UMIN-CTR 臨床試験登録情報の閲覧

UMIN試験ID UMIN000051141
受付番号 R000058323
科学的試験名 思春期における自己の体型認識や自己受容に着目した健康教育の有用性の検討
一般公開日(本登録希望日) 2023/05/23
最終更新日 2023/05/23 17:15:20

※ 本ページ収載の情報は、臨床試験に関する情報公開を目的として、UMINが開設しているUMIN臨床試験登録システムに提供された臨床試験情報です。
※ 特定の医薬品や治療法等については、医療関係者や一般の方に向けて広告することは目的としていません。


基本情報/Basic information

一般向け試験名/Public title

日本語
思春期における自己の体型認識や自己受容に着目した健康教育の有用性の検討


英語
Investigation of the usefulness of health education focusing on the perception of one's own body shape and self-acceptance during adolescence.

一般向け試験名略称/Acronym

日本語
思春期における自己の体型認識や自己受容に着目した健康教育の有用性の検討


英語
Investigation of the usefulness of health education focusing on the perception of one's own body shape and self-acceptance during adolescence.

科学的試験名/Scientific Title

日本語
思春期における自己の体型認識や自己受容に着目した健康教育の有用性の検討


英語
Investigation of the usefulness of health education focusing on the perception of one's own body shape and self-acceptance during adolescence.

科学的試験名略称/Scientific Title:Acronym

日本語
思春期における自己の体型認識や自己受容に着目した健康教育の有用性の検討


英語
Investigation of the usefulness of health education focusing on the perception of one's own body shape and self-acceptance during adolescence.

試験実施地域/Region

日本/Japan


対象疾患/Condition

対象疾患名/Condition

日本語
摂食障害


英語
Eating Disorder

疾患区分1/Classification by specialty

小児/Child

疾患区分2/Classification by malignancy

悪性腫瘍以外/Others

ゲノム情報の取扱い/Genomic information

いいえ/NO


目的/Objectives

目的1/Narrative objectives1

日本語
思春期年代にあたる中学生に関心が高いとされている、自己の体型の認識や痩せ理想、ダイエットなどのいわゆる摂食障害傾向に着目した要素と、この年代の心理的発達に重要とされている自己受容に着目した健康教育に関する介入プログラムを開発し、その有用性を検討することである


英語
The purpose of this study is to develop an intervention program for health education that focuses on the awareness of one's own body shape, thinness ideals, dieting, and other so-called eating disorder tendencies that are of interest to junior high school students in their adolescent years, and on self-acceptance, which is considered important for the psychological development of this age group, and to examine its usefulness.

目的2/Basic objectives2

有効性/Efficacy

目的2 -その他詳細/Basic objectives -Others

日本語


英語

試験の性質1/Trial characteristics_1


試験の性質2/Trial characteristics_2


試験のフェーズ/Developmental phase



評価/Assessment

主要アウトカム評価項目/Primary outcomes

日本語
・中学生用自己受容評価尺度
プログラム介入前、介入直後、介入3か月後に測定する。


英語
Self-Acceptance Rating Scale for Junior High School Students
Measured before program intervention, immediately after intervention, and 3 months after intervention.

副次アウトカム評価項目/Key secondary outcomes

日本語
・子ども版EAT-26(摂食障害傾向,摂食態度)
・日本語版IBSS-R(痩身理想の内面化)
・体型不満スクリーニング尺度
プログラム介入前、介入直後、介入3か月後に測定する。


英語
Children's Edition EAT-26
The Ideal-Body Stereotype Scale-Revised
The Body Dissatisfaction Screening Scale
Measured before program intervention, immediately after intervention, and 3 months after intervention.


基本事項/Base

試験の種類/Study type

介入/Interventional


試験デザイン/Study design

基本デザイン/Basic design

単群/Single arm

ランダム化/Randomization

非ランダム化/Non-randomized

ランダム化の単位/Randomization unit


ブラインド化/Blinding

オープン/Open -no one is blinded

コントロール/Control

無対照/Uncontrolled

層別化/Stratification


動的割付/Dynamic allocation


試験実施施設の考慮/Institution consideration


ブロック化/Blocking


割付コードを知る方法/Concealment



介入/Intervention

群数/No. of arms

1

介入の目的/Purpose of intervention

教育・カウンセリング・トレーニング/Educational,Counseling,Training

介入の種類/Type of intervention

行動・習慣/Behavior,custom その他/Other

介入1/Interventions/Control_1

日本語
摂食障害傾向に着目した自己受容促進プログラムを3回のセッションに分け実施する。初回セッションのみ、食生活やメディアリテラシーに関する導入を行うため、約60分間とし、それ以降の各セッションの時間は約45分間とする。次回セッションとの間隔は、セッションⅠからセッションⅡは約1週間、セッションⅡからセッションⅢは約2週間を目安とする。セッションⅠでは、認知的不協和理論を用い、やせ理想ややせ思考、健康的な体型に関する内容を実施するため、認知的不協和の効果を次回のセッションにスムーズに導入するため、間隔を約1週間とする。セッションⅡでは終了後に、自己洞察を目的としたホームワークを課すため、次回セッションまでの間隔を約2週間とする。



英語
A self-acceptance promotion program focusing on eating disorder tendencies will be implemented in three sessions. Only the first session will last approximately 60 minutes in order to provide an introduction on eating habits and media literacy, and each subsequent session will last approximately 45 minutes. The interval between Session I and the next session should be approximately one week for Session II and approximately two weeks for Session II and Session III. Since Session I uses cognitive dissonance theory to implement content related to the ideal of thinness, thin thinking, and healthy body shape, the interval between sessions should be approximately one week in order to smoothly introduce the effects of cognitive dissonance into the next session. The interval between the next sessions will be approximately 2 weeks in order to smoothly introduce the effects of cognitive dissonance into the next session.

介入2/Interventions/Control_2

日本語


英語

介入3/Interventions/Control_3

日本語


英語

介入4/Interventions/Control_4

日本語


英語

介入5/Interventions/Control_5

日本語


英語

介入6/Interventions/Control_6

日本語


英語

介入7/Interventions/Control_7

日本語


英語

介入8/Interventions/Control_8

日本語


英語

介入9/Interventions/Control_9

日本語


英語

介入10/Interventions/Control_10

日本語


英語


適格性/Eligibility

年齢(下限)/Age-lower limit

12 歳/years-old 以上/<=

年齢(上限)/Age-upper limit

14 歳/years-old 以下/>=

性別/Gender

男女両方/Male and Female

選択基準/Key inclusion criteria

日本語
本研究における対象者は、介入開始時点で日常において普段登校ができており、授業を受けられている中学校の普通級に在籍している中学1年生および中学2年生の男女とする。
中学生は未成年でであるため、本人および保護者の同意が得られた者を対象とする。


英語
The subjects of this study will be first- and second-year junior high school students, male and female, enrolled in a regular junior high school class who are able to attend school and attend classes on a daily basis at the start of the intervention.
Since junior high school students are minors, those who have obtained the consent of the students themselves and their parents or guardians will be eligible.

除外基準/Key exclusion criteria

日本語
支援級に在籍する生徒については、募集の段階から除外する。


英語
Students enrolled in support classes shall be excluded from the recruitment process.

目標参加者数/Target sample size

35


責任研究者/Research contact person

責任研究者/Name of lead principal investigator

日本語
裕美
ミドルネーム
中村


英語
Hiromi
ミドルネーム
Nakamura

所属組織/Organization

日本語
東京医療保健大学


英語
Tokyo Healthcare University

所属部署/Division name

日本語
東が丘看護学部


英語
Faculty of Nursing

郵便番号/Zip code

152-8558

住所/Address

日本語
東京都目黒区東が丘2-5-1


英語
2-5-1 Higashigaoka, Meguro, Tokyo

電話/TEL

03-5779-5031

Email/Email

h-nakamura@thcu.ac.jp


試験問い合わせ窓口/Public contact

試験問い合わせ窓口担当者/Name of contact person

日本語
裕美
ミドルネーム
中村


英語
Hiromi
ミドルネーム
Nakamura

組織名/Organization

日本語
東京医療保健大学


英語
Tokyo Healthcare University

部署名/Division name

日本語
東が丘看護学部


英語
Faculty of Nursing

郵便番号/Zip code

152-8558

住所/Address

日本語
東京都目黒区東が丘2-5-1


英語
2-5-1 Higashigaoka, Meguro, Tokyo

電話/TEL

03-5779-5031

試験のホームページURL/Homepage URL


Email/Email

h-nakamura@thcu.ac.jp


実施責任個人または組織/Sponsor or person

機関名/Institute

日本語
その他


英語
Tokyo Healthcare University

機関名/Institute
(機関選択不可の場合)

日本語
東京医療保健大学


部署名/Department

日本語
東が丘看護学部


個人名/Personal name

日本語
中村 裕美


英語
Hiromi Nakamura


研究費提供組織/Funding Source

機関名/Organization

日本語
その他


英語
Tokyo Healthcare University

機関名/Organization
(機関選択不可の場合)

日本語
東京医療保健大学


組織名/Division

日本語


組織の区分/Category of Funding Organization

その他/Other

研究費拠出国/Nationality of Funding Organization

日本語
日本


英語
Japan


その他の関連組織/Other related organizations

共同実施組織/Co-sponsor

日本語


英語

その他の研究費提供組織/Name of secondary funder(s)

日本語


英語


IRB等連絡先(公開)/IRB Contact (For public release)

組織名/Organization

日本語
東邦大学看護学部倫理審査委員会


英語
Toho University School of Nursing Ethics Review Committee

住所/Address

日本語
東京都大田区大森西5-21-16


英語
5-21-16 Omorinishi, Ota, Tokyo

電話/Tel

03-3762-4151

Email/Email

h-nakamura@thcu.ac.jp


他機関から発行された試験ID/Secondary IDs

他機関から発行された試験ID/Secondary IDs

いいえ/NO

試験ID1/Study ID_1


ID発行機関1/Org. issuing International ID_1

日本語


英語

試験ID2/Study ID_2


ID発行機関2/Org. issuing International ID_2

日本語


英語

治験届/IND to MHLW



試験実施施設/Institutions

試験実施施設名称/Institutions



その他の管理情報/Other administrative information

一般公開日(本登録希望日)/Date of disclosure of the study information

2023 05 23


関連情報/Related information

プロトコル掲載URL/URL releasing protocol


試験結果の公開状況/Publication of results

未公表/Unpublished


結果/Result

結果掲載URL/URL related to results and publications


組み入れ参加者数/Number of participants that the trial has enrolled

31

主な結果/Results

日本語


英語

主な結果入力日/Results date posted


結果掲載遅延/Results Delayed


結果遅延理由/Results Delay Reason

日本語


英語

最初の試験結果の出版日/Date of the first journal publication of results


参加者背景/Baseline Characteristics

日本語


英語

参加者の流れ/Participant flow

日本語


英語

有害事象/Adverse events

日本語


英語

評価項目/Outcome measures

日本語


英語

個別症例データ共有計画/Plan to share IPD

日本語


英語

個別症例データ共有計画の詳細/IPD sharing Plan description

日本語


英語


試験進捗状況/Progress

試験進捗状況/Recruitment status

参加者募集終了‐試験継続中/No longer recruiting

プロトコル確定日/Date of protocol fixation

2022 10 05

倫理委員会による承認日/Date of IRB

2022 10 05

登録・組入れ開始(予定)日/Anticipated trial start date

2023 06 01

フォロー終了(予定)日/Last follow-up date

2023 06 01

入力終了(予定)日/Date of closure to data entry


データ固定(予定)日/Date trial data considered complete


解析終了(予定)日/Date analysis concluded



その他/Other

その他関連情報/Other related information

日本語


英語


管理情報/Management information

登録日時/Registered date

2023 05 23

最終更新日/Last modified on

2023 05 23



閲覧ページへのリンク/Link to view the page

日本語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/ctr/ctr_view.cgi?recptno=R000058323


英語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/ctr_e/ctr_view.cgi?recptno=R000058323


研究計画書
登録日時 ファイル名

研究症例データ仕様書
登録日時 ファイル名

研究症例データ
登録日時 ファイル名