UMIN-CTR 臨床試験登録情報の閲覧

UMIN試験ID UMIN000057206
受付番号 R000064895
科学的試験名 縫合実習におけるpeer assisted learningの有効性についての検討
一般公開日(本登録希望日) 2025/03/05
最終更新日 2025/03/04 19:38:34

※ 本ページ収載の情報は、臨床試験に関する情報公開を目的として、UMINが開設しているUMIN臨床試験登録システムに提供された臨床試験情報です。
※ 特定の医薬品や治療法等については、医療関係者や一般の方に向けて広告することは目的としていません。


基本情報/Basic information

一般向け試験名/Public title

日本語
縫合実習におけるpeer assisted learningの有効性についての検討


英語
A study on the effectiveness of peer assisted learning in suture practice

一般向け試験名略称/Acronym

日本語
縫合実習におけるpeer assisted learningの有効性についての検討


英語
A study on the effectiveness of peer assisted learning in suture practice

科学的試験名/Scientific Title

日本語
縫合実習におけるpeer assisted learningの有効性についての検討


英語
A study on the effectiveness of peer assisted learning in suture practice

科学的試験名略称/Scientific Title:Acronym

日本語
縫合実習におけるpeer assisted learningの有効性についての検討


英語
A study on the effectiveness of peer assisted learning in suture practice

試験実施地域/Region

日本/Japan


対象疾患/Condition

対象疾患名/Condition

日本語
なし


英語
none

疾患区分1/Classification by specialty

成人/Adult

疾患区分2/Classification by malignancy

悪性腫瘍以外/Others

ゲノム情報の取扱い/Genomic information

いいえ/NO


目的/Objectives

目的1/Narrative objectives1

日本語
皮膚縫合は医学生が習得すべき技術の一つと考えられるが、標準化した教育方法は存在せず、その習得度は様々である。またpeer assisted learningは学習指導において、教員がそれにあたるのではなくpeer(仲間)が支援にあたり、学習者が互いに協力して学ぶ学習手段のことであり、その教育効果が様々な分野で示されている。医学教育の分野では、外科基本手技においてpeer assisted learningが教員の指導と同等の教育効果があるという報告や外科手技に対する意欲や自身を深めたという報告がある。しかしpeer assisted learningによる表皮縫合の教育効果を形成外科医が客観的に行った報告は渉猟しうる限り存在しない。加えて、当院のような大学病院に所属する医師においては、学生教育も職務の一つではあるが、時間的拘束が負担となる場合もあり指導者は慢性的な人員不足に陥っている。
今回、縫合実習においてpeer assisted learningが意識および行動変容や技術の習得に対しどのような影響を与えるのかを調査し、その有効性を検証するため本研究を計画した。
本研究は縫合実習におけるpeer assisted learningの有効性を客観的に評価することを目的とする。


英語
Skin suturing is considered to be one of the skills that medical students should master, but there is no standardized educational method, and the degree of mastery varies. In addition, peer assisted learning is a learning method in which learners cooperate with each other and are assisted by their peers rather than instructors. In the field of medical education, there are reports that peer assisted learning has the same educational effect as instructor-led instruction in basic surgical procedures and that it has deepened motivation and self-motivation for surgical procedures. However, as far as we could find, there are no objective reports of the educational effect of epidermal suturing by peer assisted learning conducted by plastic surgeons. In addition, although teaching students is one of the duties of physicians affiliated with university hospitals such as ours, they are sometimes burdened with time constraints, and instructors are chronically short-staffed.
This study was designed to investigate the effects of peer-assisted learning on awareness, behavior change, and skill acquisition in suture practice, and to verify its effectiveness.
The purpose of this study is to objectively evaluate the effectiveness of peer assisted learning in suturing practice.

目的2/Basic objectives2

有効性/Efficacy

目的2 -その他詳細/Basic objectives -Others

日本語


英語

試験の性質1/Trial characteristics_1

検証的/Confirmatory

試験の性質2/Trial characteristics_2


試験のフェーズ/Developmental phase



評価/Assessment

主要アウトカム評価項目/Primary outcomes

日本語
6年生の介入群と非介入群における、実習開始時と終了時での縫合技術の比較


英語
Comparison of suturing skills of 6th graders in the intervention and non-intervention groups at the beginning and end of the training

副次アウトカム評価項目/Key secondary outcomes

日本語
6年生の介入群と非介入群における意識および行動変容の比較


英語
Comparison of Attitude and Behavior Change in 6th Grade Students in Intervention and Non-Intervention Groups


基本事項/Base

試験の種類/Study type

介入/Interventional


試験デザイン/Study design

基本デザイン/Basic design

n-of-1/n-of-1

ランダム化/Randomization

非ランダム化/Non-randomized

ランダム化の単位/Randomization unit


ブラインド化/Blinding

オープンだが測定者がブラインド化されている/Open -but assessor(s) are blinded

コントロール/Control

実薬・標準治療対照/Active

層別化/Stratification


動的割付/Dynamic allocation


試験実施施設の考慮/Institution consideration


ブロック化/Blocking


割付コードを知る方法/Concealment



介入/Intervention

群数/No. of arms

1

介入の目的/Purpose of intervention

教育・カウンセリング・トレーニング/Educational,Counseling,Training

介入の種類/Type of intervention

その他/Other

介入1/Interventions/Control_1

日本語
・研究対象者を、基本臨床実習で形成外科をローテートしている本学医学部医学科5年生に対し60分×2回の縫合指導を行う群(peer群)と、縫合指導を行う機会を与えない群(control群)の2群に分け、peer群は5年生の基本臨床実習で行われる縫合実習に指導者として参加する。る。
・peer群に対し、縫合指導を行うための教育は行わない。
・研究対象者は、2群とも実習開始時に皮膚モデルの縫合を行い、表皮縫合に対する技術評価を受ける。また外科手技に対する自信や自己効力感に関するアンケートに回答する。
・技術評価を目的として、縫合時に手元のみの動画撮影を行う。動画データは特定の個人を識別可能ではないものとする。なお、撮影機器は研究者が準備し、撮影は研究者が行う。
・技術評価を目的として、縫合した皮膚モデルの写真撮影を行う。なお、撮影機器は研究者が準備し、撮影は研究者が行う。
・peer群は4週間の実習期間中に標準的教育である手術見学、実習に加え、本学医学部医学科5年生に対し60分×2回の縫合指導を行う。control群は標準的教育のみであり、指導の機会を与えない。
・研究対象者は開始時同様、2群とも実習終了時に皮膚モデルの縫合を行い、表皮縫合に対する技術評価を受ける。また同様のアンケートに回答する。アンケートはMicrosoft formsを用い、web上で回答する。


英語
The subjects will be divided into two groups: a peer group that will receive suture instruction for 60 minutes x 2 times to 5th-year medical students rotating through the Department of Plastic Surgery during their basic clinical training, and a control group that will not receive any suture instruction. The peer group will participate in the suture practice as a supervisor during the basic clinical practice in the fifth year. The peer group will participate as instructors in the suture practice in the basic clinical training of the fifth-year students.
The peer group will participate as instructors in the suture practice in the basic clinical practice in the 5th year.
The research subjects in both groups will suture a skin model at the beginning of their training and undergo an evaluation of their skills in epidermal suturing. They will also complete a questionnaire regarding their confidence and self-efficacy in surgical skills.
For the purpose of skill evaluation, a video of the suture hand only will be taken during suturing. The video data will not be personally identifiable. The video recording equipment will be prepared by the researcher, and the video recording will be conducted by the researcher.
Photographs of the sutured skin model will be taken for the purpose of technological evaluation. The equipment will be prepared by the investigator and the photographs will be taken by the investigator.
The control group will receive only standard education and will not be given any instructional opportunities.
The control group will receive only standardized education and will not be given any instructional opportunities. They will also complete the same questionnaire. The questionnaire will be completed online using Microsoft forms.
The 5th year students will only have their regular clinical practice. It is normal for sixth-year students to participate in the clinical practice of fifth-year students, and fifth-year students are not considered as research subjects.

介入2/Interventions/Control_2

日本語


英語

介入3/Interventions/Control_3

日本語


英語

介入4/Interventions/Control_4

日本語


英語

介入5/Interventions/Control_5

日本語


英語

介入6/Interventions/Control_6

日本語


英語

介入7/Interventions/Control_7

日本語


英語

介入8/Interventions/Control_8

日本語


英語

介入9/Interventions/Control_9

日本語


英語

介入10/Interventions/Control_10

日本語


英語


適格性/Eligibility

年齢(下限)/Age-lower limit

18 歳/years-old 以上/<=

年齢(上限)/Age-upper limit


適用なし/Not applicable

性別/Gender

男女両方/Male and Female

選択基準/Key inclusion criteria

日本語
①令和7,8年度に岡山大学病院形成外科で選択臨床実習を受ける者で、本研究の参加にあたり十分な説明を受けた後、十分な理解の上、自由意思による研究参加の同意を本人から文書で取得可能な岡山大学医学部医学科6年生
②同意取得時の年齢が18歳以上の学生


英語
(1)Students who will undergo elective clinical training at the Department of Plastic and Reconstructive Surgery, Okayama University Hospital in academic year 2025 and who are 6th year medical students at Okayama University School of Medicine and who are capable of obtaining written consent for participation in this study of their own free will after receiving sufficient explanation and understanding of the study.
(2) Students who are 18 years of age or older at the time of obtaining consent.

除外基準/Key exclusion criteria

日本語
①外傷等により縫合実習を行うことが困難な学生
②その他、研究責任者、研究分担者が研究対象者として不適当と判断した学生


英語
(1) Students who have difficulty performing suture practice due to trauma, etc.
(2) Other students whom the principal investigator or subinvestigator determines to be inappropriate as research subjects

目標参加者数/Target sample size

28


責任研究者/Research contact person

責任研究者/Name of lead principal investigator

日本語
啓介
ミドルネーム
高成


英語
Keisuke
ミドルネーム
Takanari

所属組織/Organization

日本語
岡山大学病院


英語
Okayama University Hospital

所属部署/Division name

日本語
形成外科


英語
plastic surgery

郵便番号/Zip code

700-8558

住所/Address

日本語
岡山県岡山市北区鹿田町2-5-1


英語
2-5-1,Shikata-cho,Kita-ku,Okayama-city,Okayama

電話/TEL

0862357214

Email/Email

k-takanari@okayama-u.ac.jp


試験問い合わせ窓口/Public contact

試験問い合わせ窓口担当者/Name of contact person

日本語
優子
ミドルネーム


英語
Yuko
ミドルネーム
Hayashi

組織名/Organization

日本語
岡山大学病院


英語
Okayama University Hospital

部署名/Division name

日本語
形成外科


英語
plastic surgery

郵便番号/Zip code

700-8558

住所/Address

日本語
岡山県岡山市北区鹿田町2-5-1


英語
2-5-1,Shikata-cho,Kita-ku,Okayama-city,Okayama

電話/TEL

0862357214

試験のホームページURL/Homepage URL


Email/Email

me20067@s.okayama-u.ac.jp


実施責任個人または組織/Sponsor or person

機関名/Institute

日本語
その他


英語
Okayama University Hospital

機関名/Institute
(機関選択不可の場合)

日本語
岡山大学病院


部署名/Department

日本語


個人名/Personal name

日本語


英語


研究費提供組織/Funding Source

機関名/Organization

日本語
無し


英語
none

機関名/Organization
(機関選択不可の場合)

日本語
なし


組織名/Division

日本語


組織の区分/Category of Funding Organization

その他/Other

研究費拠出国/Nationality of Funding Organization

日本語


英語


その他の関連組織/Other related organizations

共同実施組織/Co-sponsor

日本語


英語

その他の研究費提供組織/Name of secondary funder(s)

日本語


英語


IRB等連絡先(公開)/IRB Contact (For public release)

組織名/Organization

日本語
岡山大学病院


英語
Okayama University Hospital

住所/Address

日本語
岡山市北区鹿田町2-5-1


英語
2-5-1,Shikata-cho,Kita-ku,Okayama-city,Okayama

電話/Tel

0862357214

Email/Email

me20067@s.okayama-u.ac.jp


他機関から発行された試験ID/Secondary IDs

他機関から発行された試験ID/Secondary IDs

いいえ/NO

試験ID1/Study ID_1


ID発行機関1/Org. issuing International ID_1

日本語


英語

試験ID2/Study ID_2


ID発行機関2/Org. issuing International ID_2

日本語


英語

治験届/IND to MHLW



試験実施施設/Institutions

試験実施施設名称/Institutions



その他の管理情報/Other administrative information

一般公開日(本登録希望日)/Date of disclosure of the study information

2025 03 05


関連情報/Related information

プロトコル掲載URL/URL releasing protocol


試験結果の公開状況/Publication of results

未公表/Unpublished


結果/Result

結果掲載URL/URL related to results and publications


組み入れ参加者数/Number of participants that the trial has enrolled


主な結果/Results

日本語


英語

主な結果入力日/Results date posted


結果掲載遅延/Results Delayed


結果遅延理由/Results Delay Reason

日本語


英語

最初の試験結果の出版日/Date of the first journal publication of results


参加者背景/Baseline Characteristics

日本語


英語

参加者の流れ/Participant flow

日本語


英語

有害事象/Adverse events

日本語


英語

評価項目/Outcome measures

日本語


英語

個別症例データ共有計画/Plan to share IPD

日本語


英語

個別症例データ共有計画の詳細/IPD sharing Plan description

日本語


英語


試験進捗状況/Progress

試験進捗状況/Recruitment status

開始前/Preinitiation

プロトコル確定日/Date of protocol fixation

2025 01 22

倫理委員会による承認日/Date of IRB


登録・組入れ開始(予定)日/Anticipated trial start date

2025 03 01

フォロー終了(予定)日/Last follow-up date

2028 03 31

入力終了(予定)日/Date of closure to data entry


データ固定(予定)日/Date trial data considered complete


解析終了(予定)日/Date analysis concluded



その他/Other

その他関連情報/Other related information

日本語


英語


管理情報/Management information

登録日時/Registered date

2025 03 04

最終更新日/Last modified on

2025 03 04



閲覧ページへのリンク/Link to view the page

日本語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/ctr/ctr_view.cgi?recptno=R000064895


英語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/ctr_e/ctr_view.cgi?recptno=R000064895