UMIN試験ID | UMIN000052422 |
---|---|
受付番号 | R000058807 |
科学的試験名 | 自閉スペクトラム症(ASD)をもつ人に対する大学生の差別的態度を減らすためのVR教材を用いた介入効果の検討 |
一般公開日(本登録希望日) | 2023/10/05 |
最終更新日 | 2024/01/31 21:43:42 |
日本語
自閉スペクトラム症(ASD)をもつ人に対する大学生の差別的態度を減らすためのVR教材を用いた介入効果の検討
英語
Evaluation of Intervention Effectiveness Using VR Materials to Reduce Discriminatory Attitudes of College Students Toward Persons with Autism Spectrum Disorders (ASD).
日本語
自閉スペクトラム症(ASD)をもつ人に対する大学生の差別的態度を減らすためのVR教材を用いた介入効果の検討
英語
Evaluation of Intervention Effectiveness Using VR Materials to Reduce Discriminatory Attitudes of College Students Toward Persons with Autism Spectrum Disorders (ASD).
日本語
自閉スペクトラム症(ASD)をもつ人に対する大学生の差別的態度を減らすためのVR教材を用いた介入効果の検討
英語
Evaluation of Intervention Effectiveness Using VR Materials to Reduce Discriminatory Attitudes of College Students Toward Persons with Autism Spectrum Disorders (ASD).
日本語
自閉スペクトラム症(ASD)をもつ人に対する大学生の差別的態度を減らすためのVR教材を用いた介入効果の検討
英語
Evaluation of Intervention Effectiveness Using VR Materials to Reduce Discriminatory Attitudes of College Students Toward Persons with Autism Spectrum Disorders (ASD).
日本/Japan |
日本語
健常者
英語
Healthy people
看護学/Nursing | 成人/Adult |
悪性腫瘍以外/Others
いいえ/NO
日本語
本研究では、自閉スペクトラム障害(ASD)に対する大学生の認識が、ASDに関する学習を重ねることでどのように変化し得るか、またどのような学習を重ねることがより効果的なのかを明らかにすることを目的とする。
英語
The purpose of this study is to evaluate how college students' perceptions of Autism Spectrum Disorder (ASD) can change over time as they learn more about ASD and figure out what kind of learning is more effective.
有効性/Efficacy
日本語
英語
検証的/Confirmatory
日本語
象徴的障害者偏見尺度日本語版
英語
Japanese version of the Symbolic Disability Prejudice Scale
日本語
自閉症スペクトラム障害の障害特性に関する知識尺度
バランス型社会的望ましさ反応尺度日本語版 (BIDR-J)
基本情報
英語
Literacy Scale of Characteristics of Autistic Spectrum Disorder: LS-ASD
Balanced Issue Desirability Response Scale Japanese version (BIDR-J)
Basic attributes
介入/Interventional
並行群間比較/Parallel
非ランダム化/Non-randomized
オープン/Open -no one is blinded
無治療対照/No treatment
2
教育・カウンセリング・トレーニング/Educational,Counseling,Training
その他/Other |
日本語
授業として以下の課題を行う(授業)
1回~3回の授業時間(1週間ごと)の間に、下記の課題を入れ込む。
(1)1回目課題:障害の生活支援モデルに基づいた障害理解とASD等ある人の理解、ディスカッション(2コマ)
(2)2回目課題:VRを使ったASD体験(2コマ)
(3)3回目課題:ASD当事者の体験談を聴く(約45分)。効果的な支援方法に関するロールプレイとディスカッション
ーーーーーーーーーーーーーーーーーーーーーー
授業で取得したデータの二次利用
英語
The following autism-related education is carried out in the intervention group.
Week 1: Listen to a lecture on ASD
Week 2: Visual experience and support methods using VR
Week 3: Listen to people with ASD
Role play to experience with ASD and support method
Secondary use of data acquired in class
日本語
比較群の学生はASDに関する本介入のような教育は受けていない。
英語
Students in the comparison group did not receive the same education as in this intervention regarding ASD.
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
18 | 歳/years-old | 以上/<= |
適用なし/Not applicable |
男女両方/Male and Female
日本語
介入群:広島大学医学部保健学科看護学専攻2年次に属する学生で、2023年度「地域・在宅看護論」と「地域・在宅看護実習Ⅰ」を履修し、当該授業・実習を受けた者で、そこで実施した調査票の回答の結果の提供に同意した者
比較群:広島大学医学部保健学科看護学専攻1年次、3年次、4年次に属する学生で、研究参加に主体的に同意した者
(これらの学生はASDに関する本介入のような教育は受けていない。)
英語
Intervention group: Students in the second year of the Nursing Course of Hiroshima University, School of Medicine, Program of Health Sciences, who have taken "Community and Home Health Nursing Theory" and "Community and Home Health Nursing Practicum I" in 2023, and who have agreed to provide the results of the survey conducted in the said classes and practicum.
Comparison group: Students in their first, third, or fourth year of the Nursing Course of Hiroshima University, School of Medicine, Program of Health Sciences, who voluntarily agreed to participate in the study.
(These students did not receive any education such as this intervention regarding ASD.)
日本語
なし
英語
none
130
日本語
名 | 美知子 |
ミドルネーム | |
姓 | 森山 |
英語
名 | Michiko |
ミドルネーム | |
姓 | Moriyama |
日本語
広島大学
英語
Hiroshima University
日本語
広島大学大学院医系科学研究科
英語
Graduate School of Biomedical and Health Sciences
734-8553
日本語
広島県広島市南区霞1-2-3
英語
1-2-3, Kasumi, Minami-ku, Hiroshima
81-82-257-5367
yasuko-fukushima@hiroshima-u.ac.jp
日本語
名 | 康子 |
ミドルネーム | |
姓 | 福島 |
英語
名 | Yasuko |
ミドルネーム | |
姓 | Fukushima |
日本語
医系科学研究科
英語
Graduate School of Biomedical and Health Sciences
日本語
成人看護開発学
英語
Division of Nursing Science
734-8553
日本語
広島市南区霞一丁目2番3号
英語
1-2-3, Kasumi, Minami-ku, Hiroshima
82-257-5365
yasuko-fukushima@hiroshima-u.ac.jp
日本語
広島大学
英語
Hiroshima University
日本語
広島大学
日本語
Graduate School of Biomedical and Health Sciences Hiroshima University
日本語
福島康子
英語
yasukofukushima
日本語
無し
英語
Fumiko Yamaji Foundations
日本語
山路ふみ子看護研究財団
日本語
山路ふみ子看護研究財団
その他/Other
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
広島大学疫学研究倫理審査委員会
英語
Ethical Committee for Epidemiology of Hiroshima University
日本語
広島県広島市南区霞1-2-3
英語
1-2-3, Kasumi, Minami-ku, Hiroshima
082-257-1551
iryo-seisaku@office.hiroshima-u.ac.jp
いいえ/NO
日本語
英語
日本語
英語
2023 | 年 | 10 | 月 | 05 | 日 |
未公表/Unpublished
95
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
参加者募集終了‐試験継続中/No longer recruiting
2023 | 年 | 08 | 月 | 17 | 日 |
2023 | 年 | 08 | 月 | 29 | 日 |
2023 | 年 | 10 | 月 | 05 | 日 |
2023 | 年 | 10 | 月 | 31 | 日 |
2023 | 年 | 10 | 月 | 31 | 日 |
2023 | 年 | 10 | 月 | 31 | 日 |
日本語
英語
2023 | 年 | 10 | 月 | 05 | 日 |
2024 | 年 | 01 | 月 | 31 | 日 |
日本語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/ctr/ctr_view.cgi?recptno=R000058807
英語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/ctr_e/ctr_view.cgi?recptno=R000058807
研究計画書 | |
---|---|
登録日時 | ファイル名 |
研究症例データ仕様書 | |
---|---|
登録日時 | ファイル名 |
研究症例データ | |
---|---|
登録日時 | ファイル名 |