UMIN試験ID | UMIN000051743 |
---|---|
受付番号 | R000059055 |
科学的試験名 | 無音・環境音・音楽が自律神経活性と短期記憶に与える影響に関する同一被験者による比較試験 |
一般公開日(本登録希望日) | 2023/07/28 |
最終更新日 | 2025/02/10 12:54:16 |
日本語
音の違いによる自律神経の変化、および学習効果に及ぼす影響
英語
Effects of different sounds on autonomic nervous system changes and learning effects
日本語
音と自律神経、学習効果に関する検討
英語
Effects of sounds on the autonomic nervous system and learning outcomes
日本語
無音・環境音・音楽が自律神経活性と短期記憶に与える影響に関する同一被験者による比較試験
英語
Comparative study of the effects of silence, environmental sounds, and music on autonomic nervous system activity and short-term memory in the same subjects.
日本語
音と自律神経活性、短期記憶に関する比較検討
英語
Comparative study of sound, autonomic nervous system activity, and short-term memory
日本/Japan |
日本語
なし
英語
None
該当せず/Not applicable | 成人/Adult |
悪性腫瘍以外/Others
いいえ/NO
日本語
無音や環境音、音楽が学習、特に短期記憶にもたらす影響と、自律神経系への影響を明らかにするために、大学生・大学院生を対象として、学習中の心拍数や血圧、心臓交感・副交感神経の活性度を測定する。無音や環境音、音楽に対する対象者の集中度や取り組みやすさなど、主観的な尺度を測定する。それぞれの結果を比較検討することで、学習中の自律神経活性の程度を明らかにするとともに、学習効果への影響を比較検討することで、学習者に合わせた望ましい音の取り入れ方など、個々に応じた学習環境の構築につなげることを目的とする。
英語
To determine the effects of silence, environmental sounds, and music on learning, especially short-term memory, and on the autonomic nervous system, we will measure heart rate, blood pressure, and cardiac sympathetic and parasympathetic nervous system activity during learning in undergraduate and graduate students. Subjective measures such as the subject's concentration and ease of engagement with silence, environmental sounds, and music will be measured. By comparing the results of each of these measures, we aim to clarify the degree of autonomic nervous system activity during learning, and by comparing their effects on learning effectiveness, we hope to develop an individualized learning environment, including a desirable way to incorporate sound tailored to each learner. By comparing the results of each, the degree of autonomic nervous system activity during learning will be clarified, and the effects on learning effectiveness will be compared. The purpose of this study is to develop an individualized learning environment, including a desirable way of incorporating sound tailored to the learner.
有効性/Efficacy
日本語
英語
日本語
対象者に対して、心拍変動リアルタイム解析装置(MemCalc/Bonaly Light:GMS)を装着する。安静座位で5分測定した後、5分間の単語の記憶、その後、安静5分の後に試験を10分間実施し、その間の自律神経活性を測定する。また、心拍変動解析では、自律神経の活動量変化として、Low Frequency(LF、低周波、High Frequency(HF、高周波、0.15~0.40Hz帯域)成分を抽出し、HF成分は心臓迷走神経活動、両成分(LF/HF)比を心臓交感神経活動を表す指標として求める。これらの指標と問診票におけるVASスケールの回答結果、暗記後の試験の成績などと比較し、関連性を検討する。
英語
A heart rate variability real-time analyzer (MemCalc/Bonaly Light: GMS) is attached to the subject. After 5 minutes of measurement in a resting sitting position, 5 minutes of word memory, followed by 5 minutes of rest, the test is performed for 10 minutes, during which time autonomic nerve activity is measured. In the heart rate variability analysis, the Low Frequency (LF, low frequency, and High Frequency (HF, high frequency, 0.15-0.40 Hz band) components are extracted as changes in autonomic activity, the HF component is cardiac vagal activity, and the ratio of both components (LF/HF) is an index of cardiac sympathetic nerve activity. These measures are compared with the results of the VAS scale responses in the questionnaire and the performance in the post-memorization exam to examine the relevance of these measures.
日本語
英語
介入/Interventional
クロスオーバー試験/Cross-over
ランダム化/Randomized
個別/Individual
オープン/Open -no one is blinded
プラセボ・シャム対照/Placebo
2
教育・カウンセリング・トレーニング/Educational,Counseling,Training
行動・習慣/Behavior,custom |
日本語
同一の被験者30名に対し、安静時、暗記、安静時(計15分間)の際に無音、環境音、音楽の3種類の介入を行う。
無音(コントロール)での実施を初回に行い、環境音、音楽はそれぞれ別日に実施する。
環境音、音楽を介入する順番については、被験者が同数になるようにランダムに振り分ける。
・介入1:無音→(別日)→環境音→(別日)→音楽
英語
Three interventions are administered to 30 identical subjects: silence, environmental sound, and music during resting, memorization, and rest periods (15 minutes total).
Silence (control) will be administered the first time, and environmental sound and music are administered on separate days.
The order of the environmental sound and music interventions is randomly assigned so that there are an equal number of subjects.
Intervention 1: Silence / (another day) / environmental sounds / (another day) / music
日本語
・介入2:無音→(別日)→音楽→(別日)→環境音
英語
Intervention 2: Silence / (another day) / music / (another day) / environmental sounds
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
20 | 歳/years-old | 以上/<= |
30 | 歳/years-old | 以下/>= |
男女両方/Male and Female
日本語
1)20歳から30歳、男性15名、女性15名
2)群馬大学医学部保健学科、もしくは群馬大学大学院保健学研究科に所属している者
3)現在治療中の疾患のない健常者
4)本研究の参加に関して文書で同意が得られる者
英語
1) 20 to 30 years old, 15 males and 15 females
2) Persons belonging to the Department of Health Sciences, Gunma University School of Medicine, or the Graduate School of Health Sciences, Gunma University
3) Healthy subjects with no disease currently under treatment
4) Persons who can give written consent to participate in this study.
日本語
1)特定の音に対して過敏に反応したり、不安を感じるなどの聴覚過敏の症状を有する者
2)以下の既往歴がある者:音が聞こえない、聞こえにくいなどの聴覚障害を指摘されたことがある者
3)責任者が不適当と判断する者
英語
1) Those who have symptoms of auditory hypersensitivity, such as hypersensitivity to certain sounds or anxiety.
2) Persons with a history of the following: persons who have been diagnosed with hearing impairment, such as inability to hear sounds or difficulty in hearing
3) Persons who are deemed inappropriate by the responsible person.
30
日本語
名 | 知行 |
ミドルネーム | |
姓 | 横山 |
英語
名 | Tomoyuki |
ミドルネーム | |
姓 | Yokoyama |
日本語
国立大学法人群馬大学 大学院保健学研究科
英語
Gunma University Graduate School of Health Sciences
日本語
生体情報検査科学講座
英語
Department of Laboratory Sciences
371-8511
日本語
群馬県前橋市昭和町3-39-22
英語
3-39-22 Showa-machi, Maebashi, Gunma
+81-27-220-7111
tyokoyama@gunma-u.ac.jp
日本語
名 | 弘樹 |
ミドルネーム | |
姓 | 松井 |
英語
名 | Hiroki |
ミドルネーム | |
姓 | Matsui |
日本語
群馬大学 大学院保健学研究科
英語
Gunma University Graduate School of Health Sciences
日本語
生体情報検査科学講座
英語
Department of Laboratory Sciences
371-8511
日本語
群馬県前橋市昭和町3-39-22
英語
3-39-22 Showa-machi, Maebashi, Gunma
+81-27-220-8973
hmatsui@gunma-u.ac.jp
日本語
群馬大学
英語
Gunma University
日本語
日本語
日本語
英語
日本語
群馬大学
英語
Gunma University
日本語
日本語
日本の官庁/Japanese Governmental office
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
群馬大学 人を対象とする医学系研究倫理審査委員会
英語
Gunma University Ethical Review Board for Medical Research Involving Human Subjects
日本語
前橋市昭和町3-39-22
英語
3-39-22 Showa-machi, Maebashi, Gunma
027-220-7111
hitotaisho-ciru@ml.gunma-u.ac.jp
いいえ/NO
日本語
英語
日本語
英語
2023 | 年 | 07 | 月 | 28 | 日 |
未公表/Unpublished
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
一般募集中/Open public recruiting
2023 | 年 | 06 | 月 | 13 | 日 |
2023 | 年 | 09 | 月 | 01 | 日 |
2023 | 年 | 09 | 月 | 01 | 日 |
2025 | 年 | 10 | 月 | 31 | 日 |
2025 | 年 | 11 | 月 | 10 | 日 |
2025 | 年 | 11 | 月 | 10 | 日 |
2025 | 年 | 12 | 月 | 31 | 日 |
日本語
英語
2023 | 年 | 07 | 月 | 28 | 日 |
2025 | 年 | 02 | 月 | 10 | 日 |
日本語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/ctr/ctr_view.cgi?recptno=R000059055
英語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/ctr_e/ctr_view.cgi?recptno=R000059055