UMIN-CTR 臨床試験登録情報の閲覧

UMIN試験ID UMIN000051357
受付番号 R000058587
科学的試験名 教員の精神保健リテラシーに関する研究
一般公開日(本登録希望日) 2023/06/16
最終更新日 2024/12/27 12:27:51

※ 本ページ収載の情報は、臨床試験に関する情報公開を目的として、UMINが開設しているUMIN臨床試験登録システムに提供された臨床試験情報です。
※ 特定の医薬品や治療法等については、医療関係者や一般の方に向けて広告することは目的としていません。


基本情報/Basic information

一般向け試験名/Public title

日本語
心の健康についての教員の知識・理解に関する研究


英語
Knowledge and understanding of mental health in school teachers

一般向け試験名略称/Acronym

日本語
心の健康についての教員の知識・理解に関する研究


英語
Knowledge and understanding of mental health in school teachers

科学的試験名/Scientific Title

日本語
教員の精神保健リテラシーに関する研究


英語
Mental health literacy for school teachers

科学的試験名略称/Scientific Title:Acronym

日本語
教員の精神保健リテラシーに関する研究


英語
Mental health literacy for school teachers

試験実施地域/Region

日本/Japan


対象疾患/Condition

対象疾患名/Condition

日本語
精神保健リテラシー


英語
Mental health literacy

疾患区分1/Classification by specialty

該当せず/Not applicable

疾患区分2/Classification by malignancy

悪性腫瘍以外/Others

ゲノム情報の取扱い/Genomic information

いいえ/NO


目的/Objectives

目的1/Narrative objectives1

日本語
学校教員向けに開発した精神保健リテラシー教育プログラムの効果を検証すること。


英語
To evaluate the effectiveness of a mental health literacy education program developed for school teachers.

目的2/Basic objectives2

安全性・有効性/Safety,Efficacy

目的2 -その他詳細/Basic objectives -Others

日本語


英語

試験の性質1/Trial characteristics_1


試験の性質2/Trial characteristics_2


試験のフェーズ/Developmental phase



評価/Assessment

主要アウトカム評価項目/Primary outcomes

日本語
自己記入式質問紙を用いて、精神保健リテラシーを以下のように評価する。
1.精神疾患や関連する自殺リスク等に関する一般的な知識を、本研究向けに作成した質問項目を用いて評価する。主な内容は、精神疾患の生涯有病率や10代における精神疾患や自殺の増加などである。
2.精神疾患や自殺のリスクがある子どもへの教員の対応力ついて、事例を提示し、事例に対する(望ましい対応の選択肢とそうでない)選択肢を設け、評価する。
3.「思春期の子どもの精神疾患や自殺を予防することが教員の役割であると感じているか」や「精神不調や自殺のリスクを抱えた子どもへの対応に自信があるか」について尋ねる。
4. 各アウトカムの測定は介入の直前と直後に行う。



英語
Mental health literacy will be assessed using a self-reported questionnaire as follows.
1. General knowledge about mental illness, increase of mental illness and suicide in teens will be assessed using items developed for this study by the authors.
2. Teachers' ability to respond to children at risk of mental illness and suicide will be evaluated, using case vignettes and options (desirable and undesirable responses to the cases).
3. Whether teachers think that preventing mental illnesses and suicide among children as their role will be assessed. Also, whether they are confident in dealing with children at risk of mental illness or suicide will be evaluated.
4. Each outcome will be assessed at immediately before and after the intervention.

副次アウトカム評価項目/Key secondary outcomes

日本語


英語


基本事項/Base

試験の種類/Study type

介入/Interventional


試験デザイン/Study design

基本デザイン/Basic design

並行群間比較/Parallel

ランダム化/Randomization

ランダム化/Randomized

ランダム化の単位/Randomization unit

集団/Cluster

ブラインド化/Blinding

二重盲検/Double blind -all involved are blinded

コントロール/Control

プラセボ・シャム対照/Placebo

層別化/Stratification


動的割付/Dynamic allocation


試験実施施設の考慮/Institution consideration


ブロック化/Blocking


割付コードを知る方法/Concealment



介入/Intervention

群数/No. of arms

2

介入の目的/Purpose of intervention

教育・カウンセリング・トレーニング/Educational,Counseling,Training

介入の種類/Type of intervention

その他/Other

介入1/Interventions/Control_1

日本語
介入群
精神保健リテラシーに関する20分程度の教育プログラムを実施する。プログラムは、ナレーション入りのスライドから成る。プログラムには主に次の内容が含まれる。
(1)精神疾患と自殺は10代で増えること、(2)精神疾患には5人に1人が罹患し、誰もがかかる可能性があること、(3)精神不調を抱えた子どもが自ら大人に助けを求めることは少ないため、大人が不調に気付き、対応する必要があること、(4)子どもの精神不調や自殺のリスクへの対応方法など。


英語
Intervention group
A 20-minute program regarding mental health literacy will be delivered. The program will be taught using slides with narration. Main topics of the program will be as follows: (1) the prevalence of mental illnesses and suicide increases in teens, (2) mental illnesses are common diseases that are experienced by 1 in 5 people, (3) children with mental health problems rarely seek help from adults on their own, so adults need to recognize and respond to children's problems, (4) how to deal with children's mental health problems and the risk of suicide, etc.

介入2/Interventions/Control_2

日本語
対照群
いじめの問題に対する教員の対応について10-20分程度の教育プログラムを実施する。


英語
Control group
10-20 minutes educational program on teachers' responses to the problem of bullying will be delivered.

介入3/Interventions/Control_3

日本語


英語

介入4/Interventions/Control_4

日本語


英語

介入5/Interventions/Control_5

日本語


英語

介入6/Interventions/Control_6

日本語


英語

介入7/Interventions/Control_7

日本語


英語

介入8/Interventions/Control_8

日本語


英語

介入9/Interventions/Control_9

日本語


英語

介入10/Interventions/Control_10

日本語


英語


適格性/Eligibility

年齢(下限)/Age-lower limit


適用なし/Not applicable

年齢(上限)/Age-upper limit


適用なし/Not applicable

性別/Gender

男女両方/Male and Female

選択基準/Key inclusion criteria

日本語
学校教員であること。


英語
School Teachers.

除外基準/Key exclusion criteria

日本語
なし


英語
None

目標参加者数/Target sample size

5000


責任研究者/Research contact person

責任研究者/Name of lead principal investigator

日本語
ミドルネーム
佐々木


英語
Tsukasa
ミドルネーム
Sasaki

所属組織/Organization

日本語
東京大学


英語
The University of Tokyo

所属部署/Division name

日本語
教育学研究科身体教育学コース


英語
Department of Physical and Health Education, Graduate School of Education

郵便番号/Zip code

1130033

住所/Address

日本語
東京都文京区本郷7-3-1


英語
7-3-1 Hongo, Bunkyo-Ku, Tokyo

電話/TEL

0358413985

Email/Email

psytokyo@yahoo.co.jp


試験問い合わせ窓口/Public contact

試験問い合わせ窓口担当者/Name of contact person

日本語
ミドルネーム
佐々木


英語
Tsukasa
ミドルネーム
Sasaki

組織名/Organization

日本語
東京大学


英語
The University of Tokyo

部署名/Division name

日本語
教育学研究科身体教育学コース


英語
Department of Physical and Health Education, Graduate School of Education

郵便番号/Zip code

1130033

住所/Address

日本語
東京都文京区本郷7-3-1


英語
7-3-1 Hongo, Bunkyo-Ku, Tokyo

電話/TEL

0358413985

試験のホームページURL/Homepage URL


Email/Email

psytokyo@yahoo.co.jp


実施責任個人または組織/Sponsor or person

機関名/Institute

日本語
その他


英語
Department of Physical and Health Education, Graduate School of Education, The University of Tokyo

機関名/Institute
(機関選択不可の場合)

日本語
東京大学教育学研究科身体教育学コース


部署名/Department

日本語


個人名/Personal name

日本語


英語


研究費提供組織/Funding Source

機関名/Organization

日本語
文部科学省


英語
Ministry of Education, Culture, Sports, Science and Technology

機関名/Organization
(機関選択不可の場合)

日本語
文部科学省


組織名/Division

日本語


組織の区分/Category of Funding Organization

日本の官庁/Japanese Governmental office

研究費拠出国/Nationality of Funding Organization

日本語


英語


その他の関連組織/Other related organizations

共同実施組織/Co-sponsor

日本語


英語

その他の研究費提供組織/Name of secondary funder(s)

日本語


英語


IRB等連絡先(公開)/IRB Contact (For public release)

組織名/Organization

日本語
東京大学倫理審査専門委員会


英語
Research Ethics Committee of the University of Tokyo

住所/Address

日本語
東京都文京区本郷7-3-1


英語
7-3-1 Hongo, Bunkyo-Ku, Tokyo

電話/Tel

0358410284

Email/Email

lifescience.adm@gs.mail.u-tokyo.ac.jp


他機関から発行された試験ID/Secondary IDs

他機関から発行された試験ID/Secondary IDs

いいえ/NO

試験ID1/Study ID_1


ID発行機関1/Org. issuing International ID_1

日本語


英語

試験ID2/Study ID_2


ID発行機関2/Org. issuing International ID_2

日本語


英語

治験届/IND to MHLW



試験実施施設/Institutions

試験実施施設名称/Institutions



その他の管理情報/Other administrative information

一般公開日(本登録希望日)/Date of disclosure of the study information

2023 06 16


関連情報/Related information

プロトコル掲載URL/URL releasing protocol


試験結果の公開状況/Publication of results

未公表/Unpublished


結果/Result

結果掲載URL/URL related to results and publications


組み入れ参加者数/Number of participants that the trial has enrolled


主な結果/Results

日本語


英語

主な結果入力日/Results date posted


結果掲載遅延/Results Delayed


結果遅延理由/Results Delay Reason

日本語


英語

最初の試験結果の出版日/Date of the first journal publication of results


参加者背景/Baseline Characteristics

日本語


英語

参加者の流れ/Participant flow

日本語


英語

有害事象/Adverse events

日本語


英語

評価項目/Outcome measures

日本語


英語

個別症例データ共有計画/Plan to share IPD

日本語


英語

個別症例データ共有計画の詳細/IPD sharing Plan description

日本語


英語


試験進捗状況/Progress

試験進捗状況/Recruitment status

試験終了/Completed

プロトコル確定日/Date of protocol fixation

2023 06 16

倫理委員会による承認日/Date of IRB

2022 12 16

登録・組入れ開始(予定)日/Anticipated trial start date

2023 06 16

フォロー終了(予定)日/Last follow-up date

2026 03 31

入力終了(予定)日/Date of closure to data entry


データ固定(予定)日/Date trial data considered complete


解析終了(予定)日/Date analysis concluded



その他/Other

その他関連情報/Other related information

日本語
・倫理審査時のタイトルは「教員および保護者の精神保健リテラシーに関する研究」であり、今回登録時のタイトルとは異なる(本研究は教員のみを対象とするため)。

・統計解析
全ての解析はintention-to-treatで行う。Yamaguchi et al. (2020) と同様に、連続変数の解析にはlinear mixed modelを、二値変数の解析にはlogistic regression mixed modelを用いる。
Yamaguchi et al., Journal of Adolescent, 82:58-66, 2020.


英語
Scientific Title of the present registration is different from the title submitted to the research ethics committee ("Mental health literacy for schoolteachers and parents"), since only schoolteachers will be targeted to this study.

Statistical analysis
All analyses will be carried out on an intention-to-treat basis. In accordance with Yamaguchi et al. (2020), mixed-effects models, i.e., linear mixed models and logistic regression mixed models will be used for the analyses of continuous and dichotomous outcome variables.
Yamaguchi et al., Journal of Adolescent, 82:58-66, 2020.


管理情報/Management information

登録日時/Registered date

2023 06 16

最終更新日/Last modified on

2024 12 27



閲覧ページへのリンク/Link to view the page

日本語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/ctr/ctr_view.cgi?recptno=R000058587


英語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/ctr_e/ctr_view.cgi?recptno=R000058587