UMIN試験ID | UMIN000057115 |
---|---|
受付番号 | R000065273 |
科学的試験名 | 認知行動療法に基づくユニバーサルな不安予防プログラム「勇者の旅」eラーニング版の学校におけるパイロット研究 |
一般公開日(本登録希望日) | 2025/02/21 |
最終更新日 | 2025/02/21 21:11:11 |
日本語
認知行動療法に基づくユニバーサルな不安予防プログラム「勇者の旅」eラーニング版の学校におけるパイロット研究
英語
A pilot study of the e-learning version of the "Journey of the Brave:" A universal anxiety-prevention program based on cognitive behavioral therapy, in the school setting
日本語
認知行動療法に基づくユニバーサルな不安予防プログラム「勇者の旅」eラーニング版の学校におけるパイロット研究
英語
A pilot study of the e-learning version of the "Journey of the Brave:" A universal anxiety-prevention program based on cognitive behavioral therapy, in the school setting
日本語
認知行動療法に基づくユニバーサルな不安予防プログラム「勇者の旅」eラーニング版の学校におけるパイロット研究
英語
A pilot study of the e-learning version of the "Journey of the Brave:" A universal anxiety-prevention program based on cognitive behavioral therapy, in the school setting
日本語
認知行動療法に基づくユニバーサルな不安予防プログラム「勇者の旅」eラーニング版の学校におけるパイロット研究
英語
A pilot study of the e-learning version of the "Journey of the Brave:" A universal anxiety-prevention program based on cognitive behavioral therapy, in the school setting
日本/Japan |
日本語
小学5・6年生
英語
Elementary school students aged 10-12
小児/Child |
悪性腫瘍以外/Others
いいえ/NO
日本語
「勇者の旅」e-learning版の学校環境における不安低減効果と実施可能性、および課題を検証する。
英語
To evaluate the effectiveness of the "Journey of the Brave" e-learning in reducing anxiety in school environments, its feasibility, and any issues.
安全性・有効性/Safety,Efficacy
日本語
英語
日本語
スペンス児童不安尺度
英語
the Spence Children's Anxiety Scale
日本語
学習記録と満足度アンケート
英語
learning logs and satisfaction questionnaires
介入/Interventional
単群/Single arm
非ランダム化/Non-randomized
オープン/Open -no one is blinded
無対照/Uncontrolled
1
予防・検診・検査/Prevention
その他/Other |
日本語
認知行動療法に基づく不安の予防教育プログラム「勇者の旅」e-learning版
英語
CBT-based universal anxiety prevention program
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
10 | 歳/years-old | 以上/<= |
12 | 歳/years-old | 以下/>= |
男女両方/Male and Female
日本語
小学校の通常学級に在籍している5・6年生の子ども
英語
Students attending the elementary school in grade 5-6
日本語
特別支援教室に在籍の子ども
英語
Children attending special support classes
200
日本語
名 | 栄司 |
ミドルネーム | |
姓 | 清水 |
英語
名 | Eiji |
ミドルネーム | |
姓 | Shimizu |
日本語
千葉大学
英語
Chiba University
日本語
子どものこころの発達教育研究センター
英語
Research Center for Child Mental Development
260-8677
日本語
千葉市中央区亥鼻1-8-1
英語
1-8-1 Inohana, Chuouku, Chiba, Japan
043-226-2027
eiji@faculty.chiba-u.jp
日本語
名 | 将一 |
ミドルネーム | |
姓 | 大橋 |
英語
名 | Shoichi |
ミドルネーム | |
姓 | Ohashi |
日本語
千葉大学
英語
Chiba University
日本語
子どものこころの発達教育研究センター
英語
Research Center for Child Mental Development
260-8677
日本語
千葉市中央区亥鼻1-8-1
英語
1-8-1 Inohana, Chuouku, Chiba, Japan
043-226-2975
shoichi.o@chiba-u.jp
日本語
千葉大学
英語
Chiba University
日本語
日本語
日本語
英語
日本語
文部科学省
英語
KAKENHI grant from the Japan Society for the Promotion of Science
日本語
日本語
その他/Other
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
千葉大学
英語
Chiba University
日本語
千葉市中央区亥鼻1-8-1
英語
1-8-1 Inohana, Chuouku, Chiba, Japan
043-226-2975
chibarccmd@ML.chiba-u.jp
いいえ/NO
日本語
英語
日本語
英語
2025 | 年 | 02 | 月 | 21 | 日 |
未公表/Unpublished
197
日本語
介入前(Pre)から介入終了3ヶ月後(Post)にかけてSCAS平均スコアが有意に低下した。一方で、性別や学校の違いが不安スコアの変化に影響したことが明らかになった。
英語
The mean SCAS score decreased significantly from pre-intervention to 3 months after the end of the intervention (follow-up). On the other hand, it was found that gender and school differences affected changes in anxiety scores.
2025 | 年 | 02 | 月 | 21 | 日 |
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
参加者募集終了‐試験継続中/No longer recruiting
2023 | 年 | 06 | 月 | 19 | 日 |
2023 | 年 | 07 | 月 | 11 | 日 |
2023 | 年 | 09 | 月 | 01 | 日 |
2024 | 年 | 03 | 月 | 31 | 日 |
日本語
英語
2025 | 年 | 02 | 月 | 21 | 日 |
2025 | 年 | 02 | 月 | 21 | 日 |
日本語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/ctr/ctr_view.cgi?recptno=R000065273
英語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/ctr_e/ctr_view.cgi?recptno=R000065273