UMIN試験ID | UMIN000056646 |
---|---|
受付番号 | R000064745 |
科学的試験名 | 評価実施空間の違いによる軽度認知機能障害患者の注意機能の変化の検討 ―投影技術と芸術の要素を取り入れた訓練課題作成の取り組み― |
一般公開日(本登録希望日) | 2025/01/31 |
最終更新日 | 2025/01/07 04:49:02 |
日本語
評価実施空間の違いによる軽度認知機能障害患者の注意機能の変化の検討
―投影技術と芸術の要素を取り入れた訓練課題作成の取り組み―
英語
Changes in Attention Function in MCI Patients Based on Different Evaluation Spaces - Training tasks that incorporate projection technology and artistic elements -
日本語
評価実施空間の違いによる軽度認知機能障害患者の注意機能の変化の検討
―投影技術と芸術の要素を取り入れた訓練課題作成の取り組み―
英語
Changes in Attention Function in MCI Patients Based on Different Evaluation Spaces - Training tasks that incorporate projection technology and artistic elements -
日本語
評価実施空間の違いによる軽度認知機能障害患者の注意機能の変化の検討
―投影技術と芸術の要素を取り入れた訓練課題作成の取り組み―
英語
Changes in Attention Function in MCI Patients Based on Different Evaluation Spaces - Training tasks that incorporate projection technology and artistic elements -
日本語
評価実施空間の違いによる軽度認知機能障害患者の注意機能の変化の検討
―投影技術と芸術の要素を取り入れた訓練課題作成の取り組み―
英語
Changes in Attention Function in MCI Patients Based on Different Evaluation Spaces - Training tasks that incorporate projection technology and artistic elements -
日本/Japan |
日本語
軽度認知障害
英語
Mild Cognitive Impairment
リハビリテーション医学/Rehabilitation medicine |
悪性腫瘍以外/Others
いいえ/NO
日本語
注意障害に対する最も基本的な評価法であるTrail Making Test(以下TMT)は評価用紙の上にランダムに配置された単純な数字やひらがなを鉛筆で順に繋いでいく机上検査であり、実際の注意障害の訓練の場面でも採用される汎用性の高い評価法である。一方で実際に生活場面においては机上で検査を行う視野範囲よりもより広い範囲で動作を行うことも多く、机上の検査のみで実生活における障害を予測することは困難であり生態学的妥当性が低いという指摘もある。
作業療法では芸術要素を用いることがあり、意識障害における音楽運動療法やWISC-Ⅳに対して絵の抹消課題などの報告がある。しかし芸術要素が視覚的刺激の促通を促す手段である一方で、注意障害に用いられるTMTは単純な数字やひらがなを用いて繰り返しの実施を行うものであり、現在の注意障害に対する訓練には芸術要素は含まれていない。今回、高次脳機能評価時の被検者のエラーや傾向を把握し、訓練において芸術の視点を取り入れて視覚的に無意識的に注意を向けるような課題内容に変更することで処理時間の改善や取り組みの意欲向上につながるのではないかと仮説を立てた。
本研究の目的は被検者の視覚的刺激を促通する手段として広い空間で「芸術性の要素」を加えた注意機能訓練を行い、従来の方法と比べて取組み時間や反応に変化があるかを検証することである。
英語
The Trail Making Test (TMT), the most basic evaluation method for attention disorders, is a desk-based test in which simple numbers and hiragana are randomly placed on an evaluation sheet and connected in sequence with a pencil. On the other hand, it has been pointed out that it is difficult to predict impairment in real life based on desk testing alone, and has low ecological validity, because in real life situations, movements are often performed over a wider range of visual fields than those tested on the desk.
Occupational therapy sometimes uses artistic elements, and there have been reports of music-motor therapy for disorders of consciousness and picture erasure tasks for the WISC-IV. However, while artistic elements are a means of facilitating visual stimulation, TMT used for attention disorders involves repetition using simple numbers and hiragana, and current training for attention disorders does not include artistic elements. In this study, we identified the errors and tendencies of examinees during higher brain function assessment, and hypothesized that incorporating an artistic perspective in training and changing the task content to visually and unconsciously direct attention may lead to improved processing time and increased motivation to engage in the task.
The purpose of the present study was to examine whether the addition of an artistic element to attentional training in a large space as a means of stimulating the examinees' visual stimulation would change their processing time and responses compared to the conventional method.
有効性/Efficacy
日本語
英語
日本語
第一段階:(パイロットスタディ)
高次脳機能障害検査を
① 従来通りの机上(机上検査)と ②実際の生活場面に汎化した広いスクリーン上(広範囲投影検査)で実施し、同等の結果が得られるかを検証する。
【検査材料と環境設定】
① 机上検査:TMTを参考にし、A4用サイズ評価用紙に数字とひらがなを配置し注意課題を作成する。
PartA(TMT-A):1から25までランダムに配置された数字に対して鉛筆を離さずに数字をつなぐ。
PartB (TMT-B):数字と五十音を交互に「1-あ 2-い 3-う…」と鉛筆を離さずに数字をつなぐ。
② 広範囲ディスプレイ検査:
大型のタッチディスプレイに評価用紙を表示する。表示する画像は幅830mm、高さ1455mmのディスプレイに収まる範囲の、A4用紙の比率に合わせたサイズとする。ディスプレイのまえに立った被検者がタッチパネルに表示された評価用紙上の数字を指でなぞりつなぐ。
第二段階: 視覚的刺激の促通を促す手段とし注意機能訓練にて絵画やイラストなど「芸術性の要素」を加えて広範囲投影空間で訓練を行い、従来の方法と比べて取り組みの時間や反応に変化があるのかを検証する。 (シングルケースデザイン(A1-B-A2法))
英語
Phase1:Pilot Study
Higher brain dysfunction testing on a conventional desk (desk test) and on a wide screen that is generalized to real-life situations (wide-area projection test) to verify whether equivalent results can be obtained.
Desk-top test: Using the TMT as a reference, create an attention task by placing numbers and hiragana on an A4 sized evaluation sheet.
Part A (TMT-A): Participants are required to connect the numbers from 1 to 25 without releasing their pencils from the randomly placed numbers.
PartB (TMT-B): The participants are required to connect numbers and syllables alternating between numbers and syllables without releasing their pencils.
Extensive display test:
The evaluation form is displayed on a large touch display.
Phase 2: The subject is trained in a wide projection space by adding artistic elements such as paintings and illustrations to the attention function training as a means of stimulating visual stimuli, to verify whether there is a change in the time and response of the subject compared to the conventional method.(Single case design (A1-B-A2 method)
日本語
英語
介入/Interventional
単群/Single arm
非ランダム化/Non-randomized
オープン/Open -no one is blinded
群内/Self control
1
診断/Diagnosis
手技/Maneuver |
日本語
注意障害の検査法を机上と大きなパネル上の2種類行う。
英語
Two methods of testing for attention disorders will be conducted, one on a desk and the other on a large panel.
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
65 | 歳/years-old | 以上/<= |
適用なし/Not applicable |
男女両方/Male and Female
日本語
①同意取得時の年齢が65歳以上である者
②以下の軽度認知症の基準を満たすもの
・MMSE-Jが24~27点、MoCA-Jが25点以下
③日常生活動作が自立している以下を満たしたもの
・歩行能力が12.5秒以下/10m
・立位保持≧5分
・FRTテスト≧18.5㎝
・立位で前方リーチが可能
④参加に関して文書による同意が得られた者
英語
1.Those who are 65 years of age or older at the time consent is obtained.
2.Those who meet the following criteria for mild dementia: MMSE-J score of 24 to 27 and MoCA-J score of 25 or less.
3.Those who meet the following criteria: Independent in activities of daily living; walking ability of 12.5 seconds or less/10 m.
4.Standing position retention more than 5 min; FRT test more than 18.5 cm, able to reach forward in a standing position.
5.Those who have obtained written consent to participate in the study.
日本語
研究責任者・研究分担者が不適と認めた者
英語
Those who are deemed unsuitable by the Principal Investigator or the Principal Investigator.
60
日本語
名 | 朋子 |
ミドルネーム | |
姓 | 酒井 |
英語
名 | Tomoko |
ミドルネーム | |
姓 | Sakai |
日本語
東京科学大学
英語
Institute of Science, Tokyo
日本語
リハビリテーション科
英語
Department of Rehabilitation Medicine
1128519
日本語
東京都文京区湯島1-4-45
英語
1-5-45, Yushima, Bunkyo-ku, Tokyo
0358035648
t_sakai.orth@tmd.ac.jp
日本語
名 | 朋子 |
ミドルネーム | |
姓 | 酒井 |
英語
名 | Tomoko |
ミドルネーム | |
姓 | Sakai |
日本語
東京科学大学
英語
Institute of Science Tokyo
日本語
リハビリテーション科
英語
The Department of Rehabilitation Medicine
1128519
日本語
東京都文京区湯島1-4-45
英語
1-5-45, Yushima, Bunkyo-ku, Tokyo
03
t_sakai.orth@tmd.ac.jp
日本語
その他
英語
Institute of Science, Tokyo
日本語
東京科学大学
日本語
日本語
英語
日本語
その他
英語
Institute of Science, Tokyo
日本語
東京科学大学
日本語
その他/Other
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
東京科学大学 研究推進部研究基盤推進課 生命倫理グループ
英語
Medical Research Ethics Committee of Institute of Science, Tokyo
日本語
東京都文京区湯島1-5-45
英語
1-5-45, Yushima, Bunkyo-ku, Tokyo
03-5803-4547
rinri.adm@tmd.ac.jp
いいえ/NO
日本語
英語
日本語
英語
2025 | 年 | 01 | 月 | 31 | 日 |
未公表/Unpublished
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
開始前/Preinitiation
2025 | 年 | 01 | 月 | 06 | 日 |
2025 | 年 | 01 | 月 | 31 | 日 |
2029 | 年 | 03 | 月 | 31 | 日 |
日本語
英語
2025 | 年 | 01 | 月 | 07 | 日 |
2025 | 年 | 01 | 月 | 07 | 日 |
日本語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/ctr/ctr_view.cgi?recptno=R000064745
英語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/ctr_e/ctr_view.cgi?recptno=R000064745