UMIN試験ID | UMIN000058430 |
---|---|
受付番号 | R000066810 |
科学的試験名 | AIで精神症状を再現した仮想コミュニケーションアプリが看護学生に与える影響に関する研究:フィージビリティスタディ |
一般公開日(本登録希望日) | 2025/07/11 |
最終更新日 | 2025/07/11 12:26:04 |
日本語
AIで精神症状を再現した仮想コミュニケーションアプリが看護学生に与える影響に関する研究:フィージビリティスタディ
英語
A Study of the Impact of a Virtual Communication App Replicating Psychiatric Symptoms with AI on Nursing Students: A Feasibility Study
日本語
AIで精神症状を再現した仮想コミュニケーションアプリが看護学生に与える影響に関する研究:フィージビリティスタディ
英語
A Study of the Impact of a Virtual Communication App Replicating Psychiatric Symptoms with AI on Nursing Students: A Feasibility Study
日本語
AIで精神症状を再現した仮想コミュニケーションアプリが看護学生に与える影響に関する研究:フィージビリティスタディ
英語
A Study of the Impact of a Virtual Communication App Replicating Psychiatric Symptoms with AI on Nursing Students: A Feasibility Study
日本語
AIで精神症状を再現した仮想コミュニケーションアプリが看護学生に与える影響に関する研究:フィージビリティスタディ
英語
A Study of the Impact of a Virtual Communication App Replicating Psychiatric Symptoms with AI on Nursing Students: A Feasibility Study
日本/Japan |
日本語
統合失調症
英語
Schizophrenia
看護学/Nursing | 成人/Adult |
悪性腫瘍以外/Others
いいえ/NO
日本語
本研究は、AIで精神症状を再現した仮想コミュニケーションアプリを利用することによる学生の心理的な安全性(不安水準)を確認すると同時に、臨床実習に向けた自己効力感への影響を検証するために、小規模な前後比較試験を実施することで、大規模介入試験(RCT)の実行可能性を確認し、修正点(研究デザイン、介入対象者の基準やサンプルサイズ、評価指標、介入の時期等)を見出することを目的としている。
英語
This study aims to confirm the psychological safety (anxiety level) of students by using a virtual communication application that reproduces psychiatric symptoms with AI, as well as the feasibility of a large-scale intervention study (RCT) by conducting a small-scale pre/post comparison study to examine the impact on self-efficacy for clinical practice. The purpose of this study is to confirm the feasibility of a large-scale intervention study (RCT) and to identify modifications (e.g., study design, intervention subject criteria and sample size, evaluation measures, timing of intervention, etc.).
その他/Others
日本語
介入群に対して、AIで精神症状を再現した仮想コミュニケーションアプリを利用しての感想(主観的体験)を、フォーカスグループインタビューにて収集する。
英語
For the intervention group, impressions (subjective experience) of using a virtual communication application that reproduces psychiatric symptoms with AI will be collected through focus group interviews.
日本語
<安全性評価項目>
・有害事象の有無(気分不快の訴え等による研究の中断)
・STAI日本語版(大学生用)(清水・今江,1981)
<有効性評価項目>
・特性的自己効力感尺度(Sherer et al.,1982; 成田ら,1995)
・看護学生の臨地実習自己効力感予備尺度より[コミュニケーションスキル](眞鍋ら,2007)
英語
<Safety endpoints>
-Adverse events (interruption of study due to complaints of mood discomfort, etc.)
-STAI Japanese version (for university students) (Shimizu and Imae,1981)
<Efficacy endpoints>
-Trait self-efficacy scale (Sherer et al.,1982; Narita et al.,1995)
-Self-efficacy of nursing students in clinical practice from preliminary scale [Communication skills] (Manabe et al., 2007)
日本語
英語
介入/Interventional
単群/Single arm
非ランダム化/Non-randomized
オープン/Open -no one is blinded
無対照/Uncontrolled
1
教育・カウンセリング・トレーニング/Educational,Counseling,Training
行動・習慣/Behavior,custom |
日本語
・治療的コミュニケーション技術に関する授業
本学3年次後期(10月頃)に実施している「治療的コミュニケーション」と同様の授業を90分行う。なお、対象者はこの授業をまだ受けていない学生である。
・AIで精神症状を再現した仮想コミュニケーションアプリを用いたコミュニケーション演習
AIで精神症状を再現した仮想コミュニケーションアプリを用いたコミュニケーション演習を60分程度行う。コミュニケーション相手の状態像として、「統合失調症を有する陽性症状が活発な人」、「希死念慮の強いうつ病を有する人」の2例を設定している。入院治療中という想定で、その勤務帯での最初の訪室を想定しており、学生はその日の担当をする挨拶から始まり、その日の状態を確認していく。コミュニケーションのゴールは設定していないが、患者の困りごとの訴えに対して適切なコミュニケーションを考えながら展開していく流れである。
英語
This is a 90-minute class similar to the "Therapeutic Communication" class offered in the second semester of the third year (around October). The target students are those who have not yet taken this class.
Communication exercise using a virtual communication application that reproduces mental symptoms by AI.
A communication exercise using a virtual communication application that reproduces mental symptoms by AI will be given for about 60 minutes. Two examples are set as the state of the communication partner: "a person with schizophrenia and active positive symptoms" and "a person with depression and strong feelings of hopelessness". Assuming that the patient is in inpatient treatment, this is the first visit to the room during that workday, and the student begins with a greeting to take charge of the patient's condition for the day. Although no communication goal is set, the flow of communication is developed by considering appropriate communication in response to the patient's complaints of distress.
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
20 | 歳/years-old | 以上/<= |
適用なし/Not applicable |
男女両方/Male and Female
日本語
浜松医科大学医学部看護学科に所属する3年次学生
英語
Third-year students belonging to the Department of Nursing, Hamamatsu University School of Medicine
日本語
3年次編入学生(既に臨床実習を終え、看護師免許を保有しているため)
英語
Third-year transfer students (because they have already completed their clinical training and hold a nursing license)
6
日本語
名 | 芳史 |
ミドルネーム | |
姓 | 木戸 |
英語
名 | Yoshifumi |
ミドルネーム | |
姓 | Kido |
日本語
浜松医科大学
英語
Hamamatsu University School of Medicine
日本語
医学部臨床看護学講座
英語
Department of Clinical Nursing, School of Medicine
431-3192
日本語
静岡県浜松市中央区半田山1-20-1
英語
1-20-1 Handayama, Chuo-ku, Hamamatsu City, Shizuoka Prefecture
053-435-2823
ykido@hama-med.ac.jp
日本語
名 | 芳史 |
ミドルネーム | |
姓 | 木戸 |
英語
名 | Yoshifumi |
ミドルネーム | |
姓 | Kido |
日本語
浜松医科大学
英語
Hamamatsu University School of Medicine
日本語
医学部臨床看護学講座
英語
Department of Clinical Nursing, School of Medicine
431-3192
日本語
静岡県浜松市中央区半田山1-20-1
英語
1-20-1 Handayama, Chuo-ku, Hamamatsu City, Shizuoka Prefecture
053-435-2823
ykido@hama-med.ac.jp
日本語
浜松医科大学
英語
Hamamatsu University School of Medicine
日本語
日本語
日本語
英語
日本語
浜松医科大学
英語
Hamamatsu University School of Medicine
日本語
日本語
日本の官庁/Japanese Governmental office
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
浜松医科大学
英語
Hamamatsu University School of Medicine
日本語
静岡県浜松市中央区半田山1-20-1
英語
1-20-1 Handayama, Chuo-ku, Hamamatsu City, Shizuoka Prefecture
053-435-2680
rinri@hama-med.ac.jp
いいえ/NO
日本語
英語
日本語
英語
2025 | 年 | 07 | 月 | 11 | 日 |
未公表/Unpublished
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
限定募集中/Enrolling by invitation
2025 | 年 | 03 | 月 | 14 | 日 |
2025 | 年 | 05 | 月 | 26 | 日 |
2025 | 年 | 07 | 月 | 12 | 日 |
2025 | 年 | 12 | 月 | 31 | 日 |
日本語
英語
2025 | 年 | 07 | 月 | 11 | 日 |
2025 | 年 | 07 | 月 | 11 | 日 |
日本語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/ctr/ctr_view.cgi?recptno=R000066810
英語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/ctr_e/ctr_view.cgi?recptno=R000066810