UMIN試験ID | UMIN000055387 |
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受付番号 | R000063293 |
科学的試験名 | 大学生を対象とした行動変容技法を取り入れたストレスマネジメント介入の検討 |
一般公開日(本登録希望日) | 2024/08/31 |
最終更新日 | 2024/08/31 18:25:13 |
日本語
大学生を対象とした行動変容技法を取り入れたストレスマネジメント介入の検討
英語
Effectiveness of Stress Management Interventions Using Behavior Change Techniques Among University Students
日本語
大学生を対象とした行動変容技法を取り入れたストレスマネジメント介入の検討
英語
Effectiveness of Stress Management Interventions Using Behavior Change Techniques Among University Students
日本語
大学生を対象とした行動変容技法を取り入れたストレスマネジメント介入の検討
英語
Effectiveness of Stress Management Interventions Using Behavior Change Techniques Among University Students
日本語
大学生を対象とした行動変容技法を取り入れたストレスマネジメント介入の検討
英語
Effectiveness of Stress Management Interventions Using Behavior Change Techniques Among University Students
日本/Japan |
日本語
健常人
英語
Not applicable
該当せず/Not applicable | 成人/Adult |
悪性腫瘍以外/Others
いいえ/NO
日本語
介入の効果を持続させるために、従来型の呼吸法を用いたストレスマネジメントに行動変容の技法を導入することによって、日常生活にストレスマネジメントを取り入れ習慣化できるか、ストレス反応がより低減できるかを検討すること。
英語
The purpose of this study is to examine whether the introduction of behavior change techniques into standard breathing-based stress management can facilitate the integration and habituation of stress management practices into daily life, and whether it can further reduce stress responses.
有効性/Efficacy
日本語
英語
日本語
ストレス反応尺度(SRS-18; 鈴木他, 1997)https://www.jstage.jst.go.jp/article/jjbm/4/1/4_22/_article/-char/ja/
Time1(ベースライン)、Time2(介入動画視聴直後)、Time3(行動変容開始1ヶ月後)、Time4(行動変容終了後1ヶ月後フォローアップ時)
英語
PsychologicalStressResponseScale (SRS-18; Suzuki et al., 1997) https://www.jstage.jst.go.jp/article/jjbm/4/1/4_22/_article/-char/ja/
Time 1 (Baseline), Time 2 (Immediately after watching the intervention video), Time 3 (One month after the start of the behavior change intervention), Time 4 (Follow-up one month after the end of the behavior change intervention)
日本語
①日本語版PANAS(佐藤・安田, 2001)https://www.jstage.jst.go.jp/article/jjpjspp/9/2/9_KJ00001287160/_pdf
②S-MARE(リラクセーション尺度短縮版; 榊原他, 2014)https://www.jstage.jst.go.jp/article/jjpsy/85/3/85_85.13210/_pdf/-char/ja
③呼吸法に対するセルフエフィカシー
④介入動画についての感想
⑤主観的リラックス感
⑥行動変容の感想(介入群のみ回答)
Time1(ベースライン)、Time2(介入動画視聴直後)、Time3(行動変容開始1ヶ月後)、Time4(行動変容終了後1ヶ月後フォローアップ時)
英語
1) Japaneseversion ef Positiveand NegativeAffectSchodule (PANAS: Sato & Yasuda, 2001) https://www.jstage.jst.go.jp/article/jjpjspp/9/2/9_KJ00001287160/_pdf
2) Short-form self-report measure to assess relaxation effects (S-MARE: Sakakibara et al., 2014) https://www.jstage.jst.go.jp/article/jjpsy/85/3/85_85.13210/_pdf/-char/ja
3) Self-efficacy for Practicing Breathing Techniques
4) Impressions of the Intervention Video
5) Subjective Sense of Relaxation
6) Impressions of the Behavior Change (Answered by the intervention group only)
Time 1 (Baseline), Time 2 (Immediately after watching the intervention video), Time 3 (One month after the start of the behavior change intervention), Time 4 (Follow-up one month after the end of the behavior change intervention)
介入/Interventional
並行群間比較/Parallel
ランダム化/Randomized
個別/Individual
オープン/Open -no one is blinded
実薬・標準治療対照/Active
いいえ/NO
いいえ/NO
施設を考慮していない/Institution is not considered as adjustment factor.
いいえ/NO
封筒法/Numbered container method
3
予防・検診・検査/Prevention
行動・習慣/Behavior,custom |
日本語
介入群1 (行動変容あり群) Time1調査後に介入動画を視聴し、動画内の指示に従って呼吸法を行う。介入動画視聴後にTime2調査を実施し、その後1ヶ月間の行動変容介入に移行する。Time2調査から1ヶ月後、行動変容介入を終了し、Time3調査を実施する。Time3調査からさらに1ヶ月後、Time4調査(フォローアップ)を実施する。
英語
Intervention Group 1 (Group with Behavior Change): After the Time 1 assessment, participants watch the intervention video and perform the breathing exercises as instructed in the video. The Time 2 assessment is conducted immediately after watching the video, followed by a one-month behavior change intervention. One month after the Time 2 assessment, the behavior change intervention concludes, and the Time 3 assessment is conducted. One month after the Time 3 assessment, the Time 4 assessment (follow-up) is conducted.
日本語
介入群2 (行動変容なし群) Time1調査後に介入動画を視聴し、動画内の指示に従って呼吸法を行う。介入動画視聴後にTime2調査を実施し、1ヶ月後にTime3調査を実施する。Time3調査からさらに1ヶ月後、Time4調査を行う。
英語
Intervention Group 2 (Group without Behavior Change): After the Time 1 assessment, participants watch the intervention video and perform the breathing exercises as instructed in the video. The Time 2 assessment is conducted immediately after watching the video, and the Time 3 assessment is conducted one month later. One month after the Time 3 assessment, the Time 4 assessment is conducted.
日本語
対照群 (待機群) Time1調査後、5分程度で通読できるニュース記事を提示する。記事の内容は呼吸法や腹式呼吸に関連するものとし、1500字前後のものを朝日新聞クロスサーチにて検索し決定する。記事提示後にTime2調査を実施し、1ヶ月後にTime3調査を実施する。Time3調査からさらに1ヶ月後、Time4調査を行う。また、待機群ではTime4調査終了後、行動変容あり群と介入を開始する。なお、待機群の介入スケジュールはTime4調査後、研究協力者の希望に応じて個別に決定する。
英語
Control Group (Waiting-list Group): After the Time 1 assessment, participants are presented with a news article that can be read in approximately five minutes. The article's content is related to breathing techniques or diaphragmatic breathing and is selected from Asahi Shimbun Cross-Search, consisting of around 1,500 characters. The Time 2 assessment is conducted after presenting the article, and the Time 3 assessment is conducted one month later. One month after the Time 3 assessment, the Time 4 assessment is conducted. Additionally, after the completion of the Time 4 assessment, the waiting-list group begins the intervention with the behavior change group. The intervention schedule for the waiting-list group is determined individually based on the preferences of the research participants after the Time 4 assessment.
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18 | 歳/years-old | 以上/<= |
適用なし/Not applicable |
男女両方/Male and Female
日本語
中央大学に在籍する18歳以上の大学生で、健康状態が良好であり、スマートフォンまたはPCの操作が日常的に行える者。
英語
Inclusion criteria for this study are: university students aged 18 years or older enrolled at Chuo University, who are in good health and are capable of operating a smartphone or PC on a daily basis.
日本語
何らかの精神疾患または循環器系の疾患について治療中の者、その他医師により参加が禁止された者、スマートフォンまたはPCの操作が日常的に行えない者。
英語
Exclusion criteria for this study include: individuals currently undergoing treatment for any mental or cardiovascular disorders, those who have been advised against participation by a physician, and those who are unable to operate a smartphone or PC on a daily basis.
40
日本語
名 | 菜々子 |
ミドルネーム | |
姓 | 中村 |
英語
名 | Nanako |
ミドルネーム | |
姓 | Nakamura-Taira |
日本語
中央大学
英語
Chuo University
日本語
文学部
英語
Faculty of Letters
192-0393
日本語
東京都八王子市東中野742-1
英語
742-1 Higashinakano Hachioji-shi, Tokyo
042-674-3844
nanako@tamcc.chuo-u.ac.jp
日本語
名 | 菜々子 |
ミドルネーム | |
姓 | 中村 |
英語
名 | Nanako |
ミドルネーム | |
姓 | Nakamura-Taira |
日本語
中央大学
英語
Chuo University
日本語
文学部
英語
Faculty of Letters
192-0393
日本語
東京都八王子市東中野742-1
英語
742-1 Higashinakano Hachioji-shi, Tokyo
042-674-3844
nanako@tamacc.chuo-u.ac.jp
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中央大学
英語
Chuo University
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文学部/
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中村菜々子
英語
Nanako Nakamura-Taira
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中央大学
英語
Chuo Universiy
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その他/Other
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中央大学における人を対象とする研究倫理審査委員会
英語
Chuo University Research Ethics Committee
日本語
東京都文京区春日1-13-27
英語
Kasuga 1-13-27, Bunkyo-ku, Tokyo
03-3817-7433
hitorinri-grp@g.chuo-u.ac.jp
いいえ/NO
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英語
中央大学(東京都)
2024 | 年 | 08 | 月 | 31 | 日 |
未公表/Unpublished
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一般募集中/Open public recruiting
2024 | 年 | 04 | 月 | 15 | 日 |
2024 | 年 | 04 | 月 | 25 | 日 |
2024 | 年 | 05 | 月 | 01 | 日 |
2024 | 年 | 11 | 月 | 15 | 日 |
日本語
英語
2024 | 年 | 08 | 月 | 31 | 日 |
2024 | 年 | 08 | 月 | 31 | 日 |
日本語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/ctr/ctr_view.cgi?recptno=R000063293
英語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/ctr_e/ctr_view.cgi?recptno=R000063293