UMIN試験ID | UMIN000053528 |
---|---|
受付番号 | R000061090 |
科学的試験名 | 学校教員を対象とした対面講義形式による自殺予防のための精神保健教育の効果に関する研究 |
一般公開日(本登録希望日) | 2024/02/03 |
最終更新日 | 2025/03/10 10:40:37 |
日本語
神奈川県学校自殺対策支援プロジェクト
英語
Kanagawa Prefecture School Suicide Prevention Support Project
日本語
ReSPE-K
英語
ReSPE-K
日本語
学校教員を対象とした対面講義形式による自殺予防のための精神保健教育の効果に関する研究
英語
A Study on the Effectiveness of Mental Health Education for Suicide Prevention in a Face-to-Face Lecture Format for School Teachers
日本語
学校教員を対象とした対面講義形式による自殺予防のための精神保健教育の効果に関する研究
英語
A Study on the Effectiveness of Mental Health Education for Suicide Prevention in a Face-to-Face Lecture Format for School Teachers
日本/Japan |
日本語
健康状態に支障のない学校教員
英語
School teachers with no health problems
成人/Adult |
悪性腫瘍以外/Others
いいえ/NO
日本語
学校教員は児童青年期の生徒の精神疾患発症や自殺のリスクに最前線で対応する一員として、精神保健リテラシーを有することが望ましい。しかし、そのための取り組みや方法論の検証などは端緒に就いたばかりである。本研究では、学校教員への精神保健教育をヘルスプロモーションの一つとして考え、以下の3種類の知識提供のどれが学校教員の精神疾患への偏見の解消や知識の習得と定着により効果的かを判断するためにクラスターランダム化比較試験で比較検討する。知識提供は①病因論に基づいて疾患の知識やリスクなどを強調する「精神医療的アプローチ」、②健康生成論に基づいて危機状態の発見や不調時の対応などを強調する「心理支援的アプローチ」、③自殺総合対策大綱に基づく自殺予防について検討する「社会支援的アプローチ」とした。本研究によって学校教員に対し効果的な知識普及の方法を検証し、医療と教育の連携のあり方を明確にする。
我々は、2021年より「自殺予防のための学校教員を対象とした精神保健教育の効果に関する研究」として同内容の研究を実施したが、新型コロナウイルス感染症の拡大により知識提供を対面講義形式に加えてオンラインを利用した形式を併用せざるを得なかった。講義実施後に学校教員から対面講義形式とオンライン形式ではそれぞれ異なる印象を受けたとの意見が数多く認められた。そのため初回の知識提供を対面講義形式に限定して、新たな研究として計画した。
英語
School teachers should have mental health literacy as members of the front line in responding to the risk of mental illness and suicide among children and adolescents. However, efforts and methodological validation for this purpose have only just begun. In this study, mental health education for school teachers will be considered as one of the health promotion programs, and a cluster randomized controlled trial will be conducted to determine which of the following three types of knowledge provision is more effective in reducing prejudice against mental illness among school teachers and increasing their acquisition and retention of knowledge. The knowledge provision will be 1) a "psychiatric approach," which emphasizes knowledge of illness and risks based on etiology, 2) a "psychological support approach," which emphasizes detection of crisis conditions and response to illness based on health generation theory, and 3) a "social support approach," which examines suicide prevention based on the Comprehensive National Suicide Prevention Strategy. Through this study, we will examine effective ways to disseminate knowledge to school teachers and clarify how medical care and education should work together.
We conducted the same study as "Research on the Effectiveness of Mental Health Education for School Teachers for Suicide Prevention" from 2021, but due to the spread of the new coronavirus infection, we had to combine the face-to-face lecture format with an online format for knowledge provision. After the lecture, many school teachers commented that they had different impressions of the face-to-face lecture format and the online format. Therefore, a new study was planned to limit the initial knowledge provision to the face-to-face lecture format.
有効性/Efficacy
日本語
英語
検証的/Confirmatory
該当せず/Not applicable
日本語
日本語版Stigma of Suicide Scale:SOSS(講義直前・直後)
英語
Japanese version of the Stigma of Suicide Scale: SOSS (immediately before and after the lecture)
日本語
日本語版Stigma of Suicide Scale:SOSS(6カ月後・3回目講義終了後)
日本語版Literacy of Suicide Scale:LOSS-J(講義直前・3回目講義終了後)
英語
Japanese version of the Stigma of Suicide Scale:SOSS (6 months later, after the third lecture)
Japanese version of the Literacy of Suicide Scale: LOSS-J (immediately before the lecture and after the third lecture)
介入/Interventional
並行群間比較/Parallel
ランダム化/Randomized
集団/Cluster
オープン/Open -no one is blinded
実薬・標準治療対照/Active
はい/YES
いいえ/NO
施設を考慮していない/Institution is not considered as adjustment factor.
はい/YES
中央登録/Central registration
3
教育・カウンセリング・トレーニング/Educational,Counseling,Training
その他/Other |
日本語
講義「心理支援編」:現場の学校教員が直面する困難場面をもとに自殺予防のために推奨される行動を強調する内容
英語
Three types of lectures will be given in two years. The intervals between lectures are one year and four to six months for the first two lectures and the second and third lectures, respectively. The interval between lectures is one year for the first two lectures and four to six months for the second and third lectures, respectively. All groups were set up so that they could complete the three types of lectures in two years. Materials on suicide prevention will be distributed 6 months after the social lectures. There will be three types of lectures: Psychiatry,Psychological Support and Social Support.
The order of the lectures will be as follows: 1) Psychiatry, 2) Psychological support, 3) Social support.
日本語
講義「社会支援編」:自殺総合対策大綱に基づきながら具体的に出来る自殺予防策や地域との連携の仕方などを検討していく内容
英語
The order of the lectures will be as follows: 2) Psychological support, 3) Social support, 1) Psychiatry.
日本語
講義「精神医療編」:病因・病態・リスク・治療・予後などの医学情報と自殺予防のために推奨される行動を強調する内容
英語
The order of the lectures will be as follows: 3) Social support, 1) Psychiatry, 2) Psychological support.
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
適用なし/Not applicable |
適用なし/Not applicable |
男女両方/Male and Female
日本語
教員全職種
英語
All positions of teachers
日本語
本人および、所属する学校の学校長の同意が取得できなかった者・中途参加者・中抜け参加者(事前の回答が完全に欠損している者)
英語
Those who were unable to obtain the consent of the principal of the school to which they belonged, midway participants, and participants who dropped out of the program (those whose prior answers were completely missing)
400
日本語
名 | 純一 |
ミドルネーム | |
姓 | 藤田 |
英語
名 | Junichi |
ミドルネーム | |
姓 | Fujita |
日本語
横浜市立大学附属病院
英語
Yokohama City University Hospital
日本語
児童精神科
英語
Child Psychiatry
236-0004
日本語
神奈川県横浜市金沢区福浦3-9
英語
3-9 Fukuura, Kanazawa-ku, Yokohama
045-787-2800
jun1182@yokohama-cu.ac.jp
日本語
名 | 秀仁 |
ミドルネーム | |
姓 | 宮崎 |
英語
名 | Hidehito |
ミドルネーム | |
姓 | Miyazaki |
日本語
横浜市立大学
英語
Yokohama City University
日本語
精神医学教室
英語
Department of Psychiatry
236-0004
日本語
神奈川県横浜市金沢区福浦3-9
英語
3-9 Fukuura, Kanazawa-ku, Yokohama
045-787-2800
http://www-user.yokohama-cu.ac.jp/~ycucap/?page_id=2854
hidempc3@yokohama-cu.ac.jp
日本語
横浜市立大学
英語
Yokohama City University
日本語
日本語
日本語
英語
日本語
その他
英語
Japan Society for the Promotion of Science
日本語
日本学術振興会
日本語
その他/Other
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
公立大学法人横浜市立大学 人を対象とする生命科学・医学研究倫理委員会
英語
Yokohama City University Ethics Committee on Life Sciences and Medical Research Involving Human Subjects
日本語
神奈川県横浜市金沢区福浦3-9
英語
3-9 Fukuura, Kanazawa-ku, Yokohama
045-370-7627
rinri@yokohama-cu.ac.jp
いいえ/NO
日本語
英語
日本語
英語
2024 | 年 | 02 | 月 | 03 | 日 |
未公表/Unpublished
418
日本語
2025年2月までで上記人数を登録し、2026年3月までで2回目の講義を修了予定。
英語
The above number of students will be registered by February 2025 and will complete the second lecture by March 2026.
2025 | 年 | 03 | 月 | 10 | 日 |
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
一般募集中/Open public recruiting
2023 | 年 | 07 | 月 | 04 | 日 |
2023 | 年 | 07 | 月 | 04 | 日 |
2023 | 年 | 07 | 月 | 04 | 日 |
2026 | 年 | 03 | 月 | 31 | 日 |
2026 | 年 | 03 | 月 | 31 | 日 |
2026 | 年 | 03 | 月 | 31 | 日 |
2026 | 年 | 03 | 月 | 31 | 日 |
日本語
英語
2024 | 年 | 02 | 月 | 03 | 日 |
2025 | 年 | 03 | 月 | 10 | 日 |
日本語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/ctr/ctr_view.cgi?recptno=R000061090
英語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/ctr_e/ctr_view.cgi?recptno=R000061090