UMIN試験ID | UMIN000058532 |
---|---|
受付番号 | R000066933 |
科学的試験名 | 児童生徒における社会的時差ぼけ軽減のための睡眠日誌を活用した睡眠教育プログラムの効果:クラスター介入試験(SLEEP-Jet) |
一般公開日(本登録希望日) | 2025/07/21 |
最終更新日 | 2025/07/21 13:11:39 |
日本語
児童生徒における社会的時差ぼけ軽減のための睡眠日誌を活用した睡眠教育プログラム(SLEEP-Jet)
英語
Sleep log-based education and entrainment program for social jetlag in school-aged children and adolescents (SLEEP-Jet)
日本語
SLEEP-Jet
英語
SLEEP-Jet
日本語
児童生徒における社会的時差ぼけ軽減のための睡眠日誌を活用した睡眠教育プログラムの効果:クラスター介入試験(SLEEP-Jet)
英語
Effect of a sleep log-based educational program on reducing social jetlag among school-aged children and adolescents: a cluster intervention trial (SLEEP-Jet)
日本語
SLEEP-Jet
英語
SLEEP-Jet
日本/Japan |
日本語
該当しない
英語
Not applicable
該当せず/Not applicable | 小児/Child |
悪性腫瘍以外/Others
いいえ/NO
日本語
児童生徒に対して、睡眠日誌を活用した睡眠スケジュール法の導入が、社会的時差ぼけの軽減および睡眠習慣の改善に有効かどうかを明らかにする。
英語
The objective of this study is to examine whether a sleep log-based individualized sleep scheduling intervention can reduce social jetlag and improve sleep habits among school-aged children and adolescents.
有効性/Efficacy
日本語
英語
探索的/Exploratory
実務的/Pragmatic
該当せず/Not applicable
日本語
介入前から2週間後の社会的時差ぼけ(SJL)の変化量
英語
Change in social jetlag (SJL) from baseline to 2 weeks after the intervention
日本語
・平日および休日の入床時刻・起床時刻の変化量
・平日および休日の睡眠時間の変化量
・16時以降の電子メディア利用時間の変化量
・小学生で9時間以上、中学生で8時間以上の睡眠時間を確保している児童生徒の割合の変化
・自覚症状(ねむけ感、不安定感、不快感、だるさ感)のスコアの変化量
英語
Change in bedtime and wake-up time on weekdays and weekends
Change in sleep duration on weekdays and weekends
Change in electronic media usage time after 4:00 p.m.
Change in the proportion of students achieving the recommended sleep duration (>=9 hours for elementary school students, >=8 hours for junior high school students)
Change in subjective symptom scores (sleepiness, instability, discomfort, fatigue)
介入/Interventional
並行群間比較/Parallel
非ランダム化/Non-randomized
オープンだが測定者がブラインド化されている/Open -but assessor(s) are blinded
実薬・標準治療対照/Active
はい/YES
いいえ/NO
施設をブロックとみなしている/Institution is considered as a block.
いいえ/NO
中央登録/Central registration
2
教育・カウンセリング・トレーニング/Educational,Counseling,Training
行動・習慣/Behavior,custom |
日本語
介入群
内容:
小学4年生~中学3年生を対象に、学校で60分間の睡眠教育(クイズ形式の知識教育+生活習慣指導)を実施。
介入前後に睡眠日誌の記録とアンケート調査を行い、個別フィードバックに基づく就床・起床時刻の設定と目標設定による睡眠習慣の改善を促す。
主な内容:
介入前に1週間、介入後に2週間の睡眠日誌を記録
介入前の睡眠日誌データをもとに、各自の平均就床時刻・平均起床時刻・平均睡眠時間をグラフと数値で記載した個別フィードバック表を作成し、介入当日に配布
個別フィードバック表に基づき、各自の平均就床時刻より15分早い時刻を新たな目標就床時刻として設定するように教示
2週間にわたり、この目標(例:1週間で計105分の睡眠時間増加)達成を継続実践するよう指示
休日の起床時刻が遅い児童生徒には、平均起床時刻から1時間以内(遅くとも8:30まで)に起床するよう指導
睡眠促進行動チェックリストを活用し、各自が実行可能な睡眠習慣改善目標を選択
期間・頻度:
睡眠教育:1回(60~90分、各学校で実施)
睡眠日誌の記録:介入前1週間、介入後2週間
目標行動の実践期間:2週間
評価(アンケート調査・睡眠日誌):介入前と介入後
備考:
主要および副次評価項目は、睡眠日誌および質問票により介入前後で評価
英語
Intervention group
Description:
A 60-minute school-based sleep education program (including a quiz-based knowledge session and guidance on healthy sleep habits) will be delivered to students in grades 4 to 9 (elementary and junior high school).
Sleep diaries and questionnaires will be administered before and after the intervention, and individualized feedback will be provided to set personalized bedtimes and wake-up times, with the aim of improving sleep habits.
Main components:
Recording of sleep diaries for one week before and two weeks after the intervention
Preparation and distribution (on the day of the intervention) of individualized feedback sheets, showing each student's average bedtime, wake-up time, and sleep duration (displayed as graphs and figures) based on their pre-intervention sleep diary data
Based on the feedback sheet, students will be instructed to set a new target bedtime that is 15 minutes earlier than their previous average bedtime
Students will be asked to practice achieving this target (e.g., increasing sleep duration by 105 minutes per week) for two weeks
For students with late weekend wake-up times, guidance will be provided to wake up within one hour of their average weekday wake-up time (no later than 8:30 AM)
A sleep-promoting behavior checklist will be used to help each student select feasible goals for improving their sleep habits
Period and frequency:
Sleep education: Once (60-90 minutes, conducted at each school)
Sleep diary recording: One week before and two weeks after the intervention
Practice period for target behaviors: Two weeks
Evaluation (questionnaires and sleep diaries): Before and after the intervention
Notes:
Primary and secondary outcomes will be assessed using sleep diaries and questionnaires before and after the intervention.
日本語
統制群
内容:
対照群には、標準的な学校ベースの睡眠教育プログラムを1回実施する。
このプログラムは、授業時間内で児童・生徒に正しい睡眠知識の提供、睡眠習慣や生活リズムのセルフアセスメント、目標行動の設定とその実践を促す。
主な内容は以下の通りである。
主な内容:
パワーポイント等を用いたクイズ形式の睡眠知識教育(約40分)
睡眠の重要性、睡眠改善策、生活習慣に関する説明
睡眠促進行動チェックリスト(12項目)の実施、および各自による現状の確認
チェックリストの中から個人で達成できそうな目標行動を1つ選択し、今後の生活で実践を促す
児童・生徒には2週間程度、目標行動を実践するように指示する
調査票(アンケート)による評価は介入群と同じ時期・頻度で実施
期間・頻度:
睡眠教育:1回(40分、各学校で実施)
睡眠日誌の記録:介入前1週間、介入後2週間
目標行動の実践期間:2週間
評価(アンケート調査・睡眠日誌):介入前と介入後
備考:
主要および副次評価項目は、睡眠日誌および質問票により介入前後で評価
介入内容は従来型プログラムに準拠
英語
Control Group
Description:
The control group will receive a single session of a standard, school-based sleep education program.
This program, conducted during class hours, provides students with accurate sleep knowledge, promotes self-assessment of sleep habits and daily routines, and encourages goal setting and implementation of target behaviors.
The main components are as follows:
Main components:
Quiz-based sleep knowledge education using PowerPoint or similar materials (approximately 40 minutes)
Explanations of the importance of sleep, strategies to improve sleep, and healthy lifestyle habits
Administration of a 12-item sleep-promoting behavior checklist and self-assessment of current habits
Each student selects one achievable target behavior from the checklist and is encouraged to practice it in daily life
Students are instructed to practice their selected target behavior for approximately two weeks
Evaluations using questionnaires are conducted at the same time points and frequency as in the intervention group
Period and frequency:
Sleep education: Once (40 minutes, conducted at each school)
Sleep diary recording: One week before and two weeks after the intervention
Practice period for target behavior: Two weeks
Evaluation (questionnaires and sleep diaries):
Before and after the intervention
Notes:
Primary and secondary outcomes are evaluated before and after the intervention using sleep diaries and questionnaires
The intervention follows a conventional program format
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
9 | 歳/years-old | 以上/<= |
15 | 歳/years-old | 以下/>= |
男女両方/Male and Female
日本語
日本語
1) 男女の小学4年生から中学3年生までの児童生徒
2) 公立小学校および公立中学校に在籍していること
英語
1) Boys and girls enrolled in grades 4 through 9 (elementary grade 4 to junior high grade 3)
2) Children and students attending public elementary or junior high schools
日本語
1) 特別支援学校に在籍している児童生徒
2) 参加同意が得られなかった学校・学級(または保護者の同意が得られなかった場合)
3) 研究の実施が困難と判断された学校・学級
英語
1) Children and students enrolled in special needs schools
2) Schools or classes where consent for participation could not be obtained
3) Schools or classes deemed unsuitable for study implementation
800
日本語
名 | 典久 |
ミドルネーム | |
姓 | 田村 |
英語
名 | Norihisa |
ミドルネーム | |
姓 | Tamura |
日本語
広島大学
英語
Hiroshima University
日本語
大学院人間社会科学研究科
英語
Graduate School of Humanities and Social Sciences
7398524
日本語
広島県東広島市鏡山1-1-1
英語
1-1-1 Kagamiyama, Higashi-Hiroshima city, Hiroshima, Japan
0824246803
tamura65@hiroshima-u.ac.jp
日本語
名 | 典久 |
ミドルネーム | |
姓 | 田村 |
英語
名 | Norihisa |
ミドルネーム | |
姓 | Tamura |
日本語
広島大学
英語
Hiroshima University
日本語
大学院人間社会科学研究科
英語
Graduate School of Humanities and Social Sciences
7398524
日本語
広島県東広島市鏡山1-1-1
英語
1-1-1 Kagamiyama, Higashi-Hiroshima city, Hiroshima, Japan
0824246803
tamura65@hiroshima-u.ac.jp
日本語
広島大学
英語
Hiroshima University
日本語
日本語
日本語
英語
日本語
文部科学省
英語
Ministry of Education, Culture, Sports, Science and Technology/Japan Society for the Promotion of Science
日本語
日本語
日本の官庁/Japanese Governmental office
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
広島大学大学院人間社会科学研究科倫理審査委員会
英語
The Research Ethics Review Board, Graduate School of Humanities and Social Sciences, Hiroshima University
日本語
広島県東広島市鏡山1-1-1教育学系総括支援室(研究支援担当)
英語
1-1-1 Kagamiyama, Higashi-Hiroshima City, Hiroshima, 739-8524 JAPAN
+81-82-424-6705
ed-ken-zai@office.hiroshima-u.ac.jp
いいえ/NO
日本語
英語
日本語
英語
2025 | 年 | 07 | 月 | 21 | 日 |
未公表/Unpublished
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
一般募集中/Open public recruiting
2025 | 年 | 01 | 月 | 05 | 日 |
2024 | 年 | 04 | 月 | 17 | 日 |
2025 | 年 | 02 | 月 | 14 | 日 |
2025 | 年 | 09 | 月 | 14 | 日 |
日本語
英語
2025 | 年 | 07 | 月 | 21 | 日 |
2025 | 年 | 07 | 月 | 21 | 日 |
日本語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/ctr/ctr_view.cgi?recptno=R000066933
英語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/ctr_e/ctr_view.cgi?recptno=R000066933