語

個別症例データ共有計画の詳細/IPD sharing Plan description

日本語


英語


試験進捗状況/Progress

試験進捗状況/Recruitment status

開始前/Preinitiation

プロトコル確定日/Date of protocol fixation

2025 06 30

倫理委員会による承認日/Date of IRB

2025 07 07

登録・組入れ開始(予定)日/Anticipated trial start date

2025 09 30

フォロー終了(予定)日/Last follow-up date

2029 03 31

入力終了(予定)日/Date of closure to data entry


データ固定(予定)日/Date trial data considered complete


解析終了(予定)日/Date analysis concluded



その他/Other

その他関連情報/Other related information

日本語


英語


管理情報/Management information

登録日時/Registered date

2025 07 31

最終更新日/Last modified on

2025 07 31



閲覧ページへのリンク/Link to view the page

日本語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/ctr/ctr_view.cgi?recptno=R000067075


英語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/ctr_e/ctr_view.cgi?recptno=R000067075