UMIN試験ID | UMIN000053523 |
---|---|
受付番号 | R000061085 |
科学的試験名 | 臨床実習前の医学生の臨床推論教育におけるチーム基盤型学習(TBL)の効果: 混合研究 |
一般公開日(本登録希望日) | 2024/02/02 |
最終更新日 | 2024/02/02 16:24:40 |
日本語
臨床実習前の医学生の臨床推論教育におけるチーム基盤型学習(TBL)の効果: 混合研究
英語
The influence of team-based learning in developing clinical reasoning skills to medical students: A mixed-method study
日本語
臨床実習前の医学生の臨床推論教育におけるチーム基盤型学習(TBL)の効果
英語
The influence of team-based learning in developing clinical reasoning skills to medical students
日本語
臨床実習前の医学生の臨床推論教育におけるチーム基盤型学習(TBL)の効果: 混合研究
英語
The influence of team-based learning in developing clinical reasoning skills to medical students: A mixed-method study
日本語
臨床実習前の医学生の臨床推論教育におけるチーム基盤型学習(TBL)の効果
英語
The influence of team-based learning in developing clinical reasoning skills to medical students
日本/Japan |
日本語
臨床推論
英語
Clinical reasoning
内科学一般/Medicine in general |
悪性腫瘍以外/Others
いいえ/NO
日本語
日本では医学教育モデル・コア・カリキュラムが2022年度(R4年度)に改訂され, そこで扱われている症候に対するclinical reasoning skillsの獲得が求められる. 本研究の目的は, 医学生の臨床推論教育におけるTBLの長所を調査することである.
英語
Following the 2022 update of the national core curriculum for undergraduate medical education in Japan, fostering clinical reasoning skills has become a key educational objective. This study investigated the effectiveness of team-based learning (TBL) for developing the skills in medical students.
有効性/Efficacy
日本語
英語
日本語
対象者は横浜市立大学医学部の「症候と病態」のTBL授業に参加した医学部4年生89名とした. TBLの授業は1回あたり180分の授業で全10回のコース授業で, 医学教育モデル・コア・カリキュラムで扱われている症候から10の症候について学ぶ. 量的アウトカムとして, 教育介入前後でのscript concordance test(SCT)を用いた各学生のパフォーマンスを30点満点で評価し, 臨床推論に関するコンピテンシーの自己評価について7段階リッカート尺度を用いて評価した. SCTに関しては, 参加者はTBL実施前にプレテストとTBL実施後にポストテストをそれぞれ30問実施した. SCTは2セット作成した. 参加者には2セットのうち一方のセットをプレテストに, もう一方のセットをポストテストにランダムに割り当てられた. . 質的データとして, 内容分析を用いてTBLでの臨床推論学習における利点について調査した.
英語
The study sample comprised 89 fourth-year medical students at Yokohama City University School of Medicine, participating in TBL sessions that covered 10 major clinical symptoms identified in the core curriculum. Each session was 180 minutes. Before and after the educational intervention, student performance was measured using the script concordance test (SCT) on a 30-point scale, and self-assessed clinical reasoning competency was measured on a 7-point Likert scale. The SCT included pre-tests and post-tests of 30 questions each, with students randomly assigned to one of two test sets. A qualitative content analysis was conducted to explore the advantages of TBL in learning clinical reasoning.
日本語
英語
観察/Observational
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
22 | 歳/years-old | より上/< |
31 | 歳/years-old | 以下/>= |
男女両方/Male and Female
日本語
対象者は横浜市立大学医学部の「症候と病態」のTBL授業に参加した医学部4年生89名とした.
英語
The study sample comprised 89 fourth-year medical students at Yokohama City University School of Medicine, participating in TBL sessions that covered 10 major clinical symptoms identified in the core curriculum.
日本語
いずれかのTBLセッションに参加できなかった学生は除外とした。
英語
Students who were unable to participate in one of the conferences for any reason were excluded from the study.
70
日本語
名 | 晃介 |
ミドルネーム | |
姓 | 石塚 |
英語
名 | Kosuke |
ミドルネーム | |
姓 | Ishizuka |
日本語
横浜市立大学医学部
英語
Yokohama City University School of Medicine
日本語
総合診療医学
英語
Department of General Medicine
236-0004
日本語
神奈川県横浜市金沢区福浦3-9
英語
3-9 Fukuura, Kanazawa-ku, Yokohama-city, Kanagawa pref. Japan
0457872800
e103007c@yokohama-cu.ac.jp
日本語
名 | 晃介 |
ミドルネーム | |
姓 | 石塚 |
英語
名 | Kosuke |
ミドルネーム | |
姓 | Ishizuka |
日本語
横浜市立大学医学部
英語
Yokohama City University School of Medicine
日本語
総合診療医学
英語
Department of General Medicine
236-0004
日本語
神奈川県横浜市金沢区福浦3-9
英語
3-9 Fukuura, Kanazawa-ku, Yokohama-city, Kanagawa pref. Japan
0457872800
e103007c@yokohama-cu.ac.jp
日本語
横浜市立大学
英語
Yokohama City University
日本語
日本語
日本語
英語
日本語
無し
英語
None
日本語
日本語
自己調達/Self funding
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
横浜市立大学医学部
英語
Yokohama City University School of Medicine
日本語
神奈川県横浜市金沢区福浦3-9
英語
3-9 Fukuura, Kanazawa-ku, Yokohama-city, Kanagawa pref. Japan
0457872800
e103007c@yokohama-cu.ac.jp
いいえ/NO
日本語
英語
日本語
英語
2024 | 年 | 02 | 月 | 02 | 日 |
未公表/Unpublished
89
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
試験終了/Completed
2023 | 年 | 09 | 月 | 01 | 日 |
2023 | 年 | 09 | 月 | 01 | 日 |
2023 | 年 | 09 | 月 | 01 | 日 |
2023 | 年 | 10 | 月 | 31 | 日 |
日本語
対象者は横浜市立大学医学部の「症候と病態」のTBL授業に参加した医学部4年生89名とした. TBLの授業は1回あたり180分の授業で全10回のコース授業で, 医学教育モデル・コア・カリキュラムで扱われている症候から10の症候について学ぶ. 量的アウトカムとして, 教育介入前後でのscript concordance test(SCT)を用いた各学生のパフォーマンスを30点満点で評価し, 臨床推論に関するコンピテンシーの自己評価について7段階リッカート尺度を用いて評価した. SCTに関しては, 参加者はTBL実施前にプレテストとTBL実施後にポストテストをそれぞれ30問実施した. SCTは2セット作成した. 参加者には2セットのうち一方のセットをプレテストに, もう一方のセットをポストテストにランダムに割り当てられた. 質的データとして, 内容分析を用いてTBLでの臨床推論学習における利点について調査した.
英語
The study sample comprised 89 fourth-year medical students at Yokohama City University School of Medicine, participating in TBL sessions that covered 10 major clinical symptoms identified in the core curriculum. Each session was 180 minutes. Before and after the educational intervention, student performance was measured using the script concordance test (SCT) on a 30-point scale, and self-assessed clinical reasoning competency was measured on a 7-point Likert scale. The SCT included pre-tests and post-tests of 30 questions each, with students randomly assigned to one of two test sets. A qualitative content analysis was conducted to explore the advantages of TBL in learning clinical reasoning.
2024 | 年 | 02 | 月 | 02 | 日 |
2024 | 年 | 02 | 月 | 02 | 日 |
日本語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/ctr/ctr_view.cgi?recptno=R000061085
英語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/ctr_e/ctr_view.cgi?recptno=R000061085