UMIN-CTR 臨床試験登録情報の閲覧

UMIN試験ID UMIN000055786
受付番号 R000063722
科学的試験名 作業療法の臨床推論の学習段階の解明
一般公開日(本登録希望日) 2024/10/10
最終更新日 2024/10/08 23:30:14

※ 本ページ収載の情報は、臨床試験に関する情報公開を目的として、UMINが開設しているUMIN臨床試験登録システムに提供された臨床試験情報です。
※ 特定の医薬品や治療法等については、医療関係者や一般の方に向けて広告することは目的としていません。


基本情報/Basic information

一般向け試験名/Public title

日本語
作業療法の臨床推論の学習段階の解明


英語
Clarifying the learning stages of clinical reasoning in occupational therapy

一般向け試験名略称/Acronym

日本語
作業療法の臨床推論の学習段階の解明


英語
Clarifying the learning stages of clinical reasoning in occupational therapy

科学的試験名/Scientific Title

日本語
作業療法の臨床推論の学習段階の解明


英語
Clarifying the learning stages of clinical reasoning in occupational therapy

科学的試験名略称/Scientific Title:Acronym

日本語
作業療法の臨床推論の学習段階の解明


英語
Clarifying the learning stages of clinical reasoning in occupational therapy

試験実施地域/Region

日本/Japan


対象疾患/Condition

対象疾患名/Condition

日本語
作業療法学生,作業療法士


英語
Occupational therapy students and occupational therapists

疾患区分1/Classification by specialty

成人/Adult

疾患区分2/Classification by malignancy

悪性腫瘍以外/Others

ゲノム情報の取扱い/Genomic information

いいえ/NO


目的/Objectives

目的1/Narrative objectives1

日本語
作業療法学生と若手作業療法士の臨床推論の学習段階の特徴(到達と課題)を明らかにすることである.


英語
This study aims to clarify the learning stage characteristics (achievement and tasks) of clinical reasoning for occupational therapy students and occupational therapists.

目的2/Basic objectives2

その他/Others

目的2 -その他詳細/Basic objectives -Others

日本語
この研究では,作業療法学生と若手作業療法士に対して,作業療法のクリニカルリーズニング自己評価尺度を用いた観察研究をすることにより,彼らの臨床推論の学習段階の特徴(到達と課題)を明らかにする.


英語
We will conduct an observational study using the self-assessment scale of clinical reasoning in occupational therapy (SA-CROT) on occupational therapy students and therapists to clarify their learning stage characteristics (achievements and challenges) in clinical reasoning.

試験の性質1/Trial characteristics_1

探索的/Exploratory

試験の性質2/Trial characteristics_2

実務的/Pragmatic

試験のフェーズ/Developmental phase

該当せず/Not applicable


評価/Assessment

主要アウトカム評価項目/Primary outcomes

日本語
作業療法のクリニカルリーズニングの自己評価尺度


英語
The self-assessment scale of clinical reasoning in occupational therapy (SA-CROT)

副次アウトカム評価項目/Key secondary outcomes

日本語


英語


基本事項/Base

試験の種類/Study type

観察/Observational


試験デザイン/Study design

基本デザイン/Basic design


ランダム化/Randomization


ランダム化の単位/Randomization unit


ブラインド化/Blinding


コントロール/Control


層別化/Stratification


動的割付/Dynamic allocation


試験実施施設の考慮/Institution consideration


ブロック化/Blocking


割付コードを知る方法/Concealment



介入/Intervention

群数/No. of arms


介入の目的/Purpose of intervention


介入の種類/Type of intervention


介入1/Interventions/Control_1

日本語


英語

介入2/Interventions/Control_2

日本語


英語

介入3/Interventions/Control_3

日本語


英語

介入4/Interventions/Control_4

日本語


英語

介入5/Interventions/Control_5

日本語


英語

介入6/Interventions/Control_6

日本語


英語

介入7/Interventions/Control_7

日本語


英語

介入8/Interventions/Control_8

日本語


英語

介入9/Interventions/Control_9

日本語


英語

介入10/Interventions/Control_10

日本語


英語


適格性/Eligibility

年齢(下限)/Age-lower limit

20 歳/years-old より上/<

年齢(上限)/Age-upper limit

60 歳/years-old 以下/>=

性別/Gender

男女両方/Male and Female

選択基準/Key inclusion criteria

日本語
作業療法学生と作業療法士とする.包含基準は,作業療法学生は,連続3週間以上の臨地実習を経験している者とする.作業療法士は臨床経験5年以内の者とする.


英語
The subjects are occupational therapy students and occupational therapists. The inclusion criteria are as follows: occupational therapy students have experienced fieldwork for at least three consecutive weeks, and occupational therapists have five years or less of clinical experience.

除外基準/Key exclusion criteria

日本語
除外基準は,休学中の作業療法学生や休職中の作業療法士とする.


英語
Exclusion criteria are occupational therapy students on leave and occupational therapists on leave.

目標参加者数/Target sample size

1000


責任研究者/Research contact person

責任研究者/Name of lead principal investigator

日本語
ミドルネーム
丸山


英語
Sho
ミドルネーム
Maruyama

所属組織/Organization

日本語
東京都立大学


英語
Tokyo Metropolitan University

所属部署/Division name

日本語
大学院人間健康科学研究科 作業療法科学域


英語
Department of Occupational Therapy, Graduate School of Human Health Sciences

郵便番号/Zip code

116-8551

住所/Address

日本語
東京都荒川区東尾久7-2-10


英語
7-2-10 Higashiogu Arakawa-ku Tokyo

電話/TEL

03-3819-1211

Email/Email

maruyama@tmu.ac.jp


試験問い合わせ窓口/Public contact

試験問い合わせ窓口担当者/Name of contact person

日本語
ミドルネーム
丸山


英語
Sho
ミドルネーム
Maruyama

組織名/Organization

日本語
東京都立大学


英語
Tokyo Metropolitan University

部署名/Division name

日本語
大学院人間健康科学研究科 作業療法科学域


英語
Department of Occupational Therapy, Graduate School of Human Health Sciences

郵便番号/Zip code

116-8551

住所/Address

日本語
東京都荒川区東尾久7-2-10


英語
7-2-10 Higashiogu Arakawa-ku Tokyo

電話/TEL

03-3819-1211

試験のホームページURL/Homepage URL


Email/Email

maruyama@tmu.ac.jp


実施責任個人または組織/Sponsor or person

機関名/Institute

日本語
東京都立大学


英語
Department of Occupational Therapy, Graduate School of Human Health Sciences, Tokyo Metropolitan University

機関名/Institute
(機関選択不可の場合)

日本語


部署名/Department

日本語


個人名/Personal name

日本語
丸山祥


英語
Sho Maruyama


研究費提供組織/Funding Source

機関名/Organization

日本語
文部科学省


英語
Ministry of Education, Culture, Sports, Science and Technology

機関名/Organization
(機関選択不可の場合)

日本語


組織名/Division

日本語


組織の区分/Category of Funding Organization

日本の官庁/Japanese Governmental office

研究費拠出国/Nationality of Funding Organization

日本語


英語


その他の関連組織/Other related organizations

共同実施組織/Co-sponsor

日本語


英語

その他の研究費提供組織/Name of secondary funder(s)

日本語


英語


IRB等連絡先(公開)/IRB Contact (For public release)

組織名/Organization

日本語
東京都立大学


英語
Tokyo Metropolitan University

住所/Address

日本語
東京都荒川区東尾久7-2-10


英語
7-2-10 Higashiogu Arakawa-ku Tokyo

電話/Tel

03-3819-1211

Email/Email

maruyama@tmu.ac.jp


他機関から発行された試験ID/Secondary IDs

他機関から発行された試験ID/Secondary IDs

いいえ/NO

試験ID1/Study ID_1


ID発行機関1/Org. issuing International ID_1

日本語


英語

試験ID2/Study ID_2


ID発行機関2/Org. issuing International ID_2

日本語


英語

治験届/IND to MHLW



試験実施施設/Institutions

試験実施施設名称/Institutions



その他の管理情報/Other administrative information

一般公開日(本登録希望日)/Date of disclosure of the study information

2024 10 10


関連情報/Related information

プロトコル掲載URL/URL releasing protocol


試験結果の公開状況/Publication of results

未公表/Unpublished


結果/Result

結果掲載URL/URL related to results and publications


組み入れ参加者数/Number of participants that the trial has enrolled


主な結果/Results

日本語


英語

主な結果入力日/Results date posted


結果掲載遅延/Results Delayed


結果遅延理由/Results Delay Reason

日本語


英語

最初の試験結果の出版日/Date of the first journal publication of results


参加者背景/Baseline Characteristics

日本語


英語

参加者の流れ/Participant flow

日本語


英語

有害事象/Adverse events

日本語


英語

評価項目/Outcome measures

日本語


英語

個別症例データ共有計画/Plan to share IPD

日本語


英語

個別症例データ共有計画の詳細/IPD sharing Plan description

日本語


英語


試験進捗状況/Progress

試験進捗状況/Recruitment status

一般募集中/Open public recruiting

プロトコル確定日/Date of protocol fixation

2024 10 07

倫理委員会による承認日/Date of IRB

2024 10 07

登録・組入れ開始(予定)日/Anticipated trial start date

2024 10 08

フォロー終了(予定)日/Last follow-up date

2025 03 31

入力終了(予定)日/Date of closure to data entry


データ固定(予定)日/Date trial data considered complete


解析終了(予定)日/Date analysis concluded



その他/Other

その他関連情報/Other related information

日本語
本研究では,横断的調査(観察研究)を用いる.
研究対象者の選定プロセスは次のようである.作業療法学生は,日本作業療法士協会の養成校一覧から,研究者による機縁法により養成校を選出する.研究者は選出された養成校の作業療法学科責任者に依頼書を用いて依頼し,説明書の配布に協力が得られた場合に,その養成校に所属する学生を対象とする.若手作業療法士は,研究者責任者および共同研究者による機縁法により施設を選出する.研究者は選出された施設の作業療法部門責任者に依頼書を用いて依頼し,説明書の配布に協力が得られた場合に,その施設に所属し,かつ,研究対象者の基準を満たす作業療法士を対象とする.
作業療法学生への調査内容は,(1) 基本情報としてID,年齢,養成校区分,学年,臨床実習経験,(2) SA-CROTである.SA-CROTは,14項目5段階からなる臨床推論の自己評価尺度である(丸山ら, 2022).また,SA-CROTは,作業療法学生と作業療法士を調査対象として,尺度の構造的妥当性と仮説検証,信頼性,再検査信頼性が検証されている(丸山ら, 2022).
作業療法士への調査内容は,(1) 基本情報としてID,年齢,性別,経験年数,領域,(2) SA-CROTである.これらの回答の所要時間は1回5-10分程度である.


英語
This study will use a cross-sectional survey (observational study).
The selection process for study subjects is as follows. For occupational therapy students, the researcher will select a training school from the list of training schools of the Japanese Occupational Therapist Association by the opportunity method. The researcher will use a request form to request the head of the occupational therapy department of the selected training school, and if cooperation is obtained in distributing the instructions, students belonging to that training school will be the target. For young occupational therapists, the researcher and co-researcher will select a facility by the opportunity method. The researcher will use a request form to request the head of the occupational therapy department of the selected facility, and if cooperation is obtained in distributing the instructions, occupational therapists belonging to that facility and who meet the criteria for study subjects will be the target.
The survey contents for occupational therapy students are (1) basic information such as ID, age, training school category, grade, and clinical training experience, and (2) SA-CROT. SA-CROT is a self-assessment scale of clinical reasoning consisting of 14 items and a 5-point scale (Maruyama et al., 2022). In addition, the SA-CROT has been verified to have structural validity, hypothesis testing, reliability, and test-retest reliability by surveying occupational therapy students and occupational therapists (Maruyama et al., 2022).
The survey contents for occupational therapists consisted of (1) basic information such as ID, age, gender, years of experience, and field, and (2) the SA-CROT. Each response took approximately 5 to 10 minutes.


管理情報/Management information

登録日時/Registered date

2024 10 08

最終更新日/Last modified on

2024 10 08



閲覧ページへのリンク/Link to view the page

日本語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/ctr/ctr_view.cgi?recptno=R000063722


英語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/ctr_e/ctr_view.cgi?recptno=R000063722