UMIN試験ID | UMIN000056327 |
---|---|
受付番号 | R000064358 |
科学的試験名 | 医学生の診断エラー教育における動画教材と紙教材の教育効果を比較した研究 |
一般公開日(本登録希望日) | 2024/12/02 |
最終更新日 | 2024/12/02 10:32:28 |
日本語
医学生の診断エラー教育における動画教材と紙教材の教育効果を比較した研究
英語
A study comparing the educational effectiveness of video and paper-based teaching materials in the education of medical students on diagnostic errors
日本語
医学生への診断エラー動画教育の有効性研究
英語
Research on the effectiveness of teaching medical students about diagnostic errors using videos
日本語
医学生の診断エラー教育における動画教材と紙教材の教育効果を比較した研究
英語
A study comparing the educational effectiveness of video and paper-based teaching materials in the education of medical students on diagnostic errors
日本語
医学生への診断エラー動画教育の有効性研究
英語
Research on the effectiveness of teaching medical students about diagnostic errors using videos
日本/Japan |
日本語
特になし
英語
none
成人/Adult |
悪性腫瘍以外/Others
いいえ/NO
日本語
断エラーは、「患者の健康問題について正確で適時な解釈が為されないこと、もしくは、その説明が患者に伝わらないこと」とされている。また、診断エラーも含まれる医療関連エラーはアメリカの死因の第3位で、米国の医療訴訟の原因として診断エラーは最多と報告されている。そのため、米国や英国では、2015年頃より診断エラーは、医療安全上取り組むべき最重要課題とし、診断エラーを減らすための対策が練られている。
診断エラーは一つの学問として確立されている。米国医学院の報告書にある“To err is human”にもあるように人はみな意図せず間違えることが前提としてあり、エラーが発生する要因としても医療者のミスだけでなく医療システム全体の欠陥も強調されており、誰しも間違え得ることを知りそこから学ぶことの重要性を問いている。
過去の報告では、医師においては、診療経過を振り返ることが最も診断エラーを減らしたと報告されている。特に臨床研修医においては、診療経過を振り返ることで、臨床推論の能力の向上が得られ、診断エラーを減らすための戦略を意識できるようになったとされている。
本邦の医学生に1時間診断エラーの授業をしたところ、診断エラーを学ぶことの重要性が高まり、一方で診断エラーした人を非難する気持ち・診断エラーをしたことに羞恥心を感じなくなったと報告されているが、診断エラーを減少させるための効果を評価した報告は本邦ではこれまでになされていない。米国の医学生では、診断エラーの振り返りはその後の診断エラー減少に効果がなかったと報告されている。その背景として、医学生はそもそもプロフェッショナルな診療行為を行っていないことが示唆された。そこで、米国の医学生を対象とした診断エラー教育の有効性を考察した報告では、疑似患者によるシミュレーション教育が有効な可能性が示唆されている。しかし、同報告はパイロット研究で、実際に動画コンテンツを作成した評価はなされていない。その後も動画コンテンツを使用して医学生の診断エラー教育を行った研究は研究代表者が調べた限り見つけることはできなかった。
そこで本研究は、医学生を対象とした医師の視点から見た診断エラー模擬体験による教育コンテンツの有効性を評価した世界初の研究となる。
英語
In Japan, it has been reported that when medical students were given a one-hour lesson on diagnostic errors, they became more aware of the importance of learning about diagnostic errors, and on the other hand, they no longer felt the need to blame those who made diagnostic errors or felt ashamed of having made diagnostic errors, but there have been no reports in Japan to date evaluating the effectiveness of this approach in reducing diagnostic errors. In the United States, it has been reported that reflecting on diagnostic errors did not have any effect on reducing subsequent diagnostic errors among medical students. The reason for this is thought to be that medical students are not performing professional medical practice in the first place. Therefore, in a report that examined the effectiveness of diagnostic error education for medical students in the United States, it was suggested that simulation education using simulated patients may be effective. However, this report was a pilot study, and there was no evaluation of the actual video content created. After that, we were unable to find any other studies that used video content to educate medical students about diagnostic errors, as far as the research representative could find.
Therefore, this study is the world's first research to evaluate the effectiveness of educational content using simulated diagnostic error experiences from the perspective of doctors for medical students.
有効性/Efficacy
日本語
英語
日本語
研究対象者の研究参加予定期間
研究対象者はアンケートの実施に同意した後より、1ヶ月以内の観察期間で参加する
観察および検査項目
年齢、学年、所属大学(国立・市立/私立)、診断エラーの講義をこれまでに受けたか否かを評価した。それに加えて、過去の教育動画や診断エラーの授業で効果があったアンケート項目をリッカート尺度7段階で評価した. 質的な部分はcontent analysisを用いて分析し、revised Bloom's taxonomyに沿ってテーマを設定して質問を行った.
英語
The period of time the research subjects are scheduled to participate in the research
The research subjects will participate in the observation period within one month of agreeing to take part in the survey
Observation and examination items
The subjects' age, grade, university affiliation (national, municipal, or private), and whether or not they had previously taken a lecture on diagnostic errors were evaluated. In addition, the subjects were asked to evaluate the effectiveness of educational videos and diagnostic error lectures they had previously taken using a 7-point Likert scale. The qualitative aspects were analyzed using content analysis, and questions were asked based on themes set in accordance with the revised Bloom's taxonomy.
日本語
英語
介入/Interventional
並行群間比較/Parallel
ランダム化/Randomized
個別/Individual
オープン/Open -no one is blinded
実薬・標準治療対照/Active
2
教育・カウンセリング・トレーニング/Educational,Counseling,Training
その他/Other |
日本語
診断エラー動画5本を読みアンケートに回答
英語
Watch the 5 diagnostic error videos and answer the questionnaire.
日本語
診断エラーの紙データ
英語
Paper data of diagnostic error
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
21 | 歳/years-old | 以上/<= |
60 | 歳/years-old | 以下/>= |
男女両方/Male and Female
日本語
医学部5年生もしくは6年生
CBTとOSCEを終えた医学生
研究参加に同意した方
英語
5th or 6th year medical student
Medical student who has completed CBT and OSCE
Those who have consented to participate in the study
日本語
研究責任者が研究対象者として不適当と判断した方
英語
Persons deemed unsuitable as research subjects by the principal investigator
134
日本語
名 | 泰樹 |
ミドルネーム | |
姓 | 宮上 |
英語
名 | Taiju |
ミドルネーム | |
姓 | Miyagami |
日本語
順天堂大学病院
英語
Juntendo University Hospital
日本語
総合診療科
英語
Department of general medicine
1138431
日本語
東京都文京区本郷3-1-3
英語
Tokyoto Bunkyo-ku Hongo
0338133111
tmiyaga@juntendo.ac.jp
日本語
名 | 泰樹 |
ミドルネーム | Yamashita, |
姓 | 宮上 |
英語
名 | Taiju |
ミドルネーム | Yamashita, |
姓 | Miyagami |
日本語
順天堂大学病院
英語
Juntendo University Hospital
日本語
総合診療科
英語
General medicine
1138431
日本語
東京都文京区本郷3-1-3
英語
Tokyo Bunkyo-ku Hongo
08050657077
tmiyaga@juntendo.ac.jp
日本語
順天堂大学
英語
Juntendo University Hospital
日本語
日本語
日本語
英語
日本語
文部科学省
英語
Ministry of Education, Culture, Sports, Science and Technology
日本語
日本語
日本の官庁/Japanese Governmental office
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
順天堂大学病院
英語
Juntendo University Hospital
日本語
東京都文京区本郷3-1-3
英語
Tokyo Bunkyo-ku Hongo
0338133111
tmiyaga@juntendo.ac.jp
はい/YES
E24-0064
日本語
順天堂大学病院
英語
Juntendo University Hospital
日本語
英語
2024 | 年 | 12 | 月 | 02 | 日 |
未公表/Unpublished
134
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
参加者募集終了‐試験継続中/No longer recruiting
2024 | 年 | 06 | 月 | 14 | 日 |
2024 | 年 | 06 | 月 | 14 | 日 |
2024 | 年 | 07 | 月 | 31 | 日 |
2024 | 年 | 10 | 月 | 31 | 日 |
日本語
英語
2024 | 年 | 12 | 月 | 02 | 日 |
2024 | 年 | 12 | 月 | 02 | 日 |
日本語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/ctr/ctr_view.cgi?recptno=R000064358
英語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/ctr_e/ctr_view.cgi?recptno=R000064358