UMIN試験ID | UMIN000051406 |
---|---|
受付番号 | R000058645 |
科学的試験名 | バーチャルリアリティによる身体拘束疑似体験教材の開発と教育効果の分析:看護大学生に実施した看護演習のSCATを用いた質的調査 |
一般公開日(本登録希望日) | 2023/06/21 |
最終更新日 | 2023/06/21 17:30:51 |
日本語
バーチャルリアリティによる身体拘束疑似体験教材の開発と教育効果の分析
英語
Development and Educational Impact Analysis of a Virtual Reality Material for Simulating Physical Restraints
日本語
バーチャルリアリティによる身体拘束疑似体験教材の開発と教育効果の分析
英語
Development and Educational Impact Analysis of a Virtual Reality Material for Simulating Physical Restraints
日本語
バーチャルリアリティによる身体拘束疑似体験教材の開発と教育効果の分析:看護大学生に実施した看護演習のSCATを用いた質的調査
英語
Development and Educational Impact Analysis of a Virtual Reality Material for Simulating Physical Restraints: A Qualitative Investigation Using SCAT for Nursing Exercises Implemented with Nursing Students
日本語
バーチャルリアリティによる身体拘束疑似体験教材の開発と教育効果の分析:看護大学生に実施した看護演習のSCATを用いた質的調査
英語
Development and Educational Impact Analysis of a Virtual Reality Material for Simulating Physical Restraints: A Qualitative Investigation Using SCAT for Nursing Exercises Implemented with Nursing Students
日本/Japan |
日本語
介入対象は、健康な看護大学生3年生である。
英語
The intervention subjects were healthy third-year nursing college students.
該当せず/Not applicable |
悪性腫瘍以外/Others
いいえ/NO
日本語
本研究の目的は,精神看護学教育において身体拘束に関するVR教材を活用した演習に参加した学生たちの体験をSCAT分析を通じて解析し,一般的な学習体験のモデルストーリーを明らかにすることである.
具体的なリサーチクエスチョンは,「VR教材を用いた身体拘束の疑似体験がもたらす一般的な学習体験はどのようなものであるか?」ということである.
本研究は,VR教材の開発を助けるためのものであり,その意義は,VR教材が精神看護学教育における学生の学習体験にどのように影響を与えるかを明らかにすることにある.これにより,さらに効果的なVR教材を活用した看護演習の考案への道筋を示す.
英語
The purpose of this study was to analyze the experiences of students who participated in an exercise utilizing VR materials on physical restraints in psychiatric nursing education through SCAT analysis, and to identify model stories of common learning experiences.
The specific research question was, "What is the general learning experience of the simulated experience of physical restraint using VR materials? The specific research question is "What are the general learning experiences that simulated experiences of physical restraints using VR teaching materials bring about?
The significance of this study is to clarify how VR materials affect the learning experience of students in psychiatric nursing education. This will provide a path toward devising more effective nursing practice utilizing VR materials.
有効性/Efficacy
日本語
英語
探索的/Exploratory
説明的/Explanatory
日本語
自由記載の質問紙は,講義終了後にオンラインフォームを用いてWebアンケートとして行った.参加者には,事前に質問項目を含む資料を配布し,確認してもらった.Webアンケートでは,基本属性に加えて,「身体拘束体験を行なってどのようなことを感じたか」,「身体拘束体験をすることで,どのようなことが学べたか」について,参加者に自由に記述してもらった.データ収集時には,安全確保のためデータにパスワードを設定し,無関係者の閲覧を防止した.また,データ収集後は,オンラインフォームのデータを即座に消去し,Web上に痕跡を残さないよう対策を行った.質問紙の記載内容については,研究者グループでピア・ディブリーフィングを行い,解釈の偏りや見落としがないよう確認した.
英語
The open-ended questionnaire was administered as a web-based questionnaire using an online form after the lecture. In addition to the basic attributes, participants were asked to write freely about "what they felt through the physical restraint experience" and "what they learned from the physical restraint experience. During data collection, a password was set on the data to prevent unrelated persons from viewing the data for security purposes. After data collection, the data in the online form were immediately deleted to leave no traces on the Web. Peer debriefings were conducted by a group of researchers to ensure that there were no biases in interpretation or oversight in the content of the questionnaire.
日本語
英語
介入/Interventional
単群/Single arm
非ランダム化/Non-randomized
オープン/Open -no one is blinded
無対照/Uncontrolled
1
教育・カウンセリング・トレーニング/Educational,Counseling,Training
その他/Other |
日本語
精神看護学における身体拘束の疑似体験演習は,90分の一コマ講義として実施した.演習の内容は以下の三つから構成した.
1) 講義:身体拘束の理論的な背景や実際の現場での使用法などを解説した.
2) VR教材視聴:学生にVRヘッドセットを装着してもらい,看護演習室のベッドに臥床してもらった.看護演習は,あくまで疑似体験であり,実際に学生の手足を拘束することはしていない.研究者の声掛けで,身動きを制限することを想定して臥床してもらい,VR教材を視聴することで,身体拘束が患者に与える影響を理解する機会を提供した(スマートフォンを使用し,専用アプリを通じて約20分間視聴).
3) ディブリーフィング:学生を少人数グループに分け,VR教材を通じて得た経験や感想についての意見交換を行った.この過程においては,各グループに教員がファシリテーターとして参加した.
英語
The exercise simulating physical restraints in psychiatric nursing was conducted as a single 90-minute lecture. The content of the exercise consisted of the following three parts
(1) Lecture: Theoretical background of physical restraints and their actual use in the field were explained.
(2) Viewing of VR educational materials: Students were asked to wear a VR headset and lie on a bed in the nursing practice room. The nursing practice was a simulated experience, and the students were not actually restrained. The researcher asked the students to lie on the bed assuming that their body movements would be restricted, and provided them with an opportunity to understand the effects of physical restraints on patients by viewing the VR educational materials (viewed for approximately 20 minutes via a dedicated application using a smart phone).
(3) Debriefing: Students were divided into small groups and exchanged opinions about their experiences and impressions gained through the VR materials. A faculty member participated in each group as a facilitator.
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
20 | 歳/years-old | 以上/<= |
21 | 歳/years-old | 以下/>= |
男女両方/Male and Female
日本語
本研究の参加者は,精神看護学の単位を習得しており,かつ,まだ実習を経験していない看護学生である。
英語
The participants in this study were nursing students who had earned psychiatric nursing credits and had not yet experienced practical training.
日本語
本研究の除外基準としては,①精神的刺激に対して過敏な状態にある者,②閉所恐怖症の者,③精神疾患を持ち通院中の者,④VRが苦手な者である。
英語
Exclusion criteria for this study were (1) those with hypersensitivity to mental stimuli, (2) those with claustrophobia, (3) those with mental illness and inpatients, and (4) those who were uncomfortable with VR.
17
日本語
名 | 永井 |
ミドルネーム | |
姓 | 翔 |
英語
名 | SHO |
ミドルネーム | |
姓 | Nagai |
日本語
人間環境大学
英語
University of Human Environment
日本語
看護学部
英語
School of Nursing
4740035
日本語
愛知県大府市江端町3-220
英語
3-220 Ebata-cho, Obu-shi, Aichi, Japan
0562430701
s-nagai@uhe.ac.jp
日本語
名 | 永井 |
ミドルネーム | |
姓 | 翔 |
英語
名 | SHO |
ミドルネーム | |
姓 | Nagai |
日本語
人間環境大学
英語
University of Human Environment
日本語
看護学部
英語
School of Nursing
4740035
日本語
愛知県大府市江端町3-220
英語
3-220 Ebata-cho, Obu-shi, Aichi, Japan
0562430701
s-nagai@uhe.ac.jp
日本語
その他
英語
University of Human Environment
日本語
University of Human Environment
日本語
日本語
英語
日本語
自己調達
英語
self-procurement
日本語
自己調達です。
日本語
その他/Other
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
人間環境大学
英語
University of Human Environment
日本語
愛知県大府市江端町3-220
英語
3-220 Ebata-cho, Obu-shi, Aichi, Japan
0562430701
s-nagai@uhe.ac.jp
いいえ/NO
日本語
英語
日本語
英語
2023 | 年 | 06 | 月 | 21 | 日 |
未公表/Unpublished
17
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
試験終了/Completed
2022 | 年 | 08 | 月 | 31 | 日 |
2022 | 年 | 07 | 月 | 06 | 日 |
2022 | 年 | 08 | 月 | 31 | 日 |
2022 | 年 | 08 | 月 | 31 | 日 |
日本語
英語
2023 | 年 | 06 | 月 | 21 | 日 |
2023 | 年 | 06 | 月 | 21 | 日 |
日本語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/ctr/ctr_view.cgi?recptno=R000058645
英語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/ctr_e/ctr_view.cgi?recptno=R000058645