UMIN試験ID | UMIN000050960 |
---|---|
受付番号 | R000058088 |
科学的試験名 | 児童発達支援、放課後デイサービスを利用している親子における食育支援実施による食行動と腸内環境への影響について |
一般公開日(本登録希望日) | 2023/05/08 |
最終更新日 | 2025/04/01 16:50:35 |
日本語
児童発達支援、放課後デイサービスを利用している親子における食育支援実施による食行動と腸内環境への影響について
英語
Effects on Eating Behavior and Intestinal Environment by Implementation of Nutrition Education Support in Parents and Children Using Child Development Support and After-School Day Care Services
日本語
発達障害児とその保護者における食育支援実施による食行動と腸内環境への影響について
英語
Effects on Eating Behavior and Intestinal Environment by Implementation of Nutrition Education Support in Children with Developmental Disabilities and Their Parents
日本語
児童発達支援、放課後デイサービスを利用している親子における食育支援実施による食行動と腸内環境への影響について
英語
Effects on Eating Behavior and Intestinal Environment by Implementation of Nutrition Education Support in Parents and Children Using Child Development Support and After-School Day Care Services
日本語
発達障害児とその保護者における食育支援実施による食行動と腸内環境への影響について
英語
Effects on Eating Behavior and Intestinal Environment by Implementation of Nutrition Education Support in Children with Developmental Disabilities and Their Parents
日本/Japan |
日本語
発達障害児、ダウン症児とその保護者
英語
Children with developmental disabilities and Down syndrome and their parents
小児科学/Pediatrics | 成人/Adult |
悪性腫瘍以外/Others
いいえ/NO
日本語
発達障害児とその保護者の食事摂取量・食嗜好、排便状態を把握するとともに食育支援実施による影響を明らかにする
英語
To understand the dietary intake, food preferences, and intestinal microflora of children with developmental disabilities and their parents, and to clarify the impact of providing nutrition education support.
有効性/Efficacy
日本語
英語
日本語
食育実施後の食事摂取量、排便状態の評価を行う
英語
Evaluate food intake, defecation status, and bowel habits after implementation of nutrition education
日本語
英語
介入/Interventional
単群/Single arm
非ランダム化/Non-randomized
オープン/Open -no one is blinded
群内/Self control
1
教育・カウンセリング・トレーニング/Educational,Counseling,Training
行動・習慣/Behavior,custom |
日本語
食嗜好に関する質問紙調査の結果から食育の支援内容の検討し食育を実施する
英語
Examine nutrition education support content and implement nutrition education based on the results of the questionnaire survey on food preferences.
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
4 | 歳/years-old | 以上/<= |
50 | 歳/years-old | 以下/>= |
男女両方/Male and Female
日本語
新潟市の児童発達支援、放課後デイサービスを利用している親子
英語
Parents and children using child development support and after-school day care services in Niigata City
日本語
研究期間中に当該施設の利用を止めたもの
英語
Those that ceased to use the facility during the study period.
15
日本語
名 | 瑞希 |
ミドルネーム | |
姓 | 竹内 |
英語
名 | Mizuki |
ミドルネーム | |
姓 | Takeuchi |
日本語
新潟医療福祉大学
英語
Niigata University of Health and Welfare
日本語
健康科学部健康栄養学科
英語
Department of Health and Nutrition, Faculty of Health Sciences
950-3198
日本語
新潟市北区島見町1398番地
英語
1398 Shimami-cho, Kita-ku, niigata,JAPAN
+81-25-257-4494
takeuchi@nuhw.ac.jp
日本語
名 | 瑞希 |
ミドルネーム | |
姓 | 竹内 |
英語
名 | Mizuki |
ミドルネーム | |
姓 | Takeuchi |
日本語
新潟医療福祉大学
英語
Niigata University of Health and Welfare
日本語
健康科学部健康栄養学科
英語
Department of Health and Nutrition, Faculty of Health Sciences
950-3198
日本語
新潟市北区島見町1398番地
英語
1398 Shimami-cho, Kita-ku, niigata,JAPAN
025-257-4494
takeuchi@nuhw.ac.jp
日本語
新潟医療福祉大学
英語
Niigata University of Health and Welfare
日本語
日本語
日本語
英語
日本語
新潟医療福祉大学
英語
Niigata University of Health and Welfare
日本語
日本語
その他/Other
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
新潟医療福祉大学
英語
Niigata University of Health and Welfare
日本語
新潟市北区島見町1398番地
英語
1398 Shimami-cho, Kita-ku, niigata,JAPAN
025-257-4494
takeuchi@nuhw.ac.jp
いいえ/NO
日本語
英語
日本語
英語
2023 | 年 | 05 | 月 | 08 | 日 |
-
未公表/Unpublished
-
8
日本語
施設での質問紙による調査、食育を実施。ASD児において、苦手な食材の傾向は見いだせなかった。ASD児の保護者は、様々な対応をしているものの効果が見られていない。一方で、試したことのない対応も多く、食のサポートが重要であると考えられる。またASD児において、小集団での食育は子ども、保護者、それぞれに影響を与えた。
英語
The parents of children with ASD have tried various responses, but have not seen any effect. On the other hand, there were many responses that had not been tried, suggesting that food support is important. In addition, in ASD children, nutrition education in small groups had an impact on both children and parents.
2025 | 年 | 04 | 月 | 01 | 日 |
日本語
英語
日本語
児 童 発 達 支 援 セ ン タ ー ・ 放 課 後 等 デ イ サ ー ビ ス ( 以 下 、 児 発 ・放 デイ) と は 、「 児 童 福 祉 法 」 に 定 められた 障 害 のある 子 ど も を対 象 と し た 福 祉 サ ー ビ ス の 1 つ で あ る。日 常 生 活 や 集 団 生 活 に必 要 な ス キ ル 取 得 に 向 け た プ ロ グ ラ ム や 、地 域 や 園 、家 庭 と 連 携し た 支 援 を 提 供 し て い る 。発 達 障 害 に は 自 閉 症 ス ペ ク ト ラ ム 障害 ( 以 下 A SD)、 学 習 障 害 、 注 意 欠 如 、 多 動 性 障 害 が あ る 。 AS D児 は 、「 対 人 関 係 や 社会的 な や り と り の 障 害 」「 こ だ わ り 行 動 」とい う 2 つ の 基 本 特 性 がある 発 達 障 害 で あり、 斎 藤 らに よ る と 、5 歳 児 の 3. 2 2%が AS D で あ る と 報 告 さ れ て い る 。 AS D 児 は、こだ わ り 行 動 と い う 特 性 ゆ え 、食 行 動 の 問 題 が 多 い こ と 、ま た 、消化 器 症 状 が 多 い こ と が 報 告 さ れ て い る 。近 年 で は 腸 内 細 菌 叢 とAS D 児 特 有 の 行 動 と の 関 連 も 指 摘 さ れ て い る 。 先行研究 に おい て は 、 A S D 児 の 偏 食 に つ い て 、 AS D 児 の 細 菌 叢 に つ い て 報 告が あ る が 、偏 食 や 食 の 困 り 感 に 対 す る 保護者 の 対 応 、AS D 児 の 食育 の 反 応 、食 育 効 果( 偏 食 の 変 化 、消 化 器 症 状 の 変 化 等 )について は 報 告 が 乏 しく、明 ら か に さ れ て い な い 点 が 多 く あ る 。そ の ため 、 こ の よ う な 背 景 か ら AS D 児 へ の 食 育 が 重 要 な の で は な い かと 考 え た 。
英語
Child Development Support Centers and after-school day care services (hereafter referred to as child development and after-school day care) are one of the welfare services for children with disabilities as stipulated in the Child Welfare Law. It offers programs to help children acquire the skills necessary for daily and group living, as well as support in cooperation with the community, preschools, and homes. Developmental disabilities include autistic spectrum disorder (ASD), learning disability, attention deficit, and hyperactivity disorder. ASD is a developmental disability with two basic characteristics: impaired interpersonal relationships and social interaction and obsessive behavior. Because of their obsessive behavior, children with ASD are reported to have many problems with eating behavior, and they also have many gastrointestinal symptoms. Recently, the relationship between intestinal microbiota and behaviors characteristic of children with ASD has also been pointed out. Although previous studies have reported on unbalanced diets in children with ASD and on the bacterial community in children with ASD, there are few reports on parents' responses to unbalanced diets and food difficulties, responses of children with ASD to nutrition education, and nutrition education effects (changes in unbalanced diets, changes in digestive symptoms, etc.), and many aspects are not yet clarified. Therefore, we thought that nutrition education for children with ASD was important in this context.
日本語
1 .対 象 者
対 象 は こ ぱ ん は う す 新 潟 中 央 店 を 利 用 す る 幼 児 ・児童 と その 保護者 と し 、研 究 に 同 意 が 得 られた 8 名 を 対 象 と し た 。対 象者 には、研 究 の 概 要 と 目 的、 方 法 、参 加 に よ っ て 生 じ る利 益 、負 担 及 び リ ス ク な ど と そ の 対 応 、個 人 情 報 の 取 り 扱 い と保 護 、研 究 に 関 わ る 情 報 の 提 供 及 び 公 表 、研 究 に 参 加 し な い こと に よ る 不 利 益 、利 益 相 反 等 へ の 状 況 に つ い て 幼 児・児 童 の 保護 者 宛 て の 文 章に 説 明 し 、 同 意 書に保 護 者 か ら サ イ ン を 得 た 。 本 研 究 は 、 2023 年 8 月 に 新 潟 医 療福 祉 大 学 倫 理 審 査 委 員 会 に 倫 理 審 査 研 究 計 画 書、を 提 出 し 、 承 認 を 得 た (承 認 番 号 1 9 0 5 7-230529)
2 .調 査 方 法
2023 年 5 月 か ら 6 月 に ア ン ケ ー ト 調 査 を 実 施 し 、 2 0 2 3 年 5月 か ら 9 月 に 食 育 を 行 っ た 。
1 )ア ン ケ ー ト 調 査
ア ン ケ ー ト 調 査 は 、幼 児 ・ 児 童 の 保 護 者 に 対 し て 行 い 、A 基本 情 報 (調 査 す る 子 ど も と の 続 柄 、 質 問 回 答 者 の 時間的なゆとり 、対 象 と な る 幼 児 ・ 児 童 の 生 年 月 日 、性別、身 長 、体 重 、出生 順 位 、 診 断 名 )、 B 幼 児 ・ 児 童 の 食 事 に つ い て 、 食 事 の 困 り感 、食 事 の 対 応 が 難 し い 時 、朝 食 摂 取 に つ い て 、保 護 者 が 食 事
で 気 を 付 け て い る こ と 、幼 児・児 童 の 好 き な 食 べ 物・嫌 い な 食べ 物 と そ の 要 因 、今 までに 実 践 し た こ と の あ る 、偏 食 へ の 対 応と 効 果 に つ い て 、 C 幼 児 ・ 児 童 の 健 康 状 態 や 生 活 習 慣 (体 格 、4む し 歯 、 排 便 の 頻 度 )に つ い て 調 査 し た 。
2 )食 育
食 育 は 、保 護 者 へ の ア ン ケ ー ト 調 査 の 結 果 か ら 、時 短 で 食 べら れ る も の 、苦 手 な 食 材 の 克 服 、排 便 コ ン ト ロ ー ル に 焦 点 を 当て た 食 育 を 計 4 回 行 った。 ASD 児 と 保 護 者 で は 、 家 庭 で 日 ご ろ行 え る 買 い 物 や 、食 材 を 触 る 、一 緒 に 料 理 を す る と い っ た 食 育が 実 施 し づ ら い た め 、児 童 発 達 支 援 セ ン タ ー・放 課 後 等 デイサ
ー ビ ス で 実 施 でき、食 育 を 通 し て 作 っ た も の を 自 宅 に 持 ち 帰 り保 護 者 と 共 有 できる 内 容 で 計 画 し た 。ま た 、感 覚( 視 覚 、聴 覚 、味 覚 、嗅 覚 、触 覚 )統 合 5 ) を 取 り 入 れ る よ う に 実 施 し た 。感 覚統 合 と は 、脳 に 入 っ て く る 様 々 な 感 覚 情 報 を 目 的 に 応 じ て 整 理し 、 秩 序 だ っ た も の に 構 成 す る 脳 の 働 き の こ と を い う 。
1 回 目 は 、 主 食 に 関 す る 食 育 を 行 い 、 紙 コ ッ プ で お に ぎ り を行 っ た 。2 ・3 回 目 は 、多 く の 児 が 野 菜 嫌 い で あ る こ と が 明 ら か
と な っ た た め 、野 菜 を 用 い た 食 育 を 行 っ た 。最 初 は 野 菜 に 慣 れて も ら う た め 、野 菜 に 触 れ 、匂 い を 嗅 ぐ こ と か ら 始 め 、野 菜 にシ ー ル で 顔 を 付 け た り 、野 菜の ス タ ン プ を 作 り 、紙 に ス タ ン プを 押 し た り し た 。 4 回 目 は 、 偏 食 や 納 豆 が 嫌 い と い っ た 問 題 から 、 納 豆 を テ ー マ に 食 育 を 行 っ た 。
英語
1 . Subjects
The target population consisted of infants and children who use the Kopanhasu Niigata Central Branch and their parents or guardians, and eight people who agreed to participate in the study. The subjects were asked to write a letter to the parents of the infants and children explaining the outline, purpose, and methods of the research; the benefits, burdens, and risks of participation, and how to deal with them; the handling and protection of personal information; the provision and publication of information related to the research; and the disadvantages and conflicts of interest of not participating in the research. We obtained the parents' consent on the consent form. This research will be conducted in August 2023 at the Niigata University of Health and Welfare.
This research was approved by the Ethical Review Research Plan submitted to the Ethical Review Committee of Niigata University of Health and Welfare in August 2023 (Approval No. 19057-230529).
2. Research Method
We conducted a questionnaire survey from May to June 2023, and conducted dietary education from May to September 2003.
1) Questionnaire Survey
The questionnaire survey was conducted on the parents of infants and children, and included the following questions: A. Basic information (relationship with the child being surveyed, time available for the respondent to answer questions, date of birth, sex, height, weight, birth order, and diagnosis of the infant or child being surveyed), B. Parents were asked about the infant's or child's diet, and whether they had any problems with food, if they had difficulty coping with food, and breakfast intake, and if they had any questions about their child's eating habits. Parents' concerns about meals, mealtime difficulties, breakfast intake
C. The health status and living habits (body size, teeth, frequency of bowel movements) of the infants and children were surveyed.
2) Nutrition education
Based on the results of the parent questionnaire survey, we conducted four sessions of nutrition education focusing on shortened mealtimes, overcoming food preferences, and bowel movements. It is difficult for ASD children and their parents to conduct food education such as shopping, touching food materials, and cooking together, which they can do at home every day.
Therefore, we planned a program that could be implemented at the child development support centers and after-school day services, and that would allow children to take home what they made through the food education program and share it with their parents. The program was also designed to integrate the senses (sight, sound, taste, smell, and touch)5) . Sensory integration refers to the brain's ability to organize the various sensory information that enters the brain according to its purpose and to formulate it into a well-ordered structure.
In the second and third sessions, it became clear that many of the children had an aversion to vegetables, and so we began to focus on the role of the brain in organizing and ordering sensory information according to purpose.
In the second and third sessions, it became clear that many of the children disliked vegetables, so we used vegetables in the nutrition education program. To familiarize the children with vegetables, we started by having them touch and smell the vegetables, put their faces on the vegetables with a seal, made vegetable stamps, and stamped the stamps on paper. The fourth session focused on natto (fermented soybeans) because of the problems of unbalanced diets and aversion to natto.
日本語
有害事情の発生はなかった。
英語
No adverse circumstances occurred.
日本語
自閉症 ス ペ ク ト ラ ム 症 児 は 偏 食 が 多 く 、他 の 児 と 比 べ 、調 理 や 環 境 で 工 夫 をしても 食 べ て い な い こ と が 明 ら か と な っ た 。
食 育 の 影 響 で は 、 食 育 回 数 を 重 ね る ご と に 苦 手 な 食 材 に 触 れ る 、口 の 中 に 入 れ る 行 動 が み ら れ た 。
英語
It was clear that children with autism spectrum disorder tend to have more unbalanced diets and do not eat as much as other children, even when food preparation and environment are carefully controlled.
As for the impact of nutrition education, the children showed behaviors such as touching and putting food in their mouths that they were uncomfortable with after repeated sessions of nutrition education.
日本語
英語
日本語
英語
開始前/Preinitiation
2023 | 年 | 05 | 月 | 08 | 日 |
2023 | 年 | 05 | 月 | 08 | 日 |
2024 | 年 | 03 | 月 | 31 | 日 |
日本語
英語
2023 | 年 | 04 | 月 | 29 | 日 |
2025 | 年 | 04 | 月 | 01 | 日 |
日本語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/ctr/ctr_view.cgi?recptno=R000058088
英語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/ctr_e/ctr_view.cgi?recptno=R000058088