UMIN試験ID | UMIN000053825 |
---|---|
受付番号 | R000061402 |
科学的試験名 | 発達障害児の親へのCAREプログラム介入効果の脳機能と唾液中ホルモンを用いた客観的検討 |
一般公開日(本登録希望日) | 2024/03/12 |
最終更新日 | 2024/03/11 11:52:04 |
日本語
発達障害児の親へのCAREプログラム介入効果の脳機能と唾液中ホルモンを用いた客観的検討
英語
Objective Study of the Effects of CARE Program Intervention on Parents of Children with Developmental Disorders Using Brain Function and Salivary Hormones
日本語
発達障害児の親へのCAREプログラムの客観的検討
英語
Objective Study of the CARE Program for Parents of Children with Developmental Disorders
日本語
発達障害児の親へのCAREプログラム介入効果の脳機能と唾液中ホルモンを用いた客観的検討
英語
Objective Study of the Effects of CARE Program Intervention on Parents of Children with Developmental Disorders Using Brain Function and Salivary Hormones
日本語
発達障害児の親へのCAREプログラムの客観的検討
英語
Objective Study of the CARE Program for Parents of Children with Developmental Disorders
日本/Japan |
日本語
自閉スペクトラム症/注意欠如多動症/児童/成人
英語
Autism Spectrum Disorder/Attention Deficit Hyperactivity Disorder/Children/Adult
精神神経科学/Psychiatry | 成人/Adult |
悪性腫瘍以外/Others
いいえ/NO
日本語
本試験は、発達障害児(ASD/ADHD)の保護者に通常のChild Adult Relationship Enhancement(以後、CAREと記載)プログラムを実施する群と発達障害心理教育を加えたCAREプログラムを実施する群に分けその効果を、親子脳機能計測と唾液中ホルモン濃度によって客観的に検討することを目的としている。
英語
The purpose of this study is to objectively examine the effects of a usual Child Adult Relationship Enhancement (referred as CARE) program for parents of children with developmental disorders (ASD/ADHD) and a CARE program with psychoeducation for developmental disorders, using parent-child brain function measurements and salivary hormone levels.
有効性/Efficacy
日本語
英語
探索的/Exploratory
日本語
プログラム介入効果を、通常のCARE群と発達心理教育を含めたCAREプログラム群に分け、介入前後のfNIRSと唾液中ホルモン濃度測定を用いて比較検討する。
英語
To compare the effects of the programme intervention between the usual CARE group and the CARE programme group with developmental psychoeducation, using fNIRS and salivary hormone concentration measurements pre/post the intervention.
日本語
保護者:社会経済状況、子どもの問題行動、こどもの発達傾向、ロールプレイ時の行動評価、親のうつ、親の性格特性、CARE実践度、子どもの印象
こども:知的発達、子どもの抑うつ傾向、不安、トラウマ経験、症状、強さと困難さ、保護者の印象
英語
Parent: Socio-economic status, Problematic behaviors of the child, Child's developmental tendencies, Behavioral coding during roll-play, parental depression, parental personality traits, level of CARE practice, impression of child.
Child: Intellectual development, depressive tendencies, anxiety, traumatic experiences, symptoms, strength and difficulties, impression of parent.
介入/Interventional
並行群間比較/Parallel
ランダム化/Randomized
個別/Individual
オープン/Open -no one is blinded
実薬・標準治療対照/Active
はい/YES
はい/YES
施設をブロックとみなしている/Institution is considered as a block.
はい/YES
中央登録/Central registration
2
教育・カウンセリング・トレーニング/Educational,Counseling,Training
行動・習慣/Behavior,custom |
日本語
CARE介入1概ね2時間。子どものペースに合わせて関わることを学ぶワークショップ
CARE介入2概ね2時間。子どもの問題行動への適切な対処と指示の出し方を学ぶワークショップ
フォローアップ概ね1時間。CAREプログラムの復習と実践の感想のシェア
英語
CARE program1 implimentation2 hours. Workshops to learn how to interact at the child's pace
CARE program2 implimentation2 hours. Workshops to learn how to appropriately dealing with child's problematic behavior and give instructions
Follow up implimentation1 hour. Review of CARE program practices and sharing of feedback
日本語
CARE介入1概ね2時間。発達心理教育を含めた子どものペースに合わせて関わることを学ぶワークショップ
CARE介入2概ね2時間。発達心理教育を含めた子どもの問題行動への適切な対処と指示の出し方を学ぶワークショップ
フォローアップ概ね1時間。CAREプログラムの復習と実践の感想のシェア
英語
CARE program1 implimentation2 hours. Workshops to learn how to interact at the child's pace, with developmental psychoeducation
CARE program2 implimentation2 hours. Workshops to learn how to appropriately dealing with child's behavioral problems and give instructions, including developmental psychoeducation
Follow up implimentation1 hour. Review of CARE program practices and sharing of feedback
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
6 | 歳/years-old | 以上/<= |
12 | 歳/years-old | 以下/>= |
男女両方/Male and Female
日本語
1. 小学校1年から6年生までのASDとADHDの子どもとその保護者
2. 子どもの知的発達が全検査IQ75以上
3. 本試験への参加同意がこどもと保護者から文書で得られる
4. 保護者は、20歳以上で日本語が母国語、または日本語を理解し、流暢に話すことができる
英語
1.Children with ASD and ADHD from first to sixth grade and their parents
2.Child's intellectual development is above a full scale IQ of 75
3.Written consent to participate in this study will be obtained from the child and parents
4.Parents must be at least 20 years old and native Japanese speaker or able to understand Japanese and speaking fluently
日本語
1.上記の選択基準を満たさない子どもとその保護者
2.医師の判断により対象として不適切と判断される場合
3.本試験に継続して参加出来ないことが予め判明している場合
英語
1.Children and their parents who do not meet the above inclusion criteria
2.When the child and parent are judged to be inappropriate as a subject by the doctor's judgment
3.If it is known in advance that the participants will not be able to continue to participate in the study
40
日本語
名 | 栄 |
ミドルネーム | |
姓 | 水島 |
英語
名 | Sakae |
ミドルネーム | G |
姓 | Mizushima |
日本語
北里大学
英語
Kitasato University
日本語
大学院医療系研究科発達精神医学
英語
Graduate School of Medical Sciences Department of Developmental Psychiatry
2520373
日本語
神奈川県相模原市南区北里1丁目15番1号
英語
1-15-1, Kitasato, Minami-ku, Sagamihara, Kanagawa, Japan
0427787957
mizushima.sakae@kitasato-u.ac.jp
日本語
名 | 栄 |
ミドルネーム | |
姓 | 水島 |
英語
名 | Sakae |
ミドルネーム | G |
姓 | Mizushi |
日本語
北里大学大学院 医療系研究科
英語
Kitasato University Graduate School of Medical Sciences
日本語
発達精神医学
英語
Department of Developmental Psychiatry
2520373
日本語
相模原市南区北里1丁目15番1号
英語
1-15-1, Kitasato, Minami-ku, Sagamihara, Kanagawa, Japan
0427787957
mizushima.sakae@kitasato-u.ac.jp
日本語
北里大学
英語
Kitasato University
日本語
日本語
日本語
英語
日本語
北里大学
英語
Kitasato University
日本語
日本語
その他/Other
日本語
日本
英語
Japan
日本語
英語
日本語
日本学術振興会
英語
Japan Society for the Promotion of Science
日本語
北里大学病院
英語
Kitasato University Hospital
日本語
相模原市南区北里1丁目15番1号
英語
1-15-1, Kitasato, Minami-ku, Sagamihara, Kanagawa, Japan
0427788111
rinrib@med.kitasato-u.ac.jp
いいえ/NO
日本語
英語
日本語
英語
北里大学病院(神奈川県)、北里大学大学院
2024 | 年 | 03 | 月 | 12 | 日 |
未公表/Unpublished
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
開始前/Preinitiation
2024 | 年 | 01 | 月 | 30 | 日 |
2024 | 年 | 04 | 月 | 01 | 日 |
2028 | 年 | 03 | 月 | 31 | 日 |
日本語
英語
2024 | 年 | 03 | 月 | 11 | 日 |
2024 | 年 | 03 | 月 | 11 | 日 |
日本語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/ctr/ctr_view.cgi?recptno=R000061402
英語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/ctr_e/ctr_view.cgi?recptno=R000061402