UMIN試験ID | UMIN000056117 |
---|---|
受付番号 | R000064120 |
科学的試験名 | 失語症者に対する呼称開始時間の先延ばしによる呼称訓練の効果 |
一般公開日(本登録希望日) | 2025/01/18 |
最終更新日 | 2024/11/11 12:49:32 |
日本語
失語症者に対する呼称開始時間の先延ばしによる呼称訓練の効果
英語
Effect of Delayed Naming Initiation on Naming Training for aphasia
日本語
失語症者に対する呼称開始時間の先延ばしによる呼称訓練の効果
英語
Effect of Delayed Naming Initiation on Naming Training for aphasia
日本語
失語症者に対する呼称開始時間の先延ばしによる呼称訓練の効果
英語
Effect of Delayed Naming Initiation on Naming Training for aphasia
日本語
失語症者に対する呼称開始時間の先延ばしによる呼称訓練の効果
英語
Effect of Delayed Naming Initiation on Naming Training for aphasia
日本/Japan |
日本語
失語症者に対する呼称開始時間の先延ばしによる呼称訓練の効果
英語
Effect of Delayed Naming Initiation on Naming Training for aphasia
リハビリテーション医学/Rehabilitation medicine |
悪性腫瘍以外/Others
いいえ/NO
日本語
失語症の中核的な症状に喚語障害があり,日常会話は著しく阻害される.失語症者との会話で喚語障害がみられた際は,発話反応を待つことが推奨される.しかし,重度の失語症者の場合,発話反応を待っても語が喚起されないことも多く,「発話反応を待つ」ことの科学的根拠は未解明である.また,言語聴覚療法では,呼称訓練を通じて機能的改善を図ることが推奨される.呼称訓練において,近年では呼称開始までの時間的要因の影響が注目されているが,できるだけ速く呼称を促した方が良いか,あるいは呼称までに時間を置いた方が良いかについては,一貫した見解が得られていない(Conroy et al. 2018;Martin et al. 2019;Evans et al. 2020 ).これらの報告では,失語症タイプや呼称障害の重症度の統制が十分に行われておらず,呼称開始までの時間設定が一律に決められているなど,失語症状の個別性に対する配慮が十分に行えていない点が問題といえる.
そこで申請者は,失語症者の呼称の障害特性と関連要因(失語症タイプ・呼称障害の重症度・誤反応時間)に着目して,呼称開始時間が呼称に及ぼす影響ついて検討した(大森ら. 2024).その結果,失語症者では喚語障害が生じる誤反応において反応時間に個別性がみられ,呼称反応を待つことによる効果は,呼称障害の重症度や失語症タイプによって異なることを見出した.本研究では,これらの結果を基に,呼称開始時間を先延ばしにした呼称訓練を一定期間行うことによる訓練効果について,通常の呼称訓練との比較によって明らかにする.すなわち,予め得られた実験的介入の成果を,本研究によって,実際の呼称訓練へと応用するための研究基盤を確立することが目的である.
英語
A core symptom in persons with aphasia (PWA) is word-finding difficulty, which significantly hinders everyday conversation. In conversations with PWAs, it is recommended to wait for their verbal response when word-finding difficulty is observed. However, in cases of severe aphasia, waiting for a verbal response often does not lead to word retrieval, and the scientific basis for 'waiting for a verbal response' remains unclear. In speech-language therapy, naming training is recommended to achieve functional improvement. Recently, there has been growing interest in the influence of temporal factors on the initiation of naming during naming training. However, there is no consistent view on whether it is better to prompt naming as quickly as possible or to allow a delay before naming (Conroy et al., 2018; Martin et al., 2019; Evans et al., 2020). These studies have not sufficiently controlled for aphasia types or the severity of naming difficulties, and the time for naming initiation is often uniformly set, lacking consideration for the individuality of aphasia symptoms.
This study aims to clarify the training effect of conducting naming training with delayed naming initiation over a certain period by comparing it with standard naming training.
有効性/Efficacy
日本語
英語
日本語
誤反応時間、即時呼称訓練と先延ばし呼称訓練における呼称正答数(訓練語・非訓練語)
英語
Error response time, correct naming counts in immediate naming training and delayed naming training (trained and untrained words)
日本語
英語
観察/Observational
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
20 | 歳/years-old | 以上/<= |
75 | 歳/years-old | 未満/> |
男女両方/Male and Female
日本語
① インフォームド・コンセントが得られた者
② 右利きで脳血管疾患により左大脳半球病変を有し,失語症と診断された。
③ 標準失語症検査(SLTA)によって呼称障害があり,SLTA呼称15/20~5/20の範囲内
④ 知的機能に問題がない(レーブン色彩マトリックス検査にて-1標準偏差以内)
⑤ 言語聴覚療法を受けている(1日40分以上)
⑥ 年齢が20~75歳の範囲内である(認知機能低下の疑いを予め除外するため、年齢の上限を75歳とした)
英語
1. Individuals who provided informed consent
2. Right-handed individuals with a left cerebral hemisphere lesion due to cerebrovascular disease, diagnosed with aphasia
3. Demonstrated naming difficulties on the Standard Language Test for Aphasia (SLTA), with SLTA naming scores ranging from 15/20 to 5/20
4. No issues with intellectual functioning (within -1 standard deviation on the Raven's Colored Progressive Matrices test)
5. Currently receiving speech-language therapy (at least 40 minutes per day)
6. Aged between 20 and 75 years (the upper limit of 75 years was set to preclude suspected cognitive decline)
日本語
特になし
英語
None in particular.
40
日本語
名 | 智裕 |
ミドルネーム | |
姓 | 大森 |
英語
名 | tomohiro |
ミドルネーム | |
姓 | omori |
日本語
国際医療福祉大学
英語
International University of Health and Welfare
日本語
成田保健医療学部 言語聴覚学科
英語
Department of Speech and Hearing Sciences School of Health Sciences at Narita
286-8686
日本語
千葉県成田市公津の杜4-3
英語
4-3 Kozunomori, Narita City Chiba
0476-28-7701
tomohiroomori@iuhw.ac.jp
日本語
名 | 智裕 |
ミドルネーム | |
姓 | 大森 |
英語
名 | tomohiro |
ミドルネーム | |
姓 | omori |
日本語
国際医療福祉大学
英語
International University of Health and Welfare
日本語
成田保健医療学部 言語聴覚学科
英語
Department of Speech and Hearing Sciences School of Health Sciences at Narita
286-8686
日本語
千葉県成田市公津の杜4-3
英語
4-3 Kozunomori, Narita City Chiba
0476207793
tomohiroomori@iuhw.ac.jp
日本語
国際医療福祉大学
英語
International University of Health and Welfare
日本語
国際医療福祉大学
日本語
日本語
英語
日本語
その他
英語
International University of Health and Welfare
日本語
国際医療福祉大学
日本語
その他/Other
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
国際医療福祉大学
英語
International University of Health and Welfare
日本語
千葉県成田市公津の杜4-3
英語
4-3 Kozunomori, Narita City Chiba
0476207793
tomohiroomori@iuhw.ac.jp
いいえ/NO
日本語
英語
日本語
英語
2025 | 年 | 01 | 月 | 18 | 日 |
未公表/Unpublished
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
開始前/Preinitiation
2025 | 年 | 01 | 月 | 10 | 日 |
2025 | 年 | 01 | 月 | 10 | 日 |
2028 | 年 | 03 | 月 | 31 | 日 |
日本語
特になし
英語
None in particular
2024 | 年 | 11 | 月 | 11 | 日 |
2024 | 年 | 11 | 月 | 11 | 日 |
日本語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/ctr/ctr_view.cgi?recptno=R000064120
英語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/ctr_e/ctr_view.cgi?recptno=R000064120