UMIN試験ID | UMIN000051141 |
---|---|
受付番号 | R000058323 |
科学的試験名 | 思春期における自己の体型認識や自己受容に着目した健康教育の有用性の検討 |
一般公開日(本登録希望日) | 2023/05/23 |
最終更新日 | 2023/05/23 17:15:20 |
日本語
思春期における自己の体型認識や自己受容に着目した健康教育の有用性の検討
英語
Investigation of the usefulness of health education focusing on the perception of one's own body shape and self-acceptance during adolescence.
日本語
思春期における自己の体型認識や自己受容に着目した健康教育の有用性の検討
英語
Investigation of the usefulness of health education focusing on the perception of one's own body shape and self-acceptance during adolescence.
日本語
思春期における自己の体型認識や自己受容に着目した健康教育の有用性の検討
英語
Investigation of the usefulness of health education focusing on the perception of one's own body shape and self-acceptance during adolescence.
日本語
思春期における自己の体型認識や自己受容に着目した健康教育の有用性の検討
英語
Investigation of the usefulness of health education focusing on the perception of one's own body shape and self-acceptance during adolescence.
日本/Japan |
日本語
摂食障害
英語
Eating Disorder
小児/Child |
悪性腫瘍以外/Others
いいえ/NO
日本語
思春期年代にあたる中学生に関心が高いとされている、自己の体型の認識や痩せ理想、ダイエットなどのいわゆる摂食障害傾向に着目した要素と、この年代の心理的発達に重要とされている自己受容に着目した健康教育に関する介入プログラムを開発し、その有用性を検討することである
英語
The purpose of this study is to develop an intervention program for health education that focuses on the awareness of one's own body shape, thinness ideals, dieting, and other so-called eating disorder tendencies that are of interest to junior high school students in their adolescent years, and on self-acceptance, which is considered important for the psychological development of this age group, and to examine its usefulness.
有効性/Efficacy
日本語
英語
日本語
・中学生用自己受容評価尺度
プログラム介入前、介入直後、介入3か月後に測定する。
英語
Self-Acceptance Rating Scale for Junior High School Students
Measured before program intervention, immediately after intervention, and 3 months after intervention.
日本語
・子ども版EAT-26(摂食障害傾向,摂食態度)
・日本語版IBSS-R(痩身理想の内面化)
・体型不満スクリーニング尺度
プログラム介入前、介入直後、介入3か月後に測定する。
英語
Children's Edition EAT-26
The Ideal-Body Stereotype Scale-Revised
The Body Dissatisfaction Screening Scale
Measured before program intervention, immediately after intervention, and 3 months after intervention.
介入/Interventional
単群/Single arm
非ランダム化/Non-randomized
オープン/Open -no one is blinded
無対照/Uncontrolled
1
教育・カウンセリング・トレーニング/Educational,Counseling,Training
行動・習慣/Behavior,custom | その他/Other |
日本語
摂食障害傾向に着目した自己受容促進プログラムを3回のセッションに分け実施する。初回セッションのみ、食生活やメディアリテラシーに関する導入を行うため、約60分間とし、それ以降の各セッションの時間は約45分間とする。次回セッションとの間隔は、セッションⅠからセッションⅡは約1週間、セッションⅡからセッションⅢは約2週間を目安とする。セッションⅠでは、認知的不協和理論を用い、やせ理想ややせ思考、健康的な体型に関する内容を実施するため、認知的不協和の効果を次回のセッションにスムーズに導入するため、間隔を約1週間とする。セッションⅡでは終了後に、自己洞察を目的としたホームワークを課すため、次回セッションまでの間隔を約2週間とする。
英語
A self-acceptance promotion program focusing on eating disorder tendencies will be implemented in three sessions. Only the first session will last approximately 60 minutes in order to provide an introduction on eating habits and media literacy, and each subsequent session will last approximately 45 minutes. The interval between Session I and the next session should be approximately one week for Session II and approximately two weeks for Session II and Session III. Since Session I uses cognitive dissonance theory to implement content related to the ideal of thinness, thin thinking, and healthy body shape, the interval between sessions should be approximately one week in order to smoothly introduce the effects of cognitive dissonance into the next session. The interval between the next sessions will be approximately 2 weeks in order to smoothly introduce the effects of cognitive dissonance into the next session.
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
12 | 歳/years-old | 以上/<= |
14 | 歳/years-old | 以下/>= |
男女両方/Male and Female
日本語
本研究における対象者は、介入開始時点で日常において普段登校ができており、授業を受けられている中学校の普通級に在籍している中学1年生および中学2年生の男女とする。
中学生は未成年でであるため、本人および保護者の同意が得られた者を対象とする。
英語
The subjects of this study will be first- and second-year junior high school students, male and female, enrolled in a regular junior high school class who are able to attend school and attend classes on a daily basis at the start of the intervention.
Since junior high school students are minors, those who have obtained the consent of the students themselves and their parents or guardians will be eligible.
日本語
支援級に在籍する生徒については、募集の段階から除外する。
英語
Students enrolled in support classes shall be excluded from the recruitment process.
35
日本語
名 | 裕美 |
ミドルネーム | |
姓 | 中村 |
英語
名 | Hiromi |
ミドルネーム | |
姓 | Nakamura |
日本語
東京医療保健大学
英語
Tokyo Healthcare University
日本語
東が丘看護学部
英語
Faculty of Nursing
152-8558
日本語
東京都目黒区東が丘2-5-1
英語
2-5-1 Higashigaoka, Meguro, Tokyo
03-5779-5031
h-nakamura@thcu.ac.jp
日本語
名 | 裕美 |
ミドルネーム | |
姓 | 中村 |
英語
名 | Hiromi |
ミドルネーム | |
姓 | Nakamura |
日本語
東京医療保健大学
英語
Tokyo Healthcare University
日本語
東が丘看護学部
英語
Faculty of Nursing
152-8558
日本語
東京都目黒区東が丘2-5-1
英語
2-5-1 Higashigaoka, Meguro, Tokyo
03-5779-5031
h-nakamura@thcu.ac.jp
日本語
その他
英語
Tokyo Healthcare University
日本語
東京医療保健大学
日本語
東が丘看護学部
日本語
中村 裕美
英語
Hiromi Nakamura
日本語
その他
英語
Tokyo Healthcare University
日本語
東京医療保健大学
日本語
その他/Other
日本語
日本
英語
Japan
日本語
英語
日本語
英語
日本語
東邦大学看護学部倫理審査委員会
英語
Toho University School of Nursing Ethics Review Committee
日本語
東京都大田区大森西5-21-16
英語
5-21-16 Omorinishi, Ota, Tokyo
03-3762-4151
h-nakamura@thcu.ac.jp
いいえ/NO
日本語
英語
日本語
英語
2023 | 年 | 05 | 月 | 23 | 日 |
未公表/Unpublished
31
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
参加者募集終了‐試験継続中/No longer recruiting
2022 | 年 | 10 | 月 | 05 | 日 |
2022 | 年 | 10 | 月 | 05 | 日 |
2023 | 年 | 06 | 月 | 01 | 日 |
2023 | 年 | 06 | 月 | 01 | 日 |
日本語
英語
2023 | 年 | 05 | 月 | 23 | 日 |
2023 | 年 | 05 | 月 | 23 | 日 |
日本語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/ctr/ctr_view.cgi?recptno=R000058323
英語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/ctr_e/ctr_view.cgi?recptno=R000058323
研究計画書 | |
---|---|
登録日時 | ファイル名 |
研究症例データ仕様書 | |
---|---|
登録日時 | ファイル名 |
研究症例データ | |
---|---|
登録日時 | ファイル名 |