UMIN試験ID | UMIN000058632 |
---|---|
受付番号 | R000067043 |
科学的試験名 | 小学校給食における配食量の現状と自由意思による喫食量調節に関する研究 |
一般公開日(本登録希望日) | 2025/08/01 |
最終更新日 | 2025/07/29 12:02:47 |
日本語
小学校給食における配食量の現状と自由意思による喫食量調節に関する研究
英語
A Study on Current Serving Sizes in Elementary School Lunches and Voluntary Adjustment of Food Intake
日本語
小学校給食における配食量の現状と自由意思による喫食量調節に関する研究
英語
A Study on Current Serving Sizes in Elementary School Lunches and Voluntary Adjustment of Food Intake
日本語
小学校給食における配食量の現状と自由意思による喫食量調節に関する研究
英語
A Study on Current Serving Sizes in Elementary School Lunches and Voluntary Adjustment of Food Intake
日本語
小学校給食における配食量に関する研究
英語
Research on food distribution in elementary school meals
日本/Japan |
日本語
対象疾患無し
英語
No target disease
該当せず/Not applicable | 小児/Child |
悪性腫瘍以外/Others
いいえ/NO
日本語
日本の学校給食は学校給食摂取基準に基づいて児童の健康や生活活動を考慮してつくられており、均等に配食することで児童1人当たりの必要量が摂取できるようになっている。しかし、配食担当が児童であること、配食後に児童が自由に量を調整することなどから、児童の給食摂取状況にばらつきがあることが問題となっている。給食摂取状況にばらつきがあることは児童の栄養摂取の過不足を発生させ、成長や健康に影響を及ぼす。研究協力機関である小学校においても同様の課題がある可能性があるが、実態ならびに効果的な配食指導方法は明らかでない。そこで、本研究は2つの目的で行う。(研究1)1つ目は、研究協力機関である小学校児童の配食量と摂食量の現状と、児童が喫食前にお増やしお減らしを行う理由について明らかにする。(研究2)2つ目は、均等配食指導ならびに、喫食前のお増やしお減らしの可否の群分けを行い、実践後に介入の効果を比較する。以上によって、現状が明らかになり、現状に応じた配食指導が可能となる。また、今後の給食指導につなげることができ、将来的には児童の成長の一助となることが期待される。
英語
School meals in Japan are prepared based on school meal intake standards, taking into consideration the health and daily activities of children, and are distributed evenly so that each child can consume the necessary amount. However, issues have arisen due to the fact that children are responsible for distributing the meals and can freely adjust the amount after distribution, resulting in inconsistencies in children's meal intake. Variations in meal consumption can lead to imbalances in nutrient intake, affecting growth and health. Similar issues may exist at the elementary school collaborating in this study, but the actual situation and effective meal distribution guidance methods are unclear. Therefore, this study aims to achieve two objectives. (Study1) The first objective is to clarify the current state of meal distribution and consumption quantities among elementary school students at the collaborating school, as well as the reasons why students adjust their portions before eating. (Study2) The second objective is to compare the effects of the intervention by dividing the children into groups based on whether they are provided with equal portions and whether they are allowed to adjust their portions before eating. Through this, the current situation will be clarified, enabling meal distribution guidance tailored to the current situation. Additionally, this will contribute to future meal guidance and is expected to support children's growth in the long term.
その他/Others
日本語
配膳量、摂食量の実態、児童が配膳後に量を調整する理由を明らかにする。有効的な配膳指導、摂食指導の検討を行う。
英語
Clarify the actual serving and consumption amounts, as well as the reasons why children adjust the amount after being served. Consider effective serving and eating guidance.
日本語
・児童別配膳量
・児童別摂食量
英語
Individual portion sizes for children
Individual child's food intake
日本語
英語
介入/Interventional
単群/Single arm
非ランダム化/Non-randomized
オープン/Open -no one is blinded
無対照/Uncontrolled
1
教育・カウンセリング・トレーニング/Educational,Counseling,Training
その他/Other |
日本語
実態把握後の介入期間は16日間とする。均等配膳指導+配膳後の調整可能群、均等配膳指導+配膳後の調整をしない群、に分け、16日間実施する。配膳等の指導は学級担任が行う。
英語
The intervention period after assessing the actual situation will be 16 days. Participants will be divided into two groups: one group will receive guidance on equal distribution of meals and be allowed to make adjustments after meal distribution, while the other group will receive guidance on equal distribution of meals but will not be allowed to make adjustments after meal distribution. Both groups will participate in the program for 16 days. Guidance on meal distribution will be provided by the homeroom teacher.
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
8 | 歳/years-old | 以上/<= |
12 | 歳/years-old | 以下/>= |
男女両方/Male and Female
日本語
普通給食を喫食している3年生以上の児童とする。
英語
This applies to children in the third grade or above who eat regular school meals.
日本語
給食の内容や量に特別の配慮が必要な児童。
英語
Children who require special consideration regarding the content and quantity of school meals.
300
日本語
名 | 星野 |
ミドルネーム | |
姓 | 芙美 |
英語
名 | Hoshino |
ミドルネーム | |
姓 | Fumi |
日本語
新潟医療福祉大学
英語
Niigata University of Health and Welfare
日本語
健康栄養学科
英語
Health and Nutrition
9503198
日本語
新潟市北区島見町1398
英語
1398 Shimami, Kita-ku, Niigata, 950-3198 JAPAN
0252574417
fumi-h@nuhw.ac.jp
日本語
名 | 星野 |
ミドルネーム | |
姓 | 芙美 |
英語
名 | Hoshino |
ミドルネーム | |
姓 | Fumi |
日本語
新潟医療福祉大学
英語
Niigata University of Health and Welfare
日本語
健康栄養学科
英語
Health and Nutrition
9503198
日本語
新潟市北区島見町1398
英語
1398 Shimami, Kita-ku, Niigata, 950-3198 JAPAN
0252574417
fumi-h@nuhw.ac.jp
日本語
新潟医療福祉大学
英語
Niigata University of Health and Welfare
日本語
新潟医療福祉大学
日本語
日本語
英語
日本語
新潟医療福祉大学
英語
Niigata University of Health and Welfare
日本語
新潟医療福祉大学
日本語
その他/Other
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
新潟医療福祉大学
英語
Niigata University of Health and Welfare
日本語
新潟市北区島見町1398
英語
1398 Shimami, Kita-ku, Niigata, 950-3198 JAPAN
0252574417
fumi-h@nuhw.ac.jp
いいえ/NO
日本語
英語
日本語
英語
新潟県
2025 | 年 | 08 | 月 | 01 | 日 |
未公表/Unpublished
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
開始前/Preinitiation
2025 | 年 | 08 | 月 | 01 | 日 |
2025 | 年 | 08 | 月 | 25 | 日 |
2025 | 年 | 10 | 月 | 08 | 日 |
日本語
英語
2025 | 年 | 07 | 月 | 29 | 日 |
2025 | 年 | 07 | 月 | 29 | 日 |
日本語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/ctr/ctr_view.cgi?recptno=R000067043
英語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/ctr_e/ctr_view.cgi?recptno=R000067043