UMIN試験ID | UMIN000058015 |
---|---|
受付番号 | R000066275 |
科学的試験名 | 事例検討による経験的学習が新人作業療法士の臨床推論に与える影響:待機コントロールランダム化比較試験 |
一般公開日(本登録希望日) | 2025/06/01 |
最終更新日 | 2025/05/26 19:37:04 |
日本語
事例検討による経験的学習が新人作業療法士の臨床推論に与える影響:待機コントロールランダム化比較試験
英語
The Influence of Case-Based Learning on Clinical Reasoning of New Graduate Occupational Therapists: Waitlist Randomized Controlled Trial
日本語
事例検討プログラムが臨床推論に与える影響:ランダム化比較試験
英語
The Influence of Case-Based Learning on Clinical Reasoning: RCT
日本語
事例検討による経験的学習が新人作業療法士の臨床推論に与える影響:待機コントロールランダム化比較試験
英語
The Influence of Case-Based Learning on Clinical Reasoning of New Graduate Occupational Therapists: Waitlist Randomized Controlled Trial
日本語
事例検討プログラムが臨床推論に与える影響:待機コントロールランダム化比較試験
英語
The Influence of Case-Based Learning on Clinical Reasoning: Waitlist RCT
日本/Japan |
日本語
作業療法士(健常者)
英語
Occupational therapists (Healthy)
成人/Adult |
悪性腫瘍以外/Others
いいえ/NO
日本語
本研究の目的は,事例検討による経験的学習が新人作業療法士の臨床推論の学習に与える効果について多施設におけるランダム化比較試験により検討することである.
英語
This study aims to examine the influence of experiential learning through case-based learning of clinical reasoning in new occupational therapists through a multi-center waitlist randomized controlled trial.
有効性/Efficacy
日本語
英語
日本語
作業療法の臨床推論自己評価尺度(SA-CROT)およびSA-CROTの教育者評価
全体的な変化の評定(GRC)の自己評価および教育者評価
英語
Self-assessment scale of clinical reasoning in occupational therapy (SA-CROT) and educator rating of SA-CROT
Self-rating and educator rating of the global rating scale of change (GRC)
日本語
日本語版作業を基盤にした実践尺度(以下,OBPM-J)
根拠に基づいた実践の行動指標(以下,EBP行動指標)
臨床実践の自己効力感に関するVisual Analog Scale法(以下,VAS法)
英語
Japanese version of the Occupational Based Practice Measure (OBPM-J)
Behavioral Indicators of Evidence-Based Practice
Visual Analog Scale method for self-efficacy in clinical practice
介入/Interventional
並行群間比較/Parallel
ランダム化/Randomized
個別/Individual
オープン/Open -no one is blinded
実薬・標準治療対照/Active
いいえ/NO
いいえ/NO
2
教育・カウンセリング・トレーニング/Educational,Counseling,Training
その他/Other |
日本語
事例基盤型学習(case-based learning)プログラムである.教育者は,現場の実践を通して学習者をガイドし相談に乗ることに加えて,事例に関連した前提知識にどのようにアクセスするかという情報収集方法(先輩への質問の仕方や文献の調べ方など)を学習者に教える.また,教育者は,学習者の思考を整理し,視点を補強する.学習者と事例について議論し,フィードバックを提供する.対面式,病院施設内.計960分(60分/回×3日×8週)
英語
Case-based learning program. The educator guides and consults the learner through practical experience, and teaches the learner how to gather information (such as how to ask questions of seniors and how to research literature) to access prior knowledge related to the case. The educator also organizes the learner's thoughts and reinforces their perspective. The educator discusses the case with the learner and provides feedback. Face-to-face, at the hospital facility. Total 960 minutes (60 minutes/session x 3 days x 8 weeks).
日本語
プリセプターシップ(preceptorship)による従来教育プログラムである.教育者は,現場の実践を通して学習者をガイドし相談に乗ることに加えて,作業療法士としての実践能力を高めるための作業療法評価や介入方法に関する指導,助言を行う.また,教育者は,指導内容の前提知識について解説し,必要に応じて文献(ガイドラインや研究論文など)を紹介する.対面式,病院施設内.計960分(60分/回×3日×8週)
英語
A traditional education program based on preceptorship. Educators guide and consult with learners through on-site practice, and provide instruction and advice on occupational therapy assessment and intervention methods to improve their practical skills as occupational therapists. Educators also explain prerequisite knowledge for the content of instruction and introduce literature (guidelines, research papers, etc.) as necessary. Face-to-face, within a hospital facility. Total of 960 minutes (60 minutes/session x 3 days x 8 weeks).
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
20 | 歳/years-old | 以上/<= |
60 | 歳/years-old | 以下/>= |
男女両方/Male and Female
日本語
実施年度の新卒(経験1年未満)である者(社会人経験のある者も含む)
常勤勤務である者
20歳以上から60歳未満の者
本研究の参加について文書により同意が得られた者
英語
Those are new graduates (with less than 1 year of experience) in the year of implementation (including those with work experience)
Those are employed full-time
Those aged 20 to 60
Those have given written consent to participate in this study
日本語
産休育休中の者
時短勤務者
1週間以上のプログラム参加が困難となった者
英語
Those on maternity leave
Those working reduced hours
Those who are unable to participate in the program for more than a week.
46
日本語
名 | 祥 |
ミドルネーム | |
姓 | 丸山 |
英語
名 | Sho |
ミドルネーム | |
姓 | Maruyama |
日本語
湘南慶育病院
英語
Shonan Keiku Hospital
日本語
リハビリテーション部
英語
Department of Rehabilitation
2520816
日本語
神奈川県藤沢市遠藤4360
英語
Endo 4360, Fujisawa city, Kanagawa pref.
0466480050
s-maruyama@keiiku.gr.jp
日本語
名 | 祥 |
ミドルネーム | |
姓 | 丸山 |
英語
名 | Sho |
ミドルネーム | |
姓 | Maruyama |
日本語
湘南慶育病院
英語
Shonan Keiiku Hospital
日本語
リハビリテーション部
英語
Department of Rehabilitation
2520816
日本語
神奈川県藤沢市遠藤4360
英語
Endo 4360, Fujisawa city, Kanagawa pref.
0466480050
s-maruyama@keiiku.gr.jp
日本語
その他
英語
Shonan Keiiku Hospital
日本語
湘南慶育病院
日本語
日本語
英語
日本語
無し
英語
None
日本語
無し
日本語
その他/Other
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
湘南慶育病院
英語
Shonan Keiiku Hospital
日本語
神奈川県藤沢市遠藤4360
英語
Endo 4360, Fujisawa city, Kanagawa pref.
0466480050
s-maruyama@keiiku.gr.jp
いいえ/NO
日本語
英語
日本語
英語
神奈川県
2025 | 年 | 06 | 月 | 01 | 日 |
未公表/Unpublished
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
開始前/Preinitiation
2025 | 年 | 05 | 月 | 16 | 日 |
2025 | 年 | 06 | 月 | 01 | 日 |
2028 | 年 | 03 | 月 | 31 | 日 |
日本語
英語
2025 | 年 | 05 | 月 | 29 | 日 |
2025 | 年 | 05 | 月 | 26 | 日 |
日本語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/ctr/ctr_view.cgi?recptno=R000066275
英語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/ctr_e/ctr_view.cgi?recptno=R000066275