UMIN試験ID | UMIN000055904 |
---|---|
受付番号 | R000063877 |
科学的試験名 | 高心配性者の注意プロセスに関する心理生理学的研究 |
一般公開日(本登録希望日) | 2024/10/21 |
最終更新日 | 2024/10/21 20:28:43 |
日本語
心配性の注意プロセスに関する実験研究
英語
Experimental study about attentional process for worriers
日本語
心配性の注意プロセスの研究
英語
Study of attentional process for worriers
日本語
高心配性者の注意プロセスに関する心理生理学的研究
英語
Psychophysiological study of attentional process for high worriers
日本語
高心配性者の注意プロセスに関する実験的検討
英語
Experimental study of attentional process for high worriers
日本/Japan |
日本語
高心配性者
英語
high worriers
心療内科学/Psychosomatic Internal Medicine | 成人/Adult |
悪性腫瘍以外/Others
いいえ/NO
日本語
本研究の目的は,建設的な注意方略の操作に際して,VRを併用することが,高心配性者の臨床症状と社会機能障害に与える影響と作用機序の差異について比較することである。
英語
Aim of this study is to compare the difference of effects and mechanism of change for clinical symptoms and social dysfunctions in high worriers during using virtual reality or not when manipulating constructive attentional strategies based on metacognitive therapy.
有効性/Efficacy
日本語
英語
日本語
a). Work and Social Adjustment Scale (WSAS; Mundt et al., 2002)
b). Social functions measurements for ecological momentary assessment (SF_EMA; Machida et al., 2023)
英語
a). Work and Social Adjustment Scale (WSAS; Mundt et al., 2002)
b). Social functions measurements for ecological momentary assessment (SF_EMA; Machida et al., 2023)
日本語
a). Penn State Worry Questionnaire (PSWQ; Meyer et al., 1990)
b). Generalized Anxiety Disorder 7 Scale (GAD-7; Spitzer et al., 2006)
c). Patient Health Questionnaire 9 Scale (PHQ-9; Kroenke et al., 2001)
英語
a). Penn State Worry Questionnaire (PSWQ; Meyer et al., 1990)
b). Generalized Anxiety Disorder 7 Scale (GAD-7; Spitzer et al., 2006)
c). Patient Health Questionnaire 9 Scale (PHQ-9; Kroenke et al., 2001)
介入/Interventional
並行群間比較/Parallel
ランダム化/Randomized
集団/Cluster
オープン/Open -no one is blinded
無治療対照/No treatment
4
治療・ケア/Treatment
行動・習慣/Behavior,custom |
日本語
SAR+ATT群:
第1週:初日にオンラインで心理教育を実施する。1日2回のAttention Training Technique (ATT) をホームワークとする。
第2週:初日に実験室で心理教育を実施する。心理教育における建設的な注意方略のロールプレイでは、全般不安症において普遍的に脅威刺激として機能するVR刺激(Guitard et al., 2019)を使用して実施する。日常生活の文脈におけるSituational Attentional Refocusing (SAR) の実践をホームワークとする。
英語
SAR+ATT group:
Former intervention week: First day, they will participate psychoeducation in online. They will do Attention Training Technique (ATT) two times per day as homework.
Later intervention week: First day, they will participate psychoeducation at experiment room. They will practice constructive attentional strategies to use threat stimuli which role common threat stimuli for generalized anxiety disorder (GAD) as a roleplaying. They will do Situational Attentional Refocusing (SAR) in daily situations as homework.
日本語
SAR群:
第1週:初日に実験室で心理教育を実施する。心理教育における建設的な注意方略のロールプレイでは、全般不安症において普遍的に脅威刺激として機能するVR刺激(Guitard et al., 2019)を使用して実施する。日常生活の文脈におけるSARの実践をホームワークとする。
第2週:日常生活の文脈におけるSARの実践をホームワークとする。
英語
SAR group:
Former intervention week: First day, they will participate psychoeducation at experiment room. They will practice constructive attentional strategies to use threat stimuli which role common threat stimuli for GAD as a roleplaying. They will do SAR in daily situations as homework.
Later intervention week: They will do SAR in daily situations as homework.
日本語
ATT群:
第1週:初日にオンラインで心理教育を実施する。1日2回のATTをホームワークとする。
第2週:1日2回のATTをホームワークとする。
英語
ATT group:
Former intervention week: First day, they will participate psychoeducation in online. They will do Attention Training Technique (ATT) two times per day as homework.
Later intervention week: They will do Attention Training Technique (ATT) two times per day as homework.
日本語
WLC群:
介入を実施しない。
英語
WLC group:
They will nothing do interventions.
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
18 | 歳/years-old | 以上/<= |
90 | 歳/years-old | 以下/>= |
男女両方/Male and Female
日本語
(a). 本邦の大学生・大学院生
(b). PSWQが高心配性者の基準である56点以上の者(Ruscio, 2002)
英語
(a) undergraduate or graduate students in Japan
(b) fifty six or over for PSWQ score (i.e., high worriers; Ruscio, 2002)
日本語
(a). 日本語の読み書きに困難がある
(b). 現在、精神科・心療内科で、心理療法またはカウンセリングを加療中である
(b). 閉所恐怖症である
(c). ベンゾジアゼピン系の薬を服薬している
(d). 内耳・前庭系の関連疾患、心血管疾患、循環器疾患、片頭痛、血圧障害、糖尿病に罹患中
英語
(a) difficult to reading and writing Japanese
(b) now participating anything psychotherapy at psychiatry or psychosomatic medicine
(c) suffering from claustrophobia
(d) use of benzodiazepines
(e) suffering from any of the following health issues: diseases related to the inner ear or vestibular system, cardiovascular diseases or circulatory disorders, migraines, blood pressure disorders or diabetes
60
日本語
名 | 淳 |
ミドルネーム | |
姓 | 田山 |
英語
名 | Jun |
ミドルネーム | |
姓 | Tayama |
日本語
早稲田大学人間科学学術院
英語
Waseda University
日本語
人間科学学術院
英語
Faculty of Human Sciences
359-1192
日本語
埼玉県所沢市三ヶ島2-579-15
英語
2-579-15 Mikajima, Tokorozawa, Saitama, Japan
04-2947-6756
jtayama@waseda.jp
日本語
名 | 規憲 |
ミドルネーム | |
姓 | 町田 |
英語
名 | Minori |
ミドルネーム | |
姓 | Machida |
日本語
早稲田大学
英語
Waseda University
日本語
人間科学学術院
英語
Faculty of Human Sciences
359-1192
日本語
埼玉県所沢市三ヶ島2-579-15
英語
2-579-15 Mikajima, Tokorozawa, Saitama, Japan
04-2947-6756
m.machida@fuji.waseda.jp
日本語
早稲田大学
英語
Waseda University
日本語
日本語
日本語
英語
日本語
早稲田大学
英語
Waseda University
日本語
日本語
その他/Other
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
早稲田大学人を対象とする研究に関する倫理審査委員会
英語
Ethics Review Procedures concerning Research with Human Subjects in Waseda University
日本語
埼玉県所沢市三ヶ島2-579-15
英語
2-579-15 Mikajima, Tokorozawa, Saitama, Japan
03-5272-1639
rinri@list.waseda.jp
いいえ/NO
日本語
英語
日本語
英語
2024 | 年 | 10 | 月 | 21 | 日 |
未公表/Unpublished
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
開始前/Preinitiation
2024 | 年 | 07 | 月 | 01 | 日 |
2024 | 年 | 11 | 月 | 01 | 日 |
2026 | 年 | 09 | 月 | 30 | 日 |
日本語
英語
2024 | 年 | 10 | 月 | 21 | 日 |
2024 | 年 | 10 | 月 | 21 | 日 |
日本語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/ctr/ctr_view.cgi?recptno=R000063877
英語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/ctr_e/ctr_view.cgi?recptno=R000063877