UMIN試験ID | UMIN000055786 |
---|---|
受付番号 | R000063722 |
科学的試験名 | 作業療法の臨床推論の学習段階の解明 |
一般公開日(本登録希望日) | 2024/10/10 |
最終更新日 | 2024/10/08 23:30:14 |
日本語
作業療法の臨床推論の学習段階の解明
英語
Clarifying the learning stages of clinical reasoning in occupational therapy
日本語
作業療法の臨床推論の学習段階の解明
英語
Clarifying the learning stages of clinical reasoning in occupational therapy
日本語
作業療法の臨床推論の学習段階の解明
英語
Clarifying the learning stages of clinical reasoning in occupational therapy
日本語
作業療法の臨床推論の学習段階の解明
英語
Clarifying the learning stages of clinical reasoning in occupational therapy
日本/Japan |
日本語
作業療法学生,作業療法士
英語
Occupational therapy students and occupational therapists
成人/Adult |
悪性腫瘍以外/Others
いいえ/NO
日本語
作業療法学生と若手作業療法士の臨床推論の学習段階の特徴(到達と課題)を明らかにすることである.
英語
This study aims to clarify the learning stage characteristics (achievement and tasks) of clinical reasoning for occupational therapy students and occupational therapists.
その他/Others
日本語
この研究では,作業療法学生と若手作業療法士に対して,作業療法のクリニカルリーズニング自己評価尺度を用いた観察研究をすることにより,彼らの臨床推論の学習段階の特徴(到達と課題)を明らかにする.
英語
We will conduct an observational study using the self-assessment scale of clinical reasoning in occupational therapy (SA-CROT) on occupational therapy students and therapists to clarify their learning stage characteristics (achievements and challenges) in clinical reasoning.
探索的/Exploratory
実務的/Pragmatic
該当せず/Not applicable
日本語
作業療法のクリニカルリーズニングの自己評価尺度
英語
The self-assessment scale of clinical reasoning in occupational therapy (SA-CROT)
日本語
英語
観察/Observational
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
20 | 歳/years-old | より上/< |
60 | 歳/years-old | 以下/>= |
男女両方/Male and Female
日本語
作業療法学生と作業療法士とする.包含基準は,作業療法学生は,連続3週間以上の臨地実習を経験している者とする.作業療法士は臨床経験5年以内の者とする.
英語
The subjects are occupational therapy students and occupational therapists. The inclusion criteria are as follows: occupational therapy students have experienced fieldwork for at least three consecutive weeks, and occupational therapists have five years or less of clinical experience.
日本語
除外基準は,休学中の作業療法学生や休職中の作業療法士とする.
英語
Exclusion criteria are occupational therapy students on leave and occupational therapists on leave.
1000
日本語
名 | 祥 |
ミドルネーム | |
姓 | 丸山 |
英語
名 | Sho |
ミドルネーム | |
姓 | Maruyama |
日本語
東京都立大学
英語
Tokyo Metropolitan University
日本語
大学院人間健康科学研究科 作業療法科学域
英語
Department of Occupational Therapy, Graduate School of Human Health Sciences
116-8551
日本語
東京都荒川区東尾久7-2-10
英語
7-2-10 Higashiogu Arakawa-ku Tokyo
03-3819-1211
maruyama@tmu.ac.jp
日本語
名 | 祥 |
ミドルネーム | |
姓 | 丸山 |
英語
名 | Sho |
ミドルネーム | |
姓 | Maruyama |
日本語
東京都立大学
英語
Tokyo Metropolitan University
日本語
大学院人間健康科学研究科 作業療法科学域
英語
Department of Occupational Therapy, Graduate School of Human Health Sciences
116-8551
日本語
東京都荒川区東尾久7-2-10
英語
7-2-10 Higashiogu Arakawa-ku Tokyo
03-3819-1211
maruyama@tmu.ac.jp
日本語
東京都立大学
英語
Department of Occupational Therapy, Graduate School of Human Health Sciences, Tokyo Metropolitan University
日本語
日本語
日本語
丸山祥
英語
Sho Maruyama
日本語
文部科学省
英語
Ministry of Education, Culture, Sports, Science and Technology
日本語
日本語
日本の官庁/Japanese Governmental office
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
東京都立大学
英語
Tokyo Metropolitan University
日本語
東京都荒川区東尾久7-2-10
英語
7-2-10 Higashiogu Arakawa-ku Tokyo
03-3819-1211
maruyama@tmu.ac.jp
いいえ/NO
日本語
英語
日本語
英語
2024 | 年 | 10 | 月 | 10 | 日 |
未公表/Unpublished
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
一般募集中/Open public recruiting
2024 | 年 | 10 | 月 | 07 | 日 |
2024 | 年 | 10 | 月 | 07 | 日 |
2024 | 年 | 10 | 月 | 08 | 日 |
2025 | 年 | 03 | 月 | 31 | 日 |
日本語
本研究では,横断的調査(観察研究)を用いる.
研究対象者の選定プロセスは次のようである.作業療法学生は,日本作業療法士協会の養成校一覧から,研究者による機縁法により養成校を選出する.研究者は選出された養成校の作業療法学科責任者に依頼書を用いて依頼し,説明書の配布に協力が得られた場合に,その養成校に所属する学生を対象とする.若手作業療法士は,研究者責任者および共同研究者による機縁法により施設を選出する.研究者は選出された施設の作業療法部門責任者に依頼書を用いて依頼し,説明書の配布に協力が得られた場合に,その施設に所属し,かつ,研究対象者の基準を満たす作業療法士を対象とする.
作業療法学生への調査内容は,(1) 基本情報としてID,年齢,養成校区分,学年,臨床実習経験,(2) SA-CROTである.SA-CROTは,14項目5段階からなる臨床推論の自己評価尺度である(丸山ら, 2022).また,SA-CROTは,作業療法学生と作業療法士を調査対象として,尺度の構造的妥当性と仮説検証,信頼性,再検査信頼性が検証されている(丸山ら, 2022).
作業療法士への調査内容は,(1) 基本情報としてID,年齢,性別,経験年数,領域,(2) SA-CROTである.これらの回答の所要時間は1回5-10分程度である.
英語
This study will use a cross-sectional survey (observational study).
The selection process for study subjects is as follows. For occupational therapy students, the researcher will select a training school from the list of training schools of the Japanese Occupational Therapist Association by the opportunity method. The researcher will use a request form to request the head of the occupational therapy department of the selected training school, and if cooperation is obtained in distributing the instructions, students belonging to that training school will be the target. For young occupational therapists, the researcher and co-researcher will select a facility by the opportunity method. The researcher will use a request form to request the head of the occupational therapy department of the selected facility, and if cooperation is obtained in distributing the instructions, occupational therapists belonging to that facility and who meet the criteria for study subjects will be the target.
The survey contents for occupational therapy students are (1) basic information such as ID, age, training school category, grade, and clinical training experience, and (2) SA-CROT. SA-CROT is a self-assessment scale of clinical reasoning consisting of 14 items and a 5-point scale (Maruyama et al., 2022). In addition, the SA-CROT has been verified to have structural validity, hypothesis testing, reliability, and test-retest reliability by surveying occupational therapy students and occupational therapists (Maruyama et al., 2022).
The survey contents for occupational therapists consisted of (1) basic information such as ID, age, gender, years of experience, and field, and (2) the SA-CROT. Each response took approximately 5 to 10 minutes.
2024 | 年 | 10 | 月 | 08 | 日 |
2024 | 年 | 10 | 月 | 08 | 日 |
日本語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/ctr/ctr_view.cgi?recptno=R000063722
英語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/ctr_e/ctr_view.cgi?recptno=R000063722