UMIN試験ID | UMIN000054088 |
---|---|
受付番号 | R000061760 |
科学的試験名 | 聴覚を活用した学修支援ツールが看護学生の医学知識の定着に及ぼす効果 |
一般公開日(本登録希望日) | 2024/05/31 |
最終更新日 | 2024/10/09 08:02:52 |
日本語
聴覚を活用した学修支援ツールが看護学生の医学知識の定着に及ぼす効果
英語
The Effect of Learning Support Tools Utilizing Auditory Perception on the Consolidation of Medical Knowledge in Nursing Students
日本語
聴覚を活用した学修支援ツールが看護学生の医学知識の定着に及ぼす効果
英語
The Effect of Learning Support Tools Utilizing Auditory Perception on the Consolidation of Medical Knowledge in Nursing Students
日本語
聴覚を活用した学修支援ツールが看護学生の医学知識の定着に及ぼす効果
英語
The Effect of Learning Support Tools Utilizing Auditory Perception on the Consolidation of Medical Knowledge in Nursing Students
日本語
聴覚を活用した学修支援ツールが看護学生の医学知識の定着に及ぼす効果
英語
The Effect of Learning Support Tools Utilizing Auditory Perception on the Consolidation of Medical Knowledge in Nursing Students
日本/Japan |
日本語
看護学部学生
英語
Nursing faculty students
看護学/Nursing | 成人/Adult |
悪性腫瘍以外/Others
いいえ/NO
日本語
本研究の目的は、聴覚を活用した学修支援が看護学生の医学知識の定着に寄与できるかどうかを明らかにすることであり、そのために、以下のことを明らかにする。
1. 看護学生は音声を活用した事後学修の支援ツールを実際に利用できるのか。
2. 聴覚を活用した事後学修の支援ツールを利用した看護学生の医学知識量は、支援ツールを利用しなかった看護学生と比較して増加したのか。
英語
The purpose of this study is to clarify whether educational support utilizing auditory methods can contribute to the retention of medical knowledge among nursing students. To achieve this, the following will be elucidated:
1. Whether nursing students can actually utilize post-study support tools employing auditory elements.
2. Whether the level of medical knowledge among nursing students who utilized post-study support tools incorporating auditory methods increased compared to nursing students who did not use such support tools.
有効性/Efficacy
日本語
英語
日本語
音声ファイル聴講の有無によるミニテスト①と②の得点率の変化の差を比較
英語
Compare the difference in the change of scores between Mini-tests 1 and 2 based on whether participants listened to the audio files or not.
日本語
英語
介入/Interventional
並行群間比較/Parallel
ランダム化/Randomized
個別/Individual
オープン/Open -no one is blinded
実薬・標準治療対照/Active
はい/YES
2
教育・カウンセリング・トレーニング/Educational,Counseling,Training
その他/Other |
日本語
介入期間(2か月)に週1回以上の頻度で音声ファイルを聴講する。1ファイル当たり15-20分。
介入群は介入の前後でミニテストを2回受ける。
英語
Listening to the audio files at least once a week during the intervention period (2 months). 15 to 20 minutes per audio file.
The intervention group undergoes two rounds of mini-tests, one before and one after the intervention.
日本語
対照群は介入群と同じ時期にミニテストを2回受ける。
英語
The control group undergoes two rounds of mini-tests at the same time intervals as the intervention group.
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
適用なし/Not applicable |
適用なし/Not applicable |
男女両方/Male and Female
日本語
1) 関西医科大学看護学部2学年に在籍する学生
2) 本研究への参加にあたり十分な説明を受けた後、十分な理解の上、研究対象者本人の自由意思による同意が得られた学生
英語
1) Students enrolled in the second year of the Nursing faculty of Kansai Medical University
2) Faculty students who have received sufficient explanation and consent of the research subject's free will to participate in this research with full understanding.
日本語
1) イヤホンの装着に抵抗を感じる学生
2) 研究責任者が研究対象者として不適当と判断した学生
英語
1) Students who feel resistance to wearing earphone.
2) Students deemed inappropriate as research participants by the principal investigator.
60
日本語
名 | 大橋 |
ミドルネーム | |
姓 | 敦 |
英語
名 | Ohashi |
ミドルネーム | |
姓 | Atsushi |
日本語
関西医科大学
英語
Kansai Medical University
日本語
看護学部
英語
Faculty of Nursing
5731004
日本語
大阪府枚方市新町2-2-2
英語
2-2-2 Shinmachi, Hirakata, Osaka
0728040101
ohashia@hirakata.kmu.ac.jp
日本語
名 | 敦 |
ミドルネーム | |
姓 | 大橋 |
英語
名 | Atsushi |
ミドルネーム | |
姓 | Ohashi |
日本語
関西医科大学
英語
Kansai Medical University
日本語
看護学部
英語
Faculty of nrsing
5731004
日本語
大阪府枚方市新町2-2-2
英語
2-2-2 Shinmachi, Hirakata, Osaka
0728040101
ohashia@hirakata.kmu.ac.jp
日本語
その他
英語
Kansai Medical University, Faculty of Nursing
日本語
関西医科大学 看護学部
日本語
日本語
英語
日本語
その他
英語
Japan Society for the Promotion of Science
日本語
日本学術振興会
日本語
その他/Other
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
関西医科大学
英語
Kansai Medical University
日本語
大阪府枚方市新町2-2-2
英語
2-2-2, Shinmachi, Hirakata, Osaka
0728040101
ohashia@hirakata.kmu.ac.jp
いいえ/NO
日本語
英語
日本語
英語
2024 | 年 | 05 | 月 | 31 | 日 |
未公表/Unpublished
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
開始前/Preinitiation
2024 | 年 | 04 | 月 | 10 | 日 |
2024 | 年 | 07 | 月 | 06 | 日 |
2024 | 年 | 07 | 月 | 06 | 日 |
2026 | 年 | 03 | 月 | 31 | 日 |
日本語
英語
2024 | 年 | 04 | 月 | 08 | 日 |
2024 | 年 | 10 | 月 | 09 | 日 |
日本語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/ctr/ctr_view.cgi?recptno=R000061760
英語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/ctr_e/ctr_view.cgi?recptno=R000061760