UMIN試験ID | UMIN000051083 |
---|---|
受付番号 | R000058255 |
科学的試験名 | 外国人看護師と協働するための日本人看護師向け教育プログラムの効果: ランダム化比較試験 |
一般公開日(本登録希望日) | 2023/05/18 |
最終更新日 | 2024/05/27 19:30:21 |
日本語
外国人看護師と協働するための日本人看護師向け教育プログラムの効果: ランダム化比較試験
英語
Effectiveness of an Educational Program for Japanese Nurses to Work with Foreign Nurses: A Randomized Controlled Trial
日本語
外国人看護師と協働するための日本人看護師向け教育プログラムの効果: ランダム化比較試験
英語
Effectiveness of an Educational Program for Japanese Nurses to Work with Foreign Nurses: A Randomized Controlled Trial
日本語
外国人看護師と協働するための日本人看護師向け教育プログラムの効果: ランダム化比較試験
英語
Effectiveness of an Educational Program for Japanese Nurses to Work with Foreign Nurses: A Randomized Controlled Trial
日本語
外国人看護師と協働するための日本人看護師向け教育プログラムの効果: ランダム化比較試験
英語
Effectiveness of an Educational Program for Japanese Nurses to Work with Foreign Nurses: A Randomized Controlled Trial
日本/Japan |
日本語
該当なし
英語
Not applicable
該当せず/Not applicable |
悪性腫瘍以外/Others
いいえ/NO
日本語
外国人看護師と協働するための日本人看護師向け教育プログラムの効果を検証すること
英語
To examine the effectiveness of educational programs for Japanese nurses to work with foreign nurses
有効性/Efficacy
日本語
英語
日本語
フォローアップテストにおける知識、態度、自信、スキルの得点
英語
Knowledge, attitude, confidence, and skill scores on follow-up test
日本語
ポストテストにおける知識、態度、自信、スキルの得点
英語
Knowledge, attitude, confidence, and skill scores on post test
介入/Interventional
並行群間比較/Parallel
ランダム化/Randomized
個別/Individual
オープン/Open -no one is blinded
無治療対照/No treatment
いいえ/NO
はい/YES
施設を考慮していない/Institution is not considered as adjustment factor.
いいえ/NO
2
教育・カウンセリング・トレーニング/Educational,Counseling,Training
その他/Other |
日本語
外国人看護師と協働するための日本人看護師向け教育プログラムの受講(e-learningを用いた事前学習85分とオンラインワークショップ150分)
英語
Educational Program for Japanese Nurses to Work with Foreign Nurse. 85 minutes of prior learning using e-learning and 150 minutes of online workshop.
日本語
介入なし
英語
Nothing
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
適用なし/Not applicable |
適用なし/Not applicable |
男女両方/Male and Female
日本語
1) 日本語を第一言語とする者
2) 日本の看護師資格を取得している者
3) 日本で看護教育を受けた者
4) 本プログラムへの参加を希望する者
英語
1) Japanese as a first language
2) Those who have obtained a nursing license in Japan
3) Those who have received nursing education in Japan
4) Those who wish to participate in this program
日本語
特になし
英語
Nothing
96
日本語
名 | 里奈 |
ミドルネーム | |
姓 | 庄木 |
英語
名 | Rina |
ミドルネーム | |
姓 | Shoki |
日本語
聖路加国際大学
英語
St Lukes International University
日本語
大学院看護学研究科
英語
Graduate School of Nursing Science
104-0044
日本語
東京都中央区明石町10-1
英語
10-1 Akashi-cho, Chuo-ku, Tokyo
080-6612-7757
21dn006@slcn.ac.jp
日本語
名 | 里奈 |
ミドルネーム | |
姓 | 庄木 |
英語
名 | Rina |
ミドルネーム | |
姓 | Shoki |
日本語
聖路加国際大学
英語
St Lukes International University
日本語
大学院看護学研究科 国際看護学
英語
Global Health Nursing, Graduate School of Nursing Science
104-0044
日本語
東京都中央区明石町10-1
英語
10-1 Akashi-cho, Chuo-ku, Tokyo
080-6612-7757
21dn006@slcn.ac.jp
日本語
その他
英語
St Lukes International University
日本語
聖路加国際大学
日本語
日本語
英語
日本語
その他
英語
Fumiko Yamaji Fund for Professional Nursing Education and Research
日本語
公益信託山路ふみ子専門看護教育研究助成基金
日本語
財団/Non profit foundation
日本語
日本
英語
Japan
日本語
英語
日本語
英語
日本語
聖路加国際大学研究倫理審査委員会
英語
St Lukes International University Research Ethics Review Committee
日本語
東京都中央区明石町10-1
英語
10-1 Akashi-cho, Chuo-ku, Tokyo
03-5550-2423
kenkyukikaku@luke.ac.jp
いいえ/NO
日本語
英語
日本語
英語
2023 | 年 | 05 | 月 | 18 | 日 |
未公表/Unpublished
120
日本語
プレテストからポストテストの変化量では、介入群は、コントロール群に比べて知識(t =14.13、p = < .001)、スキル(B = -1.50、p = 0.001)、自信(B = -8.38、p =< .001)の得点が有意に高かった。態度得点では、有意差がなかった(B = -3.43、p = 0.15)。プレテストからフォローアップテストの変化量では、介入群は、コントロール群に比べて態度(B = -8.56、p = <.001)、知識(B = -2.78、p = < .001)、スキル(t =2.66、p = 0.008)、自信(t =5.75、p = < .001)の全ての得点が有意に高かった。
英語
For the intervention group the mean change from pre-test to post-test, significantly increased for knowledge (p =< .001), skills (p = 0.001), and confidence (p =< .001) scores, but there was no significant difference in attitude score (p = 0.15). Likewise, for the mean change from pre-test to follow-up test, the intervention group significantly increased their attitude (p = <.001), knowledge (p = < .001), skills (p = 0.008) and confidence (p = < .001).
2024 | 年 | 05 | 月 | 27 | 日 |
日本語
英語
日本語
看護師経験年数の平均値は、介入群で11.2年(±8.4)、コントロール群で12.2年(±9.6年)であった。外国人看護師と働いた経験については、現在一緒に働いている者が両群ともに13人(介入群21.7%、コントロール群21.7%)で、過去に働いた経験がある者は、介入群で7人(11.7%)、コントロール群で8人(13.3%)であった。外国人看護師の指導経験がある者は、介入群で11人(18.3%)、コントロール群で16人(26.7%)であり、海外居住経験がある者は、介入群で14人(23.3%)、コントロール群で15人(25.0%)であった。
英語
The mean number of years of nursing experience was 11.2 years in the intervention group and 12.2 years in the control group. Regarding experience working with foreign nurses, 13 (21.7%) in the intervention group and 21.7% in the control group in both groups were currently working together, and 7 (11.7%) in the intervention group and 8 (13.3%) in the control group had worked with them in the past. Eleven (18.3%) of the intervention group and 16 (26.7%) of the control group had taught foreign nurses, and 14 (23.3%) of the intervention group and 15 (25.0%) of the control group had lived abroad.
日本語
研究参加者のプレテストの回答が集まるごとに、第三者に最小化法を用いたランダム割り付けを依頼した。合計10回の割り付けを実施した結果、介入群60人、コントロール群60人に割り付けられた。
介入群の参加者60人のうち、1人はworkshop参加希望日への返答がなく、1人はworkshop開催日に欠席した。2人とも研究終了までに連絡が取れず、workshopへ参加しなかったため、ポストテスト以降の回答が得られなかった。コントロール群の参加者60人のうち、1人はポストテスト以降の回答がなく、2人はフォローアップテストに回答しなかった。また、研究への参加同意を撤回した者はいなかった。
英語
Through random assignment using the minimization method, 120 participants were assigned to the intervention and control groups.
Two of the intervention group participants did not attend the workshop and did not respond to the pre-test and beyond. One participant in the control group did not respond to the post-test and two did not respond to the follow-up test. No participants withdrew their consent to participate in the study.
日本語
有害事象なし
英語
No adverse event
日本語
フォローアップテストにおける態度、知識、スキル、自信得点のプレテスト時点からの変化量
ポストテストにおける態度、知識、スキル、自信得点のプレテスト時点からの変化量
英語
Change in attitude, knowledge, skills, and confidence scores in the follow-up test from the pre-test
Change in attitude, knowledge, skills, and confidence scores in the post-test from the pre-test
日本語
英語
日本語
英語
試験終了/Completed
2023 | 年 | 05 | 月 | 16 | 日 |
2023 | 年 | 06 | 月 | 26 | 日 |
2023 | 年 | 07 | 月 | 12 | 日 |
2024 | 年 | 03 | 月 | 31 | 日 |
日本語
英語
2023 | 年 | 05 | 月 | 17 | 日 |
2024 | 年 | 05 | 月 | 27 | 日 |
日本語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/ctr/ctr_view.cgi?recptno=R000058255
英語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/ctr_e/ctr_view.cgi?recptno=R000058255