UMIN試験ID | UMIN000058224 |
---|---|
受付番号 | R000066563 |
科学的試験名 | ストレスマネジメントアプリを用いた気分改善に関する無作為化比較試験 |
一般公開日(本登録希望日) | 2025/06/20 |
最終更新日 | 2025/06/19 17:03:45 |
日本語
ストレスマネジメントアプリを用いた介入が大学生の気分に与える影響の検討:無作為化比較試験
英語
Effect of an App-Based Stress Management Intervention on Affect in University Students: A Randomized Controlled Trial
日本語
アプリ介入による気分改善研究
英語
Affect Improvement by App-Based Stress Management
日本語
ストレスマネジメントアプリを用いた気分改善に関する無作為化比較試験
英語
Randomized Controlled Trial on Affect Improvement Using an App-Based Stress Management Intervention
日本語
アプリ介入による気分改善研究
英語
Affect Improvement by App-Based Stress Management
日本/Japan |
日本語
精神疾患全般
英語
Mental disorders
精神神経科学/Psychiatry |
悪性腫瘍以外/Others
いいえ/NO
日本語
本研究の目的は、金沢工業大学の学生を対象として、ストレスマネジメントアプリを用いた介入が気分(ポジティブ気分スコア、ネガティブ気分スコア、ポジティブ気分バランス)に与える影響を検証することである。研究開始当初は臨床試験登録の必要性を十分に認識していなかったため、本登録は研究実施後に行った。
英語
The purpose of this study was to examine the effects of an app-based stress management intervention on affect (positive affect score, negative affect score, and positive affect balance) among university students at Kanazawa Institute of Technology. This study was retrospectively registered after study initiation, due to an initial lack of full awareness regarding the need for trial registration.
有効性/Efficacy
日本語
英語
検証的/Confirmatory
実務的/Pragmatic
該当せず/Not applicable
日本語
気分(ポジティブ気分スコア、ネガティブ気分スコア、ポジティブ気分バランス)について、介入前、介入後、フォローアップ(約3週間後)の3時点での変化を評価する。使用尺度は、Positive and Negative Affect Schedule(PANAS)を用いる。
英語
Changes in affect (positive affect score, negative affect score, and positive affect balance) will be assessed at three time points: pre-intervention, post-intervention, and follow-up (approximately three weeks after intervention). The Positive and Negative Affect Schedule (PANAS) will be used as the assessment tool.
日本語
英語
介入/Interventional
並行群間比較/Parallel
ランダム化/Randomized
個別/Individual
オープン/Open -no one is blinded
無治療対照/No treatment
2
治療・ケア/Treatment
その他/Other |
日本語
参加者は、3週間にわたり、アプリ内のストレスマネジメント行動(例:音楽、リラクセーション、呼吸法など)の中から任意に選択し、日常生活で実施する。
英語
Participants in the intervention group used the app over a period of three weeks to select and implement stress management behaviors such as music, relaxation, or breathing exercises.
日本語
介入期間中は何も介入を行わず、フォローアップ評価後にアプリを提供する。
英語
Participants in the wait-list control group did not receive the intervention during the study period, but were provided access to the app after the follow-up assessment.
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
18 | 歳/years-old | 以上/<= |
適用なし/Not applicable |
男女両方/Male and Female
日本語
金沢工業大学に在籍する学生
英語
Students in Kanazawa Institute of Technology
日本語
日本語を理解できない
英語
We excluded the students who cannot understand Japanese.
50
日本語
名 | あゆみ |
ミドルネーム | |
姓 | 伏島 |
英語
名 | Ayumi |
ミドルネーム | |
姓 | Fusejima |
日本語
金沢工業大学
英語
Kanazawa Institute of Technology
日本語
メディア情報学部 心理情報デザイン学科
英語
Department of Psychological Informatics and Design, College of Media and Informatics
921-8501
日本語
石川県野々市市扇が丘7 1
英語
7-1 Ohgigaoka, Nonoichi, Ishikawa 921 8501, Japan
076-248-1100
fusejima@neptune.kanazawa-it.ac.jp
日本語
名 | あゆみ |
ミドルネーム | |
姓 | 伏島 |
英語
名 | Ayumi |
ミドルネーム | |
姓 | Fusejima |
日本語
金沢工業大学
英語
Kanazawa Institute of Technology
日本語
メディア情報学部 心理情報デザイン学科
英語
Department of Psychological Informatics and Design, College of Media and Informatics
921-8501
日本語
石川県野々市市扇が丘7 1
英語
7-1 Ohgigaoka, Nonoichi, Ishikawa 921 8501, Japan
076-248-1100
fusejima@neptune.kanazawa-it.ac.jp
日本語
金沢工業大学
英語
Kanazawa Institute of Technology
日本語
日本語
日本語
英語
日本語
その他
英語
GOCCO Corporation.
日本語
株式会社GOCCO.
日本語
営利企業/Profit organization
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
金沢工業大学人を対象とする研究倫理審査委員会
英語
Human Subjects Research Ethics Review Committee at Kanazawa Institute of Technology
日本語
921-8501 石川県野々市市扇が丘7 1
英語
7-1 Ohgigaoka, Nonoichi, Ishikawa 921-8501, Japan
076-248-1100
rinri-j at mlist.kanazawa-it.ac.jp
いいえ/NO
日本語
英語
日本語
英語
2025 | 年 | 06 | 月 | 20 | 日 |
https://osf.io/qz9fh
最終結果が公表されている/Published
https://doi.org/10.11560/jahpp.36.0_106
65
日本語
参加希望者65名を介入群33名,待機リスト群32名に割り振った。ITT解析における分析対象は,介入群28名,待機リスト群26名であった。アプリの介入によるネガティブ気分の低下やポジティブ気分バランスの向上がみられた。
英語
The participants were randomly assigned to either the intervention group or the waiting list group. The analysis in the ITT analysis included 28 participants in the intervention group and 26 participants in the waiting list group. The application-based intervention was found to reduce negative affect and improve positive affect balance.
2025 | 年 | 06 | 月 | 19 | 日 |
日本語
英語
2023 | 年 | 12 | 月 | 02 | 日 |
日本語
介入群28名(男性11名,女性17名(19.5±1.8歳))
待機リスト群26名(男性12名,女性14名(19.3±1.8歳))
英語
Intervention group
age (SD): 19.5(1.8)
sex:M/F: 11/17
Wait-list group
age(SD): 19.3 (1.8)
sex:M/F: 12/14
日本語
金沢工業大学内の授業で参加を呼びかけた。インフォームドコンセントをおこない、書面による同意を得たのちに,研究に参加していただいた。
英語
We invited students to participate in classes at the Kanazawa Institute of Technology. After informed consent was obtained in writing, participants were invited to participate in the study.
日本語
なし
英語
none
日本語
ログデータ(スクリーンタイム、実施内容と評価)
質問紙: PANAS
アプリ使用の感想
英語
Log data (screen time, content and evaluation of content)
Questionnaire: PANAS
Impression of application use
日本語
英語
日本語
英語
主たる結果の公表済み/Main results already published
2023 | 年 | 03 | 月 | 29 | 日 |
2023 | 年 | 03 | 月 | 29 | 日 |
2023 | 年 | 05 | 月 | 08 | 日 |
2023 | 年 | 07 | 月 | 16 | 日 |
日本語
英語
2025 | 年 | 06 | 月 | 19 | 日 |
2025 | 年 | 06 | 月 | 19 | 日 |
日本語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/ctr/ctr_view.cgi?recptno=R000066563
英語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/ctr_e/ctr_view.cgi?recptno=R000066563