| UMIN試験ID | UMIN000059629 |
|---|---|
| 受付番号 | R000061896 |
| 科学的試験名 | 作業療法教育における国際化の教育効果とは何か。5カ国のバーチャル交流プログラムを通して |
| 一般公開日(本登録希望日) | 2025/11/04 |
| 最終更新日 | 2025/11/03 22:09:41 |
日本語
作業療法教育における国際化の教育効果とは何か。5カ国のバーチャル交流プログラムを通して
英語
What is the Educational Effectiveness of Internationalization in Occupational Therapy Education: Through a Five-Country Virtual Exchange Program
日本語
作業療法教育における国際化の教育効果とは何か。5カ国のバーチャル交流プログラムを通して
英語
What is the Educational Effectiveness of Internationalization in Occupational Therapy Education: Through a Five-Country Virtual Exchange Program
日本語
作業療法教育における国際化の教育効果とは何か。5カ国のバーチャル交流プログラムを通して
英語
What is the Educational Effectiveness of Internationalization in Occupational Therapy Education: Through a Five-Country Virtual Exchange Program
日本語
作業療法教育における国際化の教育効果とは何か。5カ国のバーチャル交流プログラムを通して
英語
What is the Educational Effectiveness of Internationalization in Occupational Therapy Education: Through a Five-Country Virtual Exchange Program
| 日本/Japan | アジア(日本以外)/Asia(except Japan) |
日本語
作業療法学生
英語
occupational thrapy students
| 成人/Adult |
悪性腫瘍以外/Others
いいえ/NO
日本語
本研究の目的は、バーチャル交流国際プログラムを通して学生の視点から、学修スキル、専門知識、グループ交流におけるグローバルコミュニケーション能力などの効果を検証し、グローバル教育を推進するための有意義なバーチャルプログラムを提案すること。本研究は、OT教育を含む医療分野におけるバーチャルラーニングを活用したグローバル教育の発展に寄与すると考える。
英語
The aim of this study is to examination of effectiveness academic learning skills, professional knowledge, global communication ability in group interaction-from students perspective on virtual exchange international exchange program and suggest meaningful virtual program to promote global education. This report contributes to the development of global education on virtual learning in medical area including OT education.
有効性/Efficacy
日本語
英語
日本語
オリジナル質問紙
英語
Original questionnaire
日本語
英語
介入/Interventional
単群/Single arm
非ランダム化/Non-randomized
オープン/Open -no one is blinded
群内/Self control
1
教育・カウンセリング・トレーニング/Educational,Counseling,Training
| 行動・習慣/Behavior,custom |
日本語
5か国の作業療法学生に対して国際教育プログラムと作業療法のトピックスを講義し、学生にグループワークを課し、プレゼンテーションしてもらった。
英語
Lectures on international education programs and occupational therapy topics were provided to occupational therapy students from five countries.
Next, students engaged in group work and gave presentations.
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
| 20 | 歳/years-old | 以上/<= |
| 適用なし/Not applicable |
男女両方/Male and Female
日本語
プログラムに参加した作業療法学生
英語
Occupational therapy stundets who join the educational progeam
日本語
特になし
英語
Not applicable
30
日本語
| 名 | 薫 |
| ミドルネーム | |
| 姓 | 井上 |
英語
| 名 | Kaoru |
| ミドルネーム | |
| 姓 | Inoue |
日本語
東京都立大学
英語
Tokyo Metoropolitan University
日本語
健康福祉学部
英語
The faculty of Health Sciences
1168551
日本語
東京都荒川区東尾久7-2-10
英語
7-2-10, Higashiogu, Arakawa-ku, Tokyo
03-3819-1211
inoue@tmu.ac.jp
日本語
| 名 | 薫 |
| ミドルネーム | |
| 姓 | 井上 |
英語
| 名 | Kaoru |
| ミドルネーム | |
| 姓 | Inoue |
日本語
東京都立大学
英語
Tokyo Metoropolitan University
日本語
健康福祉学部
英語
The faculty of Health Scienses
1168551
日本語
東京都荒川区東尾久7-2-10
英語
7-2-10, Higashiogu, Arakawa-ku, Tokyo
03-3819-1211
inoue@tmu.ac.jp
日本語
東京都立大学
英語
Tokyo Metoropolitan University
日本語
東京都立大学
日本語
日本語
英語
日本語
東京都立大学
英語
Tokyo Metoropolitan University
日本語
東京都立大学
日本語
その他/Other
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
東京都立大学
英語
Tokyo Metoropolitan University
日本語
東京都荒川区東尾久7-2-10
英語
7-2-10, Higashiogu, Arakawa-ku, Tokyo
03-3819-1211
inoue@tmu.ac.jp
いいえ/NO
日本語
英語
日本語
英語
| 2025 | 年 | 11 | 月 | 04 | 日 |
URL
未公表/Unpublished
URL
12
日本語
12名(回答率:41.4%)がプログラム前後で研究アンケートに回答した。全体として、専門性、科学的学習スキル、グループ内交流の観点で学生のプログラムへの期待は満たされた。プログラムが期待に応えた度合いの平均スコアは、15項目中9項目でプログラム前後の比較において上昇した。プログラム参加前の動機は具体的ではなかったものの、プログラム終了後には国際的視点から学んだ内容についてより具体的なイメージと形を把握していると報告した。
英語
Twelve students answered the research questionnaires both before and after the program. Overall, the students' expectations of the program were met in terms of expertise, scientific learning skills, and group interactions. Mean scores of how the program met expectation in 9 out of 15 items compared between before and after the program increased.
| 2025 | 年 | 11 | 月 | 03 | 日 |
日本語
英語
日本語
2024年2月に5日間行われたオンラインプログラムの参加者
英語
Participants in the online program held over five days in February 2024
日本語
参加者29名の内、研究参加に同意が得られたものの中から有効データ12名分を分析対象とした。
英語
Of the 29 participants, valid data from 12 individuals who consented to participate in the study were analyzed.
日本語
なし
英語
None
日本語
プログラム参加前にプログラム期待のアンケート調査とプログラム参加後にプログラム満足度のアンケート調査と国際志向性の質問に対する自由記載
英語
Pre-program survey on program expectations and post-program survey on program satisfaction, along with open-ended responses regarding international orientation
日本語
英語
日本語
英語
試験終了/Completed
| 2023 | 年 | 11 | 月 | 27 | 日 |
| 2023 | 年 | 01 | 月 | 17 | 日 |
| 2024 | 年 | 01 | 月 | 20 | 日 |
| 2024 | 年 | 03 | 月 | 31 | 日 |
日本語
英語
| 2025 | 年 | 11 | 月 | 03 | 日 |
| 2025 | 年 | 11 | 月 | 03 | 日 |
日本語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/ctr/ctr_view.cgi?recptno=R000061896
英語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/ctr_e/ctr_view.cgi?recptno=R000061896