UMIN-CTR 臨床試験登録情報の閲覧

UMIN試験ID UMIN000055453
受付番号 R000063363
科学的試験名 意識障害への気づきを強化するVR教材の開発と教育介入の効果検証
一般公開日(本登録希望日) 2024/12/31
最終更新日 2024/09/07 14:22:20

※ 本ページ収載の情報は、臨床試験に関する情報公開を目的として、UMINが開設しているUMIN臨床試験登録システムに提供された臨床試験情報です。
※ 特定の医薬品や治療法等については、医療関係者や一般の方に向けて広告することは目的としていません。


基本情報/Basic information

一般向け試験名/Public title

日本語
意識障害への気づきを強化するVR教材の開発と教育介入の効果検証


英語
Development of VR teaching materials to enhance awareness of disorders of consciousness and verification of effectiveness of educational intervention

一般向け試験名略称/Acronym

日本語
意識障害への気づきを強化するVR教材の開発と教育介入の効果検証


英語
Development of VR teaching materials to enhance awareness of disorders of consciousness and verification of effectiveness of educational intervention

科学的試験名/Scientific Title

日本語
意識障害への気づきを強化するVR教材の開発と教育介入の効果検証


英語
Development of VR teaching materials to enhance awareness of disorders of consciousness and verification of effectiveness of educational intervention

科学的試験名略称/Scientific Title:Acronym

日本語
意識障害への気づきを強化するVR教材の開発と教育介入の効果検証


英語
Development of VR teaching materials to enhance awareness of disorders of consciousness and verification of effectiveness of educational intervention

試験実施地域/Region

日本/Japan


対象疾患/Condition

対象疾患名/Condition

日本語
意識障害患者に対する看護学生の気づき


英語
Nursing Students' Perceptions of Patients with Consciousness Disorders

疾患区分1/Classification by specialty

看護学/Nursing

疾患区分2/Classification by malignancy

悪性腫瘍以外/Others

ゲノム情報の取扱い/Genomic information

いいえ/NO


目的/Objectives

目的1/Narrative objectives1

日本語
看護教育における意識障害患者への「気づき」を促すVR教材の有効性を検証する:
開発するVR教材を用いて統合実習前の看護学部4年生に教育介入を行い、その効果を検証する。具体的には、一次研究での質的研究によって得られた教育目標から「気づき」の技術チェックリストを作成し、看護学生の意識障害出現時の気づきの向上への効果を検証する。介入群と待機群による調査の結果に基づき、患者の意識障害への気づきを促すための教育手法としてのVR教材の有効性を検討する。


英語
To verify the effectiveness of VR educational materials to promote awareness of patients with disorders of consciousness in nursing education, we will conduct an educational intervention with fourth-year undergraduate nursing students prior to their integrated practice, using the VR teaching materials to be developed. Specifically, we will create a checklist of "awareness" skills based on the educational objectives obtained through qualitative research in the primary study, and verify its effectiveness in improving nursing students' awareness of the emergence of disorders of consciousness. Based on the results of surveys conducted by the intervention and waiting groups, we will examine the effectiveness of the VR teaching materials as an educational method to promote awareness of patients' disorders of consciousness.

目的2/Basic objectives2

有効性/Efficacy

目的2 -その他詳細/Basic objectives -Others

日本語


英語

試験の性質1/Trial characteristics_1


試験の性質2/Trial characteristics_2


試験のフェーズ/Developmental phase



評価/Assessment

主要アウトカム評価項目/Primary outcomes

日本語
模擬患者を使用した看護実践場面において、VR教材による教育介入後、学生が意識障害の徴候をどれだけ正確に認識できるかを自由記載リストから評価する。


英語
In a nursing practice simulation with simulated patients, the primary outcome is the students' ability to accurately recognize signs of consciousness disorders from the free description list immediately after the VR-based educational intervention.

副次アウトカム評価項目/Key secondary outcomes

日本語
研究者による行動評価表を使用し、学生が模擬患者の意識障害の徴候に対してどのような行動を取ったかを評価する。
方法は介入中の学生の行動を360度カメラおよび定点カメラを用いて録画し、後に分析することで評価する。


英語
Students' actions will be recorded with 360-degree and fixed cameras during the intervention and later analyzed for evaluation.


基本事項/Base

試験の種類/Study type

介入/Interventional


試験デザイン/Study design

基本デザイン/Basic design

並行群間比較/Parallel

ランダム化/Randomization

非ランダム化/Non-randomized

ランダム化の単位/Randomization unit


ブラインド化/Blinding

オープン/Open -no one is blinded

コントロール/Control

無治療対照/No treatment

層別化/Stratification

はい/YES

動的割付/Dynamic allocation

いいえ/NO

試験実施施設の考慮/Institution consideration

施設を考慮していない/Institution is not considered as adjustment factor.

ブロック化/Blocking

はい/YES

割付コードを知る方法/Concealment

準ランダム化/Pseudo-randomization


介入/Intervention

群数/No. of arms

2

介入の目的/Purpose of intervention

教育・カウンセリング・トレーニング/Educational,Counseling,Training

介入の種類/Type of intervention

手技/Maneuver

介入1/Interventions/Control_1

日本語
介入群には、VR教材を用いた教育介入を実施し、意識障害に関する「気づき」の能力を向上させることを目的としています。具体的には、まず10分間の講義を行い、意識障害に関する基礎知識を教授します。その後、一次研究の結果を基に作成されたシナリオを使用したVR動画(5から10分)を視聴します。VR教材は、意識障害を発症する患者の徴候を比較し、理解を深めることを目的としています。


英語
The intervention group will undergo an educational intervention using VR materials aimed at improving awareness skills regarding disorders of consciousness. Specifically, a 10-minute lecture will first be given to provide basic knowledge about consciousness disorders. Following this, participants will watch a VR video (5-10 minutes) created based on scenarios developed from the findings of the primary study. The VR material is designed to enhance understanding by comparing signs of patients developing consciousness disorders.

介入2/Interventions/Control_2

日本語
介入2として、模擬患者を用いた看護実践場面で技術チェックを行います。学生は、意識障害の徴候にどれだけ気づき、適切な看護実践ができるかを評価されます。実践後、自由記載リストを記入し、研究者が行動評価表を用いて技術を客観的に評価します。


英語
As Intervention 2, a skills check test will be conducted using simulated patients in a nursing practice setting. Students will be evaluated on their ability to notice signs of consciousness disorders and perform appropriate nursing practices. After the practice, students will complete a free description list, and researchers will objectively evaluate their skills using a behavior evaluation sheet.

介入3/Interventions/Control_3

日本語


英語

介入4/Interventions/Control_4

日本語


英語

介入5/Interventions/Control_5

日本語


英語

介入6/Interventions/Control_6

日本語


英語

介入7/Interventions/Control_7

日本語


英語

介入8/Interventions/Control_8

日本語


英語

介入9/Interventions/Control_9

日本語


英語

介入10/Interventions/Control_10

日本語


英語


適格性/Eligibility

年齢(下限)/Age-lower limit

21 歳/years-old 以上/<=

年齢(上限)/Age-upper limit


適用なし/Not applicable

性別/Gender

男女両方/Male and Female

選択基準/Key inclusion criteria

日本語
1.愛知県内の看護学部に在籍する3年生または4年生であること。
2.すべての領域別実習を終了していること。
3.統合実習前であること。
4.本研究に対して参加の同意を得ていること。


英語
1.Third- or fourth-year nursing students enrolled at a university in Aichi Prefecture.
2.Must have completed all specialized practicums.
3.Students must be before their integrated practice.
4.Must have provided consent to participate in the study.

除外基準/Key exclusion criteria

日本語
1.研究への参加に同意していない学生。
2.統合実習開始後の学生。
3.心身の理由によりVR教材の視聴が困難である学生。
4.すべての領域別実習の単位を未習得の学生。


英語
1.Students who do not consent to participate in the study.
2.Students who have already started their integrated practice.
3.Students who are unable to watch the VR materials due to physical or mental limitations.
4.Students who have not completed the credits for all specialized practicums.

目標参加者数/Target sample size

64


責任研究者/Research contact person

責任研究者/Name of lead principal investigator

日本語
明子
ミドルネーム
榎本


英語
AKIKO
ミドルネーム
ENOMOTO

所属組織/Organization

日本語
人間環境大学大学院


英語
Graduate School of Human Environment

所属部署/Division name

日本語
看護学研究科


英語
Graduate School of Nursing

郵便番号/Zip code

4740035

住所/Address

日本語
愛知県大府市江端町3-220


英語
3-220 Ebata-cho, Obu-shi, Aichi, Japan

電話/TEL

0562430701

Email/Email

a-enomoto@uhe.ac.jp


試験問い合わせ窓口/Public contact

試験問い合わせ窓口担当者/Name of contact person

日本語
明子
ミドルネーム
榎本


英語
AKIKO
ミドルネーム
ENOMOTO

組織名/Organization

日本語
人間環境大学大学院


英語
Graduate School of Nursing

部署名/Division name

日本語
看護学研究科


英語
Graduate School of Nursing

郵便番号/Zip code

4740035

住所/Address

日本語
愛知県大府市江端町3-220


英語
3-220 Ebata-cho, Obu-shi, Aichi, Japan

電話/TEL

0562430701

試験のホームページURL/Homepage URL


Email/Email

a-enomoto@uhe.ac.jp


実施責任個人または組織/Sponsor or person

機関名/Institute

日本語
その他


英語
Faculty of Nursing, University of Human Environment

機関名/Institute
(機関選択不可の場合)

日本語
人間環境大学看護学部


部署名/Department

日本語


個人名/Personal name

日本語


英語


研究費提供組織/Funding Source

機関名/Organization

日本語
科学技術振興機構


英語
Japan Science and Technology Agency

機関名/Organization
(機関選択不可の場合)

日本語


組織名/Division

日本語


組織の区分/Category of Funding Organization

日本の官庁/Japanese Governmental office

研究費拠出国/Nationality of Funding Organization

日本語


英語


その他の関連組織/Other related organizations

共同実施組織/Co-sponsor

日本語


英語

その他の研究費提供組織/Name of secondary funder(s)

日本語


英語


IRB等連絡先(公開)/IRB Contact (For public release)

組織名/Organization

日本語
人間環境大学看護学部図書館


英語
College of Nursing Library, University of Human Environments

住所/Address

日本語
愛知県大府市江端町3-220


英語
3-220 Ebata-cho, Obu-shi, Aichi, Japan

電話/Tel

0562430701

Email/Email

a-enomoto@uhe.ac.jp


他機関から発行された試験ID/Secondary IDs

他機関から発行された試験ID/Secondary IDs

いいえ/NO

試験ID1/Study ID_1


ID発行機関1/Org. issuing International ID_1

日本語


英語

試験ID2/Study ID_2


ID発行機関2/Org. issuing International ID_2

日本語


英語

治験届/IND to MHLW



試験実施施設/Institutions

試験実施施設名称/Institutions



その他の管理情報/Other administrative information

一般公開日(本登録希望日)/Date of disclosure of the study information

2024 12 31


関連情報/Related information

プロトコル掲載URL/URL releasing protocol


試験結果の公開状況/Publication of results

未公表/Unpublished


結果/Result

結果掲載URL/URL related to results and publications


組み入れ参加者数/Number of participants that the trial has enrolled


主な結果/Results

日本語


英語

主な結果入力日/Results date posted


結果掲載遅延/Results Delayed


結果遅延理由/Results Delay Reason

日本語


英語

最初の試験結果の出版日/Date of the first journal publication of results


参加者背景/Baseline Characteristics

日本語


英語

参加者の流れ/Participant flow

日本語


英語

有害事象/Adverse events

日本語


英語

評価項目/Outcome measures

日本語


英語

個別症例データ共有計画/Plan to share IPD

日本語


英語

個別症例データ共有計画の詳細/IPD sharing Plan description

日本語


英語


試験進捗状況/Progress

試験進捗状況/Recruitment status

開始前/Preinitiation

プロトコル確定日/Date of protocol fixation

2024 09 06

倫理委員会による承認日/Date of IRB


登録・組入れ開始(予定)日/Anticipated trial start date

2025 03 31

フォロー終了(予定)日/Last follow-up date

2026 03 31

入力終了(予定)日/Date of closure to data entry


データ固定(予定)日/Date trial data considered complete


解析終了(予定)日/Date analysis concluded



その他/Other

その他関連情報/Other related information

日本語


英語


管理情報/Management information

登録日時/Registered date

2024 09 07

最終更新日/Last modified on

2024 09 07



閲覧ページへのリンク/Link to view the page

日本語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/ctr/ctr_view.cgi?recptno=R000063363


英語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/ctr_e/ctr_view.cgi?recptno=R000063363