UMIN試験ID | UMIN000053159 |
---|---|
受付番号 | R000060559 |
科学的試験名 | 職場ストレスに対する記憶の書き直し技法のWEB心理教育の有効性の探索:ランダム化比較試験 |
一般公開日(本登録希望日) | 2023/12/21 |
最終更新日 | 2024/05/29 12:22:46 |
日本語
職場ストレスに対する記憶の書き直し技法のWEB心理教育の有効性の探索:ランダム化比較試験
英語
Effects of web-based psycho-education of Memory Rescripting for work-related stress: A pilot randomized controlled trial
日本語
職場ストレスに対する記憶の書き直し技法のWEB心理教育の有効性の探索:ランダム化比較試験
英語
Effects of web-based psycho-education of Memory Rescripting for work-related stress: A pilot randomized controlled trial
日本語
職場ストレスに対する記憶の書き直し技法のWEB心理教育の有効性の探索:ランダム化比較試験
英語
Effects of web-based psycho-education of Memory Rescripting for work-related stress: A pilot randomized controlled trial
日本語
職場ストレスに対する記憶の書き直し技法のWEB心理教育の有効性の探索:ランダム化比較試験
英語
Effects of web-based psycho-education of Memory Rescripting for work-related stress: A pilot randomized controlled trial
日本/Japan |
日本語
職場ストレスの記憶のつらさ
英語
psychological distress in relation to work-related stressful memory
成人/Adult |
悪性腫瘍以外/Others
いいえ/NO
日本語
職場ストレスの記憶のつらさに悩む医療を受けていない成人勤労者に対して、セルフヘルプ型WEB心理教育の有効性を対照群と比較して探索するランダム化比較試験を行なうこと
英語
To conduct a pilot randomozied controlled trial to examine web-based self-help psycho-education of memory rescripting for work-related stress for adult workers without medical care, who had psychological distress in relation to work-related stressful memory, compared with control.
安全性・有効性/Safety,Efficacy
日本語
英語
探索的/Exploratory
第Ⅱ相/Phase II
日本語
Impact of Event Scale-Revised (IES-R) (改訂出来事インパクト尺度)
英語
Impact of Event Scale-Revised (IES-R)
日本語
WHO-HPQ;WHO Health and Work Performance Questionnaire
PHQ-9;Patient Health Questionnaire-9
GAD-7;Generalized Anxiety Disorder-7
AIS;Athens Insomnia Scale
CES-D;The Center for Epidemiologic Studies Depression Scale
BCSS;Brief Core Schema Scale
SDQ;Strength and Difficulties Questionnaire
英語
WHO Health and Work Performance Questionnaire
Patient Health Questionnaire-9
Generalized Anxiety Disorder-7
Athens Insomnia Scale
The Center for Epidemiologic Studies Depression Scale
Brief Core Schema Scale
Strength and Difficulties Questionnaire
介入/Interventional
並行群間比較/Parallel
ランダム化/Randomized
個別/Individual
オープン/Open -no one is blinded
プラセボ・シャム対照/Placebo
はい/YES
いいえ/NO
施設を考慮していない/Institution is not considered as adjustment factor.
いいえ/NO
中央登録/Central registration
2
教育・カウンセリング・トレーニング/Educational,Counseling,Training
行動・習慣/Behavior,custom |
日本語
記憶(イメージ)の書き直し技法の自分への思いやりのWEB心理教育プログラム
英語
Web-based psychoeducational program that enables you to be compassionate toward yourself by using memory (imagery) rescripting.
日本語
シャム(見せかけの)WEBプログラム
英語
Web-based sham program
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
18 | 歳/years-old | 以上/<= |
65 | 歳/years-old | 以下/>= |
男女両方/Male and Female
日本語
18歳以上65歳以下の人
同意時点で、精神疾患あるいは身体疾患の治療のために通院中でない、未病(病気でない)の人
週20時間以上勤務している者
現在も、過去の職場のストレスフルな出来事のつらさ(IES-R (Impact of Event Scale-Revised) 改訂出来事インパクト尺度の合計25点以上)を有し、WEB心理教育による軽減を希望する者
インターネット環境(パソコン、スマートフォン、タブレット等)を有し、およそ8週間(2か月間)の使用が可能な者
日本語による説明を理解し、本人の自由意思によるウェブ上の同意が得られる人
英語
Persons between the ages of 18 and 65
Persons who are well at the time of consent, and who are not undergoing treatment for a mental or physical illness.
Persons working at least 20 hours per week
Persons who are still suffering from psychological distress in relation to work-related stressful memory
(total score of 25 or more on the IES-R (Impact of Event Scale-Revised) and wish to reduce distress through web psycho-education.
Persons who have internet access uging computer, smartphone, tablet and so on, and can use it for approximately 8 weeks (2 months).
Persons who can understand the explanation in Japanese and give their free and voluntary consent on the web.
日本語
統合失調症、双極性障害、うつ病、アルコール依存など何らかの精神疾患の診断を受けたことがある者
うつ・不安症状を有している(スクリーニング時にPHQ-9が20点以上あるいはGAD-7が15点以上)者
自殺念慮がある(スクリーニング時にPHQ-9の問9のスコアが2点以上)者
直近の健康診断で、要精密検査・治療を指摘された者(ただし、A異常なし、B軽度異常、C要再検査・生活改善は、除外しない)
直近のストレスチェックで高ストレス状態を指摘された者、あるいは本人が現在の職場で高ストレスを感じている者
試験責任医師により本試験を安全に実施するのに不適当と判断される者
英語
Persons who have been diagnosed with any mental disorder including schizophrenia, bipolar disorder, depression, and alcohol dependence.
Persons who have symptoms of depression or anxiety (PHQ-9 score of 20 or higher or GAD-7 score of 15 or higher at screening)
Persons who have suicidal ideation (score of 2 or more on the item 9 of the PHQ-9 at screening)
Persons whose most recent physical examination indicated that they require close examination or treatment
(however, those with A: no abnormality, B: mild abnormality, and C: reexamination or lifestyle improvement required are not excluded).
Persons who have been found to be in a high stress state in the most recent stress check,
or those who are experiencing high stress in their current workplace.
Persons deemed by the investigator to be unsuitable for the safe conduct of this study.
500
日本語
名 | 栄司 |
ミドルネーム | |
姓 | 清水 |
英語
名 | Eiji |
ミドルネーム | |
姓 | Shimizu |
日本語
千葉大学
英語
Chiba University
日本語
大学院医学研究院 認知行動生理学
英語
Graduate School of Medicine, Department of Cognitive Behavioral Physiology
260-8670
日本語
千葉県千葉市中央区亥鼻1-8-1
英語
1-8-1, Inohana, Chuo-ku, Chiba-shi, Chiba, 260-8670, Japan
81-43-226-2027
eiji@faculty.chiba-u.jp
日本語
名 | 茜 |
ミドルネーム | |
姓 | 浦谷 |
英語
名 | Akane |
ミドルネーム | |
姓 | Uratani |
日本語
千葉大学
英語
Chiba University
日本語
大学院医学研究院 認知行動生理学
英語
Graduate School of Medicine, Department of Cognitive Behavioral Physiology,
260-8670
日本語
千葉県千葉市中央区亥鼻1-8-1
英語
1-8-1, Inohana, Chuo-ku, Chiba-shi, Chiba, 260-8670, Japan
81-43-226-2027
23fm0103@student.gs.chiba-u.jp
日本語
千葉大学
英語
Chiba University
日本語
千葉大学
日本語
日本語
英語
日本語
独立行政法人経済産業研究所
英語
The Research Institute of Economy, Trade and Industr
日本語
独立行政法人経済産業研究所 / The Research Institute of Economy, Trade and Industr
日本語
その他/Other
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
千葉大学医学部附属病院臨床研究倫理審査委員会
英語
Chiba University Hospital institutional review board (IRB)
日本語
〒260-8677 千葉県千葉市中央区亥鼻1-8-1
英語
1-8-1 Inohana Chuo-ku Chiba 260-8677, Japan
81-43-222-7171
hsp-chibacrc@chiba-u.jp
いいえ/NO
日本語
英語
日本語
英語
2023 | 年 | 12 | 月 | 21 | 日 |
未公表/Unpublished
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
試験終了/Completed
2023 | 年 | 12 | 月 | 18 | 日 |
2023 | 年 | 12 | 月 | 18 | 日 |
2024 | 年 | 01 | 月 | 01 | 日 |
2024 | 年 | 03 | 月 | 31 | 日 |
日本語
英語
2023 | 年 | 12 | 月 | 19 | 日 |
2024 | 年 | 05 | 月 | 29 | 日 |
日本語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/ctr/ctr_view.cgi?recptno=R000060559
英語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/ctr_e/ctr_view.cgi?recptno=R000060559