UMIN試験ID | UMIN000057206 |
---|---|
受付番号 | R000064895 |
科学的試験名 | 縫合実習におけるpeer assisted learningの有効性についての検討 |
一般公開日(本登録希望日) | 2025/03/05 |
最終更新日 | 2025/03/04 19:38:34 |
日本語
縫合実習におけるpeer assisted learningの有効性についての検討
英語
A study on the effectiveness of peer assisted learning in suture practice
日本語
縫合実習におけるpeer assisted learningの有効性についての検討
英語
A study on the effectiveness of peer assisted learning in suture practice
日本語
縫合実習におけるpeer assisted learningの有効性についての検討
英語
A study on the effectiveness of peer assisted learning in suture practice
日本語
縫合実習におけるpeer assisted learningの有効性についての検討
英語
A study on the effectiveness of peer assisted learning in suture practice
日本/Japan |
日本語
なし
英語
none
成人/Adult |
悪性腫瘍以外/Others
いいえ/NO
日本語
皮膚縫合は医学生が習得すべき技術の一つと考えられるが、標準化した教育方法は存在せず、その習得度は様々である。またpeer assisted learningは学習指導において、教員がそれにあたるのではなくpeer(仲間)が支援にあたり、学習者が互いに協力して学ぶ学習手段のことであり、その教育効果が様々な分野で示されている。医学教育の分野では、外科基本手技においてpeer assisted learningが教員の指導と同等の教育効果があるという報告や外科手技に対する意欲や自身を深めたという報告がある。しかしpeer assisted learningによる表皮縫合の教育効果を形成外科医が客観的に行った報告は渉猟しうる限り存在しない。加えて、当院のような大学病院に所属する医師においては、学生教育も職務の一つではあるが、時間的拘束が負担となる場合もあり指導者は慢性的な人員不足に陥っている。
今回、縫合実習においてpeer assisted learningが意識および行動変容や技術の習得に対しどのような影響を与えるのかを調査し、その有効性を検証するため本研究を計画した。
本研究は縫合実習におけるpeer assisted learningの有効性を客観的に評価することを目的とする。
英語
Skin suturing is considered to be one of the skills that medical students should master, but there is no standardized educational method, and the degree of mastery varies. In addition, peer assisted learning is a learning method in which learners cooperate with each other and are assisted by their peers rather than instructors. In the field of medical education, there are reports that peer assisted learning has the same educational effect as instructor-led instruction in basic surgical procedures and that it has deepened motivation and self-motivation for surgical procedures. However, as far as we could find, there are no objective reports of the educational effect of epidermal suturing by peer assisted learning conducted by plastic surgeons. In addition, although teaching students is one of the duties of physicians affiliated with university hospitals such as ours, they are sometimes burdened with time constraints, and instructors are chronically short-staffed.
This study was designed to investigate the effects of peer-assisted learning on awareness, behavior change, and skill acquisition in suture practice, and to verify its effectiveness.
The purpose of this study is to objectively evaluate the effectiveness of peer assisted learning in suturing practice.
有効性/Efficacy
日本語
英語
検証的/Confirmatory
日本語
6年生の介入群と非介入群における、実習開始時と終了時での縫合技術の比較
英語
Comparison of suturing skills of 6th graders in the intervention and non-intervention groups at the beginning and end of the training
日本語
6年生の介入群と非介入群における意識および行動変容の比較
英語
Comparison of Attitude and Behavior Change in 6th Grade Students in Intervention and Non-Intervention Groups
介入/Interventional
n-of-1/n-of-1
非ランダム化/Non-randomized
オープンだが測定者がブラインド化されている/Open -but assessor(s) are blinded
実薬・標準治療対照/Active
1
教育・カウンセリング・トレーニング/Educational,Counseling,Training
その他/Other |
日本語
・研究対象者を、基本臨床実習で形成外科をローテートしている本学医学部医学科5年生に対し60分×2回の縫合指導を行う群(peer群)と、縫合指導を行う機会を与えない群(control群)の2群に分け、peer群は5年生の基本臨床実習で行われる縫合実習に指導者として参加する。る。
・peer群に対し、縫合指導を行うための教育は行わない。
・研究対象者は、2群とも実習開始時に皮膚モデルの縫合を行い、表皮縫合に対する技術評価を受ける。また外科手技に対する自信や自己効力感に関するアンケートに回答する。
・技術評価を目的として、縫合時に手元のみの動画撮影を行う。動画データは特定の個人を識別可能ではないものとする。なお、撮影機器は研究者が準備し、撮影は研究者が行う。
・技術評価を目的として、縫合した皮膚モデルの写真撮影を行う。なお、撮影機器は研究者が準備し、撮影は研究者が行う。
・peer群は4週間の実習期間中に標準的教育である手術見学、実習に加え、本学医学部医学科5年生に対し60分×2回の縫合指導を行う。control群は標準的教育のみであり、指導の機会を与えない。
・研究対象者は開始時同様、2群とも実習終了時に皮膚モデルの縫合を行い、表皮縫合に対する技術評価を受ける。また同様のアンケートに回答する。アンケートはMicrosoft formsを用い、web上で回答する。
英語
The subjects will be divided into two groups: a peer group that will receive suture instruction for 60 minutes x 2 times to 5th-year medical students rotating through the Department of Plastic Surgery during their basic clinical training, and a control group that will not receive any suture instruction. The peer group will participate in the suture practice as a supervisor during the basic clinical practice in the fifth year. The peer group will participate as instructors in the suture practice in the basic clinical training of the fifth-year students.
The peer group will participate as instructors in the suture practice in the basic clinical practice in the 5th year.
The research subjects in both groups will suture a skin model at the beginning of their training and undergo an evaluation of their skills in epidermal suturing. They will also complete a questionnaire regarding their confidence and self-efficacy in surgical skills.
For the purpose of skill evaluation, a video of the suture hand only will be taken during suturing. The video data will not be personally identifiable. The video recording equipment will be prepared by the researcher, and the video recording will be conducted by the researcher.
Photographs of the sutured skin model will be taken for the purpose of technological evaluation. The equipment will be prepared by the investigator and the photographs will be taken by the investigator.
The control group will receive only standard education and will not be given any instructional opportunities.
The control group will receive only standardized education and will not be given any instructional opportunities. They will also complete the same questionnaire. The questionnaire will be completed online using Microsoft forms.
The 5th year students will only have their regular clinical practice. It is normal for sixth-year students to participate in the clinical practice of fifth-year students, and fifth-year students are not considered as research subjects.
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
18 | 歳/years-old | 以上/<= |
適用なし/Not applicable |
男女両方/Male and Female
日本語
①令和7,8年度に岡山大学病院形成外科で選択臨床実習を受ける者で、本研究の参加にあたり十分な説明を受けた後、十分な理解の上、自由意思による研究参加の同意を本人から文書で取得可能な岡山大学医学部医学科6年生
②同意取得時の年齢が18歳以上の学生
英語
(1)Students who will undergo elective clinical training at the Department of Plastic and Reconstructive Surgery, Okayama University Hospital in academic year 2025 and who are 6th year medical students at Okayama University School of Medicine and who are capable of obtaining written consent for participation in this study of their own free will after receiving sufficient explanation and understanding of the study.
(2) Students who are 18 years of age or older at the time of obtaining consent.
日本語
①外傷等により縫合実習を行うことが困難な学生
②その他、研究責任者、研究分担者が研究対象者として不適当と判断した学生
英語
(1) Students who have difficulty performing suture practice due to trauma, etc.
(2) Other students whom the principal investigator or subinvestigator determines to be inappropriate as research subjects
28
日本語
名 | 啓介 |
ミドルネーム | |
姓 | 高成 |
英語
名 | Keisuke |
ミドルネーム | |
姓 | Takanari |
日本語
岡山大学病院
英語
Okayama University Hospital
日本語
形成外科
英語
plastic surgery
700-8558
日本語
岡山県岡山市北区鹿田町2-5-1
英語
2-5-1,Shikata-cho,Kita-ku,Okayama-city,Okayama
0862357214
k-takanari@okayama-u.ac.jp
日本語
名 | 優子 |
ミドルネーム | |
姓 | 林 |
英語
名 | Yuko |
ミドルネーム | |
姓 | Hayashi |
日本語
岡山大学病院
英語
Okayama University Hospital
日本語
形成外科
英語
plastic surgery
700-8558
日本語
岡山県岡山市北区鹿田町2-5-1
英語
2-5-1,Shikata-cho,Kita-ku,Okayama-city,Okayama
0862357214
me20067@s.okayama-u.ac.jp
日本語
その他
英語
Okayama University Hospital
日本語
岡山大学病院
日本語
日本語
英語
日本語
無し
英語
none
日本語
なし
日本語
その他/Other
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
岡山大学病院
英語
Okayama University Hospital
日本語
岡山市北区鹿田町2-5-1
英語
2-5-1,Shikata-cho,Kita-ku,Okayama-city,Okayama
0862357214
me20067@s.okayama-u.ac.jp
いいえ/NO
日本語
英語
日本語
英語
2025 | 年 | 03 | 月 | 05 | 日 |
未公表/Unpublished
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
開始前/Preinitiation
2025 | 年 | 01 | 月 | 22 | 日 |
2025 | 年 | 03 | 月 | 01 | 日 |
2028 | 年 | 03 | 月 | 31 | 日 |
日本語
英語
2025 | 年 | 03 | 月 | 04 | 日 |
2025 | 年 | 03 | 月 | 04 | 日 |
日本語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/ctr/ctr_view.cgi?recptno=R000064895
英語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/ctr_e/ctr_view.cgi?recptno=R000064895