UMIN試験ID | UMIN000058040 |
---|---|
受付番号 | R000066342 |
科学的試験名 | ネット利用の問題を抱える家庭を対象としたオンライン対話支援システムの構築と評価 |
一般公開日(本登録希望日) | 2025/08/01 |
最終更新日 | 2025/06/02 00:25:27 |
日本語
ネットやゲームの心配を抱えるご家庭のためのチャット相談プログラム研究
英語
A Study on a Chat-Based Support Program for Families Concerned About Their Children's Internet or Gaming Use
日本語
NEST-Chat
英語
Network Engagement Support Tool via Chat:NEST-Chat
日本語
ネット利用の問題を抱える家庭を対象としたオンライン対話支援システムの構築と評価
英語
Implementation Study of a Large Language Model (LLM)-Based Support System for Families with Children Showing Signs of Internet Addiction
日本語
同上
英語
Same as above
日本/Japan |
日本語
ゲーム行動症、習慣および衝動の障害
英語
Gaming Disorder,Habit and Impulse Disorders
精神神経科学/Psychiatry | 成人/Adult |
悪性腫瘍以外/Others
いいえ/NO
日本語
本研究は、インターネット依存傾向(PIU)や問題的スマートフォン使用(PSU)を有する子どもをもつ家庭を対象に、保護者の心理的ケアと関わり方の質的向上を支援するチャット型システムを開発・評価することを目的とする。精神科臨床で実証されている家族支援プログラムCRAFTの構造をもとに、①保護者向けマイクロ学習コンテンツ、②大規模言語モデル(LLM)とRAGを活用した共感的な言語フィードバック機能「ことばの処方箋」、③家庭内の記録ログ機能を統合する。本ツールは子どもを“管理する”のではなく、保護者自身が感情を整理し、建設的な関係性を育むことを支援する。医療・福祉にアクセスしていない家庭への“支援の前段階”としてのセルフケアツールとしても社会的意義が大きい。
英語
The present study aims to develop and evaluate a chat based support system for families with children exhibiting signs of Problematic Internet Use or Problematic Smartphone Use Building on the Community Reinforcement and Family Training framework the system integrates microlearning content for parental stress management a Prescription of Words function using LLMs with RAG for empathic feedback and a self logging tool to record family dynamics Unlike conventional parental control apps this tool focuses on enhancing the parent child relationship through emotional selfcare and constructive engagement The goal is to provide early stage support for families not yet connected to clinical or social services using natural language processing technologies to deliver personalized scalable assistance
有効性/Efficacy
日本語
英語
探索的/Exploratory
実務的/Pragmatic
第Ⅰ・Ⅱ相/Phase I,II
日本語
PHQ-9
英語
PHQ-9
日本語
GAD-7
GADIS-P
IAT
簡易親子関係尺度
感情・困りごと記録
アプリ使用頻度・会話記録
英語
Generalized Anxiety Disorder 7
Gaming Disorder Scale for Parents
Internet Addiction Test
Short Form of the Parent Child Relationship Scale
Emotion and Concern Log
Conversation Logs
介入/Interventional
並行群間比較/Parallel
ランダム化/Randomized
個別/Individual
オープンだが測定者がブラインド化されている/Open -but assessor(s) are blinded
無治療対照/No treatment
いいえ/NO
いいえ/NO
施設を考慮していない/Institution is not considered as adjustment factor.
はい/YES
中央登録/Central registration
2
教育・カウンセリング・トレーニング/Educational,Counseling,Training
行動・習慣/Behavior,custom |
日本語
登録後すぐに支援アプリの使用を開始する群。保護者は、アプリを通じて「ことばの処方箋(LLMによる共感的応答)」「マイクロ学習コンテンツ」「感情・困りごと記録」などの機能を利用し、12週間にわたり家庭内での関わり方やストレスマネジメントを実践する。
英語
Participants in this group begin using the support app immediately after enrollment. Over 12 weeks, they access features such as Prescription of Words LLM-based empathic responses, microlearning content for parental stress management, and emotional problem logging tools to support constructive family interaction.
日本語
登録後12週間は介入を行わない待機期間とし、その後に同じ支援システムの使用を開始する群。介入内容は介入1と同一であるが、比較のため、T12時点まで非介入状態で観察される。
英語
Participants in this group do not receive any intervention for the first 12 weeks waitlist period. After week 12, they begin using the same support app and features as Intervention 1. The preintervention period allows for comparison between groups at T12.
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
18 | 歳/years-old | 以上/<= |
適用なし/Not applicable |
男女両方/Male and Female
日本語
ネット依存(Problematic Internet Use, PIU)またはゲーム行動症に該当、あるいはその傾向を有すると疑われる10歳から24歳の子どもと同居する保護者
医療機関・行政機関・教育機関などの対人支援につながっている方
保護者本人が18歳以上であること
保護者が研究内容を理解し、文書による同意が得られた者
日本語での読み書き・操作が可能な者
※性別は限定しない。
英語
Parents or guardians living with children aged 10 to 24 who are suspected to have, or are at risk of, Problematic Internet Use or Gaming Disorder
Individuals who are currently receiving interpersonal support from medical, governmental, or educational institutions
Parents or guardians must be 18 years of age or older
Individuals who understand the study content and have provided written informed consent
Individuals who are able to read, write, and operate devices in Japanese
No restrictions will be placed on gender.
日本語
認知機能障害などにより研究協力が著しく困難と判断された者
精神科的急性期(抑うつ状態や希死念慮が強い状態)にあり、研究参加が保護者本人の不利益になると判断された者
研究内容を理解することが困難で、同意取得が適切でないと判断される者
その他、研究責任者または研究分担者が不適当と判断した者
英語
Individuals who are deemed to have significant difficulty participating in the study due to cognitive impairment or related conditions
Individuals in the acute phase of psychiatric illness e.g., severe depressive state or strong suicidal ideation, where participation may pose a risk to the parent or guardians well being
Individuals who are unable to sufficiently understand the study content, making appropriate informed consent unfeasible
Any other individuals whom the principal investigator or co-investigators deem unsuitable for participation in the study
100
日本語
名 | 七彩 |
ミドルネーム | |
姓 | 小林 |
英語
名 | Nanase |
ミドルネーム | |
姓 | Kobayashi |
日本語
東京科学大
英語
Institute of science Tokyo
日本語
サイバー精神医学講座
英語
Cyber Psychiatry
1528550
日本語
東京都目黒区大岡山2-12-1
英語
2-12-1 Ookayama, Meguro-ku, Tokyo 152-8550, Japan
03-3726-1111
nanase.psyc@tmd.ac.jp
日本語
名 | 同上 |
ミドルネーム | |
姓 | 同上 |
英語
名 | Same |
ミドルネーム | |
姓 | Same |
日本語
同上
英語
Same
日本語
同上
英語
Same
Same
日本語
同上
英語
Same
03-3726-1111
nanase.psyc@tmd.ac.jp
日本語
東京科学大学
英語
IST
日本語
同上
日本語
日本語
英語
日本語
その他
英語
other
日本語
東京都ファンド
日本語
その他/Other
日本語
日本
英語
Japan
日本語
英語
日本語
英語
日本語
東京科大学医学部倫理審査委員会
英語
ERC, Faculty of Medicine, Tokyo Institute of Science
日本語
〒152-8550 東京都目黒区大岡山2-12-1
英語
2-12-1 Ookayama, Meguro-ku, Tokyo 152-8550, Japan
03-3726-1111
none
いいえ/NO
日本語
英語
日本語
英語
2025 | 年 | 08 | 月 | 01 | 日 |
未公表/Unpublished
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
開始前/Preinitiation
2025 | 年 | 08 | 月 | 01 | 日 |
2025 | 年 | 09 | 月 | 01 | 日 |
2026 | 年 | 03 | 月 | 31 | 日 |
日本語
英語
2025 | 年 | 06 | 月 | 02 | 日 |
2025 | 年 | 06 | 月 | 02 | 日 |
日本語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/ctr/ctr_view.cgi?recptno=R000066342
英語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/ctr_e/ctr_view.cgi?recptno=R000066342