UMIN試験ID | UMIN000053893 |
---|---|
受付番号 | R000061439 |
科学的試験名 | 大学生の高心配性者の社会機能障害に対するメタ認知と注意操作の差異による改善効果と作用機序の比較検討 |
一般公開日(本登録希望日) | 2024/03/18 |
最終更新日 | 2024/10/21 20:56:20 |
日本語
不安と生活支障に対する心理学的手法による効果とプロセスの検討
英語
Effects and mechanisms of change during psychological techniques for anxiety and life impairment.
日本語
不安と生活支障の変容プロセスの検討
英語
Mechanisms of change for anxiety and life impairment.
日本語
大学生の高心配性者の社会機能障害に対するメタ認知と注意操作の差異による改善効果と作用機序の比較検討
英語
Comparative Effects of Differential Metacognition and Attention Manipulation on Effects and Mechanism of Change for Social Dysfunction in High Worriers on University Students in Japan.
日本語
高心配性者の社会機能障害に対するメタ認知・注意操作の作用機序検討
英語
Investigation of the Mechanism of Change of Metacognition and Attention Manipulation on Social Dysfunction in High Worriers.
日本/Japan |
日本語
高心配性者
英語
High Worrier
心療内科学/Psychosomatic Internal Medicine | 精神神経科学/Psychiatry |
悪性腫瘍以外/Others
いいえ/NO
日本語
臨床的に意味のある水準の心配と社会機能障害を呈する高心配性者の、社会機能障害ならびに症状の変化との関連が想定される変数を操作することで、それらの標的変数と社会機能障害および症状の変化の関連を検討し、社会機能障害と症状の制御プロセスを明らかにする。
英語
By manipulating variables that are hypothesized to be associated with social dysfunction and symptom change in high worriers who exhibit clinically meaningful levels of worry and social dysfunction, we will examine the associations between these target variables and social dysfunction and symptom change and identify processes controlling social dysfunction and symptoms.
有効性/Efficacy
日本語
英語
検証的/Confirmatory
説明的/Explanatory
日本語
介入期間終了時(Post),およびそこから3か月後(follow-up)における(1)Sheehan Disability Scale, (2)Generalized Anxiety Disorder-7, (3)Patient Health Questionnaire-9
英語
At Post point (i.e., end of intervention) and Follow-up point which is 3 months later of Post point: (1) Sheehan Disability Scale, (2) Generalized Anxiety Disorder-7, (3) Patient Health Questionnaire-9.
日本語
介入期間終了時(Post),およびそこから3か月後(follow-up)における機能的緩解および/または症状的緩解を達成した対象者の割合の分類:
(1)回復:Sheehan Disability Scale (SDS) の得点がカットオフ以下(≦6)であり、かつPenn State Worry Questionnaire (PSWQ) の得点が寛解基準以下(≦47)
(2)機能的緩解のみ:Sheehan Disability Scaleの得点がカットオフ以下(≦6)
(3)症状的緩解:Penn State Worry Questionnaireの症状的寛解基準と臨床的有意な変化を達成した者の割合(≦47; 7点以上の低減かつ最終得点がPSWQ≧48)
介入開始前1週間(Baseline term)から介入終了後1週間(Post term)のEcological Momentary Assessmentツールにおける社会機能項目 (Machida et al., 2023) の得点
英語
Classification of the percentage of subjects achieving functional and/or symptomatic resolution at the end of the intervention period (post) and 3 months later (follow-up):
(1) Recovery: Sheehan Disability Scale (SDS) scores below the remission criteria (<= 6) and Penn State Worry Questionnaire (PSWQ) scores below remission criteria (<= 47)
(2) Functional remission only: Sheehan Disability Scale score below the cutoff (<= 6)
(3) Symptomatic remission only (improvement): Percentage of person achieving symptomatic remission criteria and clinically significant change on the PSWQ (>= 7 points reduction and final score on PSWQ <= 47)
Ecological Momentary Assessment-social function items change between Baseline term (1 week before intervention start) to Post term (1 week later of the end of intervention term).
介入/Interventional
並行群間比較/Parallel
ランダム化/Randomized
個別/Individual
オープン/Open -no one is blinded
用量対照/Dose comparison
2
治療・ケア/Treatment
行動・習慣/Behavior,custom | その他/Other |
日本語
以下の内容について、1週間あたり1セッション、合計3セッションのオンライン介入を実施する。
セッション1:注意制御機能を標的とする心理教育を実施し、同様の対象を標的とするホームワークとして、1日2回の注意訓練法の実施を求める。
セッション2:心配に関するネガティブなメタ認知的信念を標的とする心理教育を実施し、同様の対象を標的とするホームワークとして、自己教示訓練の実施を求める。
セッション3:建設的な注意方略を標的とする心理教育を実施する。また、同様の対象を標的とするホームワークとして、状況への再注意法の実施を求める。
英語
A total of three sessions of online intervention, one session per week, will be conducted on the following topics
Session 1: Implement psychoeducation targeting attentional control abilities and seek to implement Attention Training Technique twice a day as homework targeting the same subject.
Session 2: Psychoeducation targeting negative metacognitive beliefs about worry will be conducted and homework targeting the same subjects will involve conducting the Self-Instruction Training.
Session 3: Implement psychoeducation targeting constructive attentional strategies. Also, seek to implement the Situational Attentional Refocusing as homework targeting similar targets.
日本語
以下の内容について、1週間あたり1セッション、合計3セッションのオンライン介入を実施する。
セッション1:注意制御機能を標的とする心理教育を実施し、同様の対象を標的とするホームワークとして、1日2回の注意訓練法の実施を求める。
セッション2:心配に関するネガティブなメタ認知的信念を標的とする心理教育を実施し、同様の対象を標的とするホームワークとして、自己教示訓練の実施を求める。
セッション3:前週の振り返りのみを実施する。
英語
A total of three sessions of online intervention, one session per week, will be conducted on the following topics
Session 1: Implement psychoeducation targeting attentional control abilities and seek to implement Attention Training Technique twice a day as homework targeting the same subject.
Session 2: Psychoeducation targeting negative metacognitive beliefs about worry will be conducted and homework targeting the same subjects will involve conducting the Worry Postponement Experiment and the Loss of Control Experiment.
Session 3: Only sharing of the past week's homework will be conducted.
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
18 | 歳/years-old | 以上/<= |
90 | 歳/years-old | 未満/> |
男女両方/Male and Female
日本語
(1)本邦の大学に通う大学生・大学院生であること
(2)Penn State Worry Questionnaire(Mayer et al., 1999)の得点が、高心配性者の基準である56点以上であること
(3)Sheehan Disability Scale日本語版(Sheehan et al., 2008)の得点が、臨床的に意味のある社会機能障害の基準である7点以上であること
英語
(1) Undergraduate or graduate students attending a university in Japan.
(2) Score 56 or higher on the Penn State Worry Questionnaire (Mayer et al., 1999), which is the standard for high worriers.
(3) Score 7 or higher on the Sheehan Disability Scale (Sheehan et al., 2008), which is the standard for clinically meaningful social dysfunction.
日本語
(1)現在、医療機関やその他の相談施設において、メンタルヘルスに関する支援を受けていること。
(2)日本語の読み書きが困難な方。
英語
(1) Currently receiving support for mental health problems at a medical institution or other counseling facility.
(2) Have difficulty in reading and writing Japanese.
40
日本語
名 | 淳 |
ミドルネーム | |
姓 | 田山 |
英語
名 | Jun |
ミドルネーム | |
姓 | Tayama |
日本語
早稲田大学
英語
Waseda University
日本語
人間科学学術院
英語
Faculty of Human Sciences
359-1192
日本語
埼玉県所沢市三ヶ島2-579-15
英語
2-579-15 Mikajima, Tokorozawa, Saitama, Japan
04-2947-6756
jtayama@waseda.jp
日本語
名 | 規憲 |
ミドルネーム | |
姓 | 町田 |
英語
名 | Minori |
ミドルネーム | |
姓 | Machida |
日本語
早稲田大学
英語
Waseda University
日本語
人間科学学術院
英語
Faculty of Human Sciences
359-1192
日本語
埼玉県所沢市三ヶ島2-579-15
英語
2-579-15 Mikajima, Tokorozawa, Saitama, Japan
04-2947-6756
m.machida@fuji.waseda.jp
日本語
早稲田大学
英語
Waseda University
日本語
日本語
日本語
町田 規憲
英語
Machida Minori
日本語
早稲田大学
英語
Waseda University
日本語
日本語
その他/Other
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
早稲田大学人を対象とする研究に関する倫理審査委員会
英語
Ethics Review Procedures concerning Research with Human Subjects in Waseda University
日本語
埼玉県所沢市三ヶ島2-579-15
英語
2-579-15 Mikajima, Tokorozawa, Saitama, Japan
03-5272-1639
rinri@list.waseda.jp
いいえ/NO
日本語
英語
日本語
英語
2024 | 年 | 03 | 月 | 18 | 日 |
未公表/Unpublished
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
参加者募集終了‐試験継続中/No longer recruiting
2024 | 年 | 03 | 月 | 15 | 日 |
2024 | 年 | 04 | 月 | 09 | 日 |
2024 | 年 | 04 | 月 | 13 | 日 |
2025 | 年 | 03 | 月 | 31 | 日 |
日本語
英語
2024 | 年 | 03 | 月 | 18 | 日 |
2024 | 年 | 10 | 月 | 21 | 日 |
日本語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/ctr/ctr_view.cgi?recptno=R000061439
英語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/ctr_e/ctr_view.cgi?recptno=R000061439