UMIN試験ID | UMIN000057217 |
---|---|
受付番号 | R000065396 |
科学的試験名 | 医療者に対するマインドフルネス療法ワークショップ(Teaching Foundation)の実施可能性に関する検証 |
一般公開日(本登録希望日) | 2025/03/05 |
最終更新日 | 2025/03/05 20:19:17 |
日本語
医療者に対するマインドフルネス療法ワークショップ(Teaching Foundation)の実施可能性に関する検証
英語
The feasibility study of the mindfulness-based therapy workshop (Teaching Foundation) for healthcare professionals.
日本語
医療者に対するマインドフルネス療法ワークショップの検証
英語
The feasibility study of the mindfulness-based therapy workshop for healthcare professionals.
日本語
医療者に対するマインドフルネス療法ワークショップ(Teaching Foundation)の実施可能性に関する検証
英語
The feasibility study of the mindfulness-based therapy workshop (Teaching Foundation) for healthcare professionals.
日本語
医療者に対するマインドフルネス療法ワークショップの検証
英語
The feasibility study of the mindfulness-based therapy workshop for healthcare professionals.
日本/Japan |
日本語
医療者
英語
healthcare professionals
成人/Adult |
悪性腫瘍以外/Others
いいえ/NO
日本語
医療者に対するマインドフルネス療法ワークショップ(Teaching Foundation)のfeasibilityを確認すること。
英語
To assess the feasibility of the mindfulness-based therapy workshop (Teaching Foundation) for healthcare professionals.
その他/Others
日本語
実施可能性
英語
feasibility
探索的/Exploratory
実務的/Pragmatic
第Ⅰ・Ⅱ相/Phase I,II
日本語
本研究はfeasibility studyであるため、主要評価項目は、1)研究組み入れ率、2)脱落率、3)プログラム参加率、4) ホームワーク実施時間、の平均値および標準偏差とする。なお1) 研究組入率は、応募してきた者のうち、組み入れられた者の割合、2) 脱落率は、組み入れられた者のうち、4日間のうち3日未満しかプログラムに参加できなかったものの割合、3)プログラム参加率は、実際のプログラムへの出席率とする。4)ホームワークは、ワークショップ前半と後半の間に実施が推奨される瞑想やInquiryが実際に実施された時間と定義する。
英語
Since this study is a feasibility study, the primary outcome measures are:
Recruitment rate,
Dropout rate,
Program attendance rate, and
Average time spent on homework, including their mean values and standard deviations.
Specifically:
Recruitment rate is defined as the proportion of applicants who were successfully enrolled in the study.
Dropout rate refers to the proportion of enrolled participants who attended fewer than three out of the four program days.
Program attendance rate represents the actual attendance rate of the program.
Homework time is defined as the amount of time participants spent on recommended meditation and inquiry practices between the first and second halves of the workshop.
日本語
以下の評価尺度の研究開始時、ワークショップ後のそれぞれの平均値と標準偏差、および変化量の平均値および標準誤差とする。
・介入技法の受容性、適切性、実施可能性を評価する尺度
Acceptability of Intervention Measure (AIM)/ Intervention Appropriateness Measure (IAM)/ Feasibility of Intervention Measure (FIM)
・マインドフルネスのスキルを評価する尺度
Five Facet Mindfulness Questionnaire (FFMQ)、Experience Questionnaire (EQ)
・ワークエンゲージメントを評価する尺度
Utrecht Work Engagement Scale (UWES)、
・ウェルビーイングを評価する尺度
Satisfaction With Life Scale (SWLS)、Flourishing Scal (FS)、Scale of Positive and Negative Experience (SPANE)、ICEpop CAPability measure for Adults (ICECAP-A)
・ ストレスを評価する尺度
Perceived Stress Scale (PSS)、
・その他
有害事象尺度、瞑想の実践、瞑想のインストラクション、Inquiry実践時間
上記のワークショップ前、ワークショップ後の平均値比較を行う。
英語
The study will assess the mean values and standard deviations at both baseline (pre-workshop) and post-workshop, as well as the mean change scores and their standard errors for the following measures:
-Measures of acceptability, appropriateness, and feasibility of the intervention:
Acceptability of Intervention Measure (AIM)
Intervention Appropriateness Measure (IAM)
Feasibility of Intervention Measure (FIM)
-Measures of mindfulness skills:
Five Facet Mindfulness Questionnaire (FFMQ)
Experience Questionnaire (EQ)
-Measure of work engagement:
Utrecht Work Engagement Scale (UWES)
-Measures of well-being:
Satisfaction With Life Scale (SWLS)
Flourishing Scale (FS)
Scale of Positive and Negative Experience (SPANE)
ICEpop CAPability measure for Adults (ICECAP-A)
-Measure of stress:
Perceived Stress Scale (PSS)
-Other measures:
Adverse event scale
Meditation practice
Meditation instruction
Time spent on inquiry practice
A comparison of mean values before and after the workshop will be conducted.
介入/Interventional
単群/Single arm
非ランダム化/Non-randomized
オープン/Open -no one is blinded
無対照/Uncontrolled
いいえ/NO
いいえ/NO
施設を考慮していない/Institution is not considered as adjustment factor.
いいえ/NO
知る必要がない/No need to know
1
教育・カウンセリング・トレーニング/Educational,Counseling,Training
行動・習慣/Behavior,custom |
日本語
マインドフルネス療法ワークショップ(Teaching Foundation)
英語
Mindfulness-Based Therapy Workshop (Teaching Foundation)
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
適用なし/Not applicable |
適用なし/Not applicable |
男女両方/Male and Female
日本語
1. 2年以上の精神医療業務に従事した経験があり、主たる勤務先が医療機関である医師、看護師、保健師、精神保健福祉士、公認心理師、臨床心理士であること。
2. 過去に、マインドフルネス療法基礎ワークショップ、マインドフルネス認知療法、マインドフルネスストレス低減法などのマインドフルネス療法のプログラムを完了したことのある者、またそれと同等の経験を有すると認められる者。
3. ワークショップ(Teaching Foundation)前半(2日間)と、ワークショップ(Teaching Foundation)後半(2日間)の両方に参加しできること。ワークショップで実施される評価(自記式アンケート)に参加が可能であること。
4. ワークショップ(前半)とワークショップ(後半)の間に、継続して瞑想などの課題に取り組めること。
5. 現在、通常勤務ができる体調であること。
6. 申込時に職場の上司の推薦を得ることができること。
7. 研究参加への同意が得られる者
※受講決定通知後、推薦者の署名捺印のある推薦状を提出いただきます。
英語
1. have at least two years of experience in mental health care and be primarily employed at a medical institution as a physician, nurse, public health nurse, psychiatric social worker, licensed psychologist, or clinical psychologist.
2. have previously completed a mindfulness-based therapy program, such as the basic workshop for the mindfulness based program, Mindfulness-Based Cognitive Therapy (MBCT), or Mindfulness-Based Stress Reduction (MBSR), or possess equivalent experience.
3. be able to participate in both the first half (two days) and the second half (two days) of the Teaching Foundation Workshop, as well as complete the self-report questionnaires administered during the workshop.
4. be able to engage in ongoing meditation and other assigned practices between the first and second halves of the workshop.
5. be in good physical and mental health to perform regular work duties.
6. be able to obtain a recommendation from a workplace supervisor at the time of application.
7. be able to provide informed consent to participate in the study.
Note: After receiving the acceptance notification, participants will be required to submit a recommendation letter signed and stamped by their recommender.
日本語
1. 研究責任者が研究への組み入れが妥当ではないと判断する者。
英語
1. Individuals whom the principal investigator deems inappropriate for inclusion in the study.
30
日本語
名 | 充洋 |
ミドルネーム | |
姓 | 佐渡 |
英語
名 | Mitsuhiro |
ミドルネーム | |
姓 | Sado |
日本語
慶應義塾大学
英語
Keio University
日本語
医学部精神神経科学教室
英語
Department of Neuropsychiatry, School of Medicine
160-8582
日本語
東京都新宿区信濃町35
英語
35 Shinanomachi, Shinjuku-ku, Tokyo, Japan
0333531211
mitsusado@keio.jp
日本語
名 | 充洋 |
ミドルネーム | |
姓 | 佐渡 |
英語
名 | Mitsuhiro |
ミドルネーム | |
姓 | Sado |
日本語
慶應義塾大学
英語
Keio University
日本語
医学部精神神経科学教室
英語
Department of Neuropsychiatry, School of Medicine
160-8582
日本語
東京都新宿区信濃町35
英語
35 Shinanomachi, Shinjuku-ku, Tokyo, Japan
0333531211
mitsusado@keio.jp
日本語
慶應義塾大学
英語
Keio University
日本語
日本語
医学部精神神経科学教室
日本語
佐渡充洋
英語
Mitsuhiro Sado
日本語
厚生労働省
英語
Ministry of Health, Labour and Welfare
日本語
日本語
日本の官庁/Japanese Governmental office
日本語
日本
英語
Japan
日本語
英語
日本語
英語
日本語
慶應義塾大学医学部
英語
Keio University School of Medicine
日本語
東京都新宿区信濃町35
英語
35 Shinanomachi, Shinjuku-ku, Tokyo
0333531211
med-rinri-jimu@adst.keio.ac.jp
いいえ/NO
日本語
英語
日本語
英語
2025 | 年 | 03 | 月 | 05 | 日 |
未公表/Unpublished
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
開始前/Preinitiation
2025 | 年 | 02 | 月 | 26 | 日 |
2025 | 年 | 02 | 月 | 26 | 日 |
2025 | 年 | 04 | 月 | 01 | 日 |
2027 | 年 | 12 | 月 | 31 | 日 |
2028 | 年 | 03 | 月 | 31 | 日 |
2028 | 年 | 03 | 月 | 31 | 日 |
2028 | 年 | 12 | 月 | 31 | 日 |
日本語
英語
2025 | 年 | 03 | 月 | 05 | 日 |
2025 | 年 | 03 | 月 | 05 | 日 |
日本語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/ctr/ctr_view.cgi?recptno=R000065396
英語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/ctr_e/ctr_view.cgi?recptno=R000065396