| UMIN試験ID | UMIN000058412 |
|---|---|
| 受付番号 | R000066714 |
| 科学的試験名 | 里親に対するトラウマインフォームドケア研修の効果検証 |
| 一般公開日(本登録希望日) | 2025/11/01 |
| 最終更新日 | 2025/11/17 11:43:46 |
日本語
里親に対するトラウマインフォームドケア研修の効果検証
英語
Evaluating the Effectiveness of Trauma-Informed Care Training for Foster Parents
日本語
里親に対するトラウマインフォームドケア研修の効果検証
英語
Evaluating the Effectiveness of Trauma-Informed Care Training for Foster Parents
日本語
里親に対するトラウマインフォームドケア研修の効果検証
英語
Evaluating the Effectiveness of Trauma-Informed Care Training for Foster Parents
日本語
里親に対するトラウマインフォームドケア研修の効果検証
英語
Evaluating the Effectiveness of Trauma-Informed Care Training for Foster Parents
| 日本/Japan |
日本語
該当せず
英語
Not applicable
| 該当せず/Not applicable | 成人/Adult |
悪性腫瘍以外/Others
いいえ/NO
日本語
本研究の目的は2つある。1つは、本研究では里親へのTIC研修による里親のTICに関する能力の自信や実践、里親のQOL、ウェルビーイングへの影響と里親のACEsによる効果の大きさの違いを明らかにしたい。
2つ目はベースライン調査から里子の困難さと里親の2次性トラウマやバーンアウト、共感満足といった里親のQOL、里親のウェルビーイングとの関連を明らかにすること、及びその関連の強さは里親のACEsによって異なるのではないかということを明らかにしたい。
里子の困難さとの関連や里親のACEsによる効果の違いを見ることで、よりサポートや支援を充実させるべき層や、どの様な支援が必要なのかを考えていく事に繋げることができる。
本研究では、里親が里子を養育する上で感じているポジティブな面とネガティブな面の両方を見ていきたいので、解析には含めないが自由記載欄も設けている。
自由記載では、里親が感じている嬉しい事、困難さを感じている事、里親になった動機を聞き、それも含めた考察にしたい。
英語
This study has two main objectives.
First, it aims to clarify the impact of Trauma-Informed Care (TIC) training on foster parents' confidence in their TIC-related abilities, their implementation of TIC practices, their Quality of Life (QOL), and their well-being. Furthermore, it seeks to determine if the magnitude of these effects differs based on the foster parents' own Adverse Childhood Experiences (ACEs).
Second, using baseline data, this study aims to clarify the association between the foster child's difficulties and the foster parent's QOL (encompassing secondary traumatic stress, burnout, and compassion satisfaction) and well-being. It will also investigate whether the strength of this association is moderated by the foster parents' ACEs.
By examining the relationship with children's difficulties and the differential effects of parental ACEs, this research can contribute to identifying the specific groups that require more substantial support and help inform what kind of assistance is necessary.
To capture both the positive and negative aspects of the foster parenting experience, this study includes open-ended questions, although these will not be part of the quantitative analysis. The free-text responses will ask about joys and happy experiences, difficulties and challenges, and the motivations for becoming a foster parent. The intention is to incorporate these qualitative insights into the discussion for a more comprehensive interpretation.
有効性/Efficacy
日本語
英語
日本語
トラウマに配慮した養育尺度:Trauma Informed Care Provider Surveyの内
トラウマインフォームドケアに関する知識(11項目)自身の能力評価(10項目) 最近の実践状況(7項目)計27項目を使用
介入前・介入直後~1か月後・介入から4か月後時点で測定
英語
Measure: Scale for Trauma-Considerate Parenting (Trauma-Informed Care Provider Survey)
A total of 27 items from the survey will be used, comprising the following subscales:
Knowledge of Trauma-Informed Care (11 items)
Self-Rated Competence (10 items)
Recent Practice (7 items)
Measurements will be taken at three time points:
Pre-intervention (before the intervention)
Immediately to one month post-intervention
Four months post-intervention
日本語
・里親のQOL:日本語版Professional Quality of Life Scale
共感性疲労(2次性トラウマ)、共感満足、バーンアウト 各10項目ずつ計30項目
・里親の心理的ウェルビーイング:Mental Health Continuum 日本語版 短縮版
感情的ウェルビーイング(3項目)社会的ウェルビーイング(5項目)
心理的ウェルビーイング(6項目) 計14項目
・里子の情動的・行動的困難さ評価:日本語版pediatric symptom checklist
里親の孤立:里親仲間や里親会との交流
友人付き合い
・関係機関やサービスへの満足:里子に関する情報不足感
関係機関・サービスへの満足感
職場の理解度
・自由記載(養育の中で困った・大変だった事)(良かった・嬉しかった事)(里親になった動機)
交互作用評価:
・里親ACE評価:Adverse Childhood Experiences (ACEs) for Japanese
15個ある選択肢の中から該当するものにチェックする。
里子のSDQ、里親の孤立、関係機関やサービスへの満足、自由記載、里親ACEの評価は、介入前調査でのみ実施。 里親のProQOL、里親の心理的ウェルビーイングは、介入前、介入直後~1か月後、介入から4か月時点で測定。
英語
Foster Parent's Quality of Life (QOL): Measured using the Japanese version of the Professional Quality of Life Scale (ProQOL).
Compassion Fatigue (Secondary Traumatic Stress), Compassion Satisfaction, and Burnout.
Foster Parent's Psychological Well-being: Measured using the Japanese short form of the Mental Health Continuum (MHC-SF).
Emotional Well-being (3 items), Social Well-being (5 items), and Psychological Well-being (6 items).
Foster Child's Emotional and Behavioral Difficulties: Measured using the Japanese version of the pediatric symptom checklist.
Foster Parent's Isolation:
Interaction with fellow foster parents and foster parent associations.
Socializing with friends.
Satisfaction with Related Agencies and Services:
Perceived lack of information about the foster child.
Satisfaction with related agencies and services.
Workplace supportiveness.
Open-Ended Questions (Free-text Responses):
Difficulties or challenges experienced in caregiving.
Positive or happy experiences in caregiving.
Motivation for becoming a foster parent.
Variables for Interaction Effects Assessment:
Foster Parent's ACEs: Measured using the Adverse Childhood Experiences (ACEs) survey for Japanese.
介入/Interventional
単群/Single arm
非ランダム化/Non-randomized
オープン/Open -no one is blinded
無対照/Uncontrolled
1
教育・カウンセリング・トレーニング/Educational,Counseling,Training
| その他/Other |
日本語
トラウマインフォームドケアに関する、動画研修とワークショップ
英語
A video training and workshop on Trauma-Informed Care.
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
| 適用なし/Not applicable |
| 適用なし/Not applicable |
男女両方/Male and Female
日本語
現在、里子または養子を育てている日本の里親・養親
英語
Foster and adoptive parents in Japan who are currently raising foster or adopted children
日本語
現在里子・養子を養育していない里親・養親
英語
Foster and adoptive parents who are not currently caring for foster or adopted children
791
日本語
| 名 | 大輔 |
| ミドルネーム | |
| 姓 | 西 |
英語
| 名 | Daisuke |
| ミドルネーム | |
| 姓 | Nishi |
日本語
東京大学大学院医学系研究科
英語
Graduate School of Medicine, The University of Tokyo
日本語
精神保健学分野
英語
Department of Mental Health
1130033
日本語
東京都文京区本郷7-3-1
英語
7-3-1, Hongo, Bunkyo-ku, Tokyo
03-5841-3364
d-nishi@m.u-tokyo.ac.jp
日本語
| 名 | 華穂 |
| ミドルネーム | |
| 姓 | 片瀬 |
英語
| 名 | Kaho |
| ミドルネーム | |
| 姓 | Katase |
日本語
東京大学医学系研究科
英語
Graduate School of Medicine, The University of Tokyo
日本語
精神看護学分野
英語
Department of Psychiatric Nursing
1130033
日本語
東京都文京区本郷7-3-1
英語
7-3-1, Hongo, Bunkyo-ku, Tokyo
03-5841-3364
kaho-k1011@g.ecc.u-tokyo.ac.jp
日本語
東京大学
英語
The University of Tokyo
日本語
日本語
日本語
英語
日本語
東京大学
英語
The University of Tokyo
日本語
日本語
その他/Other
日本語
英語
日本語
東京科学大学
英語
Institute of Science Tokyo
日本語
英語
日本語
東京大学大学院医学系研究科・医学部 倫理委員会
英語
Office for Human Research Studies(OHRS) Graduate School of Medicine and Faculty of Medicine, The University of Tokyo
日本語
東京都文京区本郷7-3-1
英語
7-3-1 Hongo, Bunkyo-ku, Tokyo 113-0033 JAPAN
03-5841-0818
ethics@m.u-tokyo.ac.jp
いいえ/NO
日本語
英語
日本語
英語
| 2025 | 年 | 11 | 月 | 01 | 日 |
未公表/Unpublished
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
開始前/Preinitiation
| 2025 | 年 | 06 | 月 | 30 | 日 |
| 2025 | 年 | 11 | 月 | 15 | 日 |
| 2026 | 年 | 04 | 月 | 30 | 日 |
日本語
英語
| 2025 | 年 | 07 | 月 | 09 | 日 |
| 2025 | 年 | 11 | 月 | 17 | 日 |
日本語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/ctr/ctr_view.cgi?recptno=R000066714
英語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/ctr_e/ctr_view.cgi?recptno=R000066714