UMIN試験ID | UMIN000057142 |
---|---|
受付番号 | R000065323 |
科学的試験名 | 米国の高齢者を対象とした囲碁とペア碁を用いた認知介入プログラムの実現可能性、受容性、および有効性の検証 |
一般公開日(本登録希望日) | 2025/03/05 |
最終更新日 | 2025/05/02 12:39:21 |
日本語
米国の高齢者に対する囲碁とペア碁プログラムの実現可能性、受容性、および影響の検討
英語
Pilot Testing of Go and Pair Go Game for Brain Health in US: Understanding Feasibility, Acceptability, and Impacts
日本語
米国に高齢者に対する囲碁とペア碁のパイロット試験
英語
Go game for brain health in US
日本語
米国の高齢者を対象とした囲碁とペア碁を用いた認知介入プログラムの実現可能性、受容性、および有効性の検証
英語
Feasibility, Acceptability, and Potential Efficacy of Cognitive Intervention Programs Using Go and Pair Go in US Older Adults
日本語
米国の高齢者に対する囲碁とペア碁のパイロット試験
英語
Go and Pair Go game pilot testing in US
北米/North America |
日本語
地域在住高齢者
英語
Community-dwelling older adults
成人/Adult |
悪性腫瘍以外/Others
いいえ/NO
日本語
米国の高齢者を対象に、囲碁およびペア碁を用いた認知機能低下抑制プログラムの実現可能性と受容性を評価する。さらに、プログラムが認知機能、メンタルヘルス、および社会的交流等に与える潜在的な効果を検討する。
英語
The purpose of this study is to evaluate the impact of Go and Pair Go (Go played in pairs) on cognitive function, mental health, and social interaction. This includes feasibility and acceptability of Go and Pair Go as tools for health promotion in US older adults.
安全性・有効性/Safety,Efficacy
日本語
英語
日本語
プログラムの実現可能性、受容性
実現可能性:出席率、欠席理由、離脱率、離脱理由、プログラム満足度、プログラムの感想
受容性:囲碁/ペア碁の継続意欲、周囲への推奨度、有効性の認識
英語
Feasibility and acceptability of the programs
Feasibility: attendance rate, reasons for absence, dropout rate, reasons for drop out, program satisfaction, program feedback
Acceptability: Likelihood of continuing Go/Pair Go, Likelihood of recommending Go/Pair Go to family or friends, perceived usefulness of Go/Pair Go
日本語
認知機能検査バッテリー:コルシィブロック課題、数唱、トレイルメイキングテスト、語想起課題、Mini-Mental State Examination、Montreal Cognitive Assessment
精神的健康:高齢者用うつ尺度、UCLA孤独感尺度、CASP19、WHO5精神的健康状態表、物忘れ愁訴
社会的交流:LSNS-6、プログラム外で交流した人数
囲碁の知識:囲碁テスト
英語
Cognitive function: Corsi Block-Tapping Test, Digit Span Test, Trail Making Test, Verbal Fluency Test, Mini-Mental State Examination, Montreal Cognitive Assessment
Mental health: the Geriatric Depression Scale, The University of California, Los Angeles Loneliness Scale, The Control, Autonomy, Self-realization, and Pleasure questionnaire, the WHO-5 Well-being Index, Memory complaints
Social network: Lubben Social Network Scale-6, the number of people they interacted with outside of the program
介入/Interventional
並行群間比較/Parallel
ランダム化/Randomized
集団/Cluster
オープンだが測定者がブラインド化されている/Open -but assessor(s) are blinded
無治療対照/No treatment
はい/YES
いいえ/NO
施設をブロックとみなしている/Institution is considered as a block.
はい/YES
中央登録/Central registration
3
教育・カウンセリング・トレーニング/Educational,Counseling,Training
行動・習慣/Behavior,custom |
日本語
週1回90分、合計12回の囲碁教室を実施する。1回あたりの内容は、基本的ルール等の講義、練習問題、囲碁の対局で構成される。
英語
The participants will attend a Go program once a week for 90 minutes for a total of 12 sessions. Sessions comprise of lectures on basic rules, solving Go exercises, and playing Go.
日本語
週1回90分、合計12回のペア碁教室を実施する。1回あたりの内容は、ペア碁のルール説明や基本テクニック等の講義、練習問題、ペア碁対局、感想戦(対局の振り返り)で構成される。
英語
The participants will attend a Pair Go program once a week for 90 minutes for a total of 12 sessions. The instructors will explain the rules specific to Pair Go , after which participants will solve practice problems and participate in Pair Go games with partners. After each game, a review session will be conducted to discuss strategies and reflect on gameplay to enhance learning and cooperation skills.
日本語
いずれの教室も受講しない(対照群)
英語
The participants will not attend any classes.
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
65 | 歳/years-old | 以上/<= |
適用なし/Not applicable |
男女両方/Male and Female
日本語
1. 65歳以上の地域在住高齢者
2. 日常生活動作が自立している者
3. 囲碁未経験者
英語
1. Community-dwelling older adults aged 65 years or older
2. Activity of daily livng independent
3. Not having any previous experience in playing Go
日本語
1. 認知機能やメンタルヘルスにの状態に影響を及ぼす疾患を有する者
2. 認知症と診断されている者
3. 同意能力のない者
4. 英語でコミュニケーションがとれない者
英語
1. Having medical and psychiatric disorders affecting cognitive function and mental health status
2. Having diagnosis of dementia
3. Adults unable to consent
4. Individuals who do not understand English
75
日本語
名 | あい |
ミドルネーム | |
姓 | 飯塚 |
英語
名 | Ai |
ミドルネーム | |
姓 | Iizuka |
日本語
The University of Iowa
東京都健康長寿医療センター研究所
英語
The University of Iowa
Tokyo Metropolitan Institute for Geriatrics and Gerontology
日本語
Department of Community and Behavioral Health, Collage of Public Health/ 社会参加とヘルシーエイジング研究チーム
英語
Department of Community and Behavioral Health, Collage of Public Health/ Research Team for Social Participation and Healthy Aging
52242/ 173-0015
日本語
Collage of Public Health Building 145 N. Riverside Drive Iowa City, IA, USA/ 東京都板橋区栄町35-2
英語
Collage of Public Health Building 145 N. Riverside Drive Iowa City, IA, USA/ 35-2, Sakae-Cho, Itabashi-ku, Tokyo, Japan
319-335-2661
ai-yasunaga@uiowa.edu
日本語
名 | あい |
ミドルネーム | |
姓 | 飯塚 |
英語
名 | Ai |
ミドルネーム | |
姓 | Iizuka |
日本語
The University of Iowa
英語
The University of Iowa
日本語
Department of Community and Behavioral Health, Collage of Public Health
英語
Department of Community and Behavioral Health, Collage of Public Health
52242
日本語
Collage of Public Health Building 145 N. Riverside Drive Iowa City, IA, USA
英語
Collage of Public Health Building 145 N. Riverside Drive Iowa City, IA, USA
319-335-2661
ai-yasunaga@uiowa.edu
日本語
その他
英語
The University of Iowa
日本語
The University of Iowa
日本語
日本語
英語
日本語
その他
英語
The Japan Pair Go Association
日本語
公益財団法人 日本ペア碁協会
日本語
その他/Other
日本語
日本
英語
Japan
日本語
東京都健康長寿医療センター研究所
英語
Tokyo Metropolitan Institute for Geriatrics and Gerontology
日本語
英語
日本語
The University of Iowa
英語
The University of Iowa
日本語
Hardin Library, Suite 105A 600 Nweton Rd Iowa City, IA 52242-1098
英語
Hardin Library, Suite 105A 600 Nweton Rd Iowa City, IA 52242-1098
319-335-6564
irb@uiowa.edu
いいえ/NO
日本語
英語
日本語
英語
The University of Iowa
2025 | 年 | 03 | 月 | 05 | 日 |
未公表/Unpublished
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
開始前/Preinitiation
2025 | 年 | 01 | 月 | 31 | 日 |
2025 | 年 | 03 | 月 | 24 | 日 |
2026 | 年 | 03 | 月 | 31 | 日 |
日本語
英語
2025 | 年 | 02 | 月 | 27 | 日 |
2025 | 年 | 05 | 月 | 02 | 日 |
日本語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/ctr/ctr_view.cgi?recptno=R000065323
英語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/ctr_e/ctr_view.cgi?recptno=R000065323