UMIN試験ID | UMIN000053898 |
---|---|
受付番号 | R000061526 |
科学的試験名 | 下じきの工夫が運筆操作へ及ぼす影響 |
一般公開日(本登録希望日) | 2024/03/19 |
最終更新日 | 2024/03/23 14:59:58 |
日本語
下じきの工夫が運筆操作へ及ぼす影響
英語
Influence of the device of underlining on the movement of the brushstroke.
日本語
下じきの工夫が運筆操作へ及ぼす影響
英語
Influence of the device of underlining on the movement of the brushstroke.
日本語
下じきの工夫が運筆操作へ及ぼす影響
英語
Influence of the device of underlining on the movement of the brushstroke.
日本語
下じきの工夫が運筆操作へ及ぼす影響
英語
Influence of the device of underlining on the movement of the brushstroke.
日本/Japan |
日本語
小学1年生から小学6年生
英語
Elementary school student
小児/Child |
悪性腫瘍以外/Others
いいえ/NO
日本語
ドット加工を施した下じきを使用し、書字に必要な感覚へのフィードバックが書字操作に与える影響について検証することである。
英語
This study aims to clarify the effect of using dotted underlays for handwriting control.
有効性/Efficacy
日本語
英語
日本語
下じきの使用有無で2回視写課題を実施し、介入前後でTraceCoderを用いて筆圧、ズレ量の平均値、時間を測定する。分析には「下じき有り/無し時の筆圧の変化量」と「下じき有り/無し時の単位時間分の総ズレ量」を求め、差の比較を行う。さらに協調運動、感覚、眼球運動の特性を検査し、困難のある群、標準群にわけ、差が認められた項目において群間比較を行う。
英語
We use TraceCoder to trace shapes before and after the task, and calculate the area of trace misalignment, writing pressure and measurement time. For analysis, we calculate the "amount of change in writing pressure with/without underlining" and "change in displacement area per unit time with/without underlining" and compare the difference. Additionally, we examine the participants' motor coordination, sensory characteristics, and eye
movements, dividing them into the complex and standard groups and comparing the two groups.
日本語
英語
介入/Interventional
クロスオーバー試験/Cross-over
ランダム化/Randomized
個別/Individual
オープン/Open -no one is blinded
無治療対照/No treatment
2
教育・カウンセリング・トレーニング/Educational,Counseling,Training
その他/Other |
日本語
下じきを使用せず、5分間視写課題に取り組む。課題の前後でTraceCoderを使用し、筆圧、ズレ量の平均値、時間を測定する。
英語
Work on the writing task for 5 minutes without using the dotted underlays. We use TraceCoder to trace shapes before and after the task, and calculate the area of trace misalignment, writing pressure and measurement time.
日本語
ドット加工が施された下じきを使用し、5分間視写課題に取り組む。課題の前後でTraceCoderを使用し、筆圧、ズレ量の平均値、時間を測定する。
英語
Using the dotted underlays, students work on the writing task for 5 minutes. We use TraceCoder to trace eight different shapes before and after the task, and calculate the area of trace misalignment, writing pressure and measurement time.
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
6 | 歳/years-old | 以上/<= |
12 | 歳/years-old | 以下/>= |
男女両方/Male and Female
日本語
ひらがなを50音書くことができること、身体的、精神的に健康であること、ノートにとった字が汚い、筆圧が強いもしくは弱いなど、書字に関するニーズが学校の先生、保護者、本人、事業所の指導員からあがっていること。
英語
They are able to write Hiragana. They are physically and mentally healthy. They are told by teachers, parents, or the person that they are not good at handwriting.
日本語
これまでに「先生おすすめ魔法のザラザラ下じき」や紙やすりを下じきとして使用したことがあること。
英語
They have used "Sensei osusume mahouno zarazara shitajiki" or sandpaper as a underlay.
30
日本語
名 | 夏海 |
ミドルネーム | |
姓 | 村松 |
英語
名 | Natsumi |
ミドルネーム | |
姓 | Muramatsu |
日本語
東京都立大学大学院
英語
Tokyo metropolitan university
日本語
人間健康科学研究科作業療法科学域博士前期課程
英語
Master's course Department of occupational therapy, graduate school of human health sciences.
3300072
日本語
埼玉県さいたま市浦和区領家4-8-5
英語
4-8-5, Ryouke, Urawa-ku, Saitama-shi, Saitama, Japan
09066544550
sea09042345@gmail.com
日本語
名 | 夏海 |
ミドルネーム | |
姓 | 村松 |
英語
名 | Natsumi |
ミドルネーム | |
姓 | Muramatsu |
日本語
東京都立大学
英語
Tokyo metropolitan university
日本語
人間健康科学研究科作業療法科学域博士前期課程
英語
Master's course Department of occupational therapy, graduate school of human health sciences.
3300072
日本語
埼玉県さいたま市浦和区領家4-8-5
英語
4-8-5, Ryouke, Urawa-ku, Saitama-shi, Saitama, Japan
09066544550
sea09042345@gmail.com
日本語
その他
英語
Tokyo metropolitan university
日本語
東京都立大学
日本語
人間健康科学研究科作業療法科学域
日本語
村松夏海
英語
Natsumi Muramatsu
日本語
無し
英語
No
日本語
日本語
その他/Other
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
東京都立大学
英語
Tokyo metropolitan university
日本語
東京都荒川区東尾久7-2-10
英語
7-2-10, higashioku, Arakawa-ku, Toukyo, Japan
0338191211
a-rinri@jmj.tmu.ac.jp
いいえ/NO
日本語
英語
日本語
英語
2024 | 年 | 03 | 月 | 19 | 日 |
未公表/Unpublished
33
日本語
「下じき有り/無し時の単位時間分の総ズレ量」で直線と三角形に有意差が認められた。
英語
They found significant differences appeared in the "change in displacement area per unit time with/without underlining" for straight lines and triangles.
2024 | 年 | 03 | 月 | 19 | 日 |
日本語
英語
日本語
ひらがなを書くことはできるが、筆圧が弱い、字が汚いなど書字に関して困難さを示している。
英語
Although they are able to write hiragana, they show difficulty with handwriting, such as weak writing pressure and sloppy handwriting.
日本語
英語
日本語
英語
日本語
下じきの使用有無で2回視写課題を実施し、介入前後でTraceCoderを用いて筆圧、ズレ量の平均値、時間を測定した。分析には「下じき有り/無し時の筆圧の変化量」と「下じき有り/無し時の単位時間分の総ズレ量」を求め、差の比較を行なった。さらに協調運動、感覚、眼球運動の特性を検査し、困難のある群、標準群にわけ、差が認められた項目において群間比較を行なった。
英語
We used TraceCoder to trace eight different shapes before and after the task, and calculated the area of trace misalignment, writing pressure and measurement time. For analysis, we calculated the "amount of change in writing pressure with/without underlining" and "change in displacement area per unit time with/without underlining" and compared the difference. Additionally, we examined the participants' motor coordination, sensory characteristics, and eye
movements, dividing them into the complex and standard groups and comparing the two groups.
日本語
英語
日本語
英語
試験終了/Completed
2023 | 年 | 02 | 月 | 21 | 日 |
2023 | 年 | 04 | 月 | 13 | 日 |
2023 | 年 | 04 | 月 | 13 | 日 |
2023 | 年 | 09 | 月 | 30 | 日 |
日本語
英語
2024 | 年 | 03 | 月 | 19 | 日 |
2024 | 年 | 03 | 月 | 23 | 日 |
日本語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/ctr/ctr_view.cgi?recptno=R000061526
英語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/ctr_e/ctr_view.cgi?recptno=R000061526