UMIN試験ID | UMIN000058274 |
---|---|
受付番号 | R000066197 |
科学的試験名 | COVID-19による自主隔離中の大学生のメンタルヘルスと孤独感に対するインターネットベースの認知行動療法の効果 |
一般公開日(本登録希望日) | 2025/06/25 |
最終更新日 | 2025/06/25 13:23:14 |
日本語
COVID-19による自主隔離中の大学生のメンタルヘルスと孤独感に対するインターネットベースの認知行動療法の効果
英語
Impact of Internet-Based Cognitive Behavioral Therapy on University Students Mental Health and Loneliness During COVID-19 Self-Isolation
日本語
COVID-19による自主隔離中の大学生のメンタルヘルスと孤独感に対するインターネットベースの認知行動療法の効果
英語
Impact of Internet-Based Cognitive Behavioral Therapy on University Students Mental Health and Loneliness During COVID-19 Self-Isolation
日本語
COVID-19による自主隔離中の大学生のメンタルヘルスと孤独感に対するインターネットベースの認知行動療法の効果
英語
Impact of Internet-Based Cognitive Behavioral Therapy on University Students Mental Health and Loneliness During COVID-19 Self-Isolation
日本語
COVID-19による自主隔離中の大学生のメンタルヘルスと孤独感に対するインターネットベースの認知行動療法の効果
英語
Impact of Internet-Based Cognitive Behavioral Therapy on University Students Mental Health and Loneliness During COVID-19 Self-Isolation
日本/Japan |
日本語
うつ、不安、PTSD
英語
Depression, anxiety, PTSD
看護学/Nursing |
悪性腫瘍以外/Others
いいえ/NO
日本語
本研究では、COVID-19パンデミック時の自粛に伴う孤独感の緩和とメンタルヘルス不調の低減を目指したICBTの効果を検証することを目的とする。
英語
the present study aims to investigate the impact of iCBT on alleviating loneliness and psychological distress associated with self-isolation among university students.
有効性/Efficacy
日本語
英語
日本語
(1)デモグラフィック要因
(2)抑うつの評価Patient Health Questionnaire-9: PHQ-9(PHQ-9 日本語版)
(3)不安の評価:Generalized Anxiety Disorder -7: GAD-7(GAD-7 日本語版)
(4)トラウマ体験の評価:Impact of Event Scale-Revised:IES-R(IES-R 改訂出来事インパクト尺度日本語版
(5)学業意欲低下・授業意欲低下:下山(1995)によって作成された
英語
Participants demographic information
Evaluation of depression: Patient Health Questionnaire9:PHQ9 (Japanese version of PHQ 9)
Evaluation of anxiety: Generalized Anxiety Disorder 7:GAD7 (Japanese version of GAD 7)
Evaluation of traumatic experiences: Impact of Event Scale Revised:IES R (Japanese version of IES R)
Decreased motivation for schoolwork and class:Created by Shimoyama (1995)
日本語
英語
介入/Interventional
並行群間比較/Parallel
非ランダム化/Non-randomized
オープン/Open -no one is blinded
無治療対照/No treatment
2
教育・カウンセリング・トレーニング/Educational,Counseling,Training
手技/Maneuver |
日本語
介入群:インターネット認知行動療法
英語
Internet-Based Cognitive Behavioral Therapy
日本語
統制群
英語
Control
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
18 | 歳/years-old | より上/< |
25 | 歳/years-old | 以下/>= |
男女両方/Male and Female
日本語
対象基準
1) 参加者は、以下のすべての基準を満たす場合、本研究への参加資格を有した。
2) 登録状況:現在、大学の学部生または大学院生として在籍していること。
3) 年齢:18歳以上であること。
4) 言語能力:介入資料および評価が提供される言語を読み、理解できること。
5) テクノロジーへのアクセス:オンラインiCBTプログラムに参加するために、インターネットへの定期的なアクセスと互換性のあるデバイス(パソコン、タブレット、またはスマートフォン)を所有していること。
6) COVID-19による自主隔離:現在、または過去6ヶ月以内にCOVID-19の制限により自主隔離期間を経験したことがあること。
7) 同意:本研究への参加についてインフォームド・コンセントを得ていること。
英語
Inclusion Criteria
1) Participants were eligible for inclusion in the study if they met all the following criteria:
2) Enrollment Status: Currently enrolled as undergraduate or graduate students at a university.
3) Age: Aged 18 years or older.
4) Language Proficiency: Able to read and understand the language in which the intervention materials and assessments were provided.
5) Access to Technology: Had regular access to the internet and a compatible device (computer, tablet, or smartphone) for participating in the online iCBT program.
6) COVID-19 Self-Isolation: Currently experiencing or had experienced a period of self-isolation due to COVID-19 restrictions within the past 6 months.
7) Consent: Provided informed consent to participate in the study.
日本語
除外基準
1) 以下のいずれかの基準に該当する参加者は、本研究から除外されました。
2) 重度の精神疾患:重度の精神疾患(例:統合失調症、双極性障害)の診断を受けている、または即時の臨床介入を必要とする活発な自殺念慮がある。
3) 同時心理療法を受けている:現在、精神疾患に関する心理療法またはカウンセリングを受けている。
4) 薬物乱用:中等度から重度の薬物使用障害の兆候がある。
5) コミットメント不能:本研究の評価またはiCBTプログラムの全期間を完了する意思がない、または完了できない。
英語
Exclusion Criteria
1) Participants were excluded from the study if they met any of the following criteria:
2) Severe Psychiatric Conditions: Current diagnosis of a severe mental disorder (e.g., schizophrenia, bipolar disorder) or active suicidal ideation requiring immediate clinical intervention.
3) Concurrent Psychological Treatment: Currently receiving psychotherapy or counseling for mental health issues.
4) Substance Abuse: Evidence of moderate to severe substance use disorder.
5) Inability to Commit: Unwilling or unable to complete the study assessments or the full duration of the iCBT program.
50
日本語
名 | 大植 |
ミドルネーム | |
姓 | 崇 |
英語
名 | OHUE |
ミドルネーム | |
姓 | TAKASHI |
日本語
岡山大学
英語
Okayama University
日本語
保健学研究科
英語
Graduate School of Health Sciences
7008558
日本語
岡山市北区鹿田町 2-5-1
英語
Okayama City, Kita Ward, Shikata-cho 2-5-1
0862356841
t-ohue@okayama-u.ac.jp
日本語
名 | 大植 |
ミドルネーム | |
姓 | 崇 |
英語
名 | OHUE |
ミドルネーム | |
姓 | TAKASHI |
日本語
岡山大学
英語
Okayama University
日本語
保健学研究科
英語
Graduate School of Health Sciences
7008558
日本語
岡山市北区鹿田町 2-5-1
英語
Okayama City, Kita Ward, Shikata-cho 2-5-1
0862356841
t-ohue@okayama-u.ac.jp
日本語
岡山大学
英語
Okayama University
日本語
日本語
日本語
英語
日本語
科学技術振興機構
英語
Japan Science and Technology Agency
日本語
日本語
日本の官庁/Japanese Governmental office
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
兵庫大学倫理審査委員会
英語
Hyogo University Ethics Committee
日本語
兵庫県加古川市平岡町新在家2301
英語
2301 Shinzaike, Hiraoka-cho, Kakogawa City, Hyogo Prefecture
079-427-5111
ohue@hyogo-dai.ac.jp
いいえ/NO
日本語
英語
日本語
英語
2025 | 年 | 06 | 月 | 25 | 日 |
未公表/Unpublished
50
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
試験終了/Completed
2025 | 年 | 06 | 月 | 01 | 日 |
2025 | 年 | 06 | 月 | 01 | 日 |
2025 | 年 | 06 | 月 | 01 | 日 |
2026 | 年 | 03 | 月 | 01 | 日 |
日本語
英語
2025 | 年 | 06 | 月 | 25 | 日 |
2025 | 年 | 06 | 月 | 25 | 日 |
日本語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/ctr/ctr_view.cgi?recptno=R000066197
英語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/ctr_e/ctr_view.cgi?recptno=R000066197