UMIN試験ID | UMIN000058538 |
---|---|
受付番号 | R000066937 |
科学的試験名 | 発達障害児の書字算数困難に対するブレインジムの有効性の検討:クロスオーバー試験 |
一般公開日(本登録希望日) | 2025/07/25 |
最終更新日 | 2025/07/21 22:07:29 |
日本語
発達障害児の書字算数困難に対するブレインジムの有効性の検討
英語
Efficacy of Brain Gym for Writing and Arithmetic Difficulties in Children with Developmental Disabilities
日本語
発達障害児の書字算数困難に対するブレインジムの有効性の検討
英語
Efficacy of Brain Gym for Writing and Arithmetic Difficulties in Children with Developmental Disabilities
日本語
発達障害児の書字算数困難に対するブレインジムの有効性の検討:クロスオーバー試験
英語
Efficacy of Brain Gym for Writing and Arithmetic Difficulties in Children with Developmental Disabilities: A Crossover Trial
日本語
発達障害児の書字算数困難に対するブレインジムの有効性の検討
英語
Efficacy of Brain Gym for Writing and Arithmetic Difficulties in Children with Developmental Disabilities
日本/Japan |
日本語
発達障害
英語
Developmental Disabilities
精神神経科学/Psychiatry |
悪性腫瘍以外/Others
いいえ/NO
日本語
限局性学習症や自閉スペクトラム症を含む発達障害の児童は、書字や算数といった学習に困難を生じることが多い。教育現場で十分な工夫がなされても適応できず不登校に至ることがあるが、薬物療法や心理療法の知見は乏しい。ブレインジム(Brain Gym)は、脳を活性化させることを意図して教育学の領域で開発された体操であり、学習に困難をもつ児童に対して有効性が期待されているものの、先行研究は乏しい。ブレインジムが有効であれば、学校への適応が改善し、将来の社会適応や生活の質を向上させることにつながると考えられる。本研究では、発達障害児にブレインジムを実施し、書字算数困難に対する有効性を検討する。
英語
Children with developmental disabilities, including specific learning disorders and autism spectrum disorders, often experience difficulties in academic skills such as handwriting and arithmetic. Even when schools implement tailored educational strategies, some students remain unable to adapt and subsequently become school-refusing; yet evidence supporting pharmacological or psychotherapeutic interventions is scarce.
Brain Gym, a series of exercises developed within the field of pedagogy to stimulate brain activity, has been proposed as a potentially effective intervention for children with learning difficulties, but empirical research on its efficacy is limited. If Brain Gym proves effective, it could enhance school adjustment and, by extension, improve future social integration and quality of life. This study therefore investigates the efficacy of Brain Gym in alleviating handwriting and arithmetic difficulties in children with developmental disabilities.
有効性/Efficacy
日本語
英語
日本語
「漢字の書き取り」「算数」課題の得点
英語
Scores on the "Kanji Writing" and "Arithmetic" Tasks
日本語
英語
介入/Interventional
クロスオーバー試験/Cross-over
ランダム化/Randomized
個別/Individual
オープンだが測定者がブラインド化されている/Open -but assessor(s) are blinded
実薬・標準治療対照/Active
2
教育・カウンセリング・トレーニング/Educational,Counseling,Training
行動・習慣/Behavior,custom |
日本語
対象者が通う小学校に依頼し、対象者それぞれの学習進度に合わせた課題を6組作成する。課題は10問10点満点とし、採点は小学校に依頼して盲検化する。
対象者をA群とB群の2群に無作為に割り付ける。対象者それぞれにExcelで生成した乱数を付与し、乱数の昇順で並べ替えてA群とB群に交互に割り付ける。
第1週から第6週にかけて1日目に両群とも課題に取り組む。
第1~2週を第I期とする。第1週1日目は課題実施後にA群にのみブレインジムの動き(以下、「動き」という)を教示し、以降は適時動きを活用するよう伝える。教示する動きは、PACE、アース・ボタン、スペース・ボタン、アウル、カーフ・ポンプとする。第2週と第3週の1日目はA群のみ動きを実施してから課題に取り組む。第3週1日目の課題実施以降、A群には動きを実施しないよう伝える。
第3週をウォッシュアウト期間とする。米国FDA指針では消失半減期の5倍以上設けることが推奨されているが、消失半減期が不明であるため今回は仮に1週間とした。
第4~5週を第II期とする。第4週1日目は課題実施後にB群にのみ動きを教示し、以降は適時動きを活用するよう伝える。第5週と第6週の1日目はB群のみ動きを実施してから課題に取り組む。第6週1日目の課題実施をもって介入終了とする。
英語
We requested the participants' elementary school to prepare six task sets tailored to each student's individual learning progress. Each set comprised ten items with a maximum score of ten points, and scoring was performed by the school under blinded conditions.
Participants were randomly assigned to two groups (A and B). A unique random number was generated for each participant in Excel; participants were then sorted in ascending order of these numbers and alternately allocated to groups A and B.
From week 1 through week 6, both groups completed their assigned tasks on Day 1 of each week.
Weeks 1 and 2 constituted Phase I. On Day 1 of week 1, only group A received instruction in the Brain Gym movements (hereafter "the movements") immediately after task completion, and were thereafter encouraged to apply the movements as needed. The five movements taught were PACE, Earth Button, Space Button, Owl, and Calf Pumps. On Day 1 of weeks 2 and 3, group A performed the movements prior to task completion. After the Day 1 session in week 3, group A was instructed to discontinue the movements.
Week 3 served as a washout period. Although U.S. FDA guidelines recommend a washout lasting at least five times the elimination half-life, the half-life for these movements is unknown; accordingly, we provisionally set the washout to one week.
Weeks 4 and 5 constituted Phase II. On Day 1 of week 4, only group B received instruction in the movements immediately after task completion, and were thereafter encouraged to use them as appropriate. On Day 1 of weeks 5 and 6, group B performed the movements prior to task completion. The intervention concluded upon completion of the Day 1 session in week 6.
日本語
通常の入院治療
英語
Concurrent receipt of conventional inpatient treatment
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
9 | 歳/years-old | 以上/<= |
11 | 歳/years-old | 以下/>= |
男女両方/Male and Female
日本語
・2025年7月25日時点で当院児童精神科に入院している
・小学4~5年生である
・主病名が「F8 心理発達の障害(ICD-10)」である
英語
- As of July 25, 2025, the patient is admitted to the Child Psychiatry Unit of our hospital.
- The patient is in the 4th or 5th grade of elementary school.
- The principal diagnosis is "F8 Disorders of psychological development (ICD-10)".
日本語
・身体疾患のため教示に沿って動くことができない
・攻撃性、易刺激性、抑うつ気分、意欲低下などが強く教示に沿って動くことができない
・児童相談所介入中などで家族から同意を得るのが適切でない
英語
- Inability to perform the prescribed exercises as instructed due to a physical disorder
- Presence of severe aggression, irritability, depressed mood, or markedly reduced motivation, rendering adherence to the exercise protocol infeasible
- Situations in which obtaining informed consent from the family is deemed inappropriate (e.g., cases under active intervention by the Child Consultation Center)
10
日本語
名 | 飛鳥 |
ミドルネーム | |
姓 | 櫻井 |
英語
名 | Asuka |
ミドルネーム | |
姓 | Sakurai |
日本語
国立病院機構 天竜病院
英語
National Hospital Organization Tenryu Hospital
日本語
児童精神科
英語
Department of Child and Adolescent Psychiatry
434-8511
日本語
静岡県浜松市浜名区於呂4201-2
英語
4201-2 Oro, Hamana Ward, Hamamatsu City, Shizuoka Prefecture 434-8511, Japan
053-583-3111
asakurai89314@gmail.com
日本語
名 | 飛鳥 |
ミドルネーム | |
姓 | 櫻井 |
英語
名 | Asuka |
ミドルネーム | |
姓 | Sakurai |
日本語
国立病院機構 天竜病院
英語
National Hospital Organization Tenryu Hospital
日本語
児童精神科
英語
Department of Child and Adolescent Psychiatry
434-8511
日本語
静岡県浜松市浜名区於呂4201-2
英語
4201-2 Oro, Hamana Ward, Hamamatsu City, Shizuoka Prefecture 434-8511, Japan
053-583-3111
asakurai89314@gmail.com
日本語
その他
英語
National Hospital Organization Tenryu Hospital
日本語
国立病院機構 天竜病院
日本語
児童精神科
日本語
英語
日本語
無し
英語
None
日本語
日本語
その他/Other
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
国立病院機構 天竜病院
英語
National Hospital Organization Tenryu Hospital
日本語
静岡県浜松市浜名区於呂4201-2
英語
4201-2 Oro, Hamana Ward, Hamamatsu City, Shizuoka Prefecture 434-8511, Japan
053-583-3111
asakurai89314@gmail.com
いいえ/NO
日本語
英語
日本語
英語
2025 | 年 | 07 | 月 | 25 | 日 |
未公表/Unpublished
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
限定募集中/Enrolling by invitation
2025 | 年 | 07 | 月 | 18 | 日 |
2025 | 年 | 07 | 月 | 23 | 日 |
2025 | 年 | 07 | 月 | 24 | 日 |
2025 | 年 | 08 | 月 | 29 | 日 |
日本語
英語
2025 | 年 | 07 | 月 | 21 | 日 |
2025 | 年 | 07 | 月 | 21 | 日 |
日本語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/ctr/ctr_view.cgi?recptno=R000066937
英語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/ctr_e/ctr_view.cgi?recptno=R000066937