UMIN試験ID | UMIN000052838 |
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受付番号 | R000060299 |
科学的試験名 | 苦情和解事案の対話分析におけるインタレスト(関心・欲求)の把握 ―共起ネットワーク(計量テキスト分析)とローカル(データ保護)環境による生成AI(Artificial intelligence)との比較― |
一般公開日(本登録希望日) | 2023/11/20 |
最終更新日 | 2023/11/18 15:29:52 |
日本語
苦情和解事案の対話分析におけるインタレスト(関心・欲求)の把握
―共起ネットワーク(計量テキスト分析)とローカル(データ保護)環境による生成AI(Artificial intelligence)との比較―
英語
Understanding Interests (Interests and Desires) in Dialogue Analysis of Complaint Settlement Cases
-Comparison of co-occurrence networks (econometric text analysis) and artificial intelligence (AI) generated in a local (data protection) environment-
日本語
苦情和解事案の対話分析におけるインタレスト(関心・欲求)の把握
―共起ネットワーク(計量テキスト分析)とローカル(データ保護)環境による生成AI(Artificial intelligence)との比較―
英語
Understanding Interests (Interests and Desires) in Dialogue Analysis of Complaint Settlement Cases
-Comparison of co-occurrence networks (econometric text analysis) and artificial intelligence (AI) generated in a local (data protection) environment-
日本語
苦情和解事案の対話分析におけるインタレスト(関心・欲求)の把握
―共起ネットワーク(計量テキスト分析)とローカル(データ保護)環境による生成AI(Artificial intelligence)との比較―
英語
Understanding Interests (Interests and Desires) in Dialogue Analysis of Complaint Settlement Cases
-Comparison of co-occurrence networks (econometric text analysis) and artificial intelligence (AI) generated in a local (data protection) environment-
日本語
苦情和解事案の対話分析におけるインタレスト(関心・欲求)の把握
―共起ネットワーク(計量テキスト分析)とローカル(データ保護)環境による生成AI(Artificial intelligence)との比較―
英語
Understanding Interests (Interests and Desires) in Dialogue Analysis of Complaint Settlement Cases
-Comparison of co-occurrence networks (econometric text analysis) and artificial intelligence (AI) generated in a local (data protection) environment-
日本/Japan |
日本語
医療対話推進者が実施した過去の苦情和解事例で患者・家族の許諾を得た事例
英語
Cases of previous complaint settlements conducted by medical dialogue promoters and approved by patients/families
該当せず/Not applicable |
悪性腫瘍以外/Others
いいえ/NO
日本語
医療メディエーション(三極構造の協働対話)は、日本の医療文化に合わせて和田仁孝氏と中西淑美により2004年に創設されました。この概念は、対話推進と協働的意思決定を目指し、15年以上にわたって日本で採用されています。医療メディエーションは、医療者のコミュニケーションスキルを高め、患者サポート体制にも貢献していますが、評価や共有の手段が不足しているという課題があります。
共起ネットワーク分析は専門的な技術を必要とし、生成AIはより簡便な使用が可能です。これらのツールを使用することで、患者や家族の要望や問題をより深く理解し、医療現場での信頼関係構築や医療者教育の向上に寄与することが期待されています。
本研究の目的は、過去の研究で行われた共起ネットワークを用いた言語分析と、新たな生成AIの性能を比較し評価することです。これにより、コンフリクトの認識や因果関係評価、臨床推論実践を支援するための効果的なツールの選択が可能になると考えられます。
英語
Medical mediation (collaborative dialogue in a tripolar structure) was founded in 2004 by Hitotaka Wada and Yoshimi Nakanishi to fit the Japanese medical culture. The concept has been adopted in Japan for over 15 years with the goal of promoting dialogue and collaborative decision-making. Medical mediation has improved the communication skills of healthcare providers and contributed to patient support systems, but there is a lack of evaluation and sharing tools.
Co-occurrence network analysis requires specialized skills, while generative AI is simpler to use. These tools are expected to contribute to a deeper understanding of patients' and families' needs and problems, building trust in the medical field, and improving education for medical professionals.
The purpose of this study is to compare and evaluate the performance of the new generative AI with that of linguistic analysis using co-occurrence networks conducted in previous studies. This will enable the selection of effective tools to support conflict recognition, causal evaluation, and clinical reasoning practices.
有効性/Efficacy
日本語
英語
日本語
苦情和解対話におけるローカル環境における生成AIによる当事者のインタレスト(関心・欲求)の正誤
英語
Correctness of Interests (Interests and Desires) of Parties by Generative AI in Local Environment in Grievance Settlement Dialogues
日本語
ローカル環境による生成AIの推定の精度、感情の把握、事実関係の把握について5段階評価
プロンプト生成の鍵となる言語の検討、重要視する言語や単語の調査
英語
5-point rating for accuracy of estimation of generated AI by local environment, understanding of emotions, and understanding of factual relationships
Examination of key languages for prompt generation, investigation of languages and words of importance
その他・メタアナリシス等/Others,meta-analysis etc
日本語
英語
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英語
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英語
20 | 歳/years-old | 以上/<= |
80 | 歳/years-old | 未満/> |
男女両方/Male and Female
日本語
苦情事例(事故事例含む)で和解解決した事例。過去の和解解決時に、研究への同意・許諾を得た事例。
英語
Complaint cases (including accident cases) that were settled and resolved. Cases in which consent/permission for research was obtained at the time of previous settlement resolution.
日本語
同意の得られない事例、苦情の言語(語り)がない事例
英語
Cases where consent is not obtained, cases where there is no language (narrative) of complaint
50
日本語
名 | 淑美 |
ミドルネーム | |
姓 | 中西 |
英語
名 | Toshimi |
ミドルネーム | |
姓 | Nakanishi |
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山形大学医学部附属病院
英語
Yamagata University Medical School Hospital
日本語
総合医学教育センター
英語
Center for Comprehensive Medical Education
990-2331
日本語
山形県山形市飯田西2-2-2
英語
2-2-2, Iida-Nishi, Yamagata City, Yamagata Prefecture
0236285400
hayasakatatsuya1101@gmail.com
日本語
名 | 達哉 |
ミドルネーム | |
姓 | 早坂 |
英語
名 | Tatsuya |
ミドルネーム | |
姓 | Hayasaka |
日本語
山形大学医学部附属病院
英語
Yamagata University Medical School Hospital
日本語
麻酔科
英語
Department of Anesthesiology
990-2331
日本語
山形県山形市飯田西2-2-2
英語
2-2-2, Iida-Nishi, Yamagata City, Yamagata Prefecture
0236285400
hayasakatatsuya1101@gmail.com
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その他
英語
Yamagata Universal Faculty of Medcine
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山形大学医学部
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自己調達
英語
Department of Anesthesiology, Yamagata University Faculty of Medicine
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山形大学医学部麻酔科
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自己調達/Self funding
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英語
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英語
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山形大学医学部倫理委員会
英語
The Ethical Review Committee of Yamagata University Faculty of Medicine
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山形県山形市飯田西2-2-2
英語
2-2-2, Iida-Nishi, Yamagata City, Yamagata Prefecture
0236285015
ikekenkyu@jm.kj.yamagata-u.ac.jp
いいえ/NO
日本語
英語
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英語
2023 | 年 | 11 | 月 | 20 | 日 |
未公表/Unpublished
日本語
英語
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英語
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英語
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英語
一般募集中/Open public recruiting
2023 | 年 | 10 | 月 | 01 | 日 |
2023 | 年 | 11 | 月 | 09 | 日 |
2023 | 年 | 11 | 月 | 13 | 日 |
2030 | 年 | 12 | 月 | 31 | 日 |
日本語
この研究の手順は、和解解決した申し立てに関連する患者の語り50例を集め、それらをプロンプト(入力が可能な状態)を通じてAIに入力し、回答を生成することに焦点を当てています。このプロセスは、インターネットが遮断されたローカル環境で行われ、各症例に複数の回答を生成します。プロンプトの作成は深津式質問術に基づいており、医療メディエーターの役割、インタレストの把握、感情の分類(プルチックの感情の輪に基づく)、および推定された回答の理由の引用を含みます。さらに、共起ネットワークの作成方法として、計量テキスト分析とKH Coderソフトウェアを使用します。最終的に、専門家による評価が行われ、インタレストの推論回答の正確性、適切性、妥当性、理解可能性、実行可能性、誤情報の有無、可読性を含む複数の側面で評価されます。また、感情の推定も評価の対象となります。
英語
The procedure for this study focuses on collecting 50 examples of patient narratives related to allegations that have been settled and entering them into the AI through prompts (ready for input) to generate responses. This process takes place in a local environment with no Internet access and generates multiple responses for each case. The creation of the prompts is based on the Fukatsu-style questioning technique and includes the role of the medical mediator, understanding of interest, classification of emotions (based on Pulchick's Circle of Emotions), and citation of the reasons for the presumed responses. In addition, the method used to create the co-occurrence network is based on Quantitative Text Analysis and KH Coder software. Finally, an expert evaluation is performed to assess multiple aspects of the interest's inferred answers, including accuracy, appropriateness, validity, understandability, feasibility, presence of misinformation, and readability. Emotional estimation is also a part of the evaluation.
2023 | 年 | 11 | 月 | 18 | 日 |
2023 | 年 | 11 | 月 | 18 | 日 |
日本語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/ctr/ctr_view.cgi?recptno=R000060299
英語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/ctr_e/ctr_view.cgi?recptno=R000060299
研究計画書 | |
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登録日時 | ファイル名 |
研究症例データ仕様書 | |
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登録日時 | ファイル名 |
研究症例データ | |
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登録日時 | ファイル名 |