UMIN試験ID | UMIN000051950 |
---|---|
受付番号 | R000059226 |
科学的試験名 | 医療系養成課程の学生における実技試験時のストレス反応:学習方法および試験得点との関連 |
一般公開日(本登録希望日) | 2023/08/19 |
最終更新日 | 2023/08/19 16:25:15 |
日本語
医療系養成課程の学生における実技試験時のストレス反応:学習方法および試験得点との関連
英語
Stress response during practical examination in medical training course students: The relationship with learning method and examination score
日本語
実技試験時のストレス反応
英語
Stress response during practical examination
日本語
医療系養成課程の学生における実技試験時のストレス反応:学習方法および試験得点との関連
英語
Stress response during practical examination in medical training course students: The relationship with learning method and examination score
日本語
実技試験時のストレス反応
英語
Stress response during practical examination
日本/Japan |
日本語
該当せず
英語
Not applicable
該当せず/Not applicable | 成人/Adult |
悪性腫瘍以外/Others
いいえ/NO
日本語
医療系養成課程の学生にとって、実技試験がストレスとなるのかを確認し、ストレス反応が学習方法や実技試験の得点に関連するのかを明らかにすること。
英語
To confirm whether practical examination causes stress for medical trainees and whether stress reactions are related to learning methods and practical examination scores.
安全性・有効性/Safety,Efficacy
日本語
英語
探索的/Exploratory
実務的/Pragmatic
日本語
唾液アミラーゼ活性
英語
salivary amylase activity
日本語
状態-特性不安尺度、実技試験得点(態度点、技能点)
英語
State-Trait Anxiety Inventory, practical examination scores(attitudinal score, skill score)
介入/Interventional
並行群間比較/Parallel
ランダム化/Randomized
個別/Individual
オープンだが測定者がブラインド化されている/Open -but assessor(s) are blinded
実薬・標準治療対照/Active
いいえ/NO
施設をブロックとみなしている/Institution is considered as a block.
いいえ/NO
準ランダム化/Pseudo-randomization
2
教育・カウンセリング・トレーニング/Educational,Counseling,Training
その他/Other |
日本語
書面学習群
英語
text-learning group
日本語
映像学習群
英語
video-learning group
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
20 | 歳/years-old | 以上/<= |
23 | 歳/years-old | 以下/>= |
男女両方/Male and Female
日本語
4 年制理学療法養成課程の 3 年生で、関節可動域測定をすでに履修しているが臨床実習は未実施である者
英語
The participants were third-year students in a four-year physiotherapy course and none had received any evaluation training for clinical practice, although they had knowledge about joint range-of-motion assessments.
日本語
循環器疾患などによりβ遮断薬を服用している者、向精神薬を服用している者
英語
participants who took a psychotropic drug or beta-blocker, with cardiovascular disease or mental disorders
20
日本語
名 | 敦子 |
ミドルネーム | |
姓 | 谷出 |
英語
名 | Atsuko |
ミドルネーム | |
姓 | Tanide |
日本語
東京都立大学
英語
Tokyo Metropolitan University
日本語
人間健康科学研究科 フロンティアヘルスサイエンス学域
英語
Graduate School of Human Health Sciences, Department of Frontier Health Sciences
116-8551
日本語
東京都荒川区東尾久7-2-10
英語
7-2-10, Higashi-Ogu, Arakawa City, Tokyo, Japan
03-3819-1211
atktnd.1117@gmail.com
日本語
名 | 敦子 |
ミドルネーム | |
姓 | 谷出 |
英語
名 | Atsuko |
ミドルネーム | |
姓 | Tanide |
日本語
東京都健康長寿医療センター研究所
英語
Tokyo Metropolitan Institute for Geriatrics and Gerontology
日本語
東京都介護予防・フレイル予防推進支援センター
英語
The Tokyo Metropolitan Support Center for Preventative Long-term and Frail Elderly Care
173-0004
日本語
東京都板橋区板橋3-9-7 板橋センタービルディング8階
英語
8th floor, Itabashi Center Bldg. 35-2 Itabashi,Itabashi-ku, Tokyo
03-5926-8236
tanide@tmig.or.jp
日本語
東京都立大学
英語
Tokyo Metropolitan University
日本語
日本語
日本語
英語
日本語
その他
英語
Tokyo Metropolitan University
日本語
首都大学東京(現 東京都立大学)
日本語
その他/Other
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
東京都立大学荒川キャンパス 研究倫理委員会
英語
Institutional Review Board Guidelines of the Tokyo Metropolitan University, Arakawa campus
日本語
東京都荒川区東尾久7-2-10
英語
7-2-10, Higashi-Ogu, Arakawa City, Tokyo, Japan
03-3819-1211
a-rinri@jmj.tmu.ac.jp
いいえ/NO
日本語
英語
日本語
英語
専門学校東都リハビリテーション学院
2023 | 年 | 08 | 月 | 19 | 日 |
No information other than that contained on this website is publicly available.
中間解析等の途中公開/Partially published
No information other than that contained on this website is publicly available.
23
日本語
1.実技試験前後のストレス反応の変化
唾液アミラーゼ活性は試験の直前、直後、15分後に徐々に増加し、15分後の唾液アミラーゼ活性は他の3時点よりも有意に高かった。
2.ストレス反応および実技試験の点数に対する事前学習法の影響
書面学習群は映像学習群よりも実技試験の態度点が有意に高かった(p=0.007)。
3.心理的ストレス反応と実技試験の得点の関係
各学習群で特性不安と態度点は正の相関があり、映像学習群では強い正の相関が認められた(r=0.73)。
英語
1.Changes in stress responses
The Salivary Amylase Activity level gradually increased at just before, just after, and 15 minutes after.
2.Effects of prior learning methods
The attitudinal score on the practical examination of the text-learning group was significantly higher than that of the video-learning group (p=0.007).
3.Relationship between stress response and practical examination score
The attitudinal score was positively correlated with trait anxiety in each learning group.
2023 | 年 | 08 | 月 | 18 | 日 |
日本語
英語
日本語
専門学校東都リハビリテーション学院の 4 年制理学療法養成課程の 3 年生で、全員ボランティアとして参加した。すべての対象者は、関節可動域測定をすでに履修しているが臨床実習は未実施である。
英語
The participants were third-year students in a four-year physiotherapy course at Touto Rehabilitation College. All the participants were volunteers, and none had received any evaluation training for clinical practice, although they had knowledge about joint range-of-motion assessments.
日本語
まず、対象者は実技試験の内容に関する事前学習を行った。次に、実技試験前に状態-特性不安尺度質問紙表を回答し、唾液アミラーゼ活性を実技試験の直前、直後、15分後に測定した。また実験のない別日の同時間帯に対象者の唾液アミラーゼ活性を1回測定し、定常時の値として用いた。
対象者は無作為に書面学習群と映像学習群に分けられた。書面学習群は、文章による説明文と写真を含む紙面の資料を使用して、股関節の可動域を測定するための一連の手順を確認した。映像学習群は、上述の紙面資料にしたがって模擬患者の股関節可動域を測定しているビデオ教材を視聴した。実技試験は、状態-特性不安尺度質問紙表の回答、唾液アミラーゼ活性の測定および事前学習とは別室で実施した。
英語
First, the participants learned the practical examination content for minutes. Next, they answered the State-Trait Anxiety Inventory before the examination, and their Salivary Amylase Activity was measured at just before, just after, and 15 minutes after the examination. We measured the participants Salivary Amylase Activity once at the same time on another day without the examination and used it as a steady-state value.
The participants were randomly divided into text- and video-learning groups. The text learning group read a series of steps and methods for measuring the range of motion of the hip joint using paper materials, including text and photos. The video learning group watched video teaching material in which a measurer evaluated the hip joint range of motion according to the text material described above. The practical examination was conducted in a separate room to answer the State-Trait Anxiety Inventory, measure Salivary Amylase Activity, and assess prior learning.
日本語
なし
英語
None
日本語
1.ストレス反応:唾液アミラーゼ活性、状態-特性不安尺度
2.実技試験得点(技能点、態度点、総得点)
英語
1.Stress response:Salivary Amylase Activity, State-Trait Anxiety Inventory questionnaire
2.Practical examination scores(skill score, attitudinal score, total score)
日本語
英語
日本語
英語
試験終了/Completed
2019 | 年 | 06 | 月 | 07 | 日 |
2019 | 年 | 07 | 月 | 10 | 日 |
2019 | 年 | 07 | 月 | 20 | 日 |
2019 | 年 | 09 | 月 | 20 | 日 |
2023 | 年 | 08 | 月 | 22 | 日 |
2023 | 年 | 08 | 月 | 23 | 日 |
2023 | 年 | 08 | 月 | 31 | 日 |
日本語
本結果の一部を、第 29 回日本保健科学学会学術集会、第35回日本ストレス学会学術総会にて、公表済である。
英語
Some of the results were presented at the 29th Japan Academy of Health Sciences and the 35th Annual Meeting of the Japanese Association of Stress Sciences.
2023 | 年 | 08 | 月 | 19 | 日 |
2023 | 年 | 08 | 月 | 19 | 日 |
日本語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/ctr/ctr_view.cgi?recptno=R000059226
英語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/ctr_e/ctr_view.cgi?recptno=R000059226
研究計画書 | |
---|---|
登録日時 | ファイル名 |
研究症例データ仕様書 | |
---|---|
登録日時 | ファイル名 |
研究症例データ | |
---|---|
登録日時 | ファイル名 |