UMIN-CTR 臨床試験登録情報の閲覧

UMIN試験ID UMIN000051950
受付番号 R000059226
科学的試験名 医療系養成課程の学生における実技試験時のストレス反応:学習方法および試験得点との関連
一般公開日(本登録希望日) 2023/08/19
最終更新日 2023/08/19 16:25:15

※ 本ページ収載の情報は、臨床試験に関する情報公開を目的として、UMINが開設しているUMIN臨床試験登録システムに提供された臨床試験情報です。
※ 特定の医薬品や治療法等については、医療関係者や一般の方に向けて広告することは目的としていません。


基本情報/Basic information

一般向け試験名/Public title

日本語
医療系養成課程の学生における実技試験時のストレス反応:学習方法および試験得点との関連


英語
Stress response during practical examination in medical training course students: The relationship with learning method and examination score

一般向け試験名略称/Acronym

日本語
実技試験時のストレス反応


英語
Stress response during practical examination

科学的試験名/Scientific Title

日本語
医療系養成課程の学生における実技試験時のストレス反応:学習方法および試験得点との関連


英語
Stress response during practical examination in medical training course students: The relationship with learning method and examination score

科学的試験名略称/Scientific Title:Acronym

日本語
実技試験時のストレス反応


英語
Stress response during practical examination

試験実施地域/Region

日本/Japan


対象疾患/Condition

対象疾患名/Condition

日本語
該当せず


英語
Not applicable

疾患区分1/Classification by specialty

該当せず/Not applicable 成人/Adult

疾患区分2/Classification by malignancy

悪性腫瘍以外/Others

ゲノム情報の取扱い/Genomic information

いいえ/NO


目的/Objectives

目的1/Narrative objectives1

日本語
医療系養成課程の学生にとって、実技試験がストレスとなるのかを確認し、ストレス反応が学習方法や実技試験の得点に関連するのかを明らかにすること。


英語
To confirm whether practical examination causes stress for medical trainees and whether stress reactions are related to learning methods and practical examination scores.

目的2/Basic objectives2

安全性・有効性/Safety,Efficacy

目的2 -その他詳細/Basic objectives -Others

日本語


英語

試験の性質1/Trial characteristics_1

探索的/Exploratory

試験の性質2/Trial characteristics_2

実務的/Pragmatic

試験のフェーズ/Developmental phase



評価/Assessment

主要アウトカム評価項目/Primary outcomes

日本語
唾液アミラーゼ活性


英語
salivary amylase activity

副次アウトカム評価項目/Key secondary outcomes

日本語
状態-特性不安尺度、実技試験得点(態度点、技能点)


英語
State-Trait Anxiety Inventory, practical examination scores(attitudinal score, skill score)


基本事項/Base

試験の種類/Study type

介入/Interventional


試験デザイン/Study design

基本デザイン/Basic design

並行群間比較/Parallel

ランダム化/Randomization

ランダム化/Randomized

ランダム化の単位/Randomization unit

個別/Individual

ブラインド化/Blinding

オープンだが測定者がブラインド化されている/Open -but assessor(s) are blinded

コントロール/Control

実薬・標準治療対照/Active

層別化/Stratification

いいえ/NO

動的割付/Dynamic allocation


試験実施施設の考慮/Institution consideration

施設をブロックとみなしている/Institution is considered as a block.

ブロック化/Blocking

いいえ/NO

割付コードを知る方法/Concealment

準ランダム化/Pseudo-randomization


介入/Intervention

群数/No. of arms

2

介入の目的/Purpose of intervention

教育・カウンセリング・トレーニング/Educational,Counseling,Training

介入の種類/Type of intervention

その他/Other

介入1/Interventions/Control_1

日本語
書面学習群


英語
text-learning group

介入2/Interventions/Control_2

日本語
映像学習群


英語
video-learning group

介入3/Interventions/Control_3

日本語


英語

介入4/Interventions/Control_4

日本語


英語

介入5/Interventions/Control_5

日本語


英語

介入6/Interventions/Control_6

日本語


英語

介入7/Interventions/Control_7

日本語


英語

介入8/Interventions/Control_8

日本語


英語

介入9/Interventions/Control_9

日本語


英語

介入10/Interventions/Control_10

日本語


英語


適格性/Eligibility

年齢(下限)/Age-lower limit

20 歳/years-old 以上/<=

年齢(上限)/Age-upper limit

23 歳/years-old 以下/>=

性別/Gender

男女両方/Male and Female

選択基準/Key inclusion criteria

日本語
4 年制理学療法養成課程の 3 年生で、関節可動域測定をすでに履修しているが臨床実習は未実施である者


英語
The participants were third-year students in a four-year physiotherapy course and none had received any evaluation training for clinical practice, although they had knowledge about joint range-of-motion assessments.

除外基準/Key exclusion criteria

日本語
循環器疾患などによりβ遮断薬を服用している者、向精神薬を服用している者


英語
participants who took a psychotropic drug or beta-blocker, with cardiovascular disease or mental disorders

目標参加者数/Target sample size

20


責任研究者/Research contact person

責任研究者/Name of lead principal investigator

日本語
敦子
ミドルネーム
谷出


英語
Atsuko
ミドルネーム
Tanide

所属組織/Organization

日本語
東京都立大学


英語
Tokyo Metropolitan University

所属部署/Division name

日本語
人間健康科学研究科 フロンティアヘルスサイエンス学域


英語
Graduate School of Human Health Sciences, Department of Frontier Health Sciences

郵便番号/Zip code

116-8551

住所/Address

日本語
東京都荒川区東尾久7-2-10


英語
7-2-10, Higashi-Ogu, Arakawa City, Tokyo, Japan

電話/TEL

03-3819-1211

Email/Email

atktnd.1117@gmail.com


試験問い合わせ窓口/Public contact

試験問い合わせ窓口担当者/Name of contact person

日本語
敦子
ミドルネーム
谷出


英語
Atsuko
ミドルネーム
Tanide

組織名/Organization

日本語
東京都健康長寿医療センター研究所


英語
Tokyo Metropolitan Institute for Geriatrics and Gerontology

部署名/Division name

日本語
東京都介護予防・フレイル予防推進支援センター


英語
The Tokyo Metropolitan Support Center for Preventative Long-term and Frail Elderly Care

郵便番号/Zip code

173-0004

住所/Address

日本語
東京都板橋区板橋3-9-7 板橋センタービルディング8階


英語
8th floor, Itabashi Center Bldg. 35-2 Itabashi,Itabashi-ku, Tokyo

電話/TEL

03-5926-8236

試験のホームページURL/Homepage URL


Email/Email

tanide@tmig.or.jp


実施責任個人または組織/Sponsor or person

機関名/Institute

日本語
東京都立大学


英語
Tokyo Metropolitan University

機関名/Institute
(機関選択不可の場合)

日本語


部署名/Department

日本語


個人名/Personal name

日本語


英語


研究費提供組織/Funding Source

機関名/Organization

日本語
その他


英語
Tokyo Metropolitan University

機関名/Organization
(機関選択不可の場合)

日本語
首都大学東京(現 東京都立大学)


組織名/Division

日本語


組織の区分/Category of Funding Organization

その他/Other

研究費拠出国/Nationality of Funding Organization

日本語


英語


その他の関連組織/Other related organizations

共同実施組織/Co-sponsor

日本語


英語

その他の研究費提供組織/Name of secondary funder(s)

日本語


英語


IRB等連絡先(公開)/IRB Contact (For public release)

組織名/Organization

日本語
東京都立大学荒川キャンパス 研究倫理委員会


英語
Institutional Review Board Guidelines of the Tokyo Metropolitan University, Arakawa campus

住所/Address

日本語
東京都荒川区東尾久7-2-10


英語
7-2-10, Higashi-Ogu, Arakawa City, Tokyo, Japan

電話/Tel

03-3819-1211

Email/Email

a-rinri@jmj.tmu.ac.jp


他機関から発行された試験ID/Secondary IDs

他機関から発行された試験ID/Secondary IDs

いいえ/NO

試験ID1/Study ID_1


ID発行機関1/Org. issuing International ID_1

日本語


英語

試験ID2/Study ID_2


ID発行機関2/Org. issuing International ID_2

日本語


英語

治験届/IND to MHLW



試験実施施設/Institutions

試験実施施設名称/Institutions

専門学校東都リハビリテーション学院


その他の管理情報/Other administrative information

一般公開日(本登録希望日)/Date of disclosure of the study information

2023 08 19


関連情報/Related information

プロトコル掲載URL/URL releasing protocol

No information other than that contained on this website is publicly available.

試験結果の公開状況/Publication of results

中間解析等の途中公開/Partially published


結果/Result

結果掲載URL/URL related to results and publications

No information other than that contained on this website is publicly available.

組み入れ参加者数/Number of participants that the trial has enrolled

23

主な結果/Results

日本語
1.実技試験前後のストレス反応の変化
唾液アミラーゼ活性は試験の直前、直後、15分後に徐々に増加し、15分後の唾液アミラーゼ活性は他の3時点よりも有意に高かった。
2.ストレス反応および実技試験の点数に対する事前学習法の影響
書面学習群は映像学習群よりも実技試験の態度点が有意に高かった(p=0.007)。
3.心理的ストレス反応と実技試験の得点の関係
各学習群で特性不安と態度点は正の相関があり、映像学習群では強い正の相関が認められた(r=0.73)。


英語
1.Changes in stress responses
The Salivary Amylase Activity level gradually increased at just before, just after, and 15 minutes after.
2.Effects of prior learning methods
The attitudinal score on the practical examination of the text-learning group was significantly higher than that of the video-learning group (p=0.007).
3.Relationship between stress response and practical examination score
The attitudinal score was positively correlated with trait anxiety in each learning group.

主な結果入力日/Results date posted

2023 08 18

結果掲載遅延/Results Delayed


結果遅延理由/Results Delay Reason

日本語


英語

最初の試験結果の出版日/Date of the first journal publication of results


参加者背景/Baseline Characteristics

日本語
専門学校東都リハビリテーション学院の 4 年制理学療法養成課程の 3 年生で、全員ボランティアとして参加した。すべての対象者は、関節可動域測定をすでに履修しているが臨床実習は未実施である。


英語
The participants were third-year students in a four-year physiotherapy course at Touto Rehabilitation College. All the participants were volunteers, and none had received any evaluation training for clinical practice, although they had knowledge about joint range-of-motion assessments.

参加者の流れ/Participant flow

日本語
まず、対象者は実技試験の内容に関する事前学習を行った。次に、実技試験前に状態-特性不安尺度質問紙表を回答し、唾液アミラーゼ活性を実技試験の直前、直後、15分後に測定した。また実験のない別日の同時間帯に対象者の唾液アミラーゼ活性を1回測定し、定常時の値として用いた。
対象者は無作為に書面学習群と映像学習群に分けられた。書面学習群は、文章による説明文と写真を含む紙面の資料を使用して、股関節の可動域を測定するための一連の手順を確認した。映像学習群は、上述の紙面資料にしたがって模擬患者の股関節可動域を測定しているビデオ教材を視聴した。実技試験は、状態-特性不安尺度質問紙表の回答、唾液アミラーゼ活性の測定および事前学習とは別室で実施した。


英語
First, the participants learned the practical examination content for minutes. Next, they answered the State-Trait Anxiety Inventory before the examination, and their Salivary Amylase Activity was measured at just before, just after, and 15 minutes after the examination. We measured the participants Salivary Amylase Activity once at the same time on another day without the examination and used it as a steady-state value.
The participants were randomly divided into text- and video-learning groups. The text learning group read a series of steps and methods for measuring the range of motion of the hip joint using paper materials, including text and photos. The video learning group watched video teaching material in which a measurer evaluated the hip joint range of motion according to the text material described above. The practical examination was conducted in a separate room to answer the State-Trait Anxiety Inventory, measure Salivary Amylase Activity, and assess prior learning.

有害事象/Adverse events

日本語
なし


英語
None

評価項目/Outcome measures

日本語
1.ストレス反応:唾液アミラーゼ活性、状態-特性不安尺度
2.実技試験得点(技能点、態度点、総得点)


英語
1.Stress response:Salivary Amylase Activity, State-Trait Anxiety Inventory questionnaire
2.Practical examination scores(skill score, attitudinal score, total score)

個別症例データ共有計画/Plan to share IPD

日本語


英語

個別症例データ共有計画の詳細/IPD sharing Plan description

日本語


英語


試験進捗状況/Progress

試験進捗状況/Recruitment status

試験終了/Completed

プロトコル確定日/Date of protocol fixation

2019 06 07

倫理委員会による承認日/Date of IRB

2019 07 10

登録・組入れ開始(予定)日/Anticipated trial start date

2019 07 20

フォロー終了(予定)日/Last follow-up date

2019 09 20

入力終了(予定)日/Date of closure to data entry

2023 08 22

データ固定(予定)日/Date trial data considered complete

2023 08 23

解析終了(予定)日/Date analysis concluded

2023 08 31


その他/Other

その他関連情報/Other related information

日本語
本結果の一部を、第 29 回日本保健科学学会学術集会、第35回日本ストレス学会学術総会にて、公表済である。


英語
Some of the results were presented at the 29th Japan Academy of Health Sciences and the 35th Annual Meeting of the Japanese Association of Stress Sciences.


管理情報/Management information

登録日時/Registered date

2023 08 19

最終更新日/Last modified on

2023 08 19



閲覧ページへのリンク/Link to view the page

日本語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/ctr/ctr_view.cgi?recptno=R000059226


英語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/ctr_e/ctr_view.cgi?recptno=R000059226


研究計画書
登録日時 ファイル名

研究症例データ仕様書
登録日時 ファイル名

研究症例データ
登録日時 ファイル名