UMIN試験ID | UMIN000055850 |
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受付番号 | R000062931 |
科学的試験名 | 成人先天性心疾患患者の教育方法としての3D プリンティングモデルとバーチャルリアリティの比較研究 |
一般公開日(本登録希望日) | 2024/10/22 |
最終更新日 | 2024/10/22 11:23:07 |
日本語
成人先天性心疾患患者教育での3Dプリンティングモデルとバーチャルリアリティの比較
英語
Comparison between 3D Printing Models and Virtual Reality in Educating Adult Congenital Heart Disease Patients
日本語
3Dプリンティングモデルとバーチャルリアリティの成人の先天性心疾患の患者教育での活用
英語
Use of 3D Printing Model and Virtual Reality in Adult Congenital Heart Disease Patient Education
日本語
成人先天性心疾患患者の教育方法としての3D プリンティングモデルとバーチャルリアリティの比較研究
英語
Comparison between 3D Printing Models and Virtual Reality as Educational Methods for Adult Congenital Heart Disease Patients
日本語
成人先天性心疾患患者教育での先進画像手法の研究
英語
Use of Advanced Imaging in Adult Congenital Heart Disease Patient Education
日本/Japan |
日本語
成人先天性心疾患
英語
adult congenital heart disease
循環器内科学/Cardiology |
悪性腫瘍以外/Others
いいえ/NO
日本語
本研究の最終目標はACHD患者の教育を通じて患者の理解を向上することで、ACHD患者の自立を進め生活の質を高めることである。
英語
The study's primary purpose is to support adult congenital heart disease patients to be more self-advocate and live a higher quality of life by improving their understanding of their heart condition.
その他/Others
日本語
本研究の目的は、3D printing modelとVRに関して研究参加者の評価を比較することにある。加えて、3D printing modelとVRを組み合わせた教育プログラム前後での理解度向上を評価する。
英語
The current study compares participants' assessments of 3D-printed models and virtual reality (VR) to improve their knowledge about their heart condition. In addition, the study will assess whether this educational program of 3D printing and VR will enhance participants' understanding.
探索的/Exploratory
説明的/Explanatory
該当せず/Not applicable
日本語
VR/3D printing modelの2つの教育プログラム後に、2つの3D+イメージングツールを比較評価する10項目からなる質問票を渡して回答して頂く。この質問票は、医師を対象に術前プランニングおよび医師教育におけるVR対3D printing modelを比較する研究の質問票を本研究の目的に合わせて編集し作成した。
英語
After the study participants have received both educational programs using 3D printing models and VR, they will be asked to answer a questionnaire. The questionnaire will ask ten questions about which program was more effective in improving their understanding of their health conditions. The questionnaire was previously used in a study for health care professionals to compare the two imaging modalities for presurgical planning and physician education.
日本語
研究対象者の理解度を既存の研究で使用されたMyHeart Scaleを用いて教育プログラム前後で比較する。
英語
The study will assess the change in participants' knowledge between before and after the two educational programs.
介入/Interventional
クロスオーバー試験/Cross-over
ランダム化/Randomized
個別/Individual
オープン/Open -no one is blinded
実薬・標準治療対照/Active
はい/YES
2
教育・カウンセリング・トレーニング/Educational,Counseling,Training
その他/Other |
日本語
すべての患者が3D printing modelとVRによる病態説明を受け、教育プログラムを受講する。順番に関しては、半数はVRを先に、残る半数は3Dプリンティングモデルを先にするように交互に割付をおこなう。この割付は登録時にEDCのコンピュータソフトウェアでおこなう。ブロックランダム割り付けとする。
英語
All participants will undergo educational programs using 3D printing models and VR, explaining their heart conditions and anatomies in detail. Half of the participants will undergo the VR educational program first. The other half will undergo the 3D printing model educational program first.
日本語
3Dプリンティングモデルの教育プログラムを最初に受け、次にVR教育プログラムを受ける。
英語
The other half will undergo the educational program, first using the 3D printing model.
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
18 | 歳/years-old | 以上/<= |
適用なし/Not applicable |
男女両方/Male and Female
日本語
以下の基準をすべて満たす成人先天性心疾患患者を対象とする。
1) 複雑先天性心疾患(先天的に心臓血管形態異常)を認めている患者
ここで複雑な先天性心疾患の定義は生後まもなくチアノーゼを呈する可能性が高く早い段階で手術を要する疾患とする。具体的には、房室中隔欠損症、ファロー四徴症、総動脈幹症、Ebstein病、完全大血管転位、修正大血管転位、単心室循環、左室低形成症候群を含むことにする。
2) 本研究の主旨を十分に理解し、本試験に参加することに同意をした患者
英語
The adult congenital heart disease patients who meet the criteria below will be eligible.
1) Patients with complex congenital heart disease anatomy. Here, we refer to complex congenital heart disease anatomy as those that require cardiac surgery at an early stage to address cyanosis. It includes atrioventricular septal defect (AVSD), Tetralogy of Fallot, Truncus arteriosus, Ebstein anomaly, Transposition of the great arteries, congenitally corrected transposition of the great arteries (ccTGA), single ventricle physiology, and hypoplastic left heart syndrome (HLHS).
日本語
1) ダウン症候群、22q11.2欠失症候群等の染色体異常等、理解力が極めて低い者
2) 日本語もしくは英語を話せない・読めない者
3) 直近5年以内に心臓CTもしくはMRI画像撮影がなく、ペースメーカーが植え込まれている患者(本研究の3Dモデル作成のためだけに放射線被曝を伴う心臓CTを追加で撮影することは望ましくないため。一方、本研究の対象となる複雑CHD患者については治療指針においてもフォローアップ方法として心臓MRI撮影が5年毎に推奨されている。)
4) 妊婦、および妊娠している可能性がある者
英語
1) Syndromic patients, including those with trisomy 21 and 22q11.2 deletion
2) Those who are not able to speak or read either Japanese or English
3) Patients who have pacemakers implanted and have not undergone cardiac CT or MRI scanning in the past 5 years
4) Those who are pregnant
60
日本語
名 | 真幸 |
ミドルネーム | |
姓 | 小平 |
英語
名 | Masaki |
ミドルネーム | |
姓 | Kodaira |
日本語
慶應義塾大学病院
英語
Keio University Hospital
日本語
循環器内科
英語
Department of Cardiology
160-8582
日本語
東京都新宿区信濃町35番地
英語
35 Shinanomachi, Shinjuku-ku, Tokyo
03-5843-6702
mskodaira@keio.jp
日本語
名 | 真幸 |
ミドルネーム | |
姓 | 小平 |
英語
名 | Masaki |
ミドルネーム | |
姓 | Kodaira |
日本語
慶應義塾大学病院
英語
Keio University Hospital
日本語
循環器内科
英語
Department of Cardiology
160-8582
日本語
東京都新宿区信濃町35番地
英語
35 Shinanomachi, Shinjuku-ku, Tokyo
03-5843-6702
mskodaira@keio.jp
日本語
その他
英語
Others
日本語
慶應義塾大学病院
日本語
日本語
英語
日本語
科学技術振興機構
英語
Japan Society for the Promotion of Science
日本語
公益財団法人 武田科学振興財団
公益財団法人 宮田心臓病研究振興基金
日本語
財団/Non profit foundation
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
慶応義塾大学医学部倫理委員会
英語
Ethics Committee of Keio University School of Medicine
日本語
新宿区信濃町35番地
英語
35 Shinanomachi, Shinjuku-ku, Tokyo
03-3353-1211
med-rinri-jimu@adst.keio.ac.jp
いいえ/NO
日本語
英語
日本語
英語
2024 | 年 | 10 | 月 | 22 | 日 |
未公表/Unpublished
日本語
英語
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英語
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英語
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英語
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英語
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英語
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英語
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英語
限定募集中/Enrolling by invitation
2024 | 年 | 10 | 月 | 18 | 日 |
2024 | 年 | 10 | 月 | 22 | 日 |
2024 | 年 | 10 | 月 | 29 | 日 |
2027 | 年 | 06 | 月 | 30 | 日 |
日本語
英語
2024 | 年 | 10 | 月 | 16 | 日 |
2024 | 年 | 10 | 月 | 22 | 日 |
日本語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/ctr/ctr_view.cgi?recptno=R000062931
英語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/ctr_e/ctr_view.cgi?recptno=R000062931
研究計画書 | |
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登録日時 | ファイル名 |
研究症例データ仕様書 | |
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登録日時 | ファイル名 |
研究症例データ | |
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