UMIN試験ID | UMIN000056146 |
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受付番号 | R000064151 |
科学的試験名 | 足部体性感覚トレーニングの条件の違いが足底の体性感覚機能へ与える影響 |
一般公開日(本登録希望日) | 2024/11/13 |
最終更新日 | 2024/11/13 15:50:27 |
日本語
足部体性感覚トレーニングの条件の違いが足底の体性感覚機能へ与える影響
英語
Effects of Different Conditions in Foot Somatosensory Training on Plantar Somatosensory Function
日本語
足部体性感覚トレーニングの条件の違いが足底の体性感覚機能へ与える影響
英語
Effects of Different Conditions in Foot Somatosensory Training on Plantar Somatosensory Function
日本語
足部体性感覚トレーニングの条件の違いが足底の体性感覚機能へ与える影響
英語
Effects of Different Conditions in Foot Somatosensory Training on Plantar Somatosensory Function
日本語
足部体性感覚トレーニングの条件の違いが足底の体性感覚機能へ与える影響
英語
Effects of Different Conditions in Foot Somatosensory Training on Plantar Somatosensory Function
日本/Japan |
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若年健常者
英語
Healthy young adults
リハビリテーション医学/Rehabilitation medicine |
悪性腫瘍以外/Others
いいえ/NO
日本語
足部の体性感覚機能の低下は、特に高齢者や神経疾患を持つ人々において、バランスや日常生活活動に悪影響を及ぼす可能性があります。それにもかかわらず、足の感覚機能を改善するための効果的な理学療法的介入は限られています。本研究では、若年健康成人を対象に、足底感覚機能に対する特定の足部体性感覚トレーニングの効果を評価することが目的です。
英語
Declines in foot somatosensory function can negatively impact balance and daily activities, particularly in older adults and individuals with neurological conditions. Despite this, effective physical therapeutic interventions to improve foot sensory function are limited. This study assessed the effects of targeted foot somatosensory training on plantar sensory function in healthy young adults.
有効性/Efficacy
日本語
英語
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足底の触圧覚と二点識別覚
英語
Tactile pressure sensitivity and two-point discrimination of the plantar surface
日本語
英語
介入/Interventional
並行群間比較/Parallel
ランダム化/Randomized
集団/Cluster
試験参加者がブラインド化されている単盲検/Single blind -participants are blinded
プラセボ・シャム対照/Placebo
3
治療・ケア/Treatment
その他/Other |
日本語
弁別群の参加者は、裸足で足底を多軸不安定ボード(Cognitive Kit Set A2-2シリーズ、Fumagalli社製)に置き、座位で目を閉じた状態で課題を実施しました。不安定ボードの前、後、左、右のいずれかにランダムに重りが置かれ、参加者はその位置を識別するよう求められました。この課題で使用する足は、ボールを蹴る足として定義された優位脚としました。
最初の課題では100 gの重りを使用し、連続10回正解すると次の課題に進み、75 gの重りを使用しました。成功すると、次の課題では50 gの重りが使用されました。最終段階で連続10回の正解が達成されると、課題は終了しました。課題中のフィードバックは次のように行われました:正解した場合は口頭で確認があり、不正解の場合は一時停止し、目を開けて重りの位置を視覚的に確認するよう指示がありました。
英語
Participants in the discrimination group performed a task involving barefoot placement of the sole on a multi-axial instability board while seated with eyes closed. A weight was randomly placed at one of four locations - front, back, left, or right - on the instability board, and the participants were asked to identify the weight's position. The foot used for the task was defined as the dominant leg, was identified as the leg used to kick the ball.
For the first task, a 100 g weight was used, and participants were required to correctly identify its position in 10 consecutive trials to proceed to the second task, which involved a 75 g weight. If successful, they moved on to the third task using a 50 g weight. The task was concluded if 10 consecutive correct responses were achieved in the final stage.
Feedback during the task was given as follows: correct answers received verbal confirmation, while incorrect answers prompted the participant to pause the task and open their eyes to visually confirm the weight's position.
日本語
注意群は、識別群と同じ姿勢と実験設定で行いましたが、位置ではなくタイミングに焦点を合わせました。参加者は、不安定ボードに重りが置かれたタイミングを識別し、重りが置かれてから約1秒以内に応答するよう求められました。反応が早すぎたり遅すぎたりした場合は不正解とされました。最初の課題では100 gの重りを使用し、連続10回正解すると次の75 gの重りを使用した課題に進みました。第2課題でも連続10回正解すると、50 gの重りを使用する第3課題に進みました。最終段階で連続10回の正解が達成されると、課題は終了しました。課題中のフィードバックは次のように提供されました:正解の場合は口頭で確認があり、課題が継続されました。不正解の場合は一時停止し、タイミング判断の正確さについてフィードバックを受けました。
英語
The attention group followed the same posture and experimental setup as the discrimination group but focused on timing rather than position. Participants were tasked with identifying the time when the weight was placed on the instability board and had to respond within approximately one second of placing the weight. Responses that were either too quick or slow were deemed incorrect.
For the first task, a 100 g weight was used, and participants needed to achieve 10 consecutive correct responses to advance to the second task using a 75 g weight. If participants completed 10 consecutive correct responses in the second task, they progressed to the third task with a 50 g weight. The task was concluded once the participants correctly responded in ten consecutive trials in the final stage.
Feedback during the task was provided as follows: if the response was correct, verbal confirmation was provided, and the task continued. For incorrect responses, the task was paused, and the participants received feedback on the accuracy of their timing judgment.
日本語
コントロール群の参加者は、他のグループと同じ姿勢と実験設定を維持しながら、20分間医療ドラマを視聴しました。映像の内容が初見であることを確認するため、各参加者はこの映像を初めて視聴することを確認しました。視聴後、登場人物やプロットの詳細を口頭で再現し、映像に積極的に関わっていたことを確認しました。
また、全グループでの体性感覚入力を標準化するため、映像視聴中に30秒ごとに3種類の重りのいずれかがランダムに多軸不安定ボードに置かれました。これにより、コントロール群の足部感覚入力が識別群および注意群と一致するようにしました。
英語
Control group participants maintained the same posture and experimental setup as other groups but watched a medical drama for 20 minutes. To ensure that the video content was unfamiliar, each participant confirmed that this was their first viewing of the video. Afterwards, they verbally recalled details about the characters and plot to confirm that they had actively engaged with the video.
To standardize somatosensory input across the groups, a weight (one of the three types) was randomly placed on the multi-axial instability board every 30 seconds throughout the video session. This ensured that the foot sensory inputs of the control group matched those of the discrimination and attention groups.
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英語
18 | 歳/years-old | 以上/<= |
22 | 歳/years-old | 以下/>= |
男女両方/Male and Female
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研究に同意を得た若年健常者
英語
The study included young healthy adults who provided informed consent.
日本語
除外基準には、顕著な足の整形外科的疾患、神経疾患の既往歴、足部の感覚障害、または足の痛みが含まれていました。
英語
Exclusion criteria included any overt orthopedic disorders of the foot, history of neurological disorders, sensory impairment in the foot area, or foot pain.
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名 | 惇一 |
ミドルネーム | |
姓 | 菅沼 |
英語
名 | junichi |
ミドルネーム | |
姓 | suganuma |
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中部学院大学
英語
Chubu Gakuin University
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看護リハビリテーション学部理学療法学科
英語
Faculty of Nursing and Rehabilitation Department, Physical Therapy
501-3993
日本語
岐阜県関市桐ヶ丘二丁目1番地
英語
2-1 Kirigaoka, Seki City, Gifu Prefecture
08052907737
junichi1393@gmail.com
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名 | 惇一 |
ミドルネーム | |
姓 | 菅沼 |
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名 | junichi |
ミドルネーム | |
姓 | suganuma |
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中部学院大学
英語
Chubu Gakuin University
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看護リハビリテーション学部理学療法学科
英語
Faculty of Nursing and Rehabilitation Department, Physical Therapy
501-3993
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岐阜県関市桐ヶ丘二丁目1番地
英語
2-1 Kirigaoka, Seki City, Gifu Prefecture
08052907737
junichi1393@gmail.com
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その他
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Faculty of Nursing and Rehabilitation Department, Physical Therapy, Chubu Gakuin University
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中部学院大学看護リハビリテーション学部理学療法学科
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その他
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Faculty of Nursing and Rehabilitation Department, Physical Therapy, Chubu Gakuin University
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中部学院大学看護リハビリテーション学部理学療法学科
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その他/Other
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中部学院大学
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Chubu Gakuin University
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岐阜県関市 桐ヶ丘二丁目1番地
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2-1 Kirigaoka, Seki City, Gifu Prefecture
08052907737
suganuma-junichi@chubu-gu.ac.jp
いいえ/NO
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2024 | 年 | 11 | 月 | 13 | 日 |
未公表/Unpublished
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主たる結果の公表済み/Main results already published
2024 | 年 | 01 | 月 | 15 | 日 |
2024 | 年 | 08 | 月 | 11 | 日 |
2024 | 年 | 08 | 月 | 11 | 日 |
2025 | 年 | 01 | 月 | 06 | 日 |
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2024 | 年 | 11 | 月 | 13 | 日 |
2024 | 年 | 11 | 月 | 13 | 日 |
日本語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/ctr/ctr_view.cgi?recptno=R000064151
英語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/ctr_e/ctr_view.cgi?recptno=R000064151