UMIN試験ID | UMIN000050803 |
---|---|
受付番号 | R000057894 |
科学的試験名 | 子どもの社会情動的スキル向上のための介入研究 |
一般公開日(本登録希望日) | 2023/05/01 |
最終更新日 | 2023/04/10 16:39:26 |
日本語
子どもの社会情動的スキル向上のための介入研究
英語
Intervention Studies to Improve Children's Social-Emotional Skills
日本語
子どもの社会情動的スキル向上のための介入研究
英語
Intervention Studies to Improve Children's Social-Emotional Skills
日本語
子どもの社会情動的スキル向上のための介入研究
英語
Intervention Studies to Improve Children's Social-Emotional Skills
日本語
子どもの社会情動的スキル向上のための介入研究
英語
Intervention Studies to Improve Children's Social-Emotional Skills
日本/Japan |
日本語
子どもの社会情動的スキル
英語
Children's Social-Emotional Skills
小児科学/Pediatrics | 小児/Child |
悪性腫瘍以外/Others
いいえ/NO
日本語
いわゆる言葉や算数のスキルといった認知スキルでなく、忍耐力、社会性、自尊心といった社会的情動的スキルは、21世紀の課題に対処しもたらされる機会から恩恵を受け、将来成功するために重要である。保育者はこうしたスキルが育つための学習環境を改善することにより、子どものスキルの発達を助けることができる。子どもの社会的情動的スキルの促進について、家庭、学校、地域社会が果たす重要な役割があり、複数の学習環境の間の一貫性が確保される必要があることが示されている。社会的情動スキルの醸成に重要なことは子どもの声を聞くことである。子どもの声を聞くことで子ども自身の安心感、自己肯定感、アタッチメント(安全基地)感覚が増し、探索行動に出る意欲が湧くことや、関わる大人の関わり方の質が向上することが知られている。本研究では保護者による「子ども大事時間:3分リッスン」を行い、介入研究を実施する。3分リッスンは親または養育者が実施する。子どもと二人だけで話す日時、できるだけ二人だけになれる場所を設定し、話を聞く前に子どもの心理的安全を担保するために、「何でも自由に話していい時間であること、何を言っても否定しない、理由を聞かない、自分の意見を言わないで聞く」ことを教示する。子どもには話したい内容を自由に話させ、なるべく話を遮らず最後まで聞く。最後に話をしてくれたことへの感謝を伝えてまとめる。実施者、実施時間、実施場所等を下記に記すようなカードを用いて記録し、可視化する。3分間の親子の対話の時間を持つことができていたら、子どもにシールを貼ってもらう。少なくとも週に1回は実施し、3か月継続する。1か月ごとにうまく子どもの声を聞けた事例や工夫した点などを収集し、研究参加者に共有する。
英語
Social-emotional skills such as perseverance, social skills, and self-esteem, rather than cognitive skills such as so-called language and math skills, are important for children to benefit from the opportunities that the challenges of the 21st century will bring and to succeed in the future. Caregivers can help children develop these skills by improving the learning environment in which they are developed. There is evidence that families, schools, and communities have an important role to play in promoting children's social-emotional skills and that coherence among multiple learning environments needs to be ensured. An important part of fostering social-emotional skills is listening to the child's voice. It is known that listening to the child's voice increases the child's own sense of security, self-affirmation, and sense of attachment (safe base), motivates them to engage in exploratory behaviors, and improves the quality of the interactions of the adults involved. This study will conduct an intervention study by conducting a "child-care time: 3-minute listen" by parents. 3-minute listen will be conducted by a parent or caregiver. Before listening, the parent or caregiver teaches the child that this is a time when he or she is free to talk about anything, that he or she is not to deny anything that is said, not to ask why, and to listen without giving his or her opinion, in order to ensure the child's psychological safety. Let the child speak freely about whatever he/she wants to talk about, and listen to the end without interrupting as much as possible. Conclude by thanking them for their talk. Ask the child to put a sticker on the card when he or she has had three minutes of parent-child dialogue. The program will be conducted at least once a week for three months, and every month, we will collect examples of how children's voices were successfully heard and points to be improved, and share them with the research participants.
その他/Others
日本語
2023年7月の三重大学教育学部付属幼稚園の保護者懇談会で説明会を行い、介入の参加希望者をリクルートし介入群とする。介入を希望しなかった者は、対照群とする。対象は幼稚園の3学年(3歳から6歳)、1学年約20人の園児が所属している。研究デザインは図2に示す。ベースライン調査として介入実施前(7月)に、担任の先生から社会的情動スキルを測定する質問紙(DESSA-mini, 標準化済)によるアセスメントを、介入群・対照群を含め全員に実施する。DESSA-mini (Devereux Student Strengths Assessment)は5歳から13歳までの子どもの社会的情動スキルをアセスメントするための尺度である。2023年8月から3か月、参加者は週に1回以上、3分リッスンの介入を実施する。
英語
An information session will be held at a parent-teacher conference at a kindergarten attached to the Faculty of Education of Mie University in July 2023, and those who wish to participate in the intervention will be recruited and designated as the intervention group. Those who did not wish to participate in the intervention will be the control group. The target population consists of three kindergarten grades (3 to 6 years old), with approximately 20 children per grade. The study design is shown in Figure 2. The DESSA-mini (Devereux Student Strengths Assessment) will be administered by homeroom teachers to all students (intervention and control group) prior to the intervention (July) as a baseline survey. Participants will participate in a 3-minute listen intervention at least once a week for 3 months starting in August 2023.
検証的/Confirmatory
日本語
2023年7月の三重大学教育学部付属幼稚園の保護者懇談会で説明会を行い、介入を行うことが可能な参加希望者をリクルートする(介入群と呼ぶ)。研究には同意するが、介入を希望しなかった人は対照群とする。対象は3学年(3歳から6歳)、1学年約20人の園児が所属している。ベースライン調査として介入実施前(7月)に、担任の先生から社会的情動スキルを測定する質問紙(DESSA-mini, 標準化済)によるアセスメントを、介入を行うことが可能な参加者(介入群)・介非参加者(対照群)を含め全員に実施する。DESSA-mini (Devereux Student Strengths Assessment)は5歳から13歳までの子どもの社会的情動スキルをアセスメントするための尺度である。子どもの問題行動でなく、良い面や強さをみていくことで非認知スキルをアセスメントする。回答者となる担任の先生は4週間以上対象となる子どもに接していることが必要である。2023年8月から3か月参加者は3分リッスンの介入を実施する。追跡調査として、介入実施後の11月に担任の先生がDESSA-miniによるアセスメントを、介入を行なった参加者・非参加者を含め全員に実施する。この時点で担任の先生には参加者が誰かはブラインドされている。さらに介入終了後、子育て環境についての保護者アンケートを、介入を行なった参加者、非参加者含めて実施する。介入参加者(介入群)と非参加者(対象群)でDESSA-miniの変化を比較する。子どもの声の聞き方についての自由記述も参加者と非参加者で比較を行う。
英語
An information session will be held at a parent-teacher conference at a kindergarten attached to the Faculty of Education of Mie University in July 2023 to recruit potential participants who can provide the intervention (referred to as the intervention group). Those who agree to the study but did not wish to participate in the intervention will be the control group. The target population includes three grades (ages 3-6), with approximately 20 preschoolers per grade. The DESSA-mini, a standardized questionnaire measuring social-emotional skills, will be administered by homeroom teachers to all participants who are eligible for the intervention (intervention group) and non-participants (control group) as a baseline survey (July). Devereux Student Strengths Assessment) is a scale to assess social-emotional skills of children between the ages of 5 and 13. It assesses non-cognitive skills by looking at the positive aspects and strengths of children rather than their problem behaviors. Respondent homeroom teachers must have been in contact with the target children for at least 4 weeks. 3-month participants will receive a 3-minute listen intervention beginning in August 2023. As a follow-up, in November after the intervention, homeroom teachers will administer the DESSA-mini assessment to all participants and non-participants who participated in the intervention. At this point, the homeroom teachers are blinded to the identity of the participants. After the intervention, a parent questionnaire about the parenting environment will be administered to both intervention and non-intervention participants. Changes in DESSA-mini will be compared between intervention participants (intervention group) and non-participants (target group). Free-response statements about how they hear their child's voice will also be compared between participants and non-participants.
日本語
英語
介入/Interventional
要因デザイン/Factorial
非ランダム化/Non-randomized
オープンだが測定者がブラインド化されている/Open -but assessor(s) are blinded
無治療対照/No treatment
2
教育・カウンセリング・トレーニング/Educational,Counseling,Training
行動・習慣/Behavior,custom |
日本語
2023年8月から3か月参加者は3分リッスンの介入を実施する。
英語
Beginning in August 2023, 3-month participants will receive a 3-minute listen intervention.
日本語
介入を希望しなかった者は、対照群とする
英語
Those who did not wish to participate in the intervention will be the control group
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
3 | 歳/years-old | 以上/<= |
6 | 歳/years-old | 以下/>= |
男女両方/Male and Female
日本語
2023年7月の三重大学教育学部付属幼稚園の保護者懇談会で説明会を行い、介入の参加希望者をリクルートし介入群とする。介入を希望しなかった者は、対照群とする。対象は幼稚園の3学年(3歳から6歳)、1学年約20人の園児が所属している。
英語
An information session will be held at a parent-teacher conference at a kindergarten attached to the Faculty of Education of Mie University in July 2023, and those who wish to participate in the intervention will be recruited and designated as the intervention group. Those who did not wish to participate in the intervention will be the control group. The target population consisted of three kindergarten grades (3 to 6 years old), with approximately 20 children per grade.
日本語
特に設定されない。
英語
Not set in particular.
60
日本語
名 | 武男 |
ミドルネーム | |
姓 | 藤原 |
英語
名 | Takeo |
ミドルネーム | |
姓 | Fujiwara |
日本語
東京医科歯科大学
英語
Tokyo Medical and Dental University
日本語
国際健康推進医学分野
英語
Globa Health Promotion
113-8510
日本語
東京都文京区湯島1丁目5-45 M&Dタワー16階南
英語
1-5-45, Yushima, Bunkyo-ku, Tokyo 113-8519, Japan
03-5803-5187
fujiwara.hlth@tmd.ac.jp
日本語
名 | 武男 |
ミドルネーム | |
姓 | 藤原 |
英語
名 | Takeo |
ミドルネーム | |
姓 | Fujiwara |
日本語
東京医科歯科大学
英語
Tokyo Medical and Dental University
日本語
国際健康推進医学分野
英語
Global Health Promotion
113-8510
日本語
東京都文京区湯島1丁目5-45 M&Dタワー16階南
英語
1-5-45, Yushima, Bunkyo-ku, Tokyo 113-8519, Japan
03-5803-5187
fujiwara.hlth@tmd.ac.jp
日本語
その他
英語
Tokyo Medical and Dental University
日本語
東京医科歯科大学
日本語
国際健康推進医学分野
日本語
英語
日本語
その他
英語
Tokyo Medical and Dental university, operating expenses
日本語
東京医科歯科大学
日本語
国際健康推進医学分野
その他/Other
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
東京医科歯科大学
英語
Tokyo Medical and Dental University
日本語
東京都文京区湯島1-5-45
英語
1-5-45 Yushima, Bunkyo-ku, Tokyo M&D Tower 16F South
03-3813-6111
syomu1.adn@tmd.ac.jp
いいえ/NO
日本語
英語
日本語
英語
2023 | 年 | 05 | 月 | 01 | 日 |
未公表/Unpublished
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
日本語
英語
開始前/Preinitiation
2023 | 年 | 05 | 月 | 01 | 日 |
2023 | 年 | 07 | 月 | 01 | 日 |
2028 | 年 | 03 | 月 | 31 | 日 |
日本語
英語
2023 | 年 | 04 | 月 | 10 | 日 |
2023 | 年 | 04 | 月 | 10 | 日 |
日本語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/ctr/ctr_view.cgi?recptno=R000057894
英語
https://center6.umin.ac.jp/cgi-open-bin/ctr_e/ctr_view.cgi?recptno=R000057894